Holdet 2023 Ty/sy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jacob Heiring Sørensen, Maria Hodel, Niels Peter Nørgaard
Hold 2023 Ty/sy (1sy Ty, 2sy Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bahnfahren und Reisen
Titel 2 Liebe (eksamensforløb)
Titel 3 Familie
Titel 4 Märchen (eksamensforløb)
Titel 5 Filmfestival
Titel 6 Krimis (eksamensforløb)
Titel 7 Stürmer und Dränger (eksamensforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bahnfahren und Reisen


Forløbet: Bahnfahren und Reisen

Hvad skal I?
I dette forløb skal I arbejde med og analysere forskellige tekster (litterære tekster, sangtekster og små film), der alle har togrejsen og rejsen som motiv.
Rejsetematikken har dog ikke altid samme betydning i teksterne, så derfor behandler teksterne ofte forskellige temaer. Det handler altså både om den fysiske rejse i tog og U-Bahn, men også om rejsen i overført betydning. Fx mentalt/ udvikling fra barn til voksen/ livet som en rejse, nye muligheder, et møde, fare vild (både konkret og abstrakt).
Hvad arbejder vi med?
I undervisningen skal der arbejdes med tekster inden for forskellige genrer som f.eks.: sange, musikvideoer, noveller, digte, og kortfilm.

Hvad skal I lære?
I skal lære at anvende et emnerelateret ordforråd i forskellige kommunikative øvelser, og I skal lære at anvende faste vendinger på tysk, som man typisk bruger ved handlingsresuméer, personkarakteristikker og når man vil udtrykke sin holdning.
Derfor skal vi i undervisningen arbejde med ordforrådet i mange forskellige opgavetyper -  og vendingerne skal indgå som en fast del af arbejdet med de forskellige værker.

Kernestof:

Eko Fresh - Rolling (Bahn-Werbung) (2016)

Pepe Danquart - Schwarzfahrer (1993)

Julia von Heinz - Und Morgen die ganze Welt (2020)

Katja Reider - Der Wahnsinnstyp oder während sie schläft (2006)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Liebe (eksamensforløb)

I dette forløb har vi arbejdet med en række tekster hvis fælles tema er kærlighed i forskellige afskygninger. Herunder den romantiske kærlighed, ung kærlighed, kærlighed mellem forældre og børn, og jalousi. I undervisningen har vi diskuteret hvordan folk bliver påvirket af kærlighed, både positivt og negativt. Fokus i forløbet har primært ligget på skønlitterære tekster, herunder digte og sange.

Ein Rotes Kleid - Gudrun Pausewang (1988)

Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte - Gudrun Pausewang (1988)

Neue Liebe, neues Leben - Johann Wolfgang von Goethe (1775)

Ein netter Kerl  – Gabriele Wohmann (1978)

Bist du eine Hexe? – Doris Dörrie (1989) (læst som prøveeksamen i uge 20, 2025)

Supplerende materiale:

Mit dir - Sido (2022)

Die Frau mit dem kalten Blick - Druck, afsnit 2 sæson 4
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Familie

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb skal eleverne arbejde med tekster, som relaterer sig til temaet ”Familie og Jugenliche” eller på dansk familie og unge. Forløbet har fokus på familiestrukturer og dets betydning for unges identitetsdannelse. Teksterne tager udgangspunkt i unges og forældres fortællinger og erfaringer med familielivet. Forløbet indledes med en samfundsfaglig introduktion til det overordnede tema, og her vil relevant sociologisk teori blive præsenteret. Forløbets tekster er med elevaktiverende opgaver, som har til formål at styrke elevernes kommunikative kompetencer. Opgaverne har fokus på at træne ordforråd og tekstforståelse. Gennem stilladserende opgaver arbejder eleverne med at opbygge sætningskonstruktioner, som hjælper dem til at tale om og diskutere samfundsrelevante problemstillinger. Sideløbende vil forløbet inddrage looping af grammatiske emner, som eleverne tidligere har arbejdet med.   

Formål:
Målene (som eleverne er blevet præsenteret for):
- Tilegne sig et ordforråd relateret til temaet.
- Kunne udtrykke sin egen holdning til temaet og kunne diskutere og forstå tekster relateret til temaet ”Familie und Jugendliche”.
- Fokus på samtale – øget mundtlighed
- Træne lytte- og læsefærdigheder


Grammatiske mål:
- Træning af uregelmæssige og regelmæssige verber
- Repetition af hjælpeverber og introduktion af hjælpeverbet ”werden”
- Repetition af kasus og bestemt og ubestemte artikel

Kernestof:

Mein Bruder hat grüne Haare - Monika Seck-Agthe (1981)

An die Eltern - Klaus Konjetzky

Mutter, Vater, under der Kleine - Herta Müller (1982)

Ich will wissen, wer er ist - Henning Sußebach (2010)

Film og kortfilm:

Unsere Mütter, unsere Väter - Philipp Kadelbach (2013) afsnit 1 og 2.

500g Alltag - Manuel Haefele (2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Märchen (eksamensforløb)

Dette forløb er et genreforløb med fokus på den tyske eventyrgenre ”Märchen”. Den dækker kravet fra læreplanen om tekster fra før 1945.
Der er særligt fokus på, at eleverne kan identificere de typiske eventyrtræk i de forskellige tekster, og på den måde kæde dem til hinanden.

Kernetekster
1. „Die drei Brüder“, Brüder Grimm (1812)
2. „Rotkäppchen“, Brüder Grimm (1812), i Gattungen af Helle Egendal, 2017. S. 69-71 + opgaver s. 72-73.
3. „Lola rennt“, Tom Tykwer (film) (1998)
4. „Die Fabel vom guten Menschen“, Kurt Schwitters (1933)

Supplerende tekster
• "Merkmale des Märchens" af Helle Egendal i Gattungen s. 61-67
• "Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich" i Gattungen s. 68

Der er brugt Ordbogen.com og Quizlet gennem hele forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 22-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Krimis (eksamensforløb)

Forløbet er genrebaseret og arbejder med fokus på den tyske krimigenre. Med udgangspunkt i den skal eleverne træne deres tekstanalyse, diskutere forskellige genretræk og øve deres evne til at perspektivere tekster til hinanden.
Vi træner brugen af den rigtige terminologi og gloser i forbindelse med emnet. Analyserne har haft fokus på sammenhængen mellem forbrydelse, offer og gerningsmand, derunder en diskussion af hvilke forskellige motiver, der kan være, for at begå en forbrydelse.
Når eleverne er færdige med forløbet kan de identificere flere forskellige krimitræk og anvende de korrekte tyske gloser, så de kan tale om emnet. De kan præsentere en tekst for hinanden og i den forbindelse anvende de relevante gambitter.

Følgende faglige mål fra læreplanen dækkes ind under forløbet:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster:
- "Anatomie" af Ferdinand von Schirach i Schuld, ved Uffe Hartvig Larsen, Tyskforlaget, 2013
- „Anatomie“ (Film), ZDF, 2017. https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=251808172230
- „Mein zweiter Mord“, Milena Moser, 1990
- „Die Leiche“, Manfred Schröder. https://krimis.wordpress.com/2017/03/20/die-leiche/

Supplerende materiale:
- ”Merkmale des Krimis” i Gattungen af Helle Egendal, Gyldendal, 2017, s. 78-81
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Stürmer und Dränger (eksamensforløb)

I dette forløb beskæftiger os med moderne "Stürmer und Dränger-figurer". Disse figurer har det tilfælles, at de alle er unge, frihedssøgende personer, der på forskellig vis søger opgøret - et opgør med samfundets normer, forældrene og konventionerne.

Ein Stürmer und Dränger:
ist eine Person, die oft mit ihrem jetztigen Leben unzufrieden ist und deshalb versucht, aus dieser Situation herauszukommen, aus dem Alltag zu flüchten. Der Stürmer und Dränger fühlt sich gefangen und sucht die Freiheit. Die Art und Weise, wie diese Person das versucht, ist meistens auf eine aufdringliche Weise.

Ein Stürmer und Dränger ist oft:
- jung
- gegen das System
- gegen die Regeln
- leidenschaftlich
- aufrührerisch
- mutig
- selbstzerstörisch

Tekster:

Sekundær litteratur:
1. Intro til Sturm und Drang (pdf om perioden og de ”strenge” der kan trækkes op til nutidens ”Stürmer und Dränger-typer”.)

Primær litteratur:
- Die Leiden des jungen Werthers (romanuddrag) af Johan Wolfgang Goethe, 1774
- Erwachsenwerden (Listengedicht) af Julia Engelmann, 2013
- Willst du (sang af Alligatoah, 2013)
- Tschick (film) af Fatih Akin, 2016
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer