Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Malene Eskildsen
|
Hold
|
2024 bi/r (1r bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arv, miljø og evolution - c-niveau
Vi arbejder med genetikkens landvindinger i kronologisk rækkefølge. Det vil sige, at vi vil anskue Mendels opdagelser og lære om gener og dominerende, recessive og co-dominante alleler med de samme forudsætninger som ham.
Vi arbejder desuden med at tegne krydsningsskemaer og stamtavler, og lærer at mestre dette med en høj grad af sikkerhed.
Vi opnår forståelse for variationer i de genetiske principper ved hjælp af principperne for kønsbunden nedarvning.
Vi gennemgår teori om kromosomer, opbygning af DNA samt undersøger årsagerne til genetisk variation gennem mutationer.
I denne forbindelse snakker vi også om 'det centrale dogme'.
Vi afslutter forløbet med at tale om evolutionsmekanismer
______________________________________________________
Praktisk arbejde:
• Oprensning af DNA
• Tegne krydsningsskemaer og stamtræer
• Blodtypebestemmelse
Kernestof i dette forløb:
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
• makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
• evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
______________________________________________________
Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan blev jeg til? c-niveau
Dette forløb har fokus på sexologi og forplantning
Vi gennemgår kønsorganernes opbygning og funktion, opnår forståelse for kønshormonerne og deres betydning for menstruationscyklus hos kvinden og den almindelige kønshormonregulering hos manden. Desuden opnås forståelse for hvordan den menneskelige forplantning/reproduktion finder sted og hvordan kønshormonerne spiller ind på denne.
Der laves et gruppearbejde og en fremlæggelse om "Prævention og seksuelt overførbare sygdomme".
______________________________________________________
Praktisk arbejde:
• Oplæg om prævention og seksuelt overførbare sygdomme
Kernestof i dette forløb:
• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof:
• sundhed, sygdom og medicin
• bioteknologi
_____________________________________________________
Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost, fordøjelse og enzymer - c-niveau
Vi vil se på fordøjelsen hos mennesket og den nedbrydning der sker, når vi indtager og assimilerer føden.
Vi vil fokusere på funktionen af de forskellige afsnit af fordøjelseskanalen samt blive klogere på de energigivende stoffer samt de næringsstoffer, vi skal indtage for at forblive sunde.
Vi kigger derefter på enzymers generelle opbygning og funktion og analyserer og diskuterer data fra såvel teoretiske som praktiske eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
_____________________________________
Praktisk arbejde:
• Oplæg om energigivende stoffer
• Enzymforsøg
Kernestof i dette forløb:
• makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
• enzymer: overordnet opbygning og funktion
__________________________________________________
Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed
• anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi - c-niveau
I dette forløb repeterer vi pro- og eukaryote cellers opbygning samt udvalgte organellers funktion.
Vi vil desuden have fokus på hvad det vil sige, at cellemembranen er semipermeabel og på hvordan cellemembranen tillader passage af nogle stoffer, mens andre holdes tilbage. Vi får styr på simpel diffusion, faciliteret diffusion og aktiv transport. Vi vil i den forbindelse lave forsøg med osmose.
Herefter bliver vi klogere på vækst hos mikroorganismer og på vækstfaktorer, der har betydning for hvor hurtigt en population udvikler sig.
Vi vil kigge nærmere på eukaryote mikroorganismers vækst og tale om aerob energiproduktion (respiration) samt om gæring. Vi vil praktisk undersøge temperaturs betydning for gærvækst.
_____________________________________________________
Praktisk arbejde:
• Osmose i plante- og blodceller
• Gær i sprøjter
Kernestof i dette forløb:
• cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
• mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• biokemiske processer: respiration og gæring
_____________________________________________________
Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi - c-niveau
Klimakrise, økonomisk krise, biodiversitetskrise... Der er kriser nok at bekymre sig om! Og de er interessante på hver deres måde.
I dette forløb vil vi fordybe os i begrebet biodiversitet og blive klogere på, hvorfor de fleste biologer mener, at vi står midt i en biodiversitetskrise.
Vi vil som en start repetere fagbegreber og teori fra NV, når vi taler om planternes betydning i et økosystem og om fotosyntese og respiration. Vi vil desuden tale om hvordan energi strømmer gennem økosystemet samt om kulstofs kredsløb.
Vi stiller herefter skarpt på biodiversitetens tre niveauer og deres indbyrdes interaktioner.
Vi laver en praktisk undersøgelse af naturens tilstand på HG.
_____________________________________________________
Praktisk arbejde:
• Undersøgelse af et økosystem
• artsdiversitet - artsrigdom og hyppighed
• bestemmelse af primærproduktion
• vurdering af naturens tilstand
Kernestof i dette forløb:
• biokemiske processer: fotosyntese og respiration
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
Supplerende stof:
• bæredygtighed
• miljøbeskyttelse
_____________________________________________________
Faglige mål der arbejdes med i dette forløb:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030604",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030604",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030604"
}