Holdet 2022 id/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Maria Borg, Martin Tusgaard Christensen
Hold 2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Håndbold
Titel 3 Styrke & grundtræning
Titel 4 Les Lancier 1
Titel 5 Håndbold 2
Titel 6 Fodbold intro
Titel 7 Fodbold
Titel 8 Rytmisk opvarmning
Titel 9 Basketball 1
Titel 10 Lanciers 2
Titel 11 Træningsprojekt
Titel 12 Basketball 2
Titel 13 Håndbold 3
Titel 14 Styrke og grundtræning 2
Titel 15 Yoga
Titel 16 Lanciers 3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

I forlængelse af modulerne under GF arbejder holdet med at konstruere og afprøve deres egne spil ud fra teorien og de gennemgåede spilelementer fra GF. Der har i forbindelse med konstrueringen af egne spil og afslutningen af forløbet været fokus på følgende fælles elementer:

1) Afleveringer + modtagninger
2) Bredde+dybde
3) Kommunikation
4) Spilbarhed
5) Driblinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Håndbold

I forløbet er der fokus på grundlæggende tekniske og taktiske elementer i spillet:

Teknisk:
- at kunne håndtere bolden i en dribling
- at kunne lave en finte (tre-fods-finten, Radjenovic-finten)
- at kunne aflevere og modtage (i "Yubio" bl.a. kap. 17.3)
Taktisk:
- presspil
- stempelbevægelser
- sideforskydninger
Der henvises i øvrigt til kapitel 17 i vores digitale idrætsbog "Yubio"

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 17 Five-a-side Håndbold i Yubio.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Styrke & grundtræning

Forløbet knytter an til både styrketræning og grundtræning i idræt, hvor vi bl.a. arbejder med Politiskolens optagelsesprøve som udgangspunkt for træningen. Derudover arbejdes der også med principper for styrketræning og den teorien bag denne med udgangspunkt i læsningen i Yubio-idrætsbogen. Derudover knyttes der an til samfundsfaglig teori, hvor vi diskuterer, hvad det er der sker med kroppen, når man træder ind i et fitnesscenter (Systimes "Idræt i perspektiv", artiklen "Fit er fedt")

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 21 Grundtræning i Yubio samt artiklen "Fit er fedt" fra Systimes "Idræt i perspektiv".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les Lancier 1

Det er en del af en tradition, at man øver dansen Lancier op til gallafesten, som i år bliver afholdt d. 28. april. Vi bruger 2 moduler på at øve Lancier. Det kommer vi også til i 2. g og i 3. g. så vi samlet får 6 moduler med Lancier. Forløbet kan dermed også bruges til eksamen, hvor der muligvis kan blive knyttet bl.a. historisk teori til forløbet.

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 31 Lanciers og andre folkedanse i Yubio.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Håndbold 2

Håndboldforløbet, der tidligere blev afbrudt fortsættes her og der er fokus på grundlæggende tekniske og taktiske elementer i spillet:

Teknisk:
- at kunne håndtere bolden i en dribling
- at kunne lave en finte (tre-fods-finten, Radjenovic-finten)
- at kunne aflevere og modtage (i "Yubio" bl.a. kap. 17.3)
Taktisk:
- presspil
- stempelbevægelser
- sideforskydninger

Der henvises i øvrigt til kapitel 17 i vores digitale idrætsbog "Yubio".

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 17 Five-a-side Håndbold i Yubio.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fodbold intro

Vi har gennemgået grundlæggende tekniske elementer i spillet i dette ene modul med fokus på:
1. indersideaflevering
2. samspil og kommunikation.


Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fodbold

1. modul i dette skoleår starter med en Coopertest. Dernæst bruges de følgende 6 moduler på et udendørs fodboldforløb.

Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale dele af fodboldspillet.

Tekniske elementer:
Indersideafleveringer, halvtliggende vristspark, tæmninger, driblinger, kropsfinte, husmandsfinte og skudfinte.

Taktiske elementer:
Bandespil, overlap, afslutninger.

Småspil som træner de tekniske og taktiske elementer fra undervisningen.
Almindeligt spil på 11-mands mål.

Som teori læses følgende kapitler i Yubio: 11.2 Regler, idé og organisering samt 11.7 Træning og sundhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rytmisk opvarmning

Eleverne skal i grupper lave et rytmisk opvarmningsprogram til musik, de selv finder. Opvarmningsprogrammet skal vare ca. 15 min. og indeholde følgende sekvenser i denne rækkefølge: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.

I de første moduler arbejder vi med musiktælling og eksempler på øvelser, der kan anvendes i opvarmningsprogrammet. Dernæst får eleverne tid til at lave programmet som senere skal vises foran resten af klassen. Eleverne får feedback på deres opvarmningsprogram, og der lægges vægt på udførslen af øvelser, synkronitet samt valg af musik.

Vi læser følgende teori fra Yubio: 30.1 Hvorfor varme op?, 30.2 Selve musikken, 30.3 Bevægelseskvaliteter, 30.4 Programmets opbygning og 30.5 Øvelser.

Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Basketball 1

Formålet med forløbet er at give eleverne grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i basketball.

Indhold
• Forskellige afleveringstyper
• Driblinger
• Standsning og pivotering
• Forskellige angrebsformer, herunder V-cuts og back door
• Forskellige afslutningsformer, herunder lay up og hopskud
• At gøre sig spilbar
• Personligt forsvar og zoneforsvar
• Forskellige småspil og det færdige spil
• Elementært regelkendskab

Som teori læses følgende kapitler fra Yubio: 12.1 Basketballs historie og 12.2 Regler, idé & organisering.

Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Lanciers 2

Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i to idrætsmoduler.

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 31 Lanciers og andre folkedanse i Yubio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Træningsprojekt

Eleverne skal planlægge og gennemføre et træningsprojekt med fokus på at forbedre deres maksimale iltoptagelse. Da forbedringen af elevernes træningstilstand indgår som et fagligt mål, vil test i både distancen og test af den generelle kondition danne en naturlig ramme for forløbet. Forløbet vil således starte og slutte med en coopertest samt en 5km løbetest.

Eleverne udarbejder en individuel træningslogbog undervejs, der dels beskriver træningsmængde og dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. De praktiske moduler består primært af højintens træning, som eleverne i grupper af 4 personer tilrettelægger og gennemfører for resten af klassen. Der er krav om, at eleverne træner tre gange om ugen, hvoraf den ene gang er i idrætsmodulet på skolen.

Træningsprojektet afsluttes med aflevering af en individuel skriftlig rapport på max 5 sider. Rapporten er en evaluering af det personlige udbytte af træningsprojektet samt en kobling af den teoretiske viden til det personlige træningsprogram.

Som teori anvendes følgende kapitler fra Yubio: 3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.3 Opvarmning/nedvarmning, 3.4 Aerob træning, 3.5 Anaerob træning + figur 7.3 ”Skema til vurdering af dit kondital ift. sundhed afhængigt af alder og køn” samt figur 8.85 ”Udvalgte effekter af aerob træning”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Basketball 2

Et kort forløb på 2 moduler i forlængelse af vores basketball forløb i 2g. Holdet har i alt haft 6 moduler basketball.

Formålet med forløbet er at give eleverne grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i basketball.

Indhold:
• Forskellige afleveringstyper
• Driblinger
• Standsning og pivotering
• Forskellige angrebsformer, herunder V-cuts og back door
• Forskellige afslutningsformer, herunder lay up og hopskud
• At gøre sig spilbar
• Personligt forsvar og zoneforsvar
• Forskellige småspil og det færdige spil
• Elementært regelkendskab

Som teori læses følgende kapitler fra Yubio: 12.1 Basketballs historie og 12.2 Regler, idé & organisering.

Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Håndbold 3

1 modul med håndbold for at afslutte det forløb klassen startede på i 1g. Klassen har således haft 6 moduler med håndbold.

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 17 Five-a-side Håndbold i Yubio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Styrke og grundtræning 2

Et opfølgende forløb på 2 moduler. Klassen påbegyndte forløbet i 1g, og vi afrunder nu forløbet, så klassen har haft et fuldt forløb på 6 moduler. I det ene modul skal klassen igennem et cirkeltræningsprogram. I det andet modul laver eleverne individuelt Yubios grundtræningstest.

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 21 Grundtræning i Yubio samt artiklen "Fit er fedt" fra Systimes "Idræt i perspektiv".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Yoga

Yoga forløb på 6 moduler. Eleverne opnår kendskab til forskellige yogaøvelser som vi laver sammen. Forløbet afsluttes med at eleverne sammensætter deres eget program af 6-8 yogaøvelser.

Forløbet opgives til eksamen. Som teori læses kap. 211 Yoga fra Yubio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Lanciers 3

Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i tre idrætsmoduler. Klassen har i 1g og 2g haft hhv. 1 og 2 moduler i lanciers. Med disse tre moduler har klassen dermed haft et forløb på 6 moduler.

Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 31 Lanciers og andre folkedanse i Yubio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer