Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Gitte Ringheim
|
Hold
|
2024 3g Ng (3g Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan bliver byer bæredygtige?
Forløbet tager udgangspunkt i den hastige byudvikling, som sker i hele verden og de udfordringer, det skaber. Eleverne arbejder med hvordan byer kan mindske brugen af råstoffer og den negative indvirkning på miljø og klima. De har arbejdet med eksisterende og nye løsninger indenfor transport, energi, byggeri og affald.
Klimaforandringer og klimatilpasning i byerne
FN´s verdensmål er gennemgået og eleverne har arbejdet med verdensmål om bæredygtige byer
Faglige mål
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske
feltobservationer
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige
repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge
og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i
naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i
analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske
modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig
sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i
andre fag
̶ formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt
og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i
den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og
innovative løsningsmuligheder
Kernestof:
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug
og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier
og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold,
herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Følgende begreber og modeller er bl.a.gennemgået:
- Definition af bæredygtighed
- Kulstofkredsløb og energibalancen (byers CO2 udledning)
- Urbanisering
- Livscyklusperspektivet for byggeri
- Overfladers varmeabsorption (albedo og byggematerialer)
- Klimatilpasningsmetoder
- Affaldspyramiden
- Cirkulær økonomi
- Bæredygtighedsrosetten
- Grønne og blå rum
Dokumentar: "Sandkrigen",
Øvelser: Excel øvelser med udarbejdelse af grafer
Følgende forsøg fra andre forløb som kan inddrages:
- Strålingsbalance (albedo) (fra forløb om Nordpolen)
- Nedsivningsforsøg (fra forløb om Afrikas Horn)
Ekskursion til København
Eleverne har været rundt i forskellige dele af København og vurdere graden af miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed på nyere områder og byggerier.
Projektforløb om Helsingør by.
Eleverne har undersøgt hvilke bæredygtige tiltag og mål som er i Helsingør kommune samt hvilke tiltag der er mest fokus på. Hertil innovative forslag til forbedringer eller nye tiltag som kan gøre byen mere bæredygtig
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt bæredygtige byer
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Problemstillingen udspringer af den tilbagevendende udfordring med sult og hungersnød, om har plaget befolkningen på Afrikas Horn gennem mange årtier.
Med afsæt i Geodetektiven, opnås en forståelse af sultkatastrofen på Afrikas Horn og dens forskelligartede årsager. der arbejdes med ideer til, hvordan problemstillingen kan løses. Forståelsen opnås gennem en fagligt funderet undersøgelse af regionens naturgrundlag - fx klima, jordbund, vandressourcer - og lokalbefolkningens livsbetingelser samt overvejelser over samspillet mellem mennesker og natur.
Faglige mål
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske
feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige
repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge
og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i
naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i
analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske
modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig
sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i
andre fag
̶ formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt
og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i
den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og
innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof: Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet, herunder klimazoner og
plantebælter
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellige tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning.
- FN´s verdensmål for bæredygtig udvikling
Følgende begreber og modeller er bl.a. gennemgået.
- Klimazoner og plantebælter
- Nedbørstyper
- Sammenhængen mellem topografi, temperatur og nedbør
- ITK og passatvinde (det globale vindsystem)
- Potentiel og aktuel fordampning
- Vandbalance
- El Nino og La Nina
- Tredeling af produktionsvirksomheden
- Landbrugssystemer og jordbund - herunder jordforringelse
- Grundvand (porøsitet og permeabilitet)
- Befolkningsudvikling
- Klimaforandringer og fremtidsscenarier
Øvelser: Bl.a. lande- og befolkningsudvikling (Publicdata, faostat, GapMinder)
Eksperimenter:
- Permeabilitet. Nedsivning af vand i forskellige sedimenter (lerjord og sandjord).
- Konvektionskammer (demo)
Dokumentar: The Great Green Wall, Tørke i Kenya
Elevopgave: Rapport over nedsivningsforsøg samt opgave med årsagskæde om hvorfor de sulter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vands nedsivning
|
14-11-2024
|
Afrikas Horn
|
02-12-2024
|
Forsøg med strålingsbalance i Arktis
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Problemstillingen tager afsæt i den aktuelle udvikling i Arktis, hvor flere nationer kæmper om retten til indflydelse i den store region. Hvad er årsagen til denne magtkamp?
Der opnås en forståelse af nogle af de forandringer, som foregår i Arktis, og hvordan denne udvikling hænger sammen med, at Danmark vil eje Nordpolen. Forståelsen opnås gennem en faglig undersøgelse af relevante naturgeografiske forhold i regionen.
Faglige mål
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske
feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige
repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge
og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i
naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i
analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske
modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig
sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i
andre fag
̶ formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt
og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i
den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og
innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
̶ Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner,
herunder planlægning og regulering
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
til produktion, handel og transport
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes
betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår
̶ FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Følgende begreber og modeller er bl.a. gennemgået:
- Havisnes udbredelse
- Temperaturændringer, herunder klimaforandringer
- Strålingsbalancen
- Is-albedo tilbagekoblingsmekanisme
- Havstrømme og grønlandspumpen
- Is afsmeltnings betydning
- Territorielle grænser - herunder Lomonosov ryggen
- Oliedannelse
- Kulstofkredsløbet
Eksperimenter:
- Grønlandspumpen,
- Strålingsbalancen i Arktis
- Oliemigration
Øvelser: Bl.a. Google Earth: Opmåling af havbund og sejlruter
Dokumentar: Erobringstogt til Nordpolen, Oliejagt i Arktis
Elevopgave:
- Rapport over forsøg med strålingsbalancen og kobling til is-albedo tilbagekoblingsmekanisme
- Rapport over forsøg med Grønlandspumpen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøg med Grønlandspumpen
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem
Forløber tager udgangspunkt i verdens store forbrug af plastik og hvilke bagsider det har. Eleverne har arbejdet med hvordan plastik producerres og hvad det anvendes til, samt de store problematikker omkring plastaffaldet i verden. Der er arbejdet med eksisterende og nye løsninger på plastikproblemet.
Faglige mål
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske
feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige
repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge
og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i
naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i
analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske
modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig
sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i
andre fag
̶ formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt
og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i
den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og
innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner,
herunder planlægning og regulering
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes
betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår
̶ FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Følgende begreber og modeller er bl.a. gennemgået:
- Floder (vandføring, vandets kredsløb)
- Det globale vindsystem
- Termiske og dynamiske tryk
- Konvektionscelle (cirkulationscelle)
- Corioliseffekten
- Passatvindene
- Vestenvindsbæltet
- Strømretning
- Sammenhæng mellem vandstand og lufttryk
- De fem Gyrer
- Affaldstrekanten
- Lineær og cirkulær forbrugssystem
- Løsninger
Eksperiment:
- "Plastikøer"
Følgende eksperimenter fra andre forløb som kan inddrages:
- Konvektionskammer - demoforsøg (fra forløb om Afrikas Horn)
Øvelser: Bl.a. Excel øvelser med udarbejdelse af grafer
Dokumentar: En tsunami af plastik, Hvorfor plastik? Genbrugsmyten
Elevopgave: Populærvidenskabelig artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Artikel om plastik
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller?
Forløbet tager udgangspunkt i de udfordringer der er forbundet med at leve og skabe bæredygtig udvikling på atoller, som ligger langt ude i Stillehavet.
Faglige mål
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske
feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige
repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge
og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i
naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i
analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske
modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig
sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i
andre fag
̶ formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt
og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i
den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og
innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og
plantebælter
̶ Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Følgende begreber og modeller er bl.a. gennemgået:
- Vulkanøer, pladegrænser og hot spot
- Atoldannelse
- Vandstandsændringer
- Hydrotermfigurer
- Klimazoner
- Nedbørstyper
- ITK og passatvinde
- El Nino
- Tropiske orkaner
- Grundvandsdannelse (vandbalance, porøsitet og permeabilitet))
- Klimaforandringer og Resilliens
- Bæredygtighed (byer)
Eksperiment:
- Demoforsøg med kalk i vand og eddike
Følgende eksperimenter fra andre forløb som kan inddrages:
- Nedsivningsforsøg (fra forløb om Afrikas Horn),
- Demoforsøg med konvektionskammer ( fra forløb om Afrikas Horn),
-"Plastikøer" (Plastikforløb)
Øvelser: Bl.a. Klassificering af Stillehavsatollers stadier i Google Earth, Hydrotermanalyse, indhentning af datamateriale
Videnskabeligt foredrag fra Københavns universitet: "Overlevelse på kanten af verden"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030463",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030463",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030463"
}