Holdet 2024 2g3g ps2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Helle Danielsen
Hold 2024 2g3g ps2 (2g3g ps2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samspillet mellem mennesker
Titel 2 Ondskabens psykologi
Titel 3 Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt
Titel 4 Kognitionspsykologi og læring
Titel 5 Personlighedspsykologi og ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samspillet mellem mennesker

Samspillet mellem mennesker

Formål:
- at eleverne kan skelne mellem hverdagstænkning og videnskabelig tænkning indenfor psykologi
- at eleverne opnår kendskab til de psykologiske mekanismer, der påvirker samspillet mellem mennesker samt hvilke mekanismer, der præger individet i gruppen
- at eleverne på baggrund af udvalgte socialpsykologiske teorier kan forklare menneskers adfærd i grupper
- at eleverne kan diskutere, hvorvidt alle mennesker kan påvirkes til at udføre handlinger, de ikke ville have gjort alene
- at eleverne erhverver sig viden om psykologiske teorier der beskæftiger sig med intergruppekonflikter, racisme og diskrimination samt kan anvende denne viden til at analysere cases fra virkeligheden


Teori:
Psykologiens veje kap. 21, s. 375-410 - Socialpsykologi (til og med 'Social sammenligning)

Artikel:

Film:
Mikael Häfström, 2003: Ondskab, 15 sider

Dokumentar:
Sherif: 'Robbers Cave'
Elliott: 'A class Divided'
Asch: 'Konformitetseksperiment'
Brain Games - ''Social conformity"
'Brian Games - "social conformity Standing ovations'

Øvelser:
Spaghetti Tower Challenge
Jeg går over grænsen med
Rolleleg og Lego Challenge
Repetitions o-løb

i alt 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ondskabens psykologi

Ondskabens psykologi

I forlængelse af forløbet socialpsykologi - samspillet mellem mennesker bygger vi nu ovenpå med et forløb om ondskabens psykologi

Formål:
- at eleverne på baggrund af udvalgte psykologiske teorier, som har rod i både det naturvidenskabelige, det humanistiske og det samfundsfaglige perspektiv, formår at analysere og diskutere, hvorfor nogle mennesker udfører ondskabsfulde handlinger
- at eleverne kan diskutere, hvorvidt alle mennesker kan påvirkes til at udføre handlinger, de ikke ville have gjort alene
- at eleverne får en forståelse for, hvad ondskab er, og hvad ondskab kan føre til

Teori:
Psykologiens Veje: Kap. 24, s. 459-487: Ondskab

Artikler:


Dokumentar:
Elliott: 'A class divided'
Milgram: 'Lydighedens dilemma'
Zimbardo: 'Standford prisonexperiment'
TV2: 'En morder vender hjem', 7 sider


Film:
Joe Berlinger, 2019: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile - om Ted Bundy

Øvelser:
Mentalundersøgelse af en voldsmand
Repetitions o-løb
Metodeanalyse af socialpsykologiske eksperimenter

I alt 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt

Barnets udvikling, tilknytning og omsorgssvigt

Formål: at eleverne:
- Tilegner sig faglig viden om, hvad den bedste start på livet er
- Kan redegøre for og kritisk tage stilling til centrale udviklingspsykologiske teorier, begreber og bagvedliggende forskning
- Kan skelne mellem og diskutere, hvad der er medfødt, og hvad der er tillært, herunder diskutere arv og miljø i relation til barnets udvikling
- Får prøvet kræfter med at formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Kan definere og diskutere forskellige former for omsorgssvigt og barnets reaktioner på disse ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv, herunder diskutere mønsterbrud og resiliens


Teori:
Psykologiens veje - kapitel 6, s. 75-106: Udviklingspsykologi
Psykologiens Veje - kapitel 8, 117-136: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt

Artikel:
Politiken: Man gør et barn fortræd, 4 sider
Selvvalgt: Hvad er tilknytningsforstyrrelse hos børn og unge

Dokumentar:
"Er du Mors lille dreng", 6 sider
"Mors lille dreng på egne ben", 6 sider
"Min barndom i helvede", 8 sider

Case:
Brodeé, Magaretha Berg: Lene og Tanja

Øvelser:
Vitalitetsfølelser i musik
Still face eksperimentet - brud på aktiv lytning
Websites - Udviklingspsykologiske teorier

I alt 73 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kognitionspsykologi og læring

Kognitionspsykologi og læring

Formål:

Eleverne skal:

- få kendskab til det enkelte individs kognitive funktioner, herunder opmærksomhed, perception, hukommelse og tænkning
- kunne forklare, hvordan mennesket perciperer, og hvordan hukommelsen fungerer og i forlængelse heraf forholde sig kritisk til brugen af øjenvidner i retssager
- kunne reflektere over kognitionens betydning for menneskets forståelse af sig selv, omverdenen og fremtiden, og brugen heraf i forbindelse med kognitiv terapi
- erhverve sig viden om, hvordan læring foregår samt reflektere over psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- kunne reflektere over og formidle kognitionspsykologiske problemstillinger


Metode:
Graden af lærerstyret undervisning bliver gradvist mindre, så eleverne arbejder mere og mere selvstændigt og reflekteret med stoffet og får erfaring med at videreformidle produkter af løbende gruppearbejde. Vi laver en nogle små eksperimenter, der skal få eleverne til at erfare på egen krop, hvordan deres hjerne perciperer og erindrer og i den forbindelse erfare, hvordan virkeligheden kan perciperes og erindres på forskellig måde alt efter, hvilke øjne der ser. Tavleundervisning, summegrupper, gruppearbejde og fremlæggelser

Teori:
- Psykologiens Veje: kapitel 11, s. 167-204: Kognitiv psykologi
- Psykologiens Veje, kap 13, s. 221-224 og 227-238: Viden, læring og undervisning

Artikler:
- Bekendtgørelsen Ungdomsuddannelserne (i PowerPointen)
- TV2.dk (2024). Få overblikket over de nye uddannelsesudspil her.
- Magasinetskolen.dk (2025). Ny gymnasiereform sikrer uddannelse til flere unge.
- Selvvalgte artikler


Dokumentar:
- Videoklip med "moonwalking bear"
- Daniel Simmons: 'Seeing the world as it isn´t'
- DR: "Hjernevask - kan du stole på din hukommelse?", 5 sider
- "Eyewitness testimony part 1 og part 2", 4 sider (https://www.youtube.com/watch?v=u-SBTRLoPuo&list=PL5k7GCnLCqsMhzwSShQKAuiBn69V8XwmA)
- Clive Wearing: 'The man with seven seconds memory', 7 sider
- The backwards bike
- Ken Robinson: 'Changing education'

Cases:
- Politiken (2002). Den grønne skole

Øvelser:
- Fra counterstrike til luftakrobatik
- Små perceptions-, opmærksomheds- og hukommelsesøvelser
- Stroop test - opmærksomhed og automatisering
- Kognitiv terapi

I alt 69 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Personlighedspsykologi og ungdom

Personlighedspsykologi og ungdom

Eleverne skal:

- kunne definere begrebet personlighed og diskutere forskellige psykologiske retningers forståelse heraf på baggrund af begreberne agency vs. determinisme, essens vs. kultur
- erhverve sig kendskab og sammenligne teorier, der beskæftiger sig med ungdom og identitetsdannelse i det
senmoderne samfund, herunder Erikson, Giddens, Ziehe, Gergen, Bourdieu og Riesmann samt Brinkmann og Hjortkjær
- på baggrund af teorier om ungdom og identitetsdannelse forholde sig til, hvorvidt vi kan være, hvem vi har lyst til?
- kunne diskutere, hvordan vores virtuelle identitet spiller sammen med vores fysiske arenaer?
- kunne reflektere over individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress, angst og depression


Materiale:
- Psykologiens veje kap. 18, s. 309-319: Personlighedspsykologi
- Psykologiens Veje, kap. 19, s. 321-344: Ungdom og senmodernitet
- Psykologiens Veje, kap 23, s. 439-457: Stress og coping

Artikler:
- Kristelig Dagblad: "Gymnasieelev - vi gør os selv mere syge, end vi er", 2 sider

Dokumentar:
- Susan Cain: 'The power of introverts', 3 sider
- TV2: 'Alt for kliken' episode 1 og 3, Frederiksborg Gymnasium, 9 sider
- Svend Brinkmanns nytårstale 2019

Øvelser:
Personlighedstest - IPIP-NEO
Makkerinterview - Stress og coping

I alt 66 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer