Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 2
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Malene Eskildsen, Maria Steinhausen
|
Hold
|
2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 2z BI øv, 3z BI, 3z BI øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er sundhed?
Kernestof:
Overordnet opbygning og biologisk funktion af makromolekylerne: carbohydrater, lipider og proteiner
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Enzymers overordnet opbygning og funktion
Respirations og kredsløbsfysiologi
Øvelser:
Nedbrydning af stivelse med amylase
Måling af vitalkapacitet, blodtryk og puls
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DNA og nedarvning
Introduktion til de forskellige celler og deres opbygning. DNA molekylets opbygning. Replikation af DNA samt mitose og meiose. Intro til proteinsyntesen.
Genetik og nedarvning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oprensning af DNA
|
27-01-2023
|
Blodtypebestemmelse
|
16-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Næste generation...
Kernestof: forplantning og hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF2 Biologi A og matematik B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krop og træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FF4 studietur (BI/En)
I FF4-forløbet skal I undersøge hvordan byer kan bidrage til en øget biodiversitet.
Biodiversiteten eller mangfoldigheden af liv er på verdensplan under stort pres og i medierne bliver det omtalt som den 6. masseuddøen. Bestandene af en række udvalgte fisk, fugle, pattedyr, padder og krybdyr er samlet set faldet med 58 procent siden 1970. I 2022 lavede EU en biodiversitetsstrategi, hvor alle medlemslandene inden 2030 forpligter sig på, at nå målsætningen om at beskytte 30 % af EU´s land og havareal.
I Europa udgør byerne en betydelig del af landarealet og derfor får de også en vigtig rolle i arbejdet med at give plads til naturen for at øge biodiversiteten. EU kræver derfor at byer med mindst 20.000 indbyggere skal
“..develop ambitious Urban Greening Plans” including “measures to create biodiverse and accessible urban forests, parks and gardens; urban farms; green roofs and walls; treelined streets; urban meadows; and urban hedges.” (https://environment.ec.europa.eu/topics/urban-environment/urban-greening-platform_en)
Jeres studietur går til Leipzig, og denne by bliver jeres case-område. Så opgaven bliver: Hvilke konkrete tiltag vil I foreslå for at øge biodiversiteten i Leipzig?
For at svare på det spørgsmål er I nødt til at dykke ned i Leipzigs eksisterende natur, arkitektur og til dels kultur.
I bliver delt ind i grupper, der hver især får til ansvar at lave et konkret tiltag for at øge biodiversiteten i en specifik bydel i Leipzig. Indsamling af empiri foregår på studieturen ligesom det er jeres ansvar løbende at tage fotos, film og lave interviews der kan understøtte jeres arbejde. Jeres arbejde skal formidles som en poster.
Opgaveformulering
Det overordnede emne for studieturen er “Hvordan kan Leipzig bidrage til at øge biodiversiteten?”
Indenfor dette emne skal grupperne selv finde en mere specifik problemstilling (et spørgsmål) som I vil undersøge/arbejde med i jeres gruppe.
Det er denne problemstilling, som danner grundlag for den problemformulering, som jeres poster skal besvare.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Enzymer og deres anvendelse
Der arbejdes med enzymernes virkemåde og hvordan enzymer optimeres og ødelægges. De forskellige enzymgrupper gennemgås og bruges særligt til at forstå hvordan glykolysens processer katalyseres.
Udover glykolysen vil der være fokus på respirationens andre delprocesser som krebs cyklus og respirationskæden, hvor fokus vil være på de biokemiske processer der resulterer i ATP dannelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymet katalase
|
19-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hjernen og nervesystemet
Forløbet handler om hjernen og nervesystemet. Hjernen og nervesystemets opbygning og funktion er udgangspunktet for at arbejde med aktionspotentialet, synapseoverførsel og myelinisering. Der inddrages eksempler på hvordan nervesystemet virker ved indlæring og ikke mindst når det påvirkes af stimulanser lovlige såvel som ulovlige. Udvalgte nervesygdomme belyses også.
Forsøg: Små nerveforsøg
Rusmiddel og nervesygdoms projekter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nerveøvelser
|
03-12-2023
|
Nervesygdomme og rusmidler
|
07-12-2023
|
Slangegift
|
27-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
FF5: SRO forløb: Antibiotikasyntese
Hvordan bekæmpes bakterier og hvilke udfordringer giver det?
Redegør generelt for bakteriers opbygning og vækst, og forklar hvordan bakterier kan begrænses og bekæmpes.
Redegør også for den kemiske opbygning af penicillin og varianter
heraf. Kom herunder ind på funktionelle grupper.
Udfør en syntese af penicillin og forklar hvorfor de forskellige syntesetrin er nødvendige for at sikre det færdige produkt. Kom herunder fx. ind på polaritet, opløselighed og udbytteprocent.
Analysér væksten af to forskellige bakteriestammer der er udsat for det syntetiserede penicillin, andre typer af antibiotika samt selvvalgte bakteriehæmmende stoffer.
Med udgangspunkt i egne forsøgsresultater vurderes fordele og ulemper ved de forskellige midler til at bekæmpe bakterier.
Diskutér slutteligt konsekvenserne ved udvikling af antibiotikaresistens hos bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mikrobiologi
Forløbet tager udgangspunkt i at det med småt -altså mikrobiologien. Forløbet bygger videre på "intro til celler" og kendskabet til de forskellige celletyper udbygges og flere eksempler på celles bestanddele demonstreres. Arbejdet med dyrkning og vækst af mikroorganismer bliver både gennemgået teoretiske men bygger i høj grad på elevernes egne eksperimenter. Ligesom eleverne eksperimentere med metoder til begrænsning af bakteriernes vækst. Antibiotikas virkning på bakteriecellen gennemgås og problematikken med multiresistente bakterier belyses gennem teori og praktik.
Øvelser: Resistensforsøg med bakteriestammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Immunforsvaret og giftslanger
Med udgangspunkt i udbrud af SARS-CoV-2, arbejdes der med hvordan menneskets immunforsvaret fungerer. Det ydre og indre forsvar gennemgås, samt hvordan det specifikke og uspecifikke forsvar arbejder. Der kommes hermed ind på de specialiserede celletyper og deres funktioner, samt antigen antistof koblingen. Betydningen af vaccinationer dokumenteres og immunologiske metoder (ELISA) benyttes til det eksperimentelle arbejde.
Undervisningen fokuserer også på brug af immunologiske metoder til at udvikle en diagnostisk test til slangebidsforgiftning dette forløb er en del af Lifefondens undervisning til gymnasier "Fight the bite"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Muskler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysiologiske effekter af Sars-CoV-2
|
07-04-2024
|
Muskel træthed
|
21-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Diabetes og hormonregulering
Med udgangspunkt i sygdommen diabetes arbejdes med den hormonelle regulering af blodsukkeret. I forløbet inddrages:
-Opbygning og biologisk funktion af kulhydrater
-Hormonelle regulering inkl. feedback mekanismer
-Hvordan insulin og glukagon virker på cellen
Øvelser: Blodsukkermåling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Livet i Havet #14
Ved at bruge havet som eksempel arbejders der med økosystemets abiotiske og biotiske faktorer, sidstnævnte i størrelsen ordnen fra mikroorganismer til hvaler. Salt og temperatur påvirkning at havets vandmasser demonstreres og fødekædernes netværk illustreres. Der arbejdes med energistrømme gennem fødekæderne samt C, N og P stofkredsløbet.
Der bliver sat fokus på de fysisk konstruktioner på havet som broer, vindmølle parker mm også for at demonstrere begrebet succession. Havet som fødekammer, plastik forurening og bæredygtigt fiskeri, forsuring og global opvarmning inkluderes også.
Effekten af giftstoffer på levende organismer i havmiljøet behandles og der laves økotoksikologiske forsøg med artemia.
Øvelser:
Fotosynteseforsøg med bladskiver
Dannelse af springlag
Økotoksikologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den sidste opgave
|
16-08-2024
|
Fotosynteseforsøg bladskiver
|
04-09-2024
|
Biotop undersøgelse
|
15-09-2024
|
Prøve på HG (rettes)
|
03-10-2024
|
Vandkvalitet i søen og nedsivning
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Gentest og genteknologi
Der arbejdes med bioteknologiske metoder som PCR, sekventering, gensplejsning, gelelektroforese mm. både gennem teoretiske samt praktiske øvelser.
Øvelser: Outbreak lavet på SDU (restriktionsenzymer, pcr, gelelektroforese og bioinformatik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eks opg 1
|
07-10-2024
|
Outbreak
|
13-10-2024
|
Eks opg. 2
|
21-10-2024
|
Eks opg 3
|
29-10-2024
|
Eks opg 4
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Genetik og epigenetik
Vi bygger videre på 1g genetikforløb. 2-gens nedarvning behandles både teoretisk og gennem den praktiske øvelse hvor vi følger de to egenskaber farve og højde hos majs-frø. Andre dominansformer præsenteres ligesom epistasi forklares. De to typer af celledeling mitose og meiose gennemgås og kobles til anvendelsen af krydsningsskemaer. Gen- og kromosommutationer behandles og forløbes afsluttes med forståelsen af begrebet epigenetik.
Øvelser:
2-gens udspaltning hos majs
DNA og liv undersøgelse af invasive arter i Furre Sø med qPCR og morfologiske undersøgelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Er du en Neanderthaler?
Evolutionens drivkraft gennem mutationer, variation og naturlig selektion.
Hardy-Weinberg ligevægt og en forståelse for hvordan man kan bruge denne til at bestemme allelfrekvenser og genotypefrekvenser og undersøge om de ændrer sig fra generation til generation.
Slægtskab og hvordan det modelleres i fylogenier og betydningen af både morfologiske og genetik for dannelsen af disse stamtræer.
Bioinformatik i forbindelse med slægtskab.
Øvelser:
Måling af kranier for Homo sapiens og deres slægtninge
Livets træ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Mad, myter og energiomsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Red verden og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256395",
"T": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256395",
"H": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256395"
}