Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 2
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Annika Grönlund, Malte Helledie
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Topic 1: Sustainability (Grundforløb i engelsk)
Grundforløbet i engelsk introducerer eleverne for den måde, der arbejdes med tekster og sprog i faget engelsk. Fokus er på genrebevidsthed og tekstanalytisk læsning integreret med sproglig opmærksomhed
og skriftlighed. Emneforløbets tema er Sustainability og er baseret på andet hovedafsnit i bogen Footprints af Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.(Gyldendal, 2017)
Eleven screenes i grundforløbet og lærer at bruge www.minlaering.dk samt opslagsbogen "Toolbox" (Grønvold et.al. Gyldendal, 2013)
Arbejdet med grammatik vil fokusere på artikler, dannelse af pluralis, utællelige substantiver, doomskrivning, regelmæssige verbers bøjning, kongruens, grundlæggende ordstilling.
Eleverne introduceres endvidere for retorisk analyse og lingua franca
Endelig introduceres eleverne for summary-skrivning samt forskellene mellem Engelsk A og Engelsk B i
gymnasiet.
Arbejdsformer:
Varierede. Forløbet blev afsluttet med et innovativt projekt om bæredygtighed, hvor eleverne skulle
finde indsatsområder for skolen og fremstille idé og løsningsforslag til hvordan skolen kan blive mere bæredygtig. Produktet skulle fremlægges og fremvises i form af en planche eller model på en lille fernisering.
Forløbets omfang i sider: 30
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Topic 2: Choices
Forløbets indhold og særlige fokus:
Under forløbet arbejdes der med kortere tekster i en sværhedsgrad der matcher niveauet i 1g efter Grundforløbet. Ligesom i Grundforløbet introduceres eleverne til forskellige tekstgenrer (både fiction og non-fiction): noveller, lyrik, film og artikler. Eleverne introduceres til den litterære analyse, dens metoder og begreber (Særlig fokus på: Det retoriske pentagram, personkarakteristik, tema og budskab).
Der arbejdes med ordforrådstræning og grammatik løbende som kobles til tekstarbejdet. Grammatisk har der været særlig fokus på emnerne: verbernes tider, genitiv, adjektiver, substantiver.
Den mundtlige dimension trænes løbende i form af kreative opgaver, forståelsesmæssige opgaver samt diskussions og meningsudveksling vedrørende emnets tema 'choices', hvor eleverne kobler forløbets materiale til eget liv og erfaringer.
Den skriftlige dimension indgår også løbende i form af små skriveøvelser og introduktion til essayskrivning (med særlig fokus på brug af PEEL-modellen, hvordan man laver en god personkarakteristik og hvordan man skriver en god indledning og emnesætninger).
Materiale:
Hermann, Mette: "Choices - Grundbog til 1g", kap. 1 'Choices' (s. 8-65), Colombus, 2023
Antal sider: 57 (antal tekstsider: 20)
Tilladte online hjælpemidler:
Minlaering.dk
Ordbogen.com
Oxford Learners Dictionary
Oxford Collocation Dictionary
Merriam Webster Dictionary
Longman Dictionary of Contemporary English
Merriam Webster Thesaurus
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Topic 3: Holes (værklæsning)
Analyse og fortolkning af romanen "Holes" af Louis Sachar
Fokus: Litterær analyse og brug af begreberne hertil og værklæsning - herunder integreret arbejde med udvidelse af ordforråd samt grammatik.
Grammatiske emner som har været særlig i fokus under forløbet: Relativpronominer, homonymer (false friends), simpel og udvidet tid, verbernes tider, uregelmæssige verber.
Der har også været særlig fokus på introduktion til essayskrivning i dette forløb samt brug af analysebegreber til analyse af 'fiction' (Toolbox).
Materialer:
Sachar, Louis: Holes, Bloomsbury Publishing Plc, London, 2000 (Novel)
Davis, Andrew: Holes, Walt Disney Pictures, 2003 (Movie) - i uddrag
Arbejdsformer:
Varierede arbejdsformer. bl.a. oplæg om Holes i grupper, hvor eleverne skulle producere Powerpoints med oplæg + Novel speeddating.
Antal sider læst under forløbet: 233 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crime Fiction (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb introduceres eleverne for krimigenren med fokus på særlige britiske traditioner overfor den amerikanske 'hard-boiled' krimifiktion. I den forbindelse arbejder eleverne med forskelle og ligheder ift. detektivkarakteren, miljø, tone, budskab og sprog.
Kernetekster:
Arthur Conan Doyle: The Adventure of The Sussex Vampire. (1924)
Christopher Nolan. Memento. 2001
Domhnall Gleeson. Noreen. 2010 (https://www.youtube.com/watch?v=zKgKQmTr45Y )
Frank Miller. Sin City - opening scene 2005 (film).
Sekundære tekster:
- Uddrag om krimigenren og undergenrer i bogen: Crime In Fiction af Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen. Systime.
- Marsh, Alec. 2024. Why We Read Crime Fiction. https://www.spectator.co.uk/article/why-we-read-crime-fiction/
Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster.
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA̶
Antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
US Election (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb arbejder eleverne med en introduktion til det amerikanske politiske system, med særligt fokus på de to store partier (rep/dem), valgsystemet og centrale tematikker i den igangværende valgkampagne. I forlængelse af dette (gen)introduceres eleverne for centrale begreber og værktøjer ift. analyse af non-fiction (argumentationsanalyse, sproglig/retorisk analyse, det retoriske pentagram og en række centrale retoriske/sproglige virkemidler).
Kernetekster:
- Harris, Kamala.2024. Remarks by Vice President Kamala Harris at political event. West Allis Central High School. campaign speech.
- Trump, Donald. 2024. Rally speech from Wisconsin 9 September 2024. (Rev.com)
- Uddrag fra Presidential TV-debate. (https://www.youtube.com/watch?v=kRh6598RmHM)
Sekundært materiale:
- Axelrod, David. 2016.The Obama Theory of Trump. The New York Times.
- Holm, Mette. 2020.Being American. Systime. Udvalgte kapitler:
- US Election System (s. 89-95)
- Political Parties (s. 58-75)
- Sander, Linley. 2024. How 5 Key Demographic Groups Voted in 2024- APNews. (https://apnews.com/article/election-harris-trump-women-latinos-black-voters-0f3fbda3362f3dcfe41aa6b858f22d12)
- Winthewhitehouse (game) (https://ed.icivics.org/games/win-white-house)
- US Presidential Election explained (explainity® explainer video) https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE
- Ukendt. American Values and Assumptions. University of Portlandhttps://www.up.edu/iss/advising-services/american-values.html
Netflix Dokumentar: Whose Vote Counts.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dystopian and post apocalyptic fiction. (EKSAMEN)
I dette forløb (Dystopia and graphic novels) introduceres eleverne til både klassisk og moderne dystopisk fiktion samt graphic novels mediet. Eleverne arbejder således både med tekstanalyse, specifikt i forhold til miljø, den dystopiske protagonist, og tema/budskab, men også forholdet mellem det skrevne ord og billedsiden. Formålet er at styrke elevernes tekstforståelse og analyseniveau ved at lade billederne hjælpe og tilføje en ekstra dimension til tekstanalysen.
Kernestof:
Bradbury, Ray. Fahrenheit 451 (Graphic novel udgaven). del 1-2. http://www.tor.com/series/fahrenheit-451/
Kirkman, Robert og Moore, Tony. The Walking Dead Volume 1: Days Gone By. 2004 (Værk)
Orwell, George. 1984 (Graphic novel version). Chapters 1 and 2.
Vonnegut, Kurt. Harrison Bergeron. 1961.
Supplerende materiale:
James Camerons historie om Sci-Fi (udsendelse fra DR)
Dystopias: Definitions and Characteristics. http://www.readwritethink.org/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf
Lærerproduceret powerpoint om graphic novel terminologi.
Post-apocalyptic Fiction: https://en.wikipedia.org/wiki/Apocalyptic_and_post-apocalyptic_fiction
Kernestof:
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Tilladte online hjælpemidler:
Minlaering.dk
Ordbogen.com
Oxford Learners Dictionary
Oxford Collocation Dictionary
Merriam Webster Dictionary
Longman Dictionary of Contemporary English
Merriam Webster Thesaurus
|
Indhold
|
Kernestof:
-
James Cameron Sci-Fi - questions to answer while watching.docx
-
Grammatikundervisning: genitiv.
-
Bring your notes on the dystopia/post-apocalyptic fiction from last lesson. If you weren't there last time, you can see the documentary here: Google Drive: Sign-in
-
Study questions H.B part 1.docx
-
For today, please read the first half of Harrison Bergeron Harrison Bergeron.pdf (pp. 1-3).
-
DefinitionCharacteristics.pdf
-
MHE har SRP-vejledning. Modul aflyst.
-
Kommateringsgruppen starter modulet.
-
Minlæring
-
Study questions H.B. part 2 (3).docx
-
GraphicNovelPP.pptx
-
Gruppen om aktiv/passiv starter modulet - Clarissa, Laura og Falke.
-
In class: Start by reading chapter 1 of 1984. While reading, focus on the relationship between government and population/Winston. Find 3-4 frames that you think illustrate this relationship.
-
Dystopia Definition and Characteristics (1).pdf
-
No homework, today we start working with 1984 (graphic novel version).
-
Worksheet 1984 pages 12-17 (1) (1).docx DystopiaDefinitionCharacteristics.pdf
-
For today, plese read the second half of 1984 (graphic novel version) from p. 10 in the pdf-document to the end 1984 comic ch 1-2 (5).pdf
-
Idag er skriftlighedsdag, så vi laver en essayopgave i timen om en fiktionstekst. Det kan derfor være en god ide lige at genopfriske for sig selv, hvilke relevante fagbegreber der hører til fiktion - Se f.eks Toolbox bogen (og medbring den), samt hje
-
Medbring jeres 1984 (print). Vi arbejder med sidste del i dag.
-
1984 comic ch 1-2 (5).pdf
-
Worksheet Fahrenheit 451 - Montag (1).docx
-
For today, please read pp. 1-29 of Fahrenheit 451 - sounds like a lot, but it's not that much text. fahrenheit 451 graphic novel extracts (1).docx
-
fahrenheit 451 social criticism.docx
-
For today, please read pp. 30-34. of the document fahrenheit 451 graphic novel extracts (1) (1).docx When you read look for the answer to the following questions: Why did the books disappear? what steps led up to this? who/what is responsible for the
-
I timen:I skal arbejde selv pga SRO. Log på Minlæring og lav så meget I kan nå af 'eksamensøvelserne'. Husk at have to faner åben - en til opgaverne og en til Engram/teori. Opgaverne kan findes under 'Lektier' og er tilgængelige fra nu.
-
Arbejd-selv. I modulet:
-
Worksheet I - The Walking Dead - Setting and Rick. (5).docx
-
Medbring The Walking Dead. Læs side 12-42 til i dag.
-
worksheet TWD part II.docx
-
For today, pease read the rest of The Walking Dead. Again - notice how Rick develops and who survives in this new world and why.
-
I modulet: Minlæring - træning, træning, træning.
-
Hej 2x,Jeg er desværre ikke til stede til modulet i dag - mit barn er lige blevet ringet hjem fra vuggestuen. Jeg lægger noget arbejde op som I kan lave i modulet som forberedelse til terminsprøven. Beklager bøvlet og vi ser filmen færdig fredag i s
-
Husk at slå editor fra i Word til prøven mandag. Instruks Editorpå Mac (1).mp4 FjernEditorPC (1).mp4
-
Opsamling Dystopian Fiction (2).docx
-
SA research 2025.docx Major historical events South Africa (1) (4).pdf
-
Undervisningsevaluering 2x engelsk
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The British Empire and South Africa (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb arbejder eleverne med Syd Afrika med fokus på Apartheid tiden og tiden efter. Fokus er på apartheidsstyret og arven fra dette.
Primært materiale:
- Cangialousi, Jeff. The State of the Rainbow Nation. 2012.(https://berkleycenter.georgetown.edu/posts/the-state-of-the-rainbow-nation)
- Eastwood, Clint. Invictus. 2009. (film).
- Evans, David. Silver Bell. (short story)
- Gordimer, Nadine. Country lovers (short story)
- Noah, Trevor. Born a Crime chapter 1 and 2 (Autobiography)
-
- Gruppearbejde om historiske nedslag:
fokus på:
- The Boer Wars
- The Native Question
- The Bantu Education Act
- The Soweto Uprising
- The Pass Laws
- The Sharpeville Massacre
- Nelson Mandela.
- The Truth and reconciliation commisison.
Kernestof:
Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Anslået antal sider: 80
Tilladte online hjælpemidler:
Minlaering.dk
Ordbogen.com
Oxford Learners Dictionary
Oxford Collocation Dictionary
Merriam Webster Dictionary
Longman Dictionary of Contemporary English
Merriam Webster Thesaurus
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg skal desværre til begravelse, så I skal arbejde selv. Plan kommer.
-
I modulet:
-
SA research 2025.docx Major historical events South Africa 2x 1.pdf
-
The White Man’s Burden
-
We start your presentations on South Africa today - make sure you are ready to present and have shared powerpoints/presentations with each other.
-
stx243_ENG_B_10122024 (1).zip
-
Elever med spansk på ekskursion
-
Worksheet Country Lovers.docx
-
For today, please read the short story Country Lovers 4, Country Lovers (1).pdf
-
Jeg kan forstå, at I har aflyste moduler og fransk-eleverne er væk. Følg derfor planen herunder: I timen: I skal arbejde med arbejdsspørgsmålene/worksheetet til 'Country Lovers' og uploade jeres svar til elevfeedback. Gå derefter til Minlæring og lav
-
Se side 32 for karakterbeskrivelser - engelsk b stx
-
BAC chapter 2 (1).pdf
-
For today, please read chapter 1 of Trevor Noah's Born A Crime. BAC chapter 1.pdf It's quite a long text, but you don't have to close read it. As long as you get the main points/plot, that's fine. We'll work with it in class.
-
fejlstøvsugeren præpositioner.pdf
-
BAC chapter 2 (1).pdf For today, please read chapter 2 of Born a Crime.
-
Jeg er til SRP-vejledning i dette modul, så I skal starte på jeres næste aflevering i timen. Upload jeres noter/arbejde til elevfeedback.
-
Vi mødes i filmkælder.
-
10-12 The Silver Bell.pdf
-
For today, please read/reread the short story The Silver Bell. 10-12 The Silver Bell.pdf
-
Grammatikopgave 2x.docx
-
For today, please read the article/essay The State of the Rainbow Nation
-
Jeg er ikke på skolen, så I skal arbejde selv. Følg planen her: 1. arbejde i 30-40 min med dokumentet Opsamling Dystopian and post-apocalyptic Fiction.docx I må gerne arbejde i grupper, men sørg for at snakke om teksterne og evt. pointer/noter. 2. gå
-
Som en lille tilføjelse til crime fictionforløbet, skal I læse denne korte artikel til i dag: Why we read crime fiction
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256721",
"T": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256721",
"H": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256721"
}