Holdet 2024 ng/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Gitte Ringheim
Hold 2024 ng/t (2t ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er det farligt at bo ved jordens pladegrænser?
Titel 2 Vejr og klima
Titel 3 Vand og bæredygtighed
Titel 4 Fremtidens energiforsyning
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er det farligt at bo ved jordens pladegrænser?

Følgende emner er gennemgået:

-  Jordens opbygning
-  Alfred Wegeners hypotese om kontinentaldrift
-  Den pladetektoniske model – konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser -
   herunder hvad der dannes.
-  Konvektionsstrømme
- Jordskælv (jordens opbygning, pladegrænser, epicenter, seismografer, seismogrammer,
   P-, S-, og L/R-bølger, richterskala).
-  Tsunamier
-  Vulkandannelse, vulkanudbrud og vulkantyper (Hot spot vulkaner, skjoldvulkaner,
   keglevulkaner, herunder form, magaens sammensætning og flydeegenskaber,
   udbrudshyppighed og -styrke).  
-  Bjergkædedannelse
-  Geologisk kredsløb – bjergarter (sedimentære, magmatiske og metamorfe)

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Eksperimenter: Bestemmelse af granit og basalts massefylde med kobling til pladegrænser

Øvelse med virtuelt jordskælv og højdeprofiler i Google Earth

Dokumentar: Klodens kræfter - Vulkaner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bjergarters densitet 19-09-2024
Virtuelt jordskælv 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vejr og klima

Vejr og klima har stor betydning for menneskers livvilkår. Eleverne har arbejdet med
hvordan klimaet er på jorden og hvad der styrer og påvirker det? Hvad er forskellen på vejr og klima, og hvorfor snakker man så meget om klimaforandringer? De har lært om de forskellige klimatiske processer som foregår både i Danmark og i resten af verden, samt hvordan klimaet ændrer sig over tid og hvorfor.

Følgende emner er gennemgået:
- Solindstråling, årstider og temperatur
- Strålingsbalancen, drivhuseffekt og albedo
- Feedback mekanismer
- Nedbørsdannelse, nedbørstyper og dugpunkt
- Det globale vind- og tryksystem
- Termiske og dynamiske høj- og lavtryk (mest fokus på de termiske),
-  ITK zonen,
- Corioliseffekten
- Fastlandsklima og kystklima (står ikke i bogen)
- Klimazoner og plantebælter (herunder hydrotermfigurer)
- Grønlandspumpen og havstrømmes betydning for klima og nedbør
- Klimaforandringer og konsekvenserne heraf I Danmark og verden samt løsninger

Kernestof:
- Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶  Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶  Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶  Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ ̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Eksperimenter: Konvektionskammer (demoforsøg), vindmåling, Grønlandspumpen, albedo (repetition fra nv)

Øvelser: Hydrotermfiguranalyse

Dokumentar: Jordens kredsløb om solen del 2

Elevopgave: Rapport over forsøget med Grønlandspumpen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grønlandspumpen 08-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vand og bæredygtighed

Følgende emner er gennemgået:
- Vandressourcer og vandmangel i verden
- Vandets kredsløb, vandbalancen
- Vands nedsivning i lerjord og sandjord (permeabilitetsøvelse)
- Jordbundstyper i øst og vest Danmark (med kort indblik i sidste istid) samt
  grundvandsdannelse - der er her arbejdet med begreberne porøsitet, permeabilitet og vandkapacitet
- Forurening af grundvand
- Bæredygtighed og vandforbrug, herunder begrebet virtuelt vand og waterfootprint

Kernestof:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs-
  og produktionsmønstre̶
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten  
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Dokumentar: Hvorfor må man smide gift på markerne

Eksperimenter: Nedsivning af vand i Sand og lerjord

Elevopgaver: Rapport over eksperiment med nedsivning af vand (permeabilitetsøvelse)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vands nedsivning 20-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fremtidens energiforsyning

I forløbet har vi arbejdet med energiforbrug i verden, samt forskellige energikilder, vedvarende og ikke-vedvarende.
Vi har arbejdet med oliedannelse og diskuteret fordele og ulemper ved brug af olie. Der er hertil arbejdet med kulstofkredsløbet og strålingsbalancen.
I arbejdet med vedvarende energikilder har vi også diskuteret fordele og ulemper, samt i hvilke sammenhænge man kan anvende de forskellige energikilder. Hvor i verden det anvendes og hvordan fremtidspotentialet er. Elevere har lavet en hjemmeside hvor de i grupper har fordybet sig i en enkelt vedvarende energikilde.

Følgende emner er gennemgået:
- Energiforbrug (i verden fordelt på energikilder)
- Oliedannelse
- Problemet med fossil energi - herunder CO2 i atmosfæren,
  kulstofkredsløbet og strålingsbalancen
- Vedvarende energikilder - herunder hvor i verden det anvendes samt
  fordele og ulemper både ved fossile brændsler og vedvarende energikilder

Kernestof:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold,
  herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier
  og energiforbrug
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

Faglige mål:
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Eksperimenter: Olies migration, (vindmåling og albedoforsøg fra klimaforløb kan inddrages til perspektivering til vind- og solenergi)

Elevopgave om vedvarende energikilder - herunder anvendelse, fordele og ulemper samt potentialet for DK/verden. Udarbejdelse af fælles hjemmeside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grøn energi 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer