Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Maiken Estrup Abildgaard Christensen
|
Hold
|
2023 Ty/cv (1cv Ty, 2cv Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Ab ins Deutsche
Grundforløb: Ab ins Deutsche
Formålet med undervisningen i grundforløbet er tilegnelsen af grammatiske og kommunikative færdigheder.
Emner i grundforløbet:
1. Intro - Ab ins Deutsche
2. Generation Selfie
Grundmaterialet er fra bogen: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, 2016
Grammatik: Mette Hermann: Wie geht’s - tysk grammatik, 2016
Der vil blive arbejdet med følgende emner:
Hjælpeverberne sein og haben
Regelmæssige verber / svage verber i præsens, præteritum og perfektum
De kommunikative kompetencer:
- Mundtlig sprogfærdighed og lysten til at udtrykke sig på tysk.
- Ordforrådsindlæring gennem gloseøvelser, spil/rollespil, ordbogsøvelser og sproglig opmærksomhed på de læste tekster.
- At kunne læse og forstå en lettere litterær tekst (også sange), at redegøre for de væsentligste punkter og kunne føre en samtale om den.
- At kunne udføre følgende sproghandlinger: at spørge, svare, udtrykke enighed, uenighed og egen mening.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bahnfahren & Reisen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jung sein: Ich oder wir?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen 1 (E)
Om forløbet:
Læsning af tekster før 1945.
Dette forløb beskæftiger sig med eventyrgenren.
Vi arbejder med forskellige eventyr med hovedfokus på værker af brødrene Grimm, hvor vi ser på bl.a. eventyrstræk og tematik (der udarbejdes litterære analyser af de enkelte værker, skrives og udarbejdes egne kreative produkter).
Tekster:
- Die Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812)
- Die Brüder Grimm: Dornröschen (1812)
- Die Brüder Grimm: Die Nixe im Teich (1812)
- Die Brüder Grimm: Prinzessin Mäusehaut (1812)
- Tom Tykwer: Lola rennt (1998) - Film
Cirka 90 sider (inklusiv film, grammatik med mere)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen 2 (E)
Om forløbet:
Læsning af tekster før 1945.
Dette forløb beskæftiger sig med eventyrgenren.
Vi arbejder med forskellige eventyr med hovedfokus på værker af brødrene Grimm, hvor vi ser på bl.a. eventyrstræk og tematik (der udarbejdes litterære analyser af de enkelte værker, skrives og udarbejdes egne kreative produkter).
Tekster:
- Die Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812)
- Die Brüder Grimm: Dornröschen (1812)
- Die Brüder Grimm: Die Nixe im Teich (1812)
- Die Brüder Grimm: Prinzessin Mäusehaut (1812)
- Tom Tykwer: Lola rennt (1998) - Film
Cirka 90 sider (inklusiv film, grammatik med mere)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Stürmer und Dränger (E)
Om forløbet: Stürmer und Dränger
I dette forløb beskæftiger os med moderne "Stürmer und Dränger-figurer". Disse figurer har det tilfælles, at de alle er unge, frihedssøgende personer, der på forskellig vis søger opgøret - et opgør med samfundets normer, forældrene og konventionerne.
Ein Stürmer und Dränger:
ist eine Person, die oft mit ihrem jetztigen Leben unzufrieden ist und deshalb versucht, aus dieser Situation herauszukommen, aus dem Alltag zu flüchten. Der Stürmer und Dränger fühlt sich gefangen und sucht die Freiheit. Die Art und Weise, wie diese Person das versucht, ist meistens auf eine aufdringliche Weise.
Ein Stürmer und Dränger ist oft:
- jung
- gegen das System
- gegen die Regeln
- leidenschaftlich
- aufrührerisch
- mutig
- selbstzerstörisch
Tekster:
Sekundær litteratur:
1.
Intro til Sturm und Drang (pdf om perioden og de ”strenge” der kan trækkes op til nutidens ”Stürmer und Dränger-typer”.)
Primær litteratur:
- WILLST DU (sangtekst og musikvideo af Alligatoah, 2013)
- Tschick (romanuddrag af Wolfgang Herrndorf, 2010)
- Erwachsenwerden (Listengedicht) af Julia Engelmann, 2013)
- This ain't California (film af Marten Persiel, 2012)
Cirka 80 sider (inklusiv grammatik med mere)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimis (E)
Forløbet er genrebaseret og arbejder med fokus på den tyske krimigenre. Med udgangspunkt i den skal eleverne træne deres tekstanalyse, diskutere forskellige genretræk og øve deres evne til at perspektivere tekster til hinanden.
Vi træner brugen af den rigtige terminologi og gloser i forbindelse med emnet. Analyserne har haft fokus på sammenhængen mellem forbrydelse, offer og gerningsmand, derunder en diskussion af hvilke forskellige motiver, der kan være, for at begå en forbrydelse.
Når eleverne er færdige med forløbet kan de identificere flere forskellige krimitræk og anvende de korrekte tyske gloser, så de kan tale om emnet. De kan præsentere en tekst for hinanden og i den forbindelse anvende de relevante gambitter.
Følgende faglige mål fra læreplanen dækkes ind under forløbet:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernetekster:
- "Anatomie" af Ferdinand von Schirach i Schuld, ved Uffe Hartvig Larsen, Tyskforlaget, 2013
- „Anatomie“ (Film), ZDF, 2017. https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=251808172230
- „Mein zweiter Mord“, Milena Moser, 1990
- „Der Ausflug“, Milena Moser, 1992.
Supplerende materiale:
- ”Merkmale des Krimis” i Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal, 2017, s. 78-81
Cirka 90 sider (inklusiv grammatik med mere)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Multi-Kulti (E)
Formålet med dette forløb:
I dette forløb vil vi beskæftige os med tekster (i bred forstand), som handler om Tyskland som multikulturelt samfund.
Vi har særligt fokus på den del af befolkningen, der tilhører det store tyrkiske mindretal i Tyskland.
Vi vil bl.a. arbejde tage på ekskursion til Grand og se Fatih Akins film „Aus dem Nichts“,
Vi træner ordforråd til teksterne og det overordnede tema. Derudover træner vi brugen af faste vendinger, når man skal udtrykke sin mening eller lave en personkarakteristik (forskellige “Redemittel”)
I vil opnå indsigt i moderne tyske forhold, der ligeledes kan perspektiveres til danske forhold.
Primær litteratur:
1. Macht der Kulturen : Canan Büyrü, 2005
2. Die Türkei ist da oben: Erdoğan Atalay
3. Aus dem Nichts: Film,
4. Druck, afsnit af serien
5. Ausländer raus (digt)
6. Selvvalgte sangtekster med fokus på multi-kulti som projektfremlæggelser
Sekundær litteratur og andet materiale:
1. Podcast in slow german (baggrundsviden)
Ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030372",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030372",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030372"
}