Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 2
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SRP/c (2c SRP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Protestsange og Vietnamkrigen
Forløbet har været tilrettelagt som et flerfagligt forløb som forberedelse til klassens SRO-skrivning i fagene engelsk og musik med emnet "Protestsange og Vietnamkrigen". I den musikalske del af forløbet har fokus både været musikinternt og musikeksternt. Musikinternt har eleverne videreudviklet deres kompetencer i analyse af rytmisk musik, og fokus har i den forbindelse ligget på form, harmonik, instrumentation, sound og groove. Musikeksternt har fokus ligget på kendetegn ved protestmusik, ligesom musikkens betydning for protestbevægelsen i forbindelse med Vietnamkrigen er blevet diskuteret. Det faglige sammenspil mellem engelsk og musik er især kommet til udtryk gennem analyse af sammenspillet mellem sangtekst og musik. I forløbet er eleverne også blevet introduceret til humanistisk videnskabsteori og metoder indenfor musikfaget, og eleverne har gennem skriveøvelser trænet at skrive musikalske analyser som flydende prosa. Som afslutning på forløbet skrev eleverne individuelt SRO på baggrund af en udleveret opgaveformulering, og denne blev forsvaret ved en mundtlig prøve.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Forløbet dækker følgende kernestof:
̶ numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne
̶ musikalske parametre, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse
̶ tekster med relation til den udvalgte musik
Klassen har læst følgende kernestof:
Back, Karsten Christensen et. al. (2021): Sådan skriver du SRP, Columbus, 2. udgave, s. 53-65
Hammer, Thomas (2020): "Liste over begreber til grooveanalyse", ikke udgivet papir
Neel, Mehak (2020): "Music As a Tool of Protest and Social Change" på: www.sociologygroup.com
Jensen, Gert Uttenthal (2012): "Analysemetoder i musik", ikke udgivet papir
Aare, Anders et al. (2010): Rockmusik i Tid og Rum, Systime, 1. udgave, s. 29-50, s. 82-91, s. 104-108 & s. 118-123
Klassen har læst følgende supplerende stof:
Rothman, Lily (2017): "Why the Vietnam War Produced Such Iconic Music" i: Time Magazine
Klassen har analyseret følgende numre:
Bruce Springsteen: "Born in the U.S.A." (1984)
Creedence Clearwater Revival: "Fortunate Son" (1969)
Neil Young: "Ohio" (1971)
FORLØBET OPGIVES IKKE TIL MUNDTLIG EKSAMEN
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ohio - Form
|
08-12-2023
|
Ohio - Groove og harmonik
|
13-12-2023
|
Ohio - Sound og tekst
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF6
FF6 Historie og Naturgeografi
Emne: Vesuvs udbrud år 79
Problemformulering:
Beskriv byens beliggenhed i forhold til Vesuv og redegør for de pladetektoniske forhold i regionen. Klassificér Vesuv og forklar, hvordan vulkanens udseende er relateret til magmaets sammensætning.
Forklar forløbet af vulkanudbruddet i 79 e.v.t. gennem en historisk analyse af Plinius den Yngres breve (bilag 1). Redegør for de geologiske data, der findes om udbruddet.
Diskutér, i hvilket omfang der er overensstemmelse mellem Plinius’ overlevering og det der kan tolkes ud af geologiske data.
Bilag vedlagt: Plinius’ 1. og 2. brev
Modulplan:
1. : NG 12/3: Introduktion til keglevulkaner. Læse tilhørende kapitel i naturgeografiportalen. Gruppedannelse (4 personer, selvvalgte)
2. : HI 15/3: Introduktion til den romerske antikken. Kilder fra Pompeji, læse Plinius.
3. NG: 19/3: Starte på podcast i grupper.
4. HI: 21/3 Arbejde videre med podcast (færdiggørelse)
Opskrift til at lave podcast i Audacity:
1. Research
I skal ikke lave en lang podcast, men I skal have researchet det faglige indhold til jeres podcast grundigt.
Historie: Vær opmærksom på taksonomien, brug centrale kilde analytiske begreber når I beskriver Plinius.
Naturgeografi: Inddrag centrale fagbegreber og geofaglige sammenhænge, samt fokus på den naturvidenskabelige metode i år 79 og den man bruger i dag.
2. Vælg din form
Man kan lave forskellige formater for podcasts. I skal vælge hvilket format I kunne tænke jer.
Solo Podcasts uden andre deltagere end speakeren, der formidler det ønskede indhold. Det gør formatet fleksibelt ift. tid og aftaler. Dog sidder I også selv med selve produktionen og har ikke lige så mange muligheder for at gøre stoffet interessant og skabe dynamik med en samtalepartner.
Multi-Host Podcasts kunne være to undervisere, der diskuterer et emne eller en gruppe af studerende, som formidler stoffet. Dette sikrer ofte et bedre flow i formidlingen og flere nuancer i samtalen omkring fx et begreb.
Interview Podcasts er et format, hvor hvert afsnit har en ny gæst inde, som præsenterer en faglig indsigt eller benyttes som analyseobjekt. Det giver muligheder for at bringe mange interessante faglige synspunkter i spil og skaber dynamik, men kræver også mere i planlægningen.
Narration podcasts er et dokumentarisk, fagligt eller fiktivt indhold styret af en fortæller. Formatet kan indeholde optagelser fra interviews eller lignende, men speakeren formidler løbende en sammenhæng i fortællingen. Dette kræver mere produktionstid og et klart storyboard i processen, men resultatet er ofte interessant at lytte til.
Radio Drama fortæller historier med flere forskellige deltagere, der spiller roller og hvor lydeffekter og musik også er meget anvendt. Her kan lytteren synke ned i en specifik tidsperiode eller en tur på museet med fortællerne. Formatet er dog krævende at producere inkl. lydeffekter og musik og dermed at finde tid til.
3. Skriv et manuskript
Det kan være en god ide at skrive et manuskript, så I får en klar struktur. Så undgår I ofte også, at I skal indspille podcasten flere gange. Behovet for et manuskript afhænger selvfølgelig af, hvilket podcast-format, I har valgt. Et meget detaljeret manuskript er eksempelvis ikke fordelagtigt, hvis der skal være en dynamisk dialog, dog kan forskellige “talking points” i form af vejledende stikord også være en måde at strukturere samtalen. Hvis I vælger at benytte interview-format udgør dine interviewspørgsmål allerede en form for manuskript. Se skabelon til podcast-manuskript her.
Struktur
En grundstruktur for en podcast-episode kunne se ud som nedenstående:
De fleste podcast-episoder introduceres med et lille stykke musik som en jingle, der kan genkendes. Herefter følger en introduktion, som vi anbefaler indeholder et overblik over episodens indholdselementer. Det kunne være forskellige begreber, perspektiver eller dimensioner af det beskrevne fænomen. Både introduktionen og afrundingen kan indeholde samme punkter.
Lydredigering i Audacity
I en lydoptagelse vil du ofte have brug for at redigere i lyden. Du kan eksempelvis have behov for at klippe i lyden og optimere lydkvaliteten.
Download Audacity til en af jeres computere her:
https://www.audacityteam.org/download/
Klipning
Der kan klippes på forskellig vis i Audacity. Vælg markeringsknappen og marker et område i et spor. Under menuen Rediger har du følgende muligheder:
• Klip: Anvendes hvis du vil flytte området. Resten af sporet rykker sammen.
• Kopier: Anvendes hvis du vil kopiere og flytte området.
• Sæt ind: Anvendes til at sætte det klippede eller kopierede område ind.
• Beskær: Anvendes hvis du vil bevare det markerede og slette resten af sporet.
• Slet: Anvendes hvis du vil slette området. Resten af sporet rykker sammen.
• Stilhed: Anvendes til at indsætte stilhed i det markerede område.
• Opdel: Anvendes til at flytte det markerede til et nyt spor.
• Dupliker: Anvendes til at kopiere det markerede til et nyt spor.
Hvis du vil flytte et spor frem og tilbage i det tidslige forløb anvendes værktøjet:
Fade-ind og -ud
Anvendes i starten og slutningen af en lydfil til at skabe bløde og naturlige overgange. Anvendes desuden til at skabe jævne overgange mellem to lydklip, der skal klippes sammen.
Det område, hvor der enten skal fades ind eller ud markeres. Gå ind under menuen Effekt og vælg hhv. Fade ind eller Fade ud.
Støjfiltrering
Filtrering anvendes til at fjerne visse områder af lydspektret – f.eks. baggrundsstøj. I Audacity findes der forskellige filtreringsmuligheder. En af dem er Støjfjerning, som anvendes på følgende måde. Marker et område med ren støj. Gå ind under menuen Effekt og vælg Støjfjerning. Klik på ”Find støjprofil”. Dermed har du angivet, hvad det er for en støj (= frekvenser), der skal filtreres bort. Marker derefter det område af lydfilen, som der skal fjernes støj på. Gå igen ind under menuen Effekt og vælg Støjfjerning. Denne gang klikkes der på ”Fjern støj”
Lydeffekter
Diverse gratis lydeffekter kan nemt googles frem. Eksempelvis denne hjemmeside: https://pixabay.com/sound-effects/
Lyd downloades og importeres i Audacity ved Fils -> Importer -> Lyd
Lyd kan både bruges som baggrund eller som jingle i begyndelsen/slutningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256500",
"T": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256500",
"H": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256500"
}