Titel
3
|
TEMA 2: Nye ideer - Renæssance & Reformation
Renæssanceforløb i kompakt form. Vi arbejder ud fra en tese om, at verden i denne periode kan siges at blive moderne, som minimum rent metodisk inden for bl.a. kunst, videnskab, menneskesyn og samfundsstruktur. Eleverne arbejder med tekst og billedmateriale, der underbygger og udfordrer denne tese.
Forløb igangsat af CR (se del 1)
Forløb baseret på Vores Verdenshistorie 1, kapitel8
Forløbet er gennemgået med fokus på udviklinger i Europa i løbet af renæssancen. Vi har arbejdet med kunst, kultur, filosofi såvel som menneskesyn og religiøse tanker.
Til sidst i forløbet kom vi ind på reformationen i Danmark, og hvad reformationen havde af politisk og samfundsmæssig betydning.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
2
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Forløbets hovedfokus er på tiden mellem mellem 500 og 1500 samt 1500 og 1900 i Europæisk perspektiv
Materiale:
Fremstillingsstof:
Grubb m.fl., "Overblik - Verdenshistorie i korte træk", Gyldendal 2006; ss. 68-76, 102-112
Bryld, Verden før 1914, Systime [iBog] (besøgt 30.08.19). "Astronomien", https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=171
Kildemateriale:
8 renæssancemalerier
Middelalderbilleder
John af Salisbury, "Om mennesket" (uddrag), 1100-tallet
Pico Della Mirandola, "Tale om menneskets værdighed" (uddrag), 1486
Leon Batista Alberti, "Om Malerkunsten", 1436 [uddrag]
Galileo Galilei, "Brev til Kepler", 1610 (fra 'Verden før1914')
Kilder læst i forløbet (tal henviser til kilder i Vores Verdenshistorie 1)
- Kilde 49: Leonardo da Vinci om Øjet
- Kilde 50: Kopernikus om Himmellegmernes Placering
- Kilde 51: Galileis Erklæring
- Kilde 52: Dårskabens Lovprisning
- Kilde 53: Uddrag af Luthers 93 teser
- Kilde 54: Martin Luther om Bondeoprøret
- Poul Helgesen om Stormen på Vor Frue Kirke (Skibbykrøniken)
Supplerende materiale:
Peter Frederiksen, "Vores Verdenshistorie 1", ss. 237-246
|