Holdet 2023 Fr/csvy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Anne Sofie Riising Dethlefsen
Hold 2023 Fr/csvy (1csvy Fr, 2csvy Fr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: La jeunesse
Titel 2 La Francophonie
Titel 3 Les contes  - EKSAMEN
Titel 4 Les SDF
Titel 5 Entre deux cultures  - EKSAMEN
Titel 6 L'amour difficile  - EKSAMEN + filmfestival
Titel 7 La France périphérique  - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: La jeunesse

Grundforløb i Frankrig:
I grundforløbet har fokus været på at sammenligne unge i Frankrig og Danmark med henblik på temaerne: Vie privée - vie scolaire, les fêtes et l'alcool, la bonne vie.
Eleverne sluttede forløbet af med en kreativ opgave, hvor de skulle formidle forskellene mellem Danmark og Frankrig ud fra en af tekserne på en kreativ måde (video, sang, rap, plache, digt)

Kernestof:
Tekster fra Dyrk Sproget
- Vie scolaire, vie privée
- Les fêtes et l'alcool
- La bonne vie

Grammatik: Artikler og substantiver, verber i nutid, bøjning og placering af adjektiver

Fokus: Tekstforståelse, ordforråd, skrive sætninger, lytte, tale
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La Francophonie

I dette forløb har vi arbejdet med la francophonie. Vi har arbejdet med, hvad la francophonie er, og vi har undersøgt, hvorfor forskellige lande taler fransk. Derudover har eleverne lavet et projektarbejde, hvor de har skullet lave en video om et selvvalgt frankofont land.

Grammatisk fokus: Artikler og præpositioner foran geografiske navne

Kernestof:
"La francophonie", Entrées

Supplerende stof:
La langue francaise dans le monde: http://vod.tv5monde.com/enseigner/FRI/OIF-LangueFrancaiseStats-Video_BR4.mp4
Les aventures francophones avec Lupin: https://view.genial.ly/603ffca2d341170d275cfefb/interactive-content-les-aventures-francophones-aveclupin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Les contes - EKSAMEN

I dette forløb har vi arbejdet med eventyr. Vi har arbejdet med diverse eventyr (klassiske og myter) både franske og frankofone med fokus på samtale om genren,  personerne og de typiske eventyrtræk. Desuden brug af modeller på eventyrene (Aktantmodellen og Hjemme ude hjemme). Eleverne har også skrevet deres egne eventyr.

Kernestof:
"Bouledeneige". I Par écrit: Dalgreen et al. 2008
"Le Petit Chaperon Rouge", Charles Perrault, I: Il était une fois + https://www.podcastfrancaisfacile.com/podcast/le-petit-chaperon-rouge.html
"Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas?", Entrées
"L’hyène et l’aveugle": https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/lhyene-et-laveugle
'Définition du genre' + 'Analyser un conte', I: Les contes, systime

Supplerende stof:
Billedbeskrivelse af Rødhætte og Fallen Princesses udgave af Rødhøtte
Badoit: https://www.ina.fr/video/PUB2393649115
Chanels N.5  https://www.youtube.com/watch?v=-0XVX-AHUbg
Banque populaire: https://youtu.be/Az2CEn40OwY

Grammatisk fokus: Datid (imparfait og passé composé, introduktion til passé simple)

Eleverne har brugt ordbogen.com og quizlet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udtaleøvelse: le petit chaperon rouge 23-01-2024
Prøve i fransk 1 05-02-2024
Skriv dit eget eventyr 04-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Les SDF

Forløbet har fokus på de hjemløse i Frankrig - Les SDF. Fokus har været på at opnå viden om franske samfundsforhold med fokus på de marginaliserede i form af Les SDF, at kende og anvende
relevant ordforråd indenfor emnet og at kunne kommunikere om emnet på fransk.
Vi har fokus på at søge information om problemets omfang og de hjemløses forhold i Frankrig, læse beretninger fra hjemløse og set, hvordan de hjemløses forhold er skildret i film og sange.

Grammatik: Possessive pronominer, nægtelser og delingsartikler

Kernestof:
Film: "Les Amants du Pont Neuf" (Leos Carax, 1991)
"Les restos du coeur", Carte Blanche
Les SDF, franskportalen.dk
Une journée dans la vie d'Eric, SDF à Paris: https://www.lemonde.fr/societe/article/2012/10/26/une-journee-dans-la-vie-d-eric-sdf-a-paris_1781513_3224.html?fbclid=IwAR19cjT-vllhhorF-fWppO4wVEjRcSE30F4cxkdMLrXbHvm8czKuro3UQJA
Souf: Sans abris

Supplerende stof:
Sang om restos du coeur: https://www.youtube.com/watch?v=xnp-wM9kzM8
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortæl om din påskeferie 24-04-2024
Prøve i fransk 2 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Entre deux cultures - EKSAMEN

Forløbets formål er at blive bevidst og kunne snakke om situationen i Frankrig ift. at leve mellem to kulturer med fokus på immigration og migration. Vi har fokus på kulturmødet, og problemer, som dette møde kan medføre. Her er der særligt fokus på at være ung i en forstad, hvor vi har set filmen La Haine. Derudover har vi arbejdet med ungdomssprog med fokus på verlan og argot.

Temaer i fokus i forløbet:
La France multiculturelle
Les jeunes vs. la police
Les banlieues vs. la ville
Les préjugés
L’immigration
Double culture
Choc culturel

Grammatiske fokuspunkter: Aspekt (imparfait/passé composé) og personlige pronominer
(akkusativ og dativ)

Kernestof:
La Haine (Mathieu Kassovitz, 1995)
“Vivre avec sa double culture” artikel fra "Chez nous"
"Le voile du silence" (emission de radio avec Djura, fra bogen Obsession)
La France - une mosaique multicolore

Supplerende stof:

"Frankrig – modsætningerns land" (Det multikulturelle Frankrig + De usynlige unge i Udkantsfrankrig), Connie Pedersen og Jytte Antonsen Jørgensen
Argot og verlan: https://www.youtube.com/watch?v=m75CK3O9FCU
Quizlet med gloser

Arbejdsformer:
Læse og forstå tekst
Billedbeskrivelse
Analyse af film
Videointerview med Saïd

I undervisningen har eleverne brugt ordbogen.com og quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 L'amour difficile - EKSAMEN + filmfestival

Forløbet har fokus kærligheden - især den svære eller ulykkelige af slagsen. Her har fokus været at se på den svære kærlighed ud fra forskellige vinkler: homoseksualitet ift. loven "Mariage pour tous", kærlighedssange, kærligheden mellem forskellige kulturer, accept af ægteskab indenfor familien og tvangsægteskab. Vi har fokus på at få et ordforråd til at tale om kærlighed og forhold.

Kernestof:
Quai de Seine - court métrage de "Paris je t’aime".
"Mariage pour tous" fra "Le changement, c'est maintenant", I Le changement c'est maintenant, Connie Pedersen, Gyldendal, 2015
Film: "Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?" (Philippe de Chauveron, 2014)
"C'est quoi le mariage forcé?" fra La colère

Supplerende stof:
Jacques Brel: “Ne me quitte pas” https://www.youtube.com/watch?v=0k63grkip5I

Arbejdsformer:
Produktion af podcast - Sara et le monopole - fokus på at løse kærlighedsproblemerne, vi har arbejdet med.
Samtaler i mindre grupper med læreren ud fra tekster
Pararbejde med arbejdsspørgsmål
Quizlet
Billedbeskrivelse

Grammatisk fokus: Futur og relativpronominer

I undervisningen har eleverne brugt ordbogen.com og quizlet.com

Undervejs i forløbet: FILMFESTIVAL
Skolen holder filmfestival for alle 2.g sproghold fransk, tysk, spansk. Eleverne skal i grupper producere en film, som skal tage udgangspunkt i en tekst (udvidet tekstbegreb) fra undervisningen. Der produceres manuskript, og alle elever skal deltage med replikker i filmen. Til filmfestivalen skulle eleverne skrive en filmanmeldelse til en af filmene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La France périphérique - EKSAMEN

Vi har i dette forløb arbejdet med Udkantsfrankrig og problematikkerne mellem metropolen og udkantsfrankrig. Her har vi haft fokus på de gule veste, og hvorfor de har demonstreret.
Vi har også læst uddrag af romanen "En finir avec Eddy Belleguele" og "Les Invisibles de la République' med fokus på, hvordan det er bo og være ung i en by i la France périphérique.
Vi har også set filmen "Ouistreham", som også skildrer problematikkerne i la France périphérique.

Kernestof:
Les gilets jaunes introduction, I:  Connie Pedersen, www.franskportal.dk
En finir avec Eddy Belleguele, Édouard Louis (kap. 1)
Uddrag af 'Les invisibles de la République',  Salomé Berlioux og Erkki Maillard
Film: Ouistreham


Supplerende stof:
Kapitler fra 'Den rystede republik', Aske Munck
Trois ans après la première manifestation, où en est le mouvement des Gilets jaunes ?, https://www.youtube.com/watch?v=GQM-iXAJYWk
'Færdig med Eddy Belleguele anmeldelse: https://litteratursiden.dk/anmeldelser/faerdig-med-eddy-bellegueule-af-edouard-louis
Les Oulibées, Gauvain Sers


Arbejdsformer:
Analyse af tekster og film
Samtale om spørgsmål i mindre grupper
Snakkeøvelser om tekst
Billedbeskrivelse

Eleverne har brugt ordbogen.com + quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer