Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Martin Baake-Hansen
|
Hold
|
2024 2g3g fi (2g3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Temaforløb 1: Hvad er et menneske?
Temaforløb 1: Hvad er et menneske? Teoretisk filosofi
Oversigt:
Forløbet handler om et af filosofiens grundlæggende spørgsmål, nemlig: hvad er et menneske? Gennem filosofihistorien har indflydelsesrige filosoffer givet forskellige svar på spørgsmålet, og vi kommer således til at læse primærtekster af filosoffer fra Antikken og til vor egen tid.
I forløbet arbejder vi med især tre menneskesyn: dualisme, eksistentialisme og transhumanisme.
Vi læser primærtekster af Platon, Descartes, Kierkegaard, Nietzsche, Sartre, Hans Jonas og Kasper Lippert Rasmussen. Udover kernestoffet læses supplerende stof, der især udgøres af case-materiale af hverdagsagtig karakter.
Arbejdsformer:
Undervisningen i forløbet tilrettelægges således, at der tages udgangspunkt i tekstnære læsninger af primærtekster. Introduktionen til de forskellige filosoffer og filosofiske spørgsmål er enten induktiv med afsæt i elevernes levede hverdag eller mere deduktiv med afsæt i en præsentation af den pågældende filosofi eller problematik. Undervejs inddrages diverse cases, der viser filosofis anvendelighed.
Kernestof og faglige mål:
Forløbet adresserer følgende af læreplanens faglige mål:
– genkende og redegøre for filosofiske problemstillinger
– demonstrere viden om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
– demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
– redegøre for vigtige traditionelle løsningsforslag til givne filosofiske problemer
– udvise evne til at håndtere begrebslige definitioner og distinktioner
– indgå i en fagligt funderet diskussion om en behandlet filosofisk problemstilling af klassisk eller hverdagsagtig karakter
Læste tekster:
Platon - Introducerende tekst og uddrag af dialogen "Faidon". Astrid Holm: Fire menneskesyn (Systime 1997), s. 8-13
Rene Descartes - Introducerende tekst og uddrag af "Metafysiske meditationer". Astrid Holm: Fire menneskesyn (Systime 1997), s. 15-21
Søren Kierkegaard - Introducerende tekst og uddrag af "Enten-Eller" og "Frygt og bæven". Astrid Holm: Fire menneskesyn (Systime 1997), s. 68-80.
Friedrich Nietzsche - Introducerende tekst og uddrag af "Antikrist". Astrid Holm: Fire menneskesyn (Systime 1997), s. 35-38.
Jean-Paul Sartre - Introducerende tekst og uddrag af "Baudelaire". Astrid Holm: Fire menneskesyn (Systime 1997), s. 81-90.
Kasper Lippert-Rasmussen - Introducerende tekst og uddrag af "Ville det være dårligt, hvis vi blev bedre?". Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2 (Systime 2013-2016), s. 77-83.
Hans Jonas - Introducerende tekst og uddrag af "Mennesket som teknikkens objekt". Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2 (Systime 2013-2016), s. 84-87.
Desuden, som nævnt ovenfor, og som det fremgår af oversigten over de enkelte moduler, diverse cases og supplerende og perspektiverende tekster i forskellige medier.
Omfang: 65 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad er filosofi - fagets identitet og metoder.pptx
-
Supertanker | Platon - med undren (de uundværlige #1) | DR LYD
-
Ingen lektie
-
Filo 2g3g 27 august.docx
-
Filo 2g3g 2 september.docx
-
Lektien er at genlæse uddraget af Faidon i "Fire menneskesyn", side 10-12. Skriv alle de modsætningspar ned, som I kan finde i teksten: det synlige vs. det usynlige osv.
-
Skriv en kort tekst på 5-10 linjer, hvor I forklarer Platons filosofi efter bedste evne. Læs desuden side 15-16 i "Fire menneskesyn". I behøver ikke forstå det hele, I skal bare skimme det.
-
Læs resten af den Descartes-tekst, vi begyndte på sidst. Det vil sige uddraget af "Metafysiske meditationer" i bogen "Fire menneskesyn". Den er selvfølgelig svær, og målet er ikke, at I skal forstå det hele. Sidst snakkede vi om, at Descartes' mennes
-
Vi forlader dualismen og går til næste menneskesyn: eksistentialisme. Vi starter med tidernes største danske filosof, nemlig Søren Kierkegaard.
-
Joakim Garff om fortæller om Søren Kierkegaard
-
Filo 2g3g 24 september.docx
-
Lektie: Læs den lille tekst om etikeren, øverste halvdel af side 73 i ”Fire menneskesyn”. Læg mærke til, hvad der især adskiller etikeren fra de to foregående stadier: spidsborgeren og æstetikeren.
-
Filo 2g3g 8 oktober.docx
-
Filo 2g3g 22 oktober.docx
-
Læs side 35-37 i Fire menneskesyn. Svar derefter på følgende: Hvad har Nietzsche imod kristendommen?
-
Skriv jeres brev til Kierkegaard eller Nietzsche færdigt. Prøv at inkorporere et citat fra en af de tekster, vi har læst af de to
-
Filo 2g3g 30 oktober.docx
-
Lektie: Læs i Fire menneskesyn. I skal læse side 85-87 + det lille afsnit om "Ansvarlighed og engagement", side 89-90. Find de to-tre citater i teksten "Baudelaire", som du mener er mest centrale.
-
Filo 2g3g 5 november.docx
-
Lektie: Gå ind i den nye ibog ”Filosofi i en digital tid” på Systime. Hvis I ikke allerede har aktiveret den, så skal I logge ind på jeres systime-konto og så aktivere ibogen med e-nøglen: 61699589-931f5-432. Og når I har gjort det, skal I gå ind i ”
-
Filo 2g3g 11 november.docx
-
Lektie: Læs side 77-79 i bogen ”Teknologi og filosofi 2”. I skal kunne forklare kort, hvad transhumanisme er, og hvad et naturlighedsargument er.
-
Filo 2g3g 13 november.docx
-
Læs teksten af Kasper Lippert-Rasmussen færdig (Teknologi og filosofi 2, s. 80-81) og tag imens noter til teksten ud fra SENAT-metoden, som vi gennemgik sidste gang (se programmet for sidste modul).
-
Filo 2g3g 19 november.docx
-
Lektie: Læs side 84-86 i "Teknologi og filosofi 2". Skriv i kort form ned, hvad Hans Jonas' kritik af transhumanismen går ud på.
-
Filosofi i flerfaglige samspil SRP, SOP, SSO mv. - Filosofi - STX | Emu.dk
-
Filo 2g3g 25 november.docx
-
Lektien er at se jeres noter til forløbet om "Hvad er et menneske?" igennem. I skal have styr på de vigtigste tanker og begreber i dualismen (Platon, Descartes), eksistentialismen (Kierkegaard, Sartre) og transhumanismen (Kasper Lippert-Rasmussen, Ha
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Temaforløb 2: Etik inkl. projektarbejde
Temaforløb 2: Etik inkl. projektarbejde. Praktisk filosofi.
Oversigt:
Forløbet handler om filosofisk etik, herunder hvordan vi kan begrunde vores valg og handlinger. Forløbet indledes med de to klassiske etiske teorier: pligtetik og konsekvensetik. Med afsæt i dette fundament arbejder vi efterfølgende med dagsaktuelle, etiske emner, nemlig dyre-etik og teknologietik. Afslutningsvis ser vi filmen "Ex machina" (2014), der berører en række etiske problematikker.
Vi læser primærtekster af Bentham, Kant, Peter Singer, Luc Ferry og Peter Kemp.
Arbejdsformer:
Undervisningen i forløbet tilrettelægges således, at der tages udgangspunkt i tekstnære læsninger af primærtekster. Introduktionen til de forskellige filosoffer og filosofiske spørgsmål er enten induktiv med afsæt i elevernes levede hverdag eller mere deduktiv med afsæt i en præsentation af den pågældende filosofi eller problematik. Undervejs inddrages diverse cases, der viser filosofis anvendelighed.
Forløbet munder desuden ud i et projektarbejde, hvor eleverne selv finder filosofisk materiale til belysning af en problemstilling. Arbejdet præsenteres mundtligt.
Kernestof og faglige mål:
Forløbet adresserer følgende af læreplanens faglige mål:
– genkende og redegøre for filosofiske problemstillinger
– demonstrere viden om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
– demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
– redegøre for vigtige traditionelle løsningsforslag til givne filosofiske problemer
– udvise evne til at håndtere begrebslige definitioner og distinktioner
– indgå i en fagligt funderet diskussion om en behandlet filosofisk problemstilling af klassisk eller hverdagsagtig karakter
– genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
Læste tekster
Immanuel Kant - Introducerende tekst og uddrag af "Grundlæggelse af sædernes metafysik". Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2 (Systime 2013-2016), s. 12-17.
Jeremy Bentham - Introducerende tekst og uddrag af "Indføring i principperne for moral og lovgivning". Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2 (Systime 2013-2016), s. 18-22.
Peter Singer - Introducerende tekst og uddrag af "Praktisk etik". Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2 (Systime 2013-2016), s. 64-68.
Luc Ferry - Introducerende tekst i Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2 (Systime 2013-2016), s. 69-71.
Peter Kemp - Introducerende tekst og uddrag af "Det uerstattelige". Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2 (Systime 2013-2016), s. 36-40.
Desuden, som nævnt ovenfor, og som det fremgår af oversigten over de enkelte moduler, diverse cases og supplerende og perspektiverende tekster i forskellige medier.
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
ETIK intro 2024 PP.pptx
-
Læs denne korte intro til, hvad filosofisk etik er. Noter de vigtigste begreber i teksten.
-
Filo 2g3g 3 december.docx
-
Læs side 12, 13 og toppen af 14 i "Teknologi og filosofi 2". Det giver en introduktion til Kants pligtetik, som er en kompliceret teori. Prøv om du kan få en overordnet forståelse af, hvordan man ifølge Kant bør handle som menneske.
-
Filo 2g3g 6 december.docx
-
Nu skal I læse en virkelig svær tekst, som også er en kæmpe klassiker i filosofien, nemlig uddrag af Kants "Grundlæggelse af sædernes metafysik" (1785). Det er side 14-15 i "Teknologi og filosofi 2". Opgaven, mens I læser, er at finde de to imperativ
-
The Purge | Official Trailer
-
Filo 2g3g 9 december.docx
-
Læs side 18 i "Teknologi og filosofi 2".
-
Filo 2g3g 11 december.docx
-
Læs selve teksten af Jeremy Bentham, side 19-20 i "Teknologi og filosofi 2". I skal være klar til at arbejde med opgaverne på side 21 fra modulets start.
-
Etikkens argumenter.pdf
-
Filo 2g3g 17 december.docx
-
Ingen lektie
-
Hver femte unge dansker tror, en rødspætte er en fugl. Hvad mister vi, når vi mister sproget for naturen?
-
Selfie-abe
-
Filo 2g3g 6 januar.docx
-
Læs side 44-45 + side 48-49 i "Teknologi og filosofi 2" og overvej imens det spørgsmål, kapitlet indledes med, nemlig: "Har vi ret til at behandle dyr som blot maskiner, der producerer kød, vi kan spise?
-
Webisode 1: Eksperimentet: Kan man slå et dyr ihjel man kender? - Julegrisen på DR3
-
Filo 2g3g 8 januar.docx
-
Læs side 64-68 i Teknologi og filosofi 2. Skriv noter ned til de vigtigste begreber i selve teksten (s. 65-67) og til de eksempler, Singer bruger i sin argumentation.
-
Mikkel Guldhammer Sparsø: Teknologi og filosofi 2, SYSTIME; sider: 28-41, 69-75
-
2024 blev et vildt dyreår | Dyrenes Beskyttelse
-
Aktivitet Tinder Filosoffer2024 blev et vildt dyreår | Dyrenes Beskyttelse
-
Filosofi C med Mona (vikar) ETIK
-
Afsnit
-
Oplæg
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3: Viden, videnskabsteori og sandhed i krise
Tema 3: Viden, videnskabsteori og sandhed i krise
Oversigt:
Forløbet kredser om spørgsmålet "Hvad er viden?" fra forskellige filosofiske perspektiver og med gradvis større fokus på konkrete cases.
Forløbet indledes med en generel introduktion til spørgsmålet, og hvorfor det er relevant i 2025. Her vil vi blandt andet tale om sandhedsbegrebet, om hvad viden er, om det postfaktuelle samfund, fake news og sociale medier.
Herfra dykker vi ned i videnskabsteorien, hvor vi læser primærtekster af Platon, Karl Popper, Thomas Kuhn og David Favrholdt.
Arbejdsformer:
Undervisningen i forløbet tilrettelægges således, at der tages udgangspunkt i tekstnære læsninger af primærtekster. Introduktionen til de forskellige filosoffer og filosofiske spørgsmål er enten induktiv med afsæt i elevernes levede hverdag eller mere deduktiv med afsæt i en præsentation af den pågældende filosofi eller problematik. Undervejs inddrages diverse cases, der viser filosofis anvendelighed.
Eleverne arbejder desuden med et innovativt forslag til en filosofisk inspireret guide til kritisk tænkning i år 2025.
Kernestof og faglige mål:
Forløbet adresserer følgende af læreplanens faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af
menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske
sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og
videnskabsområder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Læste tekster:
Platon - Hulelignelsen, uddrag af Staten
Karl Popper - Introducerende tekst og uddrag af "Gisninger og gendrivelser". Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Mennesket i verden (Systime 2013), s. 45-55.
Thomas Kuhn - Introducerende tekst og uddrag af "Videnskabens revolutioner". Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Mennesket i verden (Systime 2013), s. 56-65.
Oversigtstekst om Popper og Kuhn: "Popper og Kuhn". Keld B. Jessen (red.): Filosofi. Fra Antikken til vor tid (Systime 1999-2022), s. 301-304.
David Favrholdt - Introducerende tekst og uddrag af "Socialkonstruktivisme - marmortempel eller sandslot?" Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Mennesket i verden (Systime 2013), s. 65-69.
Desuden, som nævnt ovenfor, og som det fremgår af oversigten over de enkelte moduler, diverse cases og supplerende og perspektiverende tekster i forskellige medier. Den centrale case i forløbet er DRs dokumentarserie om konspirationsteorier: Konspirationsfolket har ordet (2021), hvor vi har set første og sidste afsnit.
Omfang: 44 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tilbage til virkeligheden
-
Læs følgende afsnit i e-bogen "Filosofi i en digital tid" (vær lige opmærksom på hvilke afsnit I skal læse, da nogle af dem springes over i kapitlet - læs kun nedenstående, altså medmindre I har lyst til at læse det andet også hehe):Tema 3: Hvordan f
-
Platons Hulelignelse.pdf
-
Er der forskel på løgn, bullshit og at pynte på sandheden? Ja, mener eksperter
-
Filo 2g3g 11 marts.docx
-
Professor: I USA sker det demokratiske tilbageslag i demokratiets navn
-
Viden og videnskabsteori filo c 2025.pptx
-
Filo 2g3g 13 marts.docx
-
Ingen lektie, men hvis man ikke var der sidst, så læs artiklen om løgn og sandhed, der er vedhæftet. Medbring også bogen Basal videnskabsteori, som I alle gerne skulle have.
-
Filo 2g3g 14 marts.docx
-
Læs kapitel 5 i bogen "Basal videnskabsteori". Du skal kunne forklare, hvad et "paradigme" er, og hvad "socialkonstruktivisme" i korte træk går ud på.
-
Basal videnskabsteori, kap. 5.pdf
-
Filo 2g3g 17 marts.docx
-
Fra Mennesket i verden. Grundbog til filosofi, s. 48-64:
-
Ingen lektie
-
Popper PPT filo c 24-25.ppt
-
Filo 2g3g 19 marts.docx
-
Hvad er kritisk rationalisme?
-
Læs primærteksten af Karl Popper i vedhæftede dokument. Dvs. kun det lille uddrag, der hedder "Gisninger og gendrivelser"
-
DRTV - Konspirationsfolket har ordet: Signe Molde sætter tv-eksperimentet i gang
-
Filo 2g3g 25 marts.docx
-
Læs artiklen i linket, som vi også var kort inde på sidst.
-
Filo 2g3g 22 april.docx
-
Filo 2g3g 28 april.docx
-
Læs primærteksten af Thomas Kuhn i vedhæftede dokument. Det er den, der hedder "Tekst: Thomas Kuhn, Videnskabens revolutioner". Tag noter til følgende: Hvad er tekstens emne, hvad er de vigtige begreber, er der nogle eksempler, er der nogle argumente
-
Videnskabsteori - Popper og Kuhn.pdf
-
Fra Mennesket i verden. Grundbog til filosofi, s. 65-72:
-
Filo 2g3g 30 april.docx
-
Jeres Kuhn/Popper-tekster fra sidst skal være færdige til oplæsning i dag. Læs desuden vedhæftede pdf, der er en kort, opsamlende sekundærtekst om Karl Popper og Thomas Kuhn og tag noter til følgende: Hvad er tekstens emne, hvad er de vigtige begrebe
-
Filo 2g3g 6 maj.docx
-
Læs primærteksten af David Favrholdt i vedhæftede dokument. Det er side 71-72. Noter de to-tre citater, som du mener bedst viser hans kritik af socialkonstruktivismen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030457",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030457",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030457"
}