Holdet 2023 Ty/txz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Maiken Estrup Abildgaard Christensen, Niels Peter Nørgaard
Hold 2023 Ty/txz (1txz Ty, 2txz Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Ab ins Deutsche
Titel 2 Bahnfahren (eksamensforløb)
Titel 3 Jung sein: Ich oder wir?
Titel 4 Märchen (eksamensforløb)
Titel 5 Reisen
Titel 6 Filmfestival
Titel 7 Krimis (eksamensforløb)
Titel 8 Stürmer und Dränger (eksamensforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Ab ins Deutsche

Grundforløb: Ab ins Deutsche

Formålet med undervisningen i grundforløbet er tilegnelsen af grammatiske og kommunikative færdigheder.
Emner i grundforløbet:
1. Intro - Ab ins Deutsche
2. Generation Selfie

Grundmaterialet er fra bogen: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, 2016

Grammatik: Mette Hermann: Wie geht’s - tysk grammatik, 2016  
Der vil blive arbejdet med følgende emner:
Hjælpeverberne sein og  haben
Regelmæssige verber / svage verber i præsens, præteritum og perfektum

De kommunikative kompetencer:
- Mundtlig sprogfærdighed og lysten til at udtrykke sig på tysk.
- Ordforrådsindlæring gennem gloseøvelser, spil/rollespil, ordbogsøvelser og sproglig opmærksomhed på de læste tekster.
- At kunne læse og forstå en lettere litterær tekst (også sange), at redegøre for de væsentligste punkter og kunne føre en samtale om den.
- At kunne udføre følgende sproghandlinger: at spørge, svare, udtrykke enighed, uenighed og egen mening.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bahnfahren (eksamensforløb)

I dette forløb skal eleverne analysere forskellige tekster, der alle har togrejsen som motiv.

Togrejsen har dog ikke altid samme betydning i teksterne, så derfor behandler teksterne ofte forskellige temaer.

I undervisningen skal der arbejdes med tekster inden for forskellige genrer som f.eks.: sange, musikvideoer, noveller, digte, og kortfilm.

Eleverne skal lære at anvende et emnerelateret ordforråd i forskellige kommunikative øvelser, og de skal lære at anvende faste vendinger på tysk, som man typisk bruger ved handlingsresuméer, personkarakteristikker og når man vil udtrykke sin holdning. Derfor skal vi i undervisningen arbejde med ordforrådet i mange forskellige opgavetyper -  og vendingerne skal indgå som en fast del af arbejdet med de forskellige værker.

Som del af forløbet har eleverne lavet et projektarbejde i grupper, hvor de skulle beskrive deres "Urlaub in Deutschland", der tog udgangspunkt i en bestemt togrejse ned igennem Tyskland.

Kernestof:
Oliver Koletzki: ”U-Bahn” (2009). I Auf Uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016. S. 66.

Katja Reider: ”Der Wahnsinnstyp” (2006), i Auf Uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016. S. 70-72.

Kurzfilm: ”Schwarzfahrer” af Pepe Danquart, 1993. https://www.youtube.com/watch?v=nWnSv0MMTns

Eko Fresh: ”Rollin” für DB Region Bayern, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=nzQndStZNv8

Erich Kästner: "Das Eisenbahngleichnis" (læst som prøveeksamen i uge 20, 2025)


Omfang: cirka 80 normalsider (inkl. grammatik)

Til undervisningen er ordbogen.com og Quizlet blevet anvendt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jung sein: Ich oder wir?

Fokus i forløbet har ligget på, hvordan man som ung danner sin identitet, og måske derfor kan føle sig anderledes.
Eleverne har arbejdet med både sangtekst, tekster og et afsnit af serien ”Druck”, der alle har taget udgangspunkt i, hvordan man som ung kan føle sig rodløs og anderledes. Eleverne har i forløbet trænet ordforråd (bl.a. gennem Quizlet) til temaet og fste vendinger, der bl.a. bruges til personkarakteristikken.
Eleverne har lavet en videoaflevering om teksten ”Nora hat Hunger”, hvor de på baggrund af en selvkreeret tegneserie skulle beskrive novellens handling.

Kernestof:
Kummer, "Wie viel ist dein Outfit Wert", https://genius.com/Kummer-wie-viel-ist-dein-outfit-wert-lyrics , 2019

Sibylle Berg: ”Nora hat Hunger“

Dilek Güngör: „Anderssein ist kein Widerspruch“ (2016) i Los geht’s af Mette Hermann, Systime, 2018, s. 35-37.

"Die Frau mit dem kalten Blick“ episode fra serien Druck instrueret af Pola Beck og Barbara Ott, 2019.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Märchen (eksamensforløb)

Dette forløb er et genreforløb med fokus på den tyske eventyrgenre ”Märchen”. Den dækker kravet fra læreplanen om tekster fra før 1945.
Der er særligt fokus på, at eleverne kan identificere de typiske eventyrtræk i de forskellige tekster, og på den måde kæde dem til hinanden.

Kernetekster
1. „Rotkäppchen“, Brüder Grimm (1812), i Gattungen af Helle Egendal, 2017. S. 69-71 + opgaver s. 72-73.
2. "Dornröschen", Brüder Grimm (1812)
3. „Die drei Brüder“, Brüder Grimm (1812)
4. „Lola rennt“, Tom Tykwer (film) (1998)
5. „Die Fee“, Robert Walser (1914)

Supplerende tekster
• "Merkmale des Märchens" af Helle Egendal i Gattungen s. 61-67
• "Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich" i Gattungen s. 68

Der er brugt Ordbogen.com og Quizlet gennem hele forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 7 Krimis (eksamensforløb)

Forløbet er genrebaseret og arbejder med fokus på den tyske krimigenre. Med udgangspunkt i den skal eleverne træne deres tekstanalyse, diskutere forskellige genretræk og øve deres evne til at perspektivere tekster til hinanden.
Vi træner brugen af den rigtige terminologi og gloser i forbindelse med emnet. Analyserne har haft fokus på sammenhængen mellem forbrydelse, offer og gerningsmand, derunder en diskussion af hvilke forskellige motiver, der kan være, for at begå en forbrydelse.
Når eleverne er færdige med forløbet kan de identificere flere forskellige krimitræk og anvende de korrekte tyske gloser, så de kan tale om emnet. De kan præsentere en tekst for hinanden og i den forbindelse anvende de relevante gambitter.

Følgende faglige mål fra læreplanen dækkes ind under forløbet:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster:
- "Anatomie" af Ferdinand von Schirach i Schuld, ved Uffe Hartvig Larsen, Tyskforlaget, 2013
- „Anatomie“ (Film), ZDF, 2017. https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=251808172230
- „Mein zweiter Mord“, Milena Moser, 1990
- „Die Leiche“, Manfred Schröder. https://krimis.wordpress.com/2017/03/20/die-leiche/

Supplerende materiale:
- ”Merkmale des Krimis” i Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal, 2017, s. 78-81
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Stürmer und Dränger (eksamensforløb)

I dette forløb beskæftiger os med moderne "Stürmer und Dränger-figurer". Disse figurer har det tilfælles, at de alle er unge, frihedssøgende personer, der på forskellig vis søger opgøret - et opgør med samfundets normer, forældrene og konventionerne.

Ein Stürmer und Dränger:
ist eine Person, die oft mit ihrem jetztigen Leben unzufrieden ist und deshalb versucht, aus dieser Situation herauszukommen, aus dem Alltag zu flüchten. Der Stürmer und Dränger fühlt sich gefangen und sucht die Freiheit. Die Art und Weise, wie diese Person das versucht, ist meistens auf eine aufdringliche Weise.

Ein Stürmer und Dränger ist oft:
- jung
- gegen das System
- gegen die Regeln
- leidenschaftlich
- aufrührerisch
- mutig
- selbstzerstörisch

Tekster:

Sekundær litteratur:
1. Intro til Sturm und Drang (pdf om perioden og de ”strenge” der kan trækkes op til nutidens ”Stürmer und Dränger-typer”.)

Primær litteratur:
- Die Leiden des jungen Werthers (romanuddrag) af Johan Wolfgang Goethe, 1774
- Erwachsenwerden (Listengedicht) af Julia Engelmann, 2013)
- Willst du (sang af Alligatoah, 2013)
- Tschick (film af Fatih Akin, 2016)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer