Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Mikael Sørensen
|
Hold
|
2024 3g KE (3g KE)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturstoffer og stofidentifikation
Om forløbet:
I forløbet arbejdes der med naturstoffer og stofidentifikation. Tidligere kendt teori og kemiske analysemetoder repeteres og suppleres med nye. Kernestof fra kemi B repeteres også med henblik på at gøre eleverne i stand til at besvare eksamensopgaver.
Materiale:
Basiskemi B side 100-114, 158-166, 175-177, 201-206
Indhold:
- Elementaranalyse
- Reaktionstyper og navngivning af organiske molekyler
- Geometrisk isomeri og spejlbilledisomeri
- Påvisning af funktionelle gruppe i organisk kemi (Fehling, Brady, Tollen)
- Syre-basereaktioner og titrerkurver for polyprote syrer
- Fordelingskonstant og fordelingsforhold
- UV-Spektroskopi (200-400 nm)
- Væskekromatografi og gaskromatografi
Øvelser:
- Identifkation af et naturstof
- Identifikation af en organisk syre
- Bestemmelse af fordelingskonstant for koffein
- GC-Analyse af cellulosefortynder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bindingsteori og komplekser
Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i emnet komplekser introduceres eleverne til bindingsteori.
Materiale:
"Basiskemi A" side 95-118
"Komplekskemi" side 7-26, 30-35, 38
Indhold:
Orbitaler, aufbau-prinippet, Hunds regel, spin, hybridisering, undergruppemetaller, komplesdannelse og komplesbindinger, ligandudskiftning og kompleksitetskonstanten, navngivning af komplekser, komplekser med farve og opsplitning af d-orbitaler.
Øvelser:
Bestemmelse af koordinationstallet for Cu2+
Tetraamminkobber(II)sulfat monohydrat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
IR-spektroskopi og NMR-spektroskopi
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejder vi med IR-spektrofotometri og 1H-NMR som metoder til at karakterisere organiske forbindelser.
Materiale:
Basiskemi A side 121-158
Indhold:
Infrarød spektroskopi
1H-NMR
Øvelse:
Syntese af en paraben
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reaktionskinetik
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejdes der med reaktionskinetik. Tidligere kendt teori om kemiske reaktioners hastigheder repeteres for at der kan bygges på.
Materiale:
Basiskemi A side 51-86
Indhold:
Kollisionsteori, hastighedsudtryk, 0., 1. og 2.-ordens reaktioner, aktiveringsenergi, Arrheniusligningen, reaktionsmekanismer.
Øvelser:
Affarvning af krystalviolet
Bestemmelse af aktiveringsenergi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Termodynamik
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejdes der med begreberne entalpi, entropi og Gibbs fri energi. Tidligere kendt teori om kemiske ligevægte repeteres og suppleres med nyt. Kernestof fra kemi B repeteres også med henblik på at gøre eleverne i stand til at besvare eksamensopgaver.
Materiale:
Basiskemi B side 29-63
Basiskemi A side 7-48
Indhold:
Entalpi, entropi, Gibbs fri energi, Hess' Lov, ligevægtskonstanten, ligevægtsloven med partialtryk, heterogene ligevægte, opløselighedsprodukt, indgreb i en kemisk ligevægt på kvalitativt og kvantitativt grundlag (SÆL-skema),
Øvelser:
Van't Hoffs ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fra aminosyrer til proteiner
Materiale:
Basiskemi A side 161-198
Indhold:
Aminosyrer, peptidbinding, stereoisomeri og syre-baseegenskaber.
Proteiner og enzymer: Herunder primær, sekundær, sekundær og kvarternær struktur.
Michaelis-Menten-modellen og bestemmelse af Vmax og Km. Lineweaver-Burk-plot. Initialhastighedsmetoden, Lambert-Beers-Lov.
Øvelser:
- Identifikation af aminosyrer med TLC
- Identifikation af aminosyrer med titrering
- Undersøgelse af laktase
Evaluering:
Mundtlige oplæg om øvelser
Skriftlige opgavesæt (primært tidligere eksamensopgaver)
Prøve kun med formelsamling og databog
(sum 82)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030455",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030455",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030455"
}