Z - Helsingør Gymnasium 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Helsingør Gymnasium 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Maria Borg
Hold
2022 id/z (
1z id
,
2z id
,
3z id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Boldbasis
Titel 2
Basketball
Titel 3
Jive
Titel 4
Lanciers
Titel 5
Fodbold
Titel 6
Rytmisk opvarmning
Titel 7
Grundtræning
Titel 8
Lanciers
Titel 9
Træningsprojekt
Titel 10
Cha-cha-cha
Titel 11
Repetition
Titel 12
Lanciers
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Boldbasis
Forløbet afvikles på 3 moduler som en afslutning på grundforløbets boldbasisforløb. Eleverne bruger 1 modul på, i grupper af 4-5 personer, at udvikle deres eget spil, hvor de inkorporerer deres tildelte benspænd. Dernæst bruges der 2 moduler på at afvikle spillene inklusiv feedback.
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet: Spiludviklingsopgaven på HG.docx
Lektie: Læs dokumentet om spilhjulet. Samt download jeres idrætsbog Yubio så I har den på jeres computer.
Link til Yubio
Spilhjulet.pdf
Gruppevis skal I præsentere jeres spil som resten af klassen skal afprøve og derefter evaluere. Emil (praktikant) står for opvarmning. Vi er i hallen.
Vi fortsætter med præsentation af spil i hallen. HUSK at det er et krav, at man medbringer indendørs idrætssko og idrætstøj for at være med.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Basketball
Formålet med forløbet er at give eleverne grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i basketball.
Indhold:
• Forskellige afleveringstyper
• Driblinger
• Standsning og pivotering
• Forskellige angrebsformer, herunder V-cuts og back door
• Forskellige afslutningsformer, herunder lay up og hopskud
• At gøre sig spilbar
• Personligt forsvar og zoneforsvar
• Forskellige småspil og det færdige spil
• Elementært regelkendskab
Vi læser følgende teori fra Yubio: 12.1 Basketballs historie og 12.2 Regler, idé & organisering.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb. HUSK at medbringe indendørs idrætssko og idrætstøj for at være med. Vi er i salene.
Lektie: Læs vedhæftede regler i basketball. Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi er i salene.
Lektie: Se de to videoer med hhv. V-cut og backdoor cut.
V-cut
Backdoor cut
Lektie: Se de to videoer med hhv. V-cut og backdoor cut. Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med. Vi er i salene.
Lektie: Se de to videoer med hhv. V-cut og backdoor cut. Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med.
Lektie til i dag er at downloade idrætsbogen Yubio på jeres computer, samt at læse s. 534-540 om Basketball.
Link til Yubio
Vi afslutter vores basketballforløb. Vi er i hallen. Husk idrætstøj og indendørs sko for at være med.
Studentpulse
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Jive
I jiveforløbet skal eleverne lære at lave grundtrin samt forskellige variationer. Derudover skal de lære at danse i takt til musikken og til musik i forskellige tempi. Dvs. at eleverne skal kunne danse de samme trin til både langsomme og hurtige sange. Endvidere skal eleverne kunne danse med kvalitet i bevægelserne.
Eleverne skal lære at danse sammen med forskellige partnere. Drengene og en håndfuld piger danser herretrin, og de resterende piger danser dametrin.
Eleverne lærer følgende trin og variationer:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Harmonika (grundtrin ved siden af hinanden)
- Spark (ved siden af hinanden)
- Spark overfor hinanden (damen sparker lige, herren sparker skråt)
- Lyskryds (på to grundtrin drejer parret 360 grader).
Variationerne sættes sammen til en sekvens, der ser således ud:
- To grundtrin, damedrejning, harmonika, damen hjem igen.
- To grundtrin, damedrejning, fire lige spark ved siden af hinanden, damen hjem igen.
- To grundtrin, fire spark overfor hinanden.
- To grundtrin, lyskryds.
Vi læser følgende teori fra Yubio: 32.1 Standard & latin samt 32.3 Jive (latin).
Forløbet opgives til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal I læse vedhæftede eksempel på en drejebog i basket. Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med. Vi er i hallen. I modulet starter vi med at lave drejebog til basketballforløbet. I bedes derfor tage jeres computer med ind i ha
Lektie: Ex på drejebog basketball.docx
Til brug i modulet: Skabelon til drejebog 1.docx
Link til Yubio
Vi er i festsalen i dag pga. borde og stole i hallen. I kan stadig klæde om i omklædningsrummene. Husk indendørs sko og idrætstøj.
Vi er i hallen.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Se tur 1-3 som lektie. Bemærk der er enkelte ændringer ift. HGs version. Mere om det i modulet.
Les Lanciers, 1. tur
Les Lanciers, 2. tur
Les Lanciers, 3. tur
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Se videoerne med tur 4 og 5 som lektie. Bemærk, at der også i disse ture er enkelte variationer ift. HGs version.
Les Lanciers, 4. tur
Les Lanciers, 5. tur
Medbring idrætstøj og indendørs sko.
Husk at klæde om hjemmefra i dag, da der ikke er mulighed for at tilgå omklædningsrummene/hallen pga. eksamen. Vi mødes i skolegården.
Som aftalt starter vi med yoga i de første ca. 30 min. Derefter spiller vi fodbold. Fodboldstøvler er tilladt.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Lanciers
Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i to idrætsmoduler.
Indhold
Kernestof:
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Se tur 1-3 som lektie. Bemærk der er enkelte ændringer ift. HGs version. Mere om det i modulet.
Les Lanciers, 1. tur
Les Lanciers, 2. tur
Les Lanciers, 3. tur
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Se videoerne med tur 4 og 5 som lektie. Bemærk, at der også i disse ture er enkelte variationer ift. HGs version.
Les Lanciers, 4. tur
Les Lanciers, 5. tur
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fodbold
1. modul i dette skoleår starter med en Coopertest. Dernæst bruges de følgende 6 moduler på et udendørs fodboldforløb.
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale dele af fodboldspillet.
Tekniske elementer:
Indersideafleveringer, halvtliggende vristspark, tæmninger, driblinger, kropsfinte, husmandsfinte og skudfinte.
Taktiske elementer:
Bandespil, overlap, afslutninger.
Småspil som træner de tekniske og taktiske elementer fra undervisningen.
Almindeligt spil på 11-mands mål.
Som teori læses følgende kapitler i Yubio: 11.2 Regler, idé og organisering samt 11.7 Træning og sundhed.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vi starter med at udfylde tilmeldingen til idrætsdagen - se gerne den vedhæftede fil. Efterfølgende går vi ud og løber. Medbring derfor idrætstøj og løbesko.
2023 Tilmelding til idrætsdagen.docx
Vi spiller fodbold udendørs. Medbring fodboldstøvler hvis I har.
Vi spiller fodbold udendørs. Medbring idrætstøj samt udendørs sko eller fodboldstøvler.
Lektie: Se nedenstående to videoer om finter. Vi spiller fodbold udendørs. Medbring idrætstøj samt udendørs sko eller fodboldstøvler.
Kropsfinten
Husmandsfinten
Modulet i dag bliver et arbejde selv modul pga. sygdom. Lav vedhæftede opgave om unges idræts/sportsvaner.
Idrætsopgave.docx
Podcast
Vi spiller fodbold udendørs. Husk at idrætstøj og udendørs sko er en nødvendighed for at deltage.
Vi spiller fodbold udendørs for sidste gang. Husk at idrætstøj og udendørs sko er en nødvendighed for at deltage.
Ex på drejebog fodbold.docx
Fodbold teori Yubio.docx
Spørgsmål til fodbold teori Yubio.docx
Ingen omklædning i dag. Vi er i lokale 3.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Rytmisk opvarmning
Eleverne skal i grupper lave et rytmisk opvarmningsprogram til musik, de selv finder. Opvarmningsprogrammet skal vare ca. 15 min. og indeholde følgende sekvenser i denne rækkefølge: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
I de første moduler arbejder vi med musiktælling og eksempler på øvelser, der kan anvendes i opvarmningsprogrammet. Dernæst får eleverne tid til at lave programmet som senere skal vises foran resten af klassen. Eleverne får feedback på deres opvarmningsprogram, og der lægges vægt på udførslen af øvelser, synkronitet samt valg af musik.
Vi læser følgende teori fra Yubio: 30.1 Hvorfor varme op?, 30.2 Selve musikken, 30.3 Bevægelseskvaliteter, 30.4 Programmets opbygning og 30.5 Øvelser.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med.
Øvelse Lav en del af et opvarmningsprg. .docx
Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med. Lektie: Læs Yubio s. 1242-1247 fra afsnit 30.2 til 30.5.
Skabelon rytmisk opvarmning.docx
Opgave Et rytmisk opvarmningsprogram.docx
Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med. Lektie: Læs Yubio afsnit 30.1 s.1241-1242 og afsnit 30.5 fra s.1247 med inspiration til øvelser.
Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med. Lektie: Læs Yubio afsnit 30.1 s.1241-1242 og afsnit 30.5 fra s.1247 med inspiration til øvelser.
Medbring indendørs sko og idrætstøj for at være med. Vi starter med de første opvarmningsprogrammer i dag. Følgende grupper er på: 1. Vera, Kirstine, Emilie, Emilia og 2. Asil, Sara, Emili, Rümeysa.
Husk at I skal være omklædte til idrætstøj og medbringe indendørs sko for at være med. Det er altså ikke muligt at være med i almindeligt tøj og/eller strømpesokker.
Skabelon til drejebog.docx
Studentpulse
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Grundtræning
I forløbet introduceres eleverne til generel grundtræning.
Forløbet starter med, at eleverne individuelt udfører Yubios grundtræningstest som er en test i: armstrækkere, kropshævninger, mavebøjninger, smidighed, wall sit, planke, balance samt coopertest.
Dernæst præsenteres de for et cirkeltræningsprogram. Efterfølgende skal eleverne i grupper udarbejde deres eget generelle grundtræningsprogram. Til sidst fremviser en gruppe sit grundtræningsprogram for resten af holdet, som afprøver det og kommer med feedback.
Som teori læses Yubio kap. 21.1 Formål og valg.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Husk rigtig påklædning (idrætstøj og indendørs sko) for at være med.
Husk at medbringe idrætstøj og indendørs sko for at være med. Vi fortsætter med vores grundtræningsforløb.
Husk at medbringe idrætstøj og indendørs sko for at være med. Vi fortsætter med vores grundtræningsforløb. I skal selv i gang med at lave jeres grundtræningsprogram i modulet.
Medbring idrætstøj og -sko. Vi starter med at Palle, Kalle, Frederik og Albert fremlægger deres grundtræningsprogram i salene. Bagefter går vi udenfor og her viser Lea, Lucca og Astrid deres grundtræningsprogram.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi starter inde ligesom sidste gang og går ud efterfølgende. Følgende to grupper fremlægger: Andrea, Frida A. og Selma + Emilia, Kirstine, Vera og Emilie.
Medbring idrætstøj og indendørs sko for at være med. Vi starter inde og går ud efterfølgende. Følgende to grupper fremlægger: Sara, Asil og Emili + Mathilde, Melina, Frida N. og Frederikke.
Medbring idrætstøj. Vi starter med det sidste grundtræningsprogram som Annas, Allan og Rümeysa står for. Efterfølgende spiller vi rundbold.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Lanciers
Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i to idrætsmoduler.
Indhold
Kernestof:
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi starter på at danse lanciers i dette og næste modul. Jeg regner med, at vi når tur 1, 2 og 3 i dag.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi fortsætter med lanciers og tur 4 og 5 i dag.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Træningsprojekt
Eleverne skal planlægge og gennemføre et træningsprojekt med fokus på at forbedre deres maksimale iltoptagelse. Da forbedringen af elevernes træningstilstand indgår som et fagligt mål, vil test i både distancen og test af den generelle kondition danne en naturlig ramme for forløbet. Forløbet vil således starte og slutte med en coopertest samt en 5km løbetest.
Eleverne udarbejder en individuel træningslogbog undervejs, der dels beskriver træningsmængde og dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. De praktiske moduler består primært af højintens træning, som eleverne i grupper af 4 personer tilrettelægger og gennemfører for resten af klassen. Der er krav om, at eleverne træner tre gange om ugen, hvoraf den ene gang er i idrætsmodulet på skolen.
Træningsprojektet afsluttes med aflevering af en individuel skriftlig rapport på max 5 sider. Rapporten er en evaluering af det personlige udbytte af træningsprojektet samt en kobling af den teoretiske viden til det personlige træningsprogram.
Som teori anvendes følgende kapitler fra Yubio: 3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.3 Opvarmning/nedvarmning, 3.4 Aerob træning, 3.5 Anaerob træning + figur 7.3 ”Skema til vurdering af dit kondital ift. sundhed afhængigt af alder og køn” samt figur 8.85 ”Udvalgte effekter af aerob træning”.
Forløbet er opgivet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på træningsprojektet med en kort løbetest, som bliver et af jeres startresultater for træningsprojektet. Det er derfor vigtigt for jeres individuelle træningsprojekt, at I kommer :) Derudover udfylder vi idrætsdagstilmelding.
Som lektie skal I læse vedhæftede dokument, der er en introduktion til forløbet: Yubio kap. 20 Træningsprojekt.docx
Medbring idrætstøj og løbesko. Vi er udenfor og laver vores 2. starttest i modulet.
Lektie er at I skal installere en app, der kan måle distance. Det kunne fx være Strava, Nike run el. andre. Sørg for at I ikke skal betale for at bruge appen.
Ideer til intervaltræning.docx
Indledende opgave træningsprojekt.docx
Vores træning af klassen.docx
Vi afholder et teorimodul. Vi mødes i lok. 5. I skal ikke klæde om til idrætstøj.
Lektie: Download dokumentet og læs fra s. 67-78. Teori Yubio.pdf
Til at beregne kondital ud fra Coopetertest: Coopertest MAB.docx
Kondital, karakterer og distance.xlsx
Idrætsdag 2024 - program..docx (1).pdf
Hvem afkrydser hvem.pdf
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Andrea, Selma og Vera står for træningen i dag.
Lektie er at læse eller genlæse teorien fra s. 67-72 i Yubio. Teori træningsprojekt Yubio.pdf
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Frederikke, Frida N., Mathilde og Melina står for træningen i dag.
Lektie er at læse s. 72-78 i den vedhæftede fil. Vi starter modulet med at tale om teorien.
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Kirstine, Lea, Emilia og Frida A. står for træningen i dag.
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Astrid, Lucca, Kalle og Allan står for træningen i dag.
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Emili, Asil og Sara står for træningen i dag.
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Albert, Frederik og Palle står for træningen i dag.
5km rute .docx
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Vi laver en af de afsluttende tests. Sørg for at have en app der kan måle både distance og tid.
Vi har fået et ekstra modul, som vi bruger på noget, der ikke har med træningsprojekt og tests at gøre. Medbring indendørs sko og idrætstøj, så ser vi hvad, der er stemning for.
Lektie for dem der var fraværende ved første test er at lave 5km sluttesten inden modulet og medbringe (eller sende) screenshot af resultatet.
Vi starter på jeres træningsprojekt. Lektie for dem der har været fraværende ved en af sluttestene er at lave testen inden modulet og medbringe (eller sende) screenshot af resultatet.
Opgaveskabelon: Afsluttende opgave træningsprojekt.docx
Teori: Teori træningsprojekt Yubio.pdf
Overblik over eksamen: 3z idræt C ex.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Cha-cha-cha
Mini-forløb med Cha-cha-cha.
Vi øver følgende variationer:
- Grundtrin
- Spotdrejning
- Damedrejning
- New Yorker
- Triple lockstep
Indhold
Kernestof:
Link til Yubio: Google Drive: Sign-in
Medbring idrætstøj og indendørs sko.
Vi fortsætter med cha-cha-cha. Husk idrætstøj.
Triple lockstep: 32.A8 (2020)
Medbring idrætstøj. Modulet starter først kl. 12.30, da jeg har møde forinden. Vær gerne omklædt til der.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition
Vi repeterer de forløb vi har haft i 1g og 2g.
Indhold
Kernestof:
Medbring idrætstøj og indendørs sko.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi repeterer basketball.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi laver gymnastik efter læsning.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi fortsætter vores repetition af basketball.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Vi fortsætter med repetition af basketball.
Medbring idrætstøj og indendørs sko. Repetition af Jive.
3z Idræt - Systematisk undervisningsevaluering 2024/2025
Efter læsning og evaluering danser vi lanciers.
Les Lanciers, 1. tur
Les Lanciers, 2. tur
Vi fortsætter med lanciers.
Årets sidste idrætsmodul. Vi spiller rundbold udenfor :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Lanciers
Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i to idrætsmoduler.
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med lanciers.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256455", "T": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256455", "H": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256455" }