Holdet 2024 3g Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Louise Rolsted Ahlmann Iversen
Hold 2024 3g Ps (3g Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Barnets udvikling - videnskab og metode
Titel 2 Retspsykologi og ondskab
Titel 3 Ungdomsliv
Titel 4 Kultur og radikalisering
Titel 5 Vidnepsykologi
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Barnets udvikling - videnskab og metode

Barnets udvikling samt videnskabsteori og metode

Formål:
- at eleverne selvstændigt laver en undersøgelse om en aktuel problemstilling indenfor det overordnede emne
- at eleverne formår at udvælge og anvende relevant psykologisk teori til belysning og analyse af den valgte problemstilling
- at eleverne formår at formidle deres viden om emnet på en klar og præcis måde i rapport og en mundtlig fremlæggelse, hvormed eksamen trænes
- at eleverne får indsigt i børns udvikling; herunder arbejder vi med Daniel Stern og John Bowlby og kommer også ind på omsorgssvigt og resiliens

Indhold:
PsykB, uddrag af kap. 1, 2 og 3, s. 14-20, s. 24-62
Fra Celle til Selfie, s. 10-32
Psykologiens Veje, s. 146-153

Artikler:

Videoklip:
- Børnenes hemmelige verden (dokumentar)

Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde - lav en undersøgelse i en skole eller en dagsinstitution
Pararbejde
Elevoplæg og fremlæggelser af undersøgelser og dertilhørende metoder

Metode: feltundersøgelser: Observationer, interviews og/eller spørgeskemaer i skoler eller dagsinstitutioner

Omfang: ca.  normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retspsykologi og ondskab

Retspsykologi og ondskab - psykologien bag seriemordere

I dette forløb skal eleverne anvende deres psykologiske viden fra forskellige kerneområder til at forstå fænomenet ondskab fra forskellige vinkler. Vi vil tage udgangspunkt i enkeltpersoner og derigennem analysere ved brug af teorier inden for udviklingspsykologi, personlighedspsykologi, neuropsykologi og klinisk psykologi

Formål:
- at eleverne på baggrund af udvalgte psykologiske teorier formår at analysere og diskutere, hvorfor nogle mennesker udfører ondskabsfulde handlinger
- at eleverne får et indblik i, hvordan retspsykologer arbejder og derigennem bliver i stand til at vurdere forskellige handlinger og gerningsmand gennem et faglig perspektiv
- at eleverne får en forståelse for, hvad ondskab er, og hvad ondskab kan føre til og herunder kan analysere og diskutere, hvad der skal til for at udvikle sig til et normaltfungerende mennesker - omsorg, udvikling, stabilitet, kognitiv udvikling osv.
- at eleverne får indblik i, hvordan personlighedsforstyrrelser kan indvirke på udviklingen af ondskab hos individet

Kernestof:
Udviklingspsykologi
Personlighedspsykologi
Socialpsykologi

Teori:
PsykB, kapitlet om retspsykologi
Psykologiens Veje, kapitel: Ondskabens Psykologi, s. 459-486
Podcast: Hvorfor bliver man seriemorder
Artikel: "Kan man standse en seriemorderfør det første  drab? Denne psykolog har viet sit liv til at gøre forsøget". Af  Marie Carsten Pedersen 10. april 2021

Evaluering:
Individuel synopsisskrivning og prøveeksamener

(xx normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Ungdomsliv

Ungdom, sociale medier og stress

Under temaer ungdomsliv vil vi have fokus på identitetsudvikling, sociale medier og klinisk psykologi og sårbarhed. Vi vil arbejde med forskellige teoretikere, herunder Thomas Ziehe, Goffman, Erikson.
Vi kommer bl.a. ind på social adfærd på digitale medier, afhængighed, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse. Derudover vil vi arbejde med kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier samt stereotyper, fordomme og diskrimination
I forlængelse heraf kommer vi kort ind på kulturelle forskelle i social adfærd på sociale medier samt individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder uddannelse, stress og coping

Teori:
Fra celle til Selfie, s. 96-109 + s. 115-118 + 120-130 + 130-137 + 177-188
PsykB: Klinisk psykologi
PsykB: Højhastighedssamfundet og diagnosekultur

Artikler:

Dokumentar:
"The social dilemma" - Netflix

Evaluering:
Synopsis og prøveeksamen

(90 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kultur og radikalisering

Kultur og radikaliseringi:
Eleverne introduceres til og arbejder aktivt med emnet kulturmøder og kulturforskelle, herunder med emner som kulturens betydning for menneskets identitet, integration, medborgerskab, fordomme og stereotyper
Vi arbejder bl.a. med social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination. Derudover kommer vi ind på kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil samt konsekvenserne der kan være, når man er "fanget" mellem to kulturer i forhold til personlighed og identitet. I forlængelse heraf om radikalisering (og PTSD)

Teori:
Psykologiens Veje kap. 22: Kulturmøder og kulturforskelle, s. 421-438
Fra Celle til Selfie: s. 202-221
PsykB: s. 123-126 om hjernens frygtsystem

Dokumentar:
Dokumentaren "Konfrontation", TV2
Dokumentaren "Omars vej til Krudttønden, del 1 og 2", CFU

(59 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vidnepsykologi

I dette forløb skal eleverne indføres til de psykologiske faktorer, som anvendes indenfor vidnepsykologi. Vi snakker om de forskellige metoder, som anvendes indenfor vidnepsykologi, og vi snakker om kognitionspsykologiske teorier om menneskets hukommelse, perception og opmærksomhed. I forlængelse heraf beskæftiger vi os med vidneafhøring samt fordomme og stereotyper.
Eleverne skal gennemføre små kognitive eksperimenter og læse dertilhørende teori om eksperimentet som metode

Materiale:
Fra Celle til Selfie: s. 238-244
PsykB: Kapitlet om vidnepsykologi, s. 364-388 og s. 392-407

Artikler:
"Hvorfor tilstod Malthe Thomsen en forbrydelse, han ikke havde begået" (2014). 8 sider

Film: 1. afsnit af Netflixserien "When they see us"

(61 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer