Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Sara Møldrup Thejls
|
Hold
|
2024 2g3g ml (2g3g ml)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Forløbet giver en introduktion til faget "Musik og lydproduktion" samt introducerer programmet Reaper og dets mest basale funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Lyd som kulisse
Med udgangspunkt i Third Ears podcast "Soundtracks of our Lives" laves forskellige øvelser i at bruge lyd som kulisse og til at skabe stemninger og effekter:
øvelse a) Skab lyden af et land
øvelse b) Sæt lyd til et filmklip
Øvelsernes mål er dobbelt:
1) At blive opmærksom på de forskellige funktioner lyd har i formidlingen af en fortælling samt hvilke lag af lyd man skal arbejde med for at få en overbevisende lydkulisser (baggrundsmusik, reallyde, effektlyde) Der arbejdes med begreber som synkron/ asynkron lyd; kontrapunktisk/ parafraserende lyd og tematisk lyd
2) At få kendskab til og få trænet de mere uddybende funktioner i Reaper såsom: Pitchshift, Automation, stretchmarkers, temposkift på individuelle tracks
Derudover igangsættes brug af logbog som øvelse til projektrapporten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Beats
I forløbet arbejdes med produktion af elektroniske beats med melodier. Der fokuseres på at skabe dynamik og god timing i nummeret samt god periodefornemmelse
Der laves grooveanalyse og layeringanalyse og der fokuseres i analysen på hvordan produktionen skaber dynamik, layering og hvilke effekter der bruges.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lydfortællinger
Analyse og produktion af lydfortællinger.
I forløbet analyseres podcasts med fokus på hvordan en lydfortælling opbygges og hvilke elementer og virkemidler der indgår deri.
det er f.eks. speak, dialog, stemningsmusik, reallyde og effektlyde. Derudover analyseres selve fortællingens opbygning for at finde spændingskurver, fortælletekning og fortælletid.
I de egne produktioner skal alle disse elementer indgå og der arbejdes med at skabe et overbevisende lydunivers.
Af teknikker benyttes optagelse af speak, indarbejdelse af forskellige lydflader, baggrundsmusik og effektlyde samt mix af fortællingen med brug af compresser, effekter og Equalizer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
mix og lydteori
Kort introduktion til livelyd og mix.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
eksamensproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030459",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030459",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030459"
}