Holdet 2024 3g MA2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Tanja Charlotte Dahl Knudsen
Hold 2024 3g MA2 (3g MA2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opsamling 2g og funktionslære
Titel 2 Integralregning
Titel 3 Differentialligninger
Titel 4 Vektorfunktioner
Titel 5 Funktioner af to variable
Titel 6 Normalfordeling Del 1 og 2
Titel 7 Forberedelsesmateriale
Titel 8 Normalfordeling fortsat
Titel 9 Supplerende stof

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opsamling 2g og funktionslære

Indhold:
Funktionsbegrebet, sammensat funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
– kædereglen og produktreglen nulreglen vha formelsamling

Litteratur:
Clausen, F. et al: Gyldendals Gymnasiematematik B til A. Gyldendal. side 8-14

Matematikkens deduktive væsen side 207 (pdf)

Vedhæftede materiale om logaritmefunktionen

Vedhæftet materiale om sinusfunktionen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Integralregning

Indhold:
Stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler

Litteratur:
Clausen, F. et al: Gyldendals Gymnasiematematik B til A. Gyldendal. side 18-46

Matematikkens deduktive væsen side 213-215
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Differentialligninger

Indhold:
lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af
differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
-principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte
funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

Litteratur:
Clausen, F. et al: Gyldendals Gymnasiematematik B til A. Gyldendal. side 48-90

Matematikkens deduktive væsen side 208-213
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vektorfunktioner

Indhold:
Vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner

Litteratur:
Clausen, F. et al: Gyldendals Gymnasiematematik B til A. Gyldendal. side 92-110

Vedhæftede forberedelsesmateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Funktioner af to variable

Litteratur:
Clausen, F. et al: Gyldendals Gymnasiematematik B til A. Gyldendal. side 112-136

Kernestof - funktioner af to variable (pdf) side 134-143

Vedhæftede materiale fra Kernestof
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Normalfordeling Del 1 og 2

Normalfordelingen

Kernestof - Normalfordelingen (pdf) side 46-61
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forberedelsesmateriale

Årets forberedelsesmateriale om sandsynlighedsregning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Normalfordeling fortsat

Fortsættesle af normalfordelingsforløbet se første afsnit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Supplerende stof

Forberedelsesmateriale om differensligninger side 1-12
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer