Holdet 2024 me/crz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 2
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jakob Lademann
Hold 2024 me/crz (1crz me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Kortfilm (fra ibogen "Shorts")
Titel 3 Pilotproduktion
Titel 4 Dokumentar/reality
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb i mediefag.
Introduktion til basale begreber og fokuseret arbejde med anslag.

Indhold: Introduktion til de filmiske virkemidler og filmens terminologi. Introduktion til genrebegrebet, fakta- og fiktionskoder og FEMO principperne.
Vi har arbejdet med de filmiske virkemidler ud fra analyse af filmcitater (anslag) og mindre praktiske øvelser, så der har været en vekselvirkning mellem det teoretiske og det praktiske.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kortfilm (fra ibogen "Shorts")


Dette forløb om kortfilmsformatet tager udgangspunkt i Ibogen Shorts skrevet af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, udgivet på Systime.

Forløbet starter med en teoretisk indføring i kortflmsformatets kendetegn og karakteristika ift.dramaturgi, form og funktion. Vi undersøger kortfilmens funktion som legeplads/laboratorium for etablerede instruktører og et format der giver mulighed for unge/nye filmskabere at skabe sig et navn. Desuden introduceres forholdet mellem kortfilmsformatet og filmfestivaler som en kontekst. Ydermere arbejder eleverne med det som bogen kader' Kortfilmens DNA' ift. karakterfremstilling, kortfilmen som lille enhed og slutninger.

Dernæst tager forløbet fat i de tre undergenrer som Shorts definerer:

- Den klassisk fortællende

- Slice-of Life-kortfilmen

- Den eksperimenterende kortfilm.


Forløbets hovedfokus er kortfilmen Ivalu af Anders Walter. Eleverne har arbejdet med genreanalyse, bestemmelse af kortfilmstype, næranalyse af udvalgte sekvenser, samt forhold omkring produktionsfasen/finansiering samt udvalgte aspekter i forhold til distribution og lancering af kortfilm.

Som forberedelse til elevernes pilotproduktion laver eleverne en copycat-produktion af udvalgt scene fra kortfilmen The Jacket. (også fra bogen Shorts)

Kontekster:
Genre, platform/distribution, filmfestivaler, pensum (film vi har arbejdet med i forløbet), produktionsfaser

Kernetekster:

Kortfilm:


Kahrs, John, 2012, "Paperman" (Animated Disney short) https://www.youtube.com/watch?v=XrqSF2OOz_M

Høgenni, Andrias, Færøerne 2019. "Ikka Illa Meint" https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/ikki-illa-meint--/

Ratthe, Matthew, 2008: ”Lovefield”  https://www.youtube.com/watch?v=4meeZifCVro

Finn, Parker, 2022: "Smile" (horror short film) https://www.youtube.com/watch?v=gZN2tXY2R9s

Walter, Anders.2023. Ivalu. https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ivalu

Volrath, Patrick. 2014. The Jacket. https://offstream.dk/play/230

De Thurah, Martin. 2020. Colour Me. https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/color-me/

Supplerende tekster/materialer:

Thomas Jensen, Anders, 1998: "Valgaften" (også brugt i grundforløb)
https://www.youtube.com/watch?v=pn_C5v9sFck


DFI: FIlmgenrer. udleveret som PDF.

Filmcentralens Filmleksion. https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog



Kapitel 1 og 2 i ibogen Shorts. Dorte Granild og Mette Wolfhagen. 2023.


Raskins 7 parametre (artikel)
https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/



Særlige fokuspunkter:

Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Sociale
Samarbejdsevne

Arbejdsformer:

Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Dokumentar/reality

Dokumentar, tværmedialitet og reality.

Faktaforløb med fokus på dokumentar-genren og dennes undergerner/fortælleformer - Særligt fokus på den poetiske, autoritative og observerende.  

Indledningsvis arbejder vi med at indkredse, hvad der kendetegner en dokumentarfilm/TV; dokumentarens fortælleformer/undergenrer .

Fuldlængde dokumentar: Skjold & Isabel (Både filmisk fuldlængdedokumentar og arbejde med DR3 versionen opdelt i afsnit)

Med udgangspunkt i DR3s reality-serie 'Prinsesser fra blokken' undersøges det efterfølgende, hvordan reality-tv ser ud i en public service-kontekst overfor kommerciel dokumentar/reality i form af et uddrag af "De Unge Mødre"


Hvad er en dokumentar? (Kompendium): 14 ns.
Dokumentarens fortælleformer (Kompendium) 20 ns.
Lærerproduceret oplæg om public service overfor kommercielle TV-kanaler.

Kontekster: Public service over kommerciel tv/filmproduktion, DR3/P3, dokumentargenren.

Citater dokumentar:
Operation X (Rudi Frederiksen afsnit)
D-day Invasion of Normandy (History Channel)
Piger I Vestre Fængsel (Observerende dokumentar, Lars Engels, DR)
The Act of Killing
"Armadillo" janus Metz, 2010
Rejsen på Ophavet
Prinsesser fra Blokken (DR)
Kanal 4. "De Unge Mødre" sæson 14 episode 360

Dokumentar (fuldlængde):
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel (2018)
Prinsesser fra Blokken DR3. Episode 1. (2016)
"De Unge Mødre" (sæson 14, episode 360)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer