Holdet 2024 sa/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 1
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Emma Cecilie Daae
Hold 2024 sa/z (1z sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Socialisering og identitetsdannelse
Titel 2 Demokrati, magt og politik i Danmark
Titel 3 Velfærd og Økonomi
Titel 4 SRP 1: Velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Socialisering og identitetsdannelse

Faglige mål vi har arbejdet med i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- ligestilling mellem kønnene

Beskrivelse af forløbet:

Vi arbejdede først med social differentiering i forbindelse med livsstile og levevilkår. Ved livsformer har vi arbejdet med minervamodellen og haft fokus på Pierre Bourdieu og hans
kapitalbegreber som kobling til minervamodellen.

Til levevilkår har vi undersøgt sociale klasser og diskuteret social mobilitet og social arv samt ulighed.

I forløbet har vi arbejdet med socialisering og de forskellige former for socialisering samt identitetsdannelse. Vi havde fokus på daginstitutioners rolle, og vi diskuterede, om daginstitutionerne har haft en betydning for kønsrollerne. Her har vi også arbejdet med normer og social kontrol herunder identitetsniveauer, sociale roller og sociale grupper. Derudover har vi arbejdet med forskellige samfundstyper med fokus på det senmoderne samfund. I arbejdet med det senmoderne samfund har vi arbejdet med sociologerne Giddens, Goffman, Ziehe og Beck, og vi har diskuteret problematikkerne ved identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på de
sociale medier og trivsel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Demokrati, magt og politik i Danmark

Faglige mål, som vi har arbejdet med i dette forløb:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Beskrivelse af forløbet:
I første halvdel af forløbet har vi arbejdet med de tre klassiske former for ideologier: liberalisme, socialisme og konservatisme samt arbejdet kort med ideologiske forgreninger. Derudover har vi undersøgt de danske partier i Folketinget med fokus på partiernes historie, partiernes ideologiske grundlag, elementer fra deres partiprogram samt deres placering på den fordelingspolitiske og værdipolitiske akse. I arbejdet med partier har vi også arbejdet med partiadfærd med fokus på Molins model.

I anden halvdel af forløbet har vi arbejdet med og diskuteret forskellige politiske systemer med særligt fokus på demokrati og forskellige demokratiformer. Derudover har vi haft fokus på den parlamentariske styringskæde i Danmark og lovgivningsprocessen i Danmark. Vi har også arbejdet med politisk deltagelse og rettigheder og pligter i et demokratisk samfund. Her har vi diskuteret, hvad man kan gøre for at styrke den politiske deltagelse, og om demokratiet i Danmark er under pres med den dalende tillid til politikerne.

Materiale:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk Samfundet Op (4. udgave) kap. 5 og kap. 6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærd og Økonomi

Faglige mål i forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter

Beskrivelse.  
Vi har i dette forløb arbejdet med specifik velfærd og velfærdsudfordringer i et SRP forløb. Her har vi arbejdet med velfærdstrekanten ifm. med arbejdet med de tre forskellige velfærdsmodeller. Vi har først haft fokus på den danske velfærdsmodel og diskuteret velfærdsstatens styrker og svagheder. I den forbindelse har vi diskuteret de udfordringer, som den danske velfærdsmodel står overfor - herunder demografisk udvikling, stigende individualisering, borgernes stigende forventninger og individualitet, stigende international konkurrence samt immigration. Vi har også arbejdet med den residuale og korporative velfærdsmodel og diskuteret styrker og svagheder ved de tre velfærdsmodeller. Herefter har vi diskuteret løsninger på velfærdsstatens udfordringer samt konkurrencestaten.

Vi har derefter arbejdet med målene for en god økonomi samt det økonomiske kredsløb, og vi har undersøgt Danmarks økonomiske udvikling ud fra målene for en god økonomi. Til sidst har vi arbejdet med økonomisk politik med fokus på finanspolitik til at undersøge, hvad man gøre politisk i forskellige konjunkturer.

Materiale:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk Samfundet Op (4. udgave) kap. 8 og kap. 9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer