Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 2
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Louise Rolsted Ahlmann Iversen
|
Hold
|
2024 3g Ps (3g Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Barnets udvikling - videnskab og metode
Barnets udvikling samt videnskabsteori og metode
Formål:
- at eleverne selvstændigt laver en undersøgelse om en aktuel problemstilling indenfor det overordnede emne
- at eleverne formår at udvælge og anvende relevant psykologisk teori til belysning og analyse af den valgte problemstilling
- at eleverne formår at formidle deres viden om emnet på en klar og præcis måde i rapport og en mundtlig fremlæggelse, hvormed eksamen trænes
- at eleverne får indsigt i børns udvikling; herunder arbejder vi med Daniel Stern og John Bowlby og kommer også ind på omsorgssvigt og resiliens
Indhold:
PsykB, uddrag af kap. 1, 2 og 3, s. 14-20, s. 24-62
Fra Celle til Selfie, s. 10-32
Psykologiens Veje, s. 146-153
Artikler:
Videoklip:
- Børnenes hemmelige verden (dokumentar)
Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde - lav en undersøgelse i en skole eller en dagsinstitution
Pararbejde
Elevoplæg og fremlæggelser af undersøgelser og dertilhørende metoder
Metode: feltundersøgelser: Observationer, interviews og/eller spørgeskemaer i skoler eller dagsinstitutioner
Omfang: ca. normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retspsykologi og ondskab
Retspsykologi og ondskab - psykologien bag seriemordere
I dette forløb skal eleverne anvende deres psykologiske viden fra forskellige kerneområder til at forstå fænomenet ondskab fra forskellige vinkler. Vi vil tage udgangspunkt i enkeltpersoner og derigennem analysere ved brug af teorier inden for udviklingspsykologi, personlighedspsykologi, neuropsykologi og klinisk psykologi
Formål:
- at eleverne på baggrund af udvalgte psykologiske teorier formår at analysere og diskutere, hvorfor nogle mennesker udfører ondskabsfulde handlinger
- at eleverne får et indblik i, hvordan retspsykologer arbejder og derigennem bliver i stand til at vurdere forskellige handlinger og gerningsmand gennem et faglig perspektiv
- at eleverne får en forståelse for, hvad ondskab er, og hvad ondskab kan føre til og herunder kan analysere og diskutere, hvad der skal til for at udvikle sig til et normaltfungerende mennesker - omsorg, udvikling, stabilitet, kognitiv udvikling osv.
- at eleverne får indblik i, hvordan personlighedsforstyrrelser kan indvirke på udviklingen af ondskab hos individet
Kernestof:
Udviklingspsykologi
Personlighedspsykologi
Socialpsykologi
Teori:
PsykB, kapitlet om retspsykologi
Psykologiens Veje, kapitel: Ondskabens Psykologi, s. 459-486
Podcast: Hvorfor bliver man seriemorder
Artikel: "Kan man standse en seriemorderfør det første drab? Denne psykolog har viet sit liv til at gøre forsøget". Af Marie Carsten Pedersen 10. april 2021
Evaluering:
Individuel synopsisskrivning og prøveeksamener
(xx normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Ungdomsliv
Ungdom, sociale medier og stress
Under temaer ungdomsliv vil vi have fokus på identitetsudvikling, sociale medier og klinisk psykologi og sårbarhed. Vi vil arbejde med forskellige teoretikere, herunder Thomas Ziehe, Goffman, Erikson.
Vi kommer bl.a. ind på social adfærd på digitale medier, afhængighed, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse. Derudover vil vi arbejde med kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier samt stereotyper, fordomme og diskrimination
I forlængelse heraf kommer vi kort ind på kulturelle forskelle i social adfærd på sociale medier samt individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder uddannelse, stress og coping
Teori:
Fra celle til Selfie, s. 96-109 + s. 115-118 + 120-130 + 130-137 + 177-188
PsykB: Klinisk psykologi
PsykB: Højhastighedssamfundet og diagnosekultur
Artikler:
Dokumentar:
"The social dilemma" - Netflix
Evaluering:
Synopsis og prøveeksamen
(90 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kig i alle 3 psykologibøger, så du har et overblik over, hvilke teorier og begreber, der kunne være gode til dette forløb. Du kan også tage bøgerne med, så du kan kigge i dem, når vi har set filmen færdig :)
-
Flemming André Phillip Ravn & Troels Wolf: Psykologi - fra celle til selfie, Columbus; sider: 96-103, 115-130, 177-180
-
Ungdom, læring og sociale medier
-
Diagnoser er vor tids største sygdom
-
Magnus Riisager: PsykB, Frydenlund; sider: 422-448, 458-478, 490-499
-
Diagnoser er vor tids største sygdom.docx
-
Husk PsykB-bogen
-
Se og læs figur 50 på s. 418 i PsykB
-
Skærmbillede 2024-12-18 kl. 21.52.40.png
-
Uddrag fra VIVE rapport
-
Unge studerende vil være perfekte.docx
-
Kun hvis jeg får 12.docx
-
Problemstillinger til prøveeksamen forløbet “Ungdomsliv”
-
Prøveeksamen 3g Ps 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kultur og radikalisering
Kultur og radikaliseringi:
Eleverne introduceres til og arbejder aktivt med emnet kulturmøder og kulturforskelle, herunder med emner som kulturens betydning for menneskets identitet, integration, medborgerskab, fordomme og stereotyper
Vi arbejder bl.a. med social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination. Derudover kommer vi ind på kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil samt konsekvenserne der kan være, når man er "fanget" mellem to kulturer i forhold til personlighed og identitet. I forlængelse heraf om radikalisering (og PTSD)
Teori:
Psykologiens Veje kap. 22: Kulturmøder og kulturforskelle, s. 421-438
Fra Celle til Selfie: s. 202-221
PsykB: s. 123-126 om hjernens frygtsystem
Dokumentar:
Dokumentaren "Konfrontation", TV2
Dokumentaren "Omars vej til Krudttønden, del 1 og 2", CFU
(59 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kulturpsykologi og kultumøder fra Psykologiens Veje.pdf
-
Supplement - lidt flere begreber til ungdomsliv .docx
-
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje - 3. udg., SYSTIME; sider: 421-438
-
Quiz
-
Kopi af Debat jeg føler mig som andenrangsborger i mit eget land.docx
-
Flemming André Phillip Ravn & Troels Wolf: Psykologi - fra celle til selfie, Columbus; sider: 137-144, 202-221
-
Eksamenstræning - Omars vej til Krudttønden
-
Husk bogen (Fra Celle til Selfie), så du kan analysere dokumentaren
-
Magnus Riisager: PsykB, Frydenlund; sider: 21-45, 50-51, 58-60, 123-126
-
Prøveeksamen
-
Afsnittene om metode fra i torsdag skal være læst, og så skal I have styr på jeres interviews, analyser og metodiske overvejelser, da vi kører fremlæggelser i dag :)
-
morgenmad psyk hold
-
Prøveeksamen kultur og radikalisering 2024.docx
-
Repeter teorien i dette forløb, så du er klar til prøveeksamen
-
Afsnit
-
Titel
-
Begrebsliste kultur og radikalisering
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vidnepsykologi
I dette forløb skal eleverne indføres til de psykologiske faktorer, som anvendes indenfor vidnepsykologi. Vi snakker om de forskellige metoder, som anvendes indenfor vidnepsykologi, og vi snakker om kognitionspsykologiske teorier om menneskets hukommelse, perception og opmærksomhed. I forlængelse heraf beskæftiger vi os med vidneafhøring samt fordomme og stereotyper.
Eleverne skal gennemføre små kognitive eksperimenter og læse dertilhørende teori om eksperimentet som metode
Materiale:
Fra Celle til Selfie: s. 238-244
PsykB: Kapitlet om vidnepsykologi, s. 364-388 og s. 392-407
Artikler:
"Hvorfor tilstod Malthe Thomsen en forbrydelse, han ikke havde begået" (2014). 8 sider
Film: 1. afsnit af Netflixserien "When they see us"
(61 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256935",
"T": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256935",
"H": "/lectio/3055/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74368256935"
}