Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Maria Borg
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Basketball
Titel 3 Jive
Titel 4 Lanciers
Titel 5 Fodbold
Titel 6 Rytmisk opvarmning
Titel 7 Grundtræning
Titel 8 Lanciers
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Cha-cha-cha
Titel 11 Repetition
Titel 12 Lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Forløbet afvikles på 3 moduler som en afslutning på grundforløbets boldbasisforløb. Eleverne bruger 1 modul på, i grupper af 4-5 personer, at udvikle deres eget spil, hvor de inkorporerer deres tildelte benspænd. Dernæst bruges der 2 moduler på at afvikle spillene inklusiv feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Basketball

Formålet med forløbet er at give eleverne grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i basketball.

Indhold:
• Forskellige afleveringstyper
• Driblinger
• Standsning og pivotering
• Forskellige angrebsformer, herunder V-cuts og back door
• Forskellige afslutningsformer, herunder lay up og hopskud
• At gøre sig spilbar
• Personligt forsvar og zoneforsvar
• Forskellige småspil og det færdige spil
• Elementært regelkendskab

Vi læser følgende teori fra Yubio: 12.1 Basketballs historie og 12.2 Regler, idé & organisering.

Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jive

I jiveforløbet skal eleverne lære at lave grundtrin samt forskellige variationer. Derudover skal de lære at danse i takt til musikken og til musik i forskellige tempi. Dvs. at eleverne skal kunne danse de samme trin til både langsomme og hurtige sange. Endvidere skal eleverne kunne danse med kvalitet i bevægelserne.
Eleverne skal lære at danse sammen med forskellige partnere. Drengene og en håndfuld piger danser herretrin, og de resterende piger danser dametrin.

Eleverne lærer følgende trin og variationer:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Harmonika (grundtrin ved siden af hinanden)
- Spark (ved siden af hinanden)
- Spark overfor hinanden (damen sparker lige, herren sparker skråt)
- Lyskryds (på to grundtrin drejer parret 360 grader).

Variationerne sættes sammen til en sekvens, der ser således ud:
- To grundtrin, damedrejning, harmonika, damen hjem igen.
- To grundtrin, damedrejning, fire lige spark ved siden af hinanden, damen hjem igen.  
- To grundtrin, fire spark overfor hinanden.
- To grundtrin, lyskryds.

Vi læser følgende teori fra Yubio: 32.1 Standard & latin samt 32.3 Jive (latin).
Forløbet opgives til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Fodbold

1. modul i dette skoleår starter med en Coopertest. Dernæst bruges de følgende 6 moduler på et udendørs fodboldforløb.

Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale dele af fodboldspillet.

Tekniske elementer:
Indersideafleveringer, halvtliggende vristspark, tæmninger, driblinger, kropsfinte, husmandsfinte og skudfinte.

Taktiske elementer:
Bandespil, overlap, afslutninger.

Småspil som træner de tekniske og taktiske elementer fra undervisningen.
Almindeligt spil på 11-mands mål.

Som teori læses følgende kapitler i Yubio: 11.2 Regler, idé og organisering samt 11.7 Træning og sundhed.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Rytmisk opvarmning

Eleverne skal i grupper lave et rytmisk opvarmningsprogram til musik, de selv finder. Opvarmningsprogrammet skal vare ca. 15 min. og indeholde følgende sekvenser i denne rækkefølge: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.

I de første moduler arbejder vi med musiktælling og eksempler på øvelser, der kan anvendes i opvarmningsprogrammet. Dernæst får eleverne tid til at lave programmet som senere skal vises foran resten af klassen. Eleverne får feedback på deres opvarmningsprogram, og der lægges vægt på udførslen af øvelser, synkronitet samt valg af musik.

Vi læser følgende teori fra Yubio: 30.1 Hvorfor varme op?, 30.2 Selve musikken, 30.3 Bevægelseskvaliteter, 30.4 Programmets opbygning og 30.5 Øvelser.

Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grundtræning

I forløbet introduceres eleverne til generel grundtræning.
Forløbet starter med, at eleverne individuelt udfører Yubios grundtræningstest som er en test i: armstrækkere, kropshævninger, mavebøjninger, smidighed, wall sit, planke, balance samt coopertest.  
Dernæst præsenteres de for et cirkeltræningsprogram. Efterfølgende skal eleverne i grupper udarbejde deres eget generelle grundtræningsprogram. Til sidst fremviser en gruppe sit grundtræningsprogram for resten af holdet, som afprøver det og kommer med feedback.

Som teori læses Yubio kap. 21.1 Formål og valg.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Lanciers

Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i to idrætsmoduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojekt

Eleverne skal planlægge og gennemføre et træningsprojekt med fokus på at forbedre deres maksimale iltoptagelse. Da forbedringen af elevernes træningstilstand indgår som et fagligt mål, vil test i både distancen og test af den generelle kondition danne en naturlig ramme for forløbet. Forløbet vil således starte og slutte med en coopertest samt en 5km løbetest.

Eleverne udarbejder en individuel træningslogbog undervejs, der dels beskriver træningsmængde og dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. De praktiske moduler består primært af højintens træning, som eleverne i grupper af 4 personer tilrettelægger og gennemfører for resten af klassen. Der er krav om, at eleverne træner tre gange om ugen, hvoraf den ene gang er i idrætsmodulet på skolen.

Træningsprojektet afsluttes med aflevering af en individuel skriftlig rapport på max 5 sider. Rapporten er en evaluering af det personlige udbytte af træningsprojektet samt en kobling af den teoretiske viden til det personlige træningsprogram.

Som teori anvendes følgende kapitler fra Yubio: 3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.3 Opvarmning/nedvarmning, 3.4 Aerob træning, 3.5 Anaerob træning + figur 7.3 ”Skema til vurdering af dit kondital ift. sundhed afhængigt af alder og køn” samt figur 8.85 ”Udvalgte effekter af aerob træning”.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Cha-cha-cha

Mini-forløb med Cha-cha-cha.
Vi øver følgende variationer:
- Grundtrin
- Spotdrejning
- Damedrejning
- New Yorker
- Triple lockstep
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Lanciers

Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i to idrætsmoduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer