Holdet 2024 re/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sara Møldrup Thejls
Hold 2024 re/t (2t re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Hinduisme
Titel 5 Konspirationsteorier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Kristendom


Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, messiasforventninger og profetier om det kommende fredsrige og den nye pagt. I NT rettes opmærksomheden mod Jesus’ (påståede) opfyldelse af profetierne og hans indstiftelse af den nye pagt (Bjergprædikenen) samt hvordan Bjergprædikenen er en radikalisering af de ti bud. Der fokuseres i særlig grad på kontinuitet og opgør med jødedommen samt Paulus som den der får defineret kristendommen. Derudover kommer kort vi ind på Luther og reformationen, hvor der fokuseres på Luthers syn på Biblen som eneste kilde og hans følgende opgør med den katolske tro og praksis. Mod forløbets slutning ser vi på nutidig kristendom inden for folkekirken med fokus på Indre Mission og Grundtvigianisme samt udenfor folkekirken med pinsekirken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam


Forløbet skal give en indføring i islam med fokus på følgende:
- samspillet mellem tro og praksis (de 6 trosartikler + de 5 søjler)
- historie og nutid (læsning af Koran og Hadithtekster samt avisartikler, hjemmesider, debatfora mv).
Der fokuseres på mangfoldigheden i islam og forskellige fortolkninger af sharia i både dansk og global sammenhæng samt forholdet mellem religion og politik. Dette undersøges bla. ved hjælp af de 4 religionssociologiske teorier samt Hjärpes skala for trosforhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hinduisme

Formålet med forløbet er at give en introduktion til hinduismen med særligt fokus på grundbegreber som
- karma, samsara, atman, brahman og moksha og deres indbyrdes forhold.
- kastesystemet
- dharma
- de tre frelsesveje
- hovedretningerne vaishnaisme, shaivisme og shaktisme

Ritualer (puja, upanayana, bryllup og årstidsfester såsom diwali og holi)

Helligtekster - særligt purushahymnen (rigveda) og Bhagavadgita

Hinduismen som ny religion: Hare krishna bevægelsen

samt samspillet mellem religion og samfund. Der stræbes efter at give et indtryk af kompleksiteten i hinduismens mangfoldighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Konspirationsteorier

Formålet med forløbet er at anskue konspirationsteorier som en form for religion og vi fokuserer på hvordan dette giver mening fra et analytisk perspektiv i forhold til Podemanns religionsdefinition. Konspirationsteorier sætter en særlig talesituation og argumenterer på mange måder lsom mere "almindelige" religioner ved at skabe traditionskæder og blande religion og videnskab. Samtidig kan konspirationsteoriernes sociale funktion i høj grad sidestilles med "alm" religion i og med det skaber fællesskab og en mening i tilværelsen.. Der er dog forskellige grader af konspirationsteorier og religionsfagligt er det oftest kun superkonspirationerne det reelt giver mening at analysere som religion.
Hovedfokus er QAnon og der analyseres tekster hvor det tydeliggøres hvordan Q kan anses for profet, Donald Trump som messiasskikkelse og hele den amerikanske valgkamp som en kosmisk kamp mellem det gode (Trump) og det onde (Biden).
Analyseredskaberne tages fra "Hvem stod bag", teoritekst 5, 13 og 21 samt skemaet over typiske konspirationsteoretiske kendetegn (s. 31).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer