Holdet 2024 3g Id2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Martin Tusgaard Christensen
Hold 2024 3g Id2 (3g Id2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Titel 1: Basketball
Titel 2 Titel 2: Atletik
Titel 3 Titel 3 Pickleball
Titel 4 Titel 4: Teoriforløb om foreningsidræt
Titel 5 Titel 5: Rytmisk opvarmning fortsat fra idræt C
Titel 6 Titel 6: Fitnesskulturen anno 2024
Titel 7 Titel 7: Springgymnastik
Titel 8 Titel 8: Les Lancier
Titel 9 Titel 9: Fodbold
Titel 10 Titel 10: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Titel 1: Basketball

Dette forløb fortsætter og supplerer op fra idræt C og er derfor estimeret til 3 moduler, der lægges oven i de 6 moduler fra idræt C. Forløbet bygger dog videre med teori til den første case og ender derfor på 7 moduler sammenlagt. Derudover bygger forløbet videre på følgende undervisning fra idræt C:

Formålet med forløbet er at give eleverne grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i basketball.

Indhold:
• Forskellige afleveringstyper
• Driblinger
• Standsning og pivotering
• Forskellige angrebsformer, herunder V-cuts og back door
• Forskellige afslutningsformer, herunder lay up og hopskud
• At gøre sig spilbar
• Personligt forsvar og zoneforsvar
• Forskellige småspil og det færdige spil
• Elementært regelkendskab

Ud over disse fokuspunkter fra idræt C lægges der yderligere vægt på V-cuts og back door, og vi supplerer med et yderligere ekstra fokus på screeninger i forbindelse med personlig opdækning.

Vi slutter forløbet af med at læse kapitel 5 (s.130-144) i Yubio om idrætspsykologi og arbejder her kort med holddynamik, roller og kommunikation i forhold til løsning af konkrete opgaver i spillet.

Vi påbegynder hermed også arbejdet med den første case. I casen er der fokus på teamsamarbejde, gruppedynamik og introduktion til fysiologi med aerob og anerobe arbejdsprocesser. Casen er derudover også den første skriftlige aflevering. Casen overlapper teoretisk både basketball og fodbold og litteraturen anføres derfor her i begge forløb:

Tilknyttet litteratur til forløbet (både basketball- og fodboldforløb):

1) kapitel 2 i Yubio: ”Menneskets fysiologi” (side 45-52)
2) kapitel 3 i Yubio: ”Træningslære” (side 67-77)
3) kapitel 8 i Yubio: udvidet kapitel til B- niveau (side 290-304)
4) kapitel 5 i Yubio:”Idrætspsykologi” (side 130-144)
5) kapitel 8 i Yubio:”Fodbold” (side 507-509)
6) kapitel 9 i ”B- for bedre idræt” (bog udleveret)
Boldspil for livet - Spil sammen om sundhed og velvære", Bangsbo og Krustrup, 2017,  side 10-17 + 135-147


Det Skønsmæssige sidetal svarer her til 40-45 normalsider, der dækker over både basket- og fodboldforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Titel 2: Atletik

Forløbet arbejder med 100 m sprint, kuglestød og spydkast. Til at belyse tekniske og fysiske aspekter ved de 3 discipliner er benyttet teori fra atletikkapitlet i den digitale grundbog "yubio" kap. 23. + enkelte  YouTube-instruktionsvideoer.

I forløbet arbejdes der også med bevægelsesanalysen i forbindelse med arbejdet med den sidste case nr. 2., der også har atletik som fokus og anaerob forbrænding. I forbindelse teorien arbejdes der også med OL historisk med udgangspunkt i den digitale lærebog Youbio kap. 23.


HVAD SKAL JEG KUNNE (praktisk)?

100 m sprint:
- Have en vis forståelse for teknikken i sprintdisciplinen
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser (forskellige typer af fodledsjog)
- Kunne gennemføre en 100 meter sprint med startblok. og have en forståelse for de 3 faser løbet består af
-  Kunne benytte den korrekte teknik for de 3 faser

Kuglestød:
Kommer snarest!

Spydkast:
Kommer snarest!

Litteratur:
kapitel 3-6 i ”B- for bedre idræt” (bog udleveret)
kapitel 23 i Yubio (2022):”Atletik” (side 875-882, 885-890,900-903,904-907)


Det skønsmæssige sidetal svarer her 35-40 normalsider inklusiv tekster, video, audio, figurer e.c.t.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Titel 3 Pickleball

Pickleball:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spillet. Der er fokus på grundslagene i forhånd og baghånd og på benarbejde (åben og lukket benstilling) og balance rytme i spillet.  I pickleball er serven ikke er så vigtig bl.a. pga. dobblebounce-reglen. Der er mere fokus på spillet omkring "Kitchen", da det er her spillet vindes. De afgørende dueller omkring Kitchen (ved nettet) med den særlige teknik, der knytter sig til dette, er her i fokus.  Der er også her fokus på de noget specielle regler. Grundslagene i Pickleball er som følger: Serv, grundslag (forhånd/baghånd med åben og lukket benstilling), drop, dink, flugtning/volley og smash.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene beskrevet ovenfor
- Være bekendt med de grundlæggende regler
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde i spillet
- Rimelig beherskelse af forhånd og baghånd (grundslag)
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slagene
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Materiale:
- Kursusmateriale fra Anders Bergholdt efterår 2023
- Diverse YouTube-materiale er benyttet til den praktiske undervisning,

Det Skønsmæssige sidetal svarer her til 12-15 normalsider inklusiv tekster, video, audio, figurer e.c.t.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Titel 4: Teoriforløb om foreningsidræt

Forløbet tager udgangspunkt i DGI's materialet "Elevdrevet idrætsforening - Undervisningsmateriale til idræt B i gymnasiet". Formålet med forløbet er derved at få eleverne til at arbejde med idrættens organisering, foreningers rolle i danskerne idrætsliv, lære om det demokratiske arbejde i frivillige idrætsforeninger og desuden arbejde innovativt.

Det endelig mål er, at elever og lærere på ungdomsuddannelserne får baggrundsviden
og informationer nok til at kunne opstarte og være aktive medlemmer i deres egen gymnasieidrætsforening enten forinden, undervejs eller efterfølgende kan etableres
i samarbejde med DGI.

Det Skønsmæssige sidetal svarer her til 25-30 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Titel 5: Rytmisk opvarmning fortsat fra idræt C

I dette forløb arbejdes der videre med rytmisk opvarmningsprogrammer fra idræt C.

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at eleven bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Eleven skal  have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Forløbet er fortsat fra idræt C og vi bruger derfor kun 2 moduler samlet til at udbygge fra C-niveau.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Teori:
Yubio (2022) kap.30, side 1181-1205.

Det Skønsmæssige sidetal svarer her til 15-20 normalsider inklusiv tekster, video, audio, figurer e.c.t.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Titel 6: Fitnesskulturen anno 2024

Introduktion:
I dette forløb arbejder primært med styrketræningsteorien ud fra grundbogen i Yubio kap. 28. Derudover undersøger vi også, hvordan fitnesskulturen historisk set er sat sammen; hvordan kan det fx være, at så forskelligartede aktiviteter som vægttræning, spinning, aerobics m.m. er under samme tag? Vi afprøver en spinningstime, laver vores eget styrketræningsprogram og besøger derudover også et "rigtigt" fitnesscenter uden for skolens område.

Formål med styrketræningsdelen:
Formålet med forløbet i styrketræning er først og fremmest at få kendskab til en lang række øvelser, så eleven selv kan opbygge et velbegrundet træningsprogram. Herefter skal eleven forevise disse både med fokus på teknisk udførelse (6-10 gentagelser) og med fokus på styrke (1-3 gentagelser).

Læringsmål, praktik:
- Udføre et bænkpres med moderat belastning teknisk korrekt
- Udføre et squat med moderat belastning teknisk korrekt
- Udføre et dødløft med moderat belastning teknisk korrekt
- Gennemføre et alment styrketræningsprogram for en begynder med fokus på teknik og forståelse for grundlæggende progressionsprincipper
- Vise teoretisk forståelse ved udarbejdelsen af træningsprogrammer og vise indblik og forståelse for fitnesskulturens historiske baggrund og dens status i vores samfund.

Teoridelen knytter an til den praktiske del af forløbet som beskrevet ovenfor, og der suppleres med en case med sundhedsbegrebet som omdrejningspunkt, der også er en skriftlig aflevering nr. 2.

Teori:
- Yubio side 53-57 + 78-86 + 305-313 + kap 28 om styrketræning
- "B - for bedre idræt", Gyldendal kap. 6
- "Muskel- og Styrketræning", Fédéric Delavier, Aschenhoug
- "Fitness: "Fit er fedt", Jens-Ole Jensen, artikel i antologien "Idræt i perspektiv", Systime

Det Skønsmæssige sidetal svarer her til 50 normalsider inklusiv tekster, video, audio, figurer e.c.t.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Der inddrages teori i forbindelse med arbejdet med case nr. 2 med sundhed som tema.
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Titel 7: Springgymnastik

Springgymnastik:

Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved springgymnastik. Det er bygget således op, så det giver en forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises.  Til grundlæggende opvarmningsøvelser er benyttet følgende:

• Håndstand (hjælp hinanden)
• Kolbøtter (forlæns og baglæns)
• Håndstand rulle
• Chassé
• Spænd op i kroppen-fokus

På trampolinen er der blevet øvet følgende teknikker:
• Op hop (lær spænding)
• Hug hop
• Spagat hop
• Hæv grav køleskabs kolbøtter
• Salto (lukket, pikeret, strakt)

På banen er der blevet øvet følgende teknikker:
• Op hop (lær spænding)
• Op hop side til side
• Op hop hug hop
• Op hop spagat hop
• Op hop pikeret hop
• Køleskab kolbøtter
• Vejrmølle
• Araber

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand & håndstand (evt. med modtagning)
- Vejrmølle & araberspring
- Opspring i minitrampolin/springbræt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere

Til forløbet har der været knyttet en case med fokus på gymnastikkens historie og bevægelsesanalyse, der er repetition fra atletikforløbet (case nr. 4). Vi har derudover også haft fokus på anaerob forbrænding. Teorien samler også op på allerede gennemgået materiale:

- kap. 2-3, 6, 8 , 23.6, 29,9 i Yubio (2022)
- kap. 1+3 & 10+11 i Gyldendals "B for bedre idræt.

Til forløbet er der benyttet diverse YouTubemateriale til den praktiske undervisning, hvad der svarer samlet til et omfang af ca. 10-12 normalsider.

Det Skønsmæssige sidetal der reelt er læst svarer her til 35-40 normalsider inklusiv tekster, video (som anført ovenfor), audio, figurer e.c.t. og dækker her over begge forløb. Herunder knytter der sig kap. 34 i Yubio (2022) kap. 34, når det gælder springgymnastikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Titel 8: Les Lancier

Eleverne har haft Les Lancier på idræt C, men i denne omgang arbejder vi videre med dansen også teoretisk med et historisk perspektiv og vi arbejder her en ekstra gang og mere i dybden med de 5 danse end på C-niveau.

Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansen. Forløbet er bygget op med en videre introduktion til de vigtigste grundtrin i Lancieren; Chassé- og pas de bastrinnet, opbygning og forskellige dansefatninger i de første 2 moduler, I de efterfølgende moduler er der fokus på de 5 ture i Les Lanciers .

I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves. Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie. Vi supplerer her det historiske perspektiv ved at læse om dansens historie i lærebogen "Youbio kap. 31 (2022)

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie


Teori:
Yubio (2022) kap.31, side 1269-1278


Det Skønsmæssige sidetal svarer her til 10 normalsider inklusiv tekster, video, audio, figurer e.c.t.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Titel 9: Fodbold

Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet.  Der lægges i begyndelsen af forløbet vægt på basale boldtilvænningsøvelser. Der er her fokus på teknik og mange boldberøringer, men der arbejdes også med max to berøringer (retningsbestemt tæmning og aflevering).

Der vil også være fokus på driblinger, afleveringer og afslutninger, og pga. niveauet vil der allerede efter 2.-3. modul flytte fokus i retning af mere teknisk og taktisk prægede spiløveler, hvor samspil og forsvars- og angrebstaktik er i fokus.

Forløbet afsluttes med følgende fokuspunkter, der tager udgangspunkt i  i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser:

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
- Videre arbejde med zoneforsvar over for personligt forsvar der også blev arbejdet med under basketballforløbet

Forløbet sig op ad basketball mht. teori med fokus på teamsamarbejde, gruppedynamik og introduktion til fysiologi med aerob og anerobe arbejdsprocesser. teorien overlapper fra basketball og litteraturen anføres derfor her i begge forløb. Som ekstra teoretisk stof har eleverne arbejdet med den store undersøgelse omkring sundhed og motionsfodbold igennem "Boldspil for  livet":

Tilknyttet litteratur til forløbet (både basketball- og fodboldforløb):

1) kapitel 2 i Yubio: ”Menneskets fysiologi” (side 45-52)
2) kapitel 3 i Yubio: ”Træningslære” (side 67-77)
3) kapitel 8 i Yubio: udvidet kapitel til B- niveau (side 290-304)
4) kapitel 5 i Yubio:”Idrætspsykologi” (side 130-144)
5) kapitel 8 i Yubio:”Fodbold” (side 507-509)
6) kapitel 9 i ”B- for bedre idræt” (bog udleveret)
7) "Boldspil for livet - Spil sammen om sundhed og velvære", Bangsbo og Krustrup, 2017,  side 10-17 + 135-147

Det Skønsmæssige sidetal svarer her til 50 normalsider, der dækker over både basket- og fodboldforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Titel 10: Repetition

Forløbet dækker dels arbejde i eksamensgrupper med repetition af de 6 valgte discipliner:
- Fodbold
- Basketball
-Les Lancier
- Rytmisk opvarmning
- Pickleball
- Fitnesskulturen (styrketræning)

Dels dækker forløbet over arbejde med og eksamenstræning i cases, hvor det centrale læsestof bliver repeteret. Materiale/ litteratur læst i forløbet dækker et udvalg af det allerede læste pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer