Holdet 2022 EN/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jakob Lademann
Hold 2022 EN/s (1s EN, 2s EN, 3s EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF grundforløb
Titel 2 Tracing the American Dream
Titel 3 Humour
Titel 4 Growing Up
Titel 5 British football culture and hooliganism
Titel 6 Great Speeches (rhetorical course)
Titel 7 Dystopian fiction in graphic novels
Titel 8 Horror in fiction
Titel 9 Crime Fiction
Titel 10 Of Mice and Men - værklæsning
Titel 11 The British empire and India
Titel 12 Shakespeare Macbeth
Titel 13 The Vietnam War in literature and film
Titel 14 Paul Auster and Postmodernism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Tracing the American Dream

The American Dream - tracing the American Dream through American history, the Statue of Liberty, The Great Depression, poems, music and the film, Cinderella Man.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Characterization i par 15-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Growing Up

Forløbet er en introduktion til læsning og analyse af litterære tekster med fokus på 'fiction' (novelleanalyse). Forløbets tekster er fra antologien "Contexts" af Jonna Engber-Petersen, Mette Grönvold og Hanne Ohland-Andersen (Forlag Gyldendal), og teksterne falder inden for emnet "Growing Up" (Indian Camp, The Shining Mountain, Just like that og The Sin Bin or Lucy's Heart)

De grammatiske- og sproglige emner i fokus i forløbet er:
Kongruens, genitiv, ordstilling, simpel/udvidet tid
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini essay 31-01-2023
This is England (short written assignment) 23-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Great Speeches (rhetorical course)

Great Speeches - retorisk forløb

Forløbsbeskrivelse: Appelformer, argumentationsanalyse, retoriske greb og termer
Talernes visuelle og auditive elementer: kropssprog, intonation, scene
Baggrund om de enkelte taler. Særligt fokus på historisk vigtige taler primært fra USA

En lille del af forløbet er et debate-forløb hvor vi i klasserummet laver debates baseret på elev-valgte emner. Pointen med dette er, at eleverne får brugt mange af de virkemidler og appelformer som de har lært om i arbejdet med taler og retorik.
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde

Materialer:
Martin Luther King: I Have A Dream (1963) mm
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlighedsdag 25-10-2023
Speech projekt (mundtlig) 08-11-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dystopian fiction in graphic novels


Dystopian fiction in graphic novels

Dystopian fiction and graphic novels:
I dette forløb introduceres eleverne til både klassisk og moderne dystopisk fiktion samt graphic novels mediet. Eleverne arbejder således både med tekstanalyse, specifikt i forhold til miljø, den dystopiske protagonist, og tema/budskab, men også forholdet mellem det skrevne ord og billedsiden. Formålet er at styrke elevernes tekstforståelse og analyseniveau ved at lade billederne hjælpe og tilføje en ekstra dimension til tekstanalysen.

Der evalueres løbende og mundtligt ved forløbets afslutning, samt ved en skriftlig aflevering.

Kernestof:
Bradbury, Ray. Fahrenheit 451 (Graphic novel udgaven). del 1-2.   http://www.tor.com/series/fahrenheit-451/ (sidst tilgået 11.5.2016).


Orwell, George. 1984 (graphic novel udgaven) kapitel 1-2.

Film: McTeigue, James. V for Vendetta. Warner Brothers. 2005.
Dystopian fiction


Supplerende materiale:

Dystopias: Definitions and Characteristics. http://www.readwritethink.org/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf (sidst tilgået 11.5.2016).

How to talk about and How to analyze Graphic novels. https://www.matrix.edu.au/techniques-for-analysing-a-visual-text/  

Post-apocalyptic Fiction: https://en.wikipedia.org/wiki/Apocalyptic_and_post-apocalyptic_fiction
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
essay - dystopia 21-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Horror in fiction

Forløb om britisk og amerikansk Horror fiction gennem tiderne - fra gotisk horror til American Psycho
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlighedsdag - fiction essay 02-02-2024
creative assignment in groups 03-04-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Crime Fiction

Crime fiction. Focus on the difference between British and American crime fiction through the times.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Of Mice and Men - værklæsning

Of Mice and Men - værklæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 The British empire and India

India and the British Empire

This course focuses on the British impact on India from the heyday of the British Empire to post-colonial reality. The first part investigates the historical background and development of the British Empire. The second part centres around the relationship between the imperial legacy and the culture of modern India.

texts:

Historical background:
Theory of the Empire (from www.thebritishempire.co.uk)
The British Empire - An overview (from www.thebritishempire.co.uk)

India as a colony:
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (1899)
Rudyard Kipling: Lispeth (1886)
George Orwell: extract from Burmese Days (1934)
Gandhi: The Doctrine of the sword (The partition of India)

Film: Gandhi (1982)

Modern India:
Britain has no need to make an apology for Empire

Særlige fokuspunkter:

Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne

Arbejdsformer:

Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Where the Gods Fly 07-10-2024
Skriftlighedsdag 28-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Shakespeare Macbeth

William Shakespeare's Macbeth. Forløb med fokus på Shakespeares Macbeth og the Elizabethan era. Forløbet vil også indeholde en gennemgang af udvalgte sonnets
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ opgave Macbeth 16-12-2024
Skriftlighedsdag januar (non-fiction) 07-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 The Vietnam War in literature and film

Forløbsbeskrivelse:
Forløb om Vietnamkrigen og forskellige forfatteres portrættering af krigen gennem film og litteratur samt krigens indflydelse på de amerikanske soldater.

Særlige fokuspunkter:

Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne

Arbejdsformer:

Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde

Materialer:
The Vietnam War - background text
Tale af Senator John F. Kennedy (uddrag) America's Stake in Vietnam, June 1. 1956
Michael Herr: Dispatches (uddrag, 1977)
Letters Home from Vietnam (beretninger fra soldater) taget fra Stewart O'Nan "The Vietnam Reader" (antologi, Anchor Books, 1998)
Tim o'Brien: True War Stories (fra novellesamlingen "The Things They Carried", 1990)
Gerald Gill: Black Soldiers' perspectives on the war (1984)
Anti-war songs
Sangtekster: udvalgte sangtekster fra bl.a: Bob Dylan, Bruce Springsteen, Country Joe, Creedence Clearwater Revival

Podcast: The movement against the Vietnam War in the US


Film: Platoon (Oliver Stone, 1986)
Film: Born on the 4th of July (Oliver Stone, 1989)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 28-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Paul Auster and Postmodernism

Forløb om postmodernisme og modernisme. Paul Auster "City of Glass" (eksamensforløb)

Paul Auster & Postmodernism
Forløbet starter med en introduktion til modernismen med kortere uddrag af blandt andet T.S. Eliot, James Joyce, hvor der kigges på typiske modernistiske træk. Herefter fokuseres der på Paul Auster og  romanen "City of Glass" fra New York trilogien. Her kigges der nærmere på postmodernistiske træk i romanen.
Film i forløbet: "Smoke"  (Wayne Wang & Paul Auster, 1995)

Fokus på tekstanalyse, personkarakteristik, setting og genre. Desuden arbejdes med modernisme og postmodernisme og forskellen mellem disse, som litterære perioder. Hovedteksten er Paul Austers "City of Glass", som er suppleret med kortere tekster og uddrag fra modernistiske og postmodernistiske værker.

Særlige fokuspunkter:

Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne

Arbejdsformer:

Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde

Materialer:
Roman: Auster, Paul: City of Glass (fra New York Trilogy, 1987)
Film: Smoke (Wayne Wang & Paul Auster)
Eliot, T. S. "The Hollow Men" (1925)
Joyce, James: "Ulysses" (Uddrag, 1922)
Joyce, James: "Finnegans Wake (Uddrag, 1939)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer