Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Helle Danielsen
|
Hold
|
2024 2g3g ps2 (2g3g ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Samspillet mellem mennesker
Samspillet mellem mennesker
Formål:
- at eleverne kan skelne mellem hverdagstænkning og videnskabelig tænkning indenfor psykologi
- at eleverne opnår kendskab til de psykologiske mekanismer, der påvirker samspillet mellem mennesker samt hvilke mekanismer, der præger individet i gruppen
- at eleverne på baggrund af udvalgte socialpsykologiske teorier kan forklare menneskers adfærd i grupper
- at eleverne kan diskutere, hvorvidt alle mennesker kan påvirkes til at udføre handlinger, de ikke ville have gjort alene
- at eleverne erhverver sig viden om psykologiske teorier der beskæftiger sig med intergruppekonflikter, racisme og diskrimination samt kan anvende denne viden til at analysere cases fra virkeligheden
Teori:
Psykologiens veje kap. 21, s. 375-410 - Socialpsykologi (til og med 'Social sammenligning)
Artikel:
Film:
Mikael Häfström, 2003: Ondskab, 15 sider
Dokumentar:
Sherif: 'Robbers Cave'
Elliott: 'A class Divided'
Asch: 'Konformitetseksperiment'
Brain Games - ''Social conformity"
'Brian Games - "social conformity Standing ovations'
Øvelser:
Spaghetti Tower Challenge
Jeg går over grænsen med
Rolleleg og Lego Challenge
Repetitions o-løb
i alt 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskabens psykologi
Ondskabens psykologi
I forlængelse af forløbet socialpsykologi - samspillet mellem mennesker bygger vi nu ovenpå med et forløb om ondskabens psykologi
Formål:
- at eleverne på baggrund af udvalgte psykologiske teorier, som har rod i både det naturvidenskabelige, det humanistiske og det samfundsfaglige perspektiv, formår at analysere og diskutere, hvorfor nogle mennesker udfører ondskabsfulde handlinger
- at eleverne kan diskutere, hvorvidt alle mennesker kan påvirkes til at udføre handlinger, de ikke ville have gjort alene
- at eleverne får en forståelse for, hvad ondskab er, og hvad ondskab kan føre til
Teori:
Psykologiens Veje: Kap. 24, s. 459-487: Ondskab
Artikler:
Dokumentar:
Elliott: 'A class divided'
Milgram: 'Lydighedens dilemma'
Zimbardo: 'Standford prisonexperiment'
TV2: 'En morder vender hjem', 7 sider
Film:
Joe Berlinger, 2019: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile - om Ted Bundy
Øvelser:
Mentalundersøgelse af en voldsmand
Repetitions o-løb
Metodeanalyse af socialpsykologiske eksperimenter
I alt 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt
Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt
Formål: at eleverne:
- Tilegner sig faglig viden om, hvad den bedste start på livet er
- Kan redegøre for og kritisk tage stilling til centrale udviklingspsykologiske teorier, begreber og bagvedliggende forskning
- Kan skelne mellem og diskutere, hvad der er medfødt, og hvad der er tillært, herunder diskutere arv og miljø i relation til barnets udvikling
- Får prøvet kræfter med at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Kan definere og diskutere forskellige former for omsorgssvigt og barnets reaktioner på disse ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv, herunder diskutere mønsterbrud og resiliens
Teori:
Psykologiens veje - kapitel 6, s. 75-106: Udviklingspsykologi
Psykologiens Veje - kapitel 8, 117-136: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Artikel:
Politiken: Man gør et barn fortræd, 4 sider
Selvvalgt: Hvad er tilknytningsforstyrrelse hos børn og unge
Dokumentar:
"Er du Mors lille dreng", 6 sider
"Mors lille dreng på egne ben", 6 sider
"Min barndom i helvede", 8 sider
Case:
Brodeé, Magaretha Berg: Lene og Tanja
Øvelser:
Vitalitetsfølelser i musik
Still face eksperimentet - brud på aktiv lytning
Websites - Udviklingspsykologiske teorier
I alt 73 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kognitionspsykologi og læring
Kognitionspsykologi og læring
Formål:
Eleverne skal:
- få kendskab til det enkelte individs kognitive funktioner, herunder opmærksomhed, perception, hukommelse og tænkning
- kunne forklare, hvordan mennesket perciperer, og hvordan hukommelsen fungerer og i forlængelse heraf forholde sig kritisk til brugen af øjenvidner i retssager
- kunne reflektere over kognitionens betydning for menneskets forståelse af sig selv, omverdenen og fremtiden, og brugen heraf i forbindelse med kognitiv terapi
- erhverve sig viden om, hvordan læring foregår samt reflektere over psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- kunne reflektere over og formidle kognitionspsykologiske problemstillinger
Metode:
Graden af lærerstyret undervisning bliver gradvist mindre, så eleverne arbejder mere og mere selvstændigt og reflekteret med stoffet og får erfaring med at videreformidle produkter af løbende gruppearbejde. Vi laver en nogle små eksperimenter, der skal få eleverne til at erfare på egen krop, hvordan deres hjerne perciperer og erindrer og i den forbindelse erfare, hvordan virkeligheden kan perciperes og erindres på forskellig måde alt efter, hvilke øjne der ser. Tavleundervisning, summegrupper, gruppearbejde og fremlæggelser
Teori:
- Psykologiens Veje: kapitel 11, s. 167-204: Kognitiv psykologi
- Psykologiens Veje, kap 13, s. 221-224 og 227-238: Viden, læring og undervisning
Artikler:
- Bekendtgørelsen Ungdomsuddannelserne (i PowerPointen)
- TV2.dk (2024). Få overblikket over de nye uddannelsesudspil her.
- Magasinetskolen.dk (2025). Ny gymnasiereform sikrer uddannelse til flere unge.
- Selvvalgte artikler
Dokumentar:
- Videoklip med "moonwalking bear"
- Daniel Simmons: 'Seeing the world as it isn´t'
- DR: "Hjernevask - kan du stole på din hukommelse?", 5 sider
- "Eyewitness testimony part 1 og part 2", 4 sider (https://www.youtube.com/watch?v=u-SBTRLoPuo&list=PL5k7GCnLCqsMhzwSShQKAuiBn69V8XwmA)
- Clive Wearing: 'The man with seven seconds memory', 7 sider
- The backwards bike
- Ken Robinson: 'Changing education'
Cases:
- Politiken (2002). Den grønne skole
Øvelser:
- Fra counterstrike til luftakrobatik
- Små perceptions-, opmærksomheds- og hukommelsesøvelser
- Stroop test - opmærksomhed og automatisering
- Kognitiv terapi
I alt 69 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Personlighedspsykologi og ungdom
Personlighedspsykologi og ungdom
Eleverne skal:
- kunne definere begrebet personlighed og diskutere forskellige psykologiske retningers forståelse heraf på baggrund af begreberne agency vs. determinisme, essens vs. kultur
- erhverve sig kendskab og sammenligne teorier, der beskæftiger sig med ungdom og identitetsdannelse i det
senmoderne samfund, herunder Erikson, Giddens, Ziehe, Gergen, Bourdieu og Riesmann samt Brinkmann og Hjortkjær
- på baggrund af teorier om ungdom og identitetsdannelse forholde sig til, hvorvidt vi kan være, hvem vi har lyst til?
- kunne diskutere, hvordan vores virtuelle identitet spiller sammen med vores fysiske arenaer?
- kunne reflektere over individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress, angst og depression
Materiale:
- Psykologiens veje kap. 18, s. 309-319: Personlighedspsykologi
- Psykologiens Veje, kap. 19, s. 321-344: Ungdom og senmodernitet
- Psykologiens Veje, kap 23, s. 439-457: Stress og coping
Artikler:
- Kristelig Dagblad: "Gymnasieelev - vi gør os selv mere syge, end vi er", 2 sider
Dokumentar:
- Susan Cain: 'The power of introverts', 3 sider
- TV2: 'Alt for kliken' episode 1 og 3, Frederiksborg Gymnasium, 9 sider
- Svend Brinkmanns nytårstale 2019
Øvelser:
Personlighedstest - IPIP-NEO
Makkerinterview - Stress og coping
I alt 66 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030443",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030443",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030443"
}