Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 2
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Josefine Friberg, Katja Maria Lustrup
|
Hold
|
2022 BI/y (1y BI, 2y BI, 2y BI øv, 3y BI, 3y BI øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er sundt
Indhold: Gennemgang af fordøjelsessystemet, kroppens energibalance og kostens sammensætning. Derudover skal eleverne gennemgå et gruppeprojekt om forskellige slankekurer.
Gennemgang af makromolekylerne og hvordan de optages i kroppen.
Desuden arbejdes der med enzymfunktion
Enzymer
- cofaktorer herundr coenzymer
- aktivt center
- induced fit
- aktiveringsenergi og kataklysatorer
Stabilitet af enzymer
- denaturering
- enzymers reaktionshastighed
- påvirkning af henholdsvis temperatur og pH
Øvelse: spaltning af kulhydrat med amylase.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sexologi - køn og reproduktion
Vi skal arbejde med sexologi fordi det giver eleverne en viden og forståelse for hhv. hvad reproduktion er og hvordan det foregår. Får en viden om seksuel overførbare sygdomme og hormonel regulering.
I skal kunne forstår hormonel regulering
Negativ feedback: Hvordan de overordnede kønshormoner er reguleret af mængden af testosteron, ved negativ feedback
Positiv feedback: Hvordan de overordnede kønshormoner er reguleret af mængden af østrogen, ved positiv feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DNA og nedarvning
Indføring i opbygning og funktion af DNA. Der bliver arbejdet med proteinsyntesen, kariotyper, kromosom- og genmutationer.
Med udgangspunkt i den klassiske genetik bliver der arbejdet med krydsningskemaer både for autosomale og kønsbundne egenskaber. Eleverne arbejder med forskellige typer af dominans med blodtype bestemmelse på eleverne.
Øvelser:
DNA i jordbær
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krop og træning
Krop og træning
Respiration:
-lungernes funktion
-Vitalkapacitet
Hjertet:
-Blodet
-Blodkredsløbet
-Blodtryk
-Puls
Træning og effekt af træning
- Aerob
-Anaerobe
-Forbrug af ATP og CrP samt iltgæld
-Kroppens ændring ved træning
Respiration
-Glykolysen
-Citronsyre cyklus
-Elektrontransportkæden
Doping:
-Testosteron
-EPO
-Højdetræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Membranprocesser og osmose
I skal kunne forstå hvordan molekyler og andre stoffer transporteres over membraner:
-passiv diffusion
-faciliteret diffusion
-aktiv transport
I skal kunne forstå osmose, dvs hvordan salte og andre molekyler kan ændre vandtransport ind og ude af celler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
1. Nervesystemet
1. Nervesystemet
I dette forløb skal I lære om nervesystemet og hvordan nerveceller sender signaler til hinanden.
Nervesystemet:
- CNS og PNS
- Neuronets opbygning
- sympatiske og parasympatiske del
Nerveimpulsen:
- Hvilemembranpotentialet og dets opretholdelse vha Na⁺/K⁺ pumpen
- Aktionspotentialets opbygning
- Vandring af aktionspotentialet ned ad axonet via de Ranvierske indsnøringer
- Synapsen - fremmende og hæmmende (Natriumioner og chloridioner )
- Transmitterstoffer
- Agonister og antagonister
Forsøg:
Små forsøg med stimulering af nerver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FF5: SRO Ilttransport og hård fysisk aktivitet
I dette forløb sættes fokus på, hvorfor nogle organiske stoffer har en farve og nogle ikke har. Desuden introduceres den meget vigtige kemiske analysemetode spektrofotometri, som bruges til at måle ukendte koncentrationer af farvede stoffer - det kan fx være i industrien, fødevarestyrelsen eller sundhedsvæsenet. Nederst i studieplanen for forløbet står jeres SRO opgaveformulering, men den er ikke relevant for kemieksamen
Organiske stoffer med farve:
- Antal konjugerede dobbeltbindinger, der skal til for at give farve
- Hvordan chromoforegrupper kan nedsætte antallet af nødvendige konjugerede dobbeltbindinger for at give farve
- Hvordan auxochrome grupper kan virke farvemodificerende
Lys og farver
- Det synlige lys' bølgelængder
- Farvecirklen
Spektrofotometri:
- Opbyggelsen af spektrofotometret
- Absorbans og sammenhæng med lysintensitet og A=I/I₀
- Absorbtionsspektre og brug af absorbtionsmaksimum
- Lambert Beers lov: A=ε*l*[S]
- Fremstilling og brug af standardkurver
Ekserimenter:
Måling af hæmoglobinkoncentrationen i blod vha spektrofotometri
SRO opgaveformulering:
Redegør for blodets sammensætning, dannelsen af røde blodlegemer og
blodkredsløbet. Redegør desuden for hvorfor ilttransport er en begrænsende faktor ved hård fysisk aktivitet.
Redegør for spektrofotmetri- og hæmatokritmålinger som metoder og hvorfor de kan bruges til at måle på blodets evne til at transportere ilt i blodet.
Analyser resultater fra forsøget, der undersøger, hvorvidt hæmoglobin kan måles spektrofotometrisk, herunder en ”kvindelig atlets” blodprøve.
Analyser desuden jeres hæmatokritforsøg, her ønskes en vurdering af hvorvidt der findes grupperinger eller sammenhænge. Desuden ønskes en diskussion af en udvalgt metode til at øge hæmatokritværdien.
Diskuter udvalgte fysiologiske faktorers indvirkning på maksimalt iltoptag og vurder herunder vigtigheden af disse faktorer.
Forsøg:
Biologi: Hæmatokritmålinger
Kemi: Hæmoglobin og sprktrofotmetri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2. Nervesystemet
1. Nervesystemet
I dette forløb skal I lære om nervesystemet og hvordan nerveceller sender signaler til hinanden.
Nervesystemet:
- CNS og PNS
- Neuronets opbygning
- sympatiske og parasympatiske del
Nerveimpulsen:
- Hvilemembranpotentialet og dets opretholdelse vha Na⁺/K⁺ pumpen
- Aktionspotentialets opbygning
- Vandring af aktionspotentialet ned ad axonet via de Ranvierske indsnøringer
- Synapsen - fremmende og hæmmende (Natriumioner og chloridioner )
- Transmitterstoffer
- Agonister og antagonister
Forsøg:
Små forsøg med stimulering af nerver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Muskelfysiologi
- De tre overordnede muskeltyper
- Opbygning af tværstribet muskulatur
- Tværbroscyklus
- Muskelfibertyper
- Energiproduktion under arbejde (ATP, CrP)
- Muskelarbejde
- Muskeltræthed
Der arbejdes med samspillet mellem muskelarbejde og nervesystemet
Øvelse: Muskel træthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Enzymer og deres anvendelse
I dette forløb lærer I om proteiners opbygning og deres funktion i cellerne
Faglige mål:
Aminosyrernes opbygning
- aminogrupper
- carboxylsyregrupper
- Sidekædernes forskellige egenskaber
Intermolekylære bindinger:
- londonbindinger
- hydrogenbindinger
Proteiners strukturniveauer
- primæstruktur
- peptidbindingers dannelse
- sekundærstruktur med alpha-helix og beta-foldeblad
- tertiærstruktur med disulfidbindinger og intermolekylære bindinger
- kvartenær struktur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Økologi
Økosystemer:
-Biotiske og abiotiske faktorer
-Fødekæder og fødenet
-Naturlig selektion og konkurrence
-Primær producenter
-Konsumenter
-nedbrydere
-C, N og P kredsløbet
Søen som økosystem:
-Næringsrig og næringsfattig
-Eutrofiering
-Makrofaunaindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Genteknologi
Der arbejdes med bioteknologiske metoder som PCR, sekventering, gensplejsning, gelelektroforese mm. både gennem teoretiske samt praktiske øvelser.
Øvelser: Outbreak lavet på SDU (restriktionsenzymer, pcr, gelelektroforese og bioinformatik)
Litteratur: 13-19+ 39-55 + 64-69 +89-95 i Genetikbogen
Biologiens ABc - kap 3 Proteiner kap 4 Enzymer, Niche
Bioinformatikøvelse om cystisk fibrose i programmet Ugene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Hvorfor skal vi vaccineres
Med udgangspunkt i udbrud af SARS-CoV-2 (fra filmen Contagion), arbejdes der med hvordan menneskets immunforsvaret fungerer. Det ydre og indre forsvar gennemgås, samt hvordan det specifikke og uspecifikke forsvar arbejder. Der kommes hermed ind på de specialiserede celletyper og deres funktioner, samt antigen antistof koblingen. Betydningen af vaccinationer dokumenteres og immunologiske metoder (ELISA) benyttes til det eksperimentelle arbejde.
Undervisningen fokuserer også på brug af immunologiske metoder til at udvikle en diagnostisk test til slangebidsforgiftning dette forløb er en del af Lifefondens undervisning til gymnasier "Fight the bite
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Er vi neandertalere?
Eleverne skal i dette forløb kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Evolutionsprincipperne: Darwin og Lamarcks forklaringer af evolutionen.
Populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
Variation, mutation, selektion,
Artsdannelse, stamtræer – UPGMA og den anatomisk/morfologiske slægtsskabsanalyse
- Case om menneskets evolution
- Induktiv og deduktiv metode
- IBSE-metoden
- Arbejdsspørgsmål og regneeksempler
- Eksperimentelt arbejde hvor eleverne måler på kranier
- Arbejder med gamle eksamensspørgsmål
- Gruppearbejde
- Darwin/Lamarck rollespil
Forløbet starter ud med populationsgenetik og Hardy-Weinberg ligevægt hvorefter eleverne skal arbejde med gamle eksamensopgaver om disse emner. Herefter bevæger forløbet sig over i en evolutionsvinkel hvor eleverne skal arbejde henimod at kunne lave en slægtsskabsanalyse på forskellige kranier fra menneskeslægten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Biodiversitet og økotoksikologi
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Biokemi /repetition
Forløbet er et repetitionsforløb hvor eleverne selv har fået lov til at udvælge de emner de synes det ville være rart at få repeteret. Derudover er der fra læreres side valgt at få repeteret biokemi, herunder glykolyse, citronsyre cyklus og elektrontransportkæden.
Forløbet vil fokusere på at eleverne bliver opmærksomme på hvilke forsøg der er udført og hvilke metoder der er anvendt.
Derudover vil eleverne arbejde med skriftlige eksamenssæt som klargøring til først terminsprøve og herefter eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
Forløbet er et repetitionsforløb hvor eleverne selv har fået lov til at udvælge de emner de synes det ville være rart at få repeteret.
Forløbet vil fokusere på at eleverne bliver opmærksomme på hvilke forsøg der er udført og hvilke metoder der er anvendt.
Derudover vil eleverne arbejde med skriftlige eksamenssæt som klargøring til først terminsprøve og herefter eksamen.
Emnerne valgt: Enzymer, Mikrobio, Makromolekyler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#14
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256394",
"T": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256394",
"H": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256394"
}