Holdet 2024 3g FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 1
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Anne Sofie Riising Dethlefsen
Hold 2024 3g FR (3g FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La France en colère - EKSAMEN
Titel 2 Paris  - EKSAMEN
Titel 3 L'existentialisme  - EKSAMEN
Titel 4 L'amour  - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La France en colère - EKSAMEN

I dette forløb har vi arbejdet med den aktuelle politiske situation i Frankrig med fokus på parlamentsvalget, de gule veste og la France périphérique. Vi har set på, hvilke problematikker franskmændene har bl.a. ift. mistillid og pessimisme til det politiske system.
Derudover har vi læst uddrag af romanen  "Qui a tué mon père" af Edouard Louis for at se på, hvordan problemerne i Udkantsfrankrig er blevet skildret i skønlitteraturen.
Vi har også set på, hvad Edouard Louis mente om valget ud fra instagramopslag og videoer.
Vi har også læst Macrons tale, da han udskrev parlamentsvalget med fokus på, hvad han siger om den politiske splittelse.


Kernestof:
Discours: Macron annonce la dissolution de l'assemblée 09/06/24
Sang: Gérard Lenorman: Si j'étais président
Romanuddrag: Édouard Louis: Qui a tué mon père: 20-22, 75-85
Connie Pedersen: Écouter la colère - les gilets jaunes

Supplerende stof:
Frankrig - modsætningernes land: s. 12-26
Artikler på fransk og dansk om parlamentsvalget

Grammatisk fokus: le subjonctif og le conditionnel

Hjælpemidler: ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Paris - EKSAMEN

I dette forløb har vi arbejdet med Paris ift. Paris' historie, samt hvordan Paris er og bliver skildret i digte, sange og andre tekster. Vi har også arbejdet med åbningen af de olympiske leje, og hvordan Paris blev fremstillet.
Derudover har vi i forlængelse af forløbet har vi også været i Paris.
Her har eleverne selv skulle vælge et sted i Paris, som de skulle fremlægge for hinanden.

Kernestof:
Digt: Charles Baudelaire: A une passante
Sang: Christophe Maé: La Parisienne
Sang: Jean Drejac: Sous le ciel de Paris + ZAZ musikvideo
Kortfilm: "Montmartre" i "Paris je t'aime"


Supplerende stof:
L'ouverture des jeux olympiques
L'histoire de Paris de la Préhistoire à nos jours : le film: L'histoire de Paris fra Systime Paris
https://www.youtube.com/watch?v=KOG7h6n8vL4
Historie fra "Paris sera toujours une fête", hvor eleverne har haft ansvaret
VICTOR HUGO, Paris
ZAZ: Paris sera toujours Paris


Hjælpemidler: Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 L'existentialisme - EKSAMEN

Forløbet har fokus på den franske eksistentialisme med fokus på temaerne le choix og l'absurdité. Forløbet tager udgangspunkt i Jean-Paul Sartres og Albert Camus' filosofi og analyserer tekster med eksistentialistisk tematik.

Kernestof:
Jean-Paul Sartre: “Existentialisme est un humanisme” (uddrag fra "Den franske eksistentialisme")
Albert Camus "L'étranger" (fokus på første og sidste kapitel),
“L’étranger” (uddrag af tegnefilmsudgaven af Jacques Ferrandez, 2013 - fokus på forholdet mellem Meursault og Marie og drabet på araberen)
"Bleu" (film af Kieslowski, 1993)
"La leçon" (uddrag): Ionesco

Supplerende materiale:
Baggrundstekster på om eksistentialisme  samt om Camus fra: "Den franske eksistentialisme : introduction à Sartre, Beauvoir, Camus" Af Steen Eiberg, Bidrag af Steen Eiberg, Vivian Nedergaard, Systime, 1985
Video: L'existentialisme en 3 minutes: https://www.youtube.com/watch?v=DZdbpLdsGpU
Video om Sartre: https://www.youtube.com/watch?v=kX3saEPOG-g


Fokus: Tekstlæsning, højtlæsning, analyse, mundtlig og skriftlig træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 L'amour - EKSAMEN

I dette forløb har vi arbejdet med temaet kærlighed og set, hvordan kærlighed er blevet skildret i forskellige former.
Fokus har været på at analysere og fortolke tekster med fokus på tema og personkarakteristik, samt hvordan kærlighed kommer til udtryk i teksten.

Hovedfokus har været på en kærlighedsrelation mellem to mennesker, men vi også set på kærlighed i et venskab (den lille prins og ræven) og kærlighed til en by (da Notre Dame brændte).


Kernestof:
Antoine de Saint-Exupéry: "Le petit prince" (uddrag: chap: VII, VIII, IX, XX et XXI)
Marguerite Duras:"L’amant" (uddrag fra "Les terres rouges" - kap. 2, 3, 4 samt slutningen)
Victor Hugo: "Notre dame de Paris" (uddrag: Livre VII, chapitre VIII )
Edith Piaf: "Hymne à l'amour" og "La vie en rose"
Poème: Notre Dame en feu, en pleine Semaine Sainte: http://stepoetfrancais.eklablog.com/notre-dame-de-paris-en-feu-a161831606


Supplerende stof:
Resumé af Le Petit Prince og baggrundsstof om Saint Exupéry
https://www.antoinedesaintexupery.com/ouvrage/le-petit-prince-1943/  
https://www.saint-exupery.dk/?Liv
Filmklip: La rencontre du petit prince avec le renard fillm 2015: https://www.youtube.com/watch?v=xsmv-znZqik
Baggrundsstof om Indochine fra "Les terres rouges" og Marguerite Duras fra: https://litteratursiden.dk/forfattere/marguerite-duras
Sange fra musicalen: "Notre dame de Paris" 1998 - "Belle"
Resumé "Notre Dame de Paris: "Notre Dame de Paris - d'après l'oevre de Victor Hugo", Quelle histoire, La littérature raconté aux enfants, 2022.
https://litteratursiden.dk/analyser/hugo-victor-klokkeren-fra-notre-dame,
https://www.youtube.com/watch?v=aM69PqdEZe4


I de andre forløb har nogle af teksterne også haft fokus på kærlighed, og eleverne vil også kunne perspektivere til disse tekster:
Charles Baudelaire: "A une passante"
Jean Drejac: Sous le ciel de Paris
Kortfilm: "Montmartre" i "Paris je t'aime
Albert Camus "L'étranger" (med fokus på Meursault og Maries forhold)
"Bleu" (film af Kieslowski, 1993)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer