Holdet 2022 SP/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Emil Riiskjær Jaurnow, Niels Leifer
Hold 2022 SP/4 (1g SP4, 2g SP4, 3g SP4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb (FÆRDIG)
Titel 2 Unge i det spansktalende Sydamerika (FÆRDIG)
Titel 3 Unge i det spansktalende Centralamerika (FÆRDIG)
Titel 4 Unge i Spanien (FÆRDIG)
Titel 5 Eksamenstema: Las muchas Españas
Titel 6 Eksamenstema: Tradiciones españolas
Titel 7 Eksamenstema: Narcocultura
Titel 8 Eksamenstema: Latinos en EE.UU.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem introduktionsforløbet har eleverne opnået et basalt kendskab til sprog og kultur i den spansktalende verden med fokus på Spanien. Forløbet har i høj grad bygget videre på den sproglige viden, som eleverne har opnået i forbindelse med grundforløbet.
Eleverne har beskæftiget sig med følgende grammatiske emner:  
- De spanske udtaleregler og trykregler  
- Bøjning i præsens af regelmæssige AR-, ER- og IR-verber
- Særligt fokus på bøjningen i præsens af verberne "ir", "venir", "poder", "querer", "hacer", "decir", "llamarse", "estudiar", "leer", "escribir", "beber", "vivir", "hablar", "dar" og "saber"
- Bøjning i præsens og anvendelse af verberne "ser", "estar" og "hay"
- De spanske artikler (bestemte/ubestemte, singularis/pluralis)
- Brugen af nægtelsen "no"
- Subjektsformerne af de personlige pronominer
- De spanske substantiver i singularis og pluralis
- De spanske tal 1-1.000.000
- Bøjning og placering af de spanske adjektiver, herunder nationalitetsadjektiver
- Tidsangivelse på spansk (klokken)
- Ugedagene og månederne på spansk
- Datoangivelse på spansk
- Konstruktion af genitiv
- De refleksive pronominer og udvalgte refleksive verber
- Diftongerende verber
- Kort introduktion til de demonstrative pronominer
- Brugen af "muy" og "mucho"
- Bøjning og brugen af perfektum
- Udvalgte interrogative pronominer: "cómo", "adónde", "qué", "por qué" , "cuánto", "dónde", "de dónde" og "quién"  
- Gloser og grammatik til 1. beskrivelse af vejrforhold, 2. beskrivelse af farver, 3. beskrivelse af familiemedlemmer, 4. rejsebeskrivelser, 5. beskrivelse af menneskekroppen, 6. præsentation af sig selv og andre samt 7. beskrivelse af bolig/værelsesindretning,

ARBEJDSFORMER:
Følgende arbejdsformer har været i brug i undervisningen:
1. Mundtlig oversættelse fra spansk til dansk
2. Oplæsning på spansk
3. Mundtlige præsentationer på spansk
4. Lytteøvelser på spansk
5. Samtaleøvelser på spansk
6. Bøjningsøvelser til træning i brugen af udvalgte spanske verber
7. Skriftlig besvarelse af spørgsmål på spansk (i grupper)
8. Individuelle skriftlige øvelser og opgaver

BAGGRUNDSMATERIALE:
- Angel Zambrano og Inge Clausen: "Tapas Grundbog" (Gyldendal, 2020), s. 11- 14, 16-17, 20, 22-23, 26, 28-29, 32, 36-37, 42-43, 46-47, 52-54, 57 og s. 61
- Angel Zambrano og Inge Clausen: "Tapas Øvebog" (Gyldendal 2002)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 04-12-2022
Opgave 2 09-01-2023
Opgave 3 22-01-2023
Opgave 4 10-02-2023
Opgave 5 28-02-2023
Opgave 6 14-03-2023
Opgave 7 31-03-2023
Opgave 8 11-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Unge i det spansktalende Sydamerika (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem forløbet har eleverne beskæftiget sig med unge og ungdomskultur i Argentina, Colombia og Chile. Endvidere har eleverne opnået en basal viden om historie, kultur og samfundsforhold i de tre nævnte lande.
Sideløbende har eleverne arbejdet med følgende grammatiske emner: 1) imperfektum og præteritum, 2) verbet "gustar" 3) verberne "ser" og "estar", 4) "muy" og "mucho", 5) de personlige pronominer (subjektsformerne, de direkte og indirekte objektsformer samt præpositionsformerne) og 6) de possessive pronominer (korte former)
Forskellige arbejdsformer har indgået i undervisningen: 1) mundtlige fremlæggelser på spansk, 2) mundtlig oversættelse til dansk af spanske tekster, 3) oplæsning af spanske tekster, 4) konstruktion og fremlæggelse af korte sætninger på spansk samt 5) skriveøvelse i modulet

SPANSKSPROGET MATERIALE:
- Ole Nicolaj Mikkelsen: "La Identidad Contrastada. Jóvenes en Latinoamérica" (Gyldendal, 2016), s. 7-34 og s. 67-83
- Berenice Lara Laursen og Frank Elnegaard Knudsen: "Narcocultura", 1. udgave (Gyldendal, 2009), s. 16 og s. 18

GRAMMATISK BAGGRUNDSMATERIALE:
- Birgit Tengberg: "Lommetyren - spansk minigrammatik" (Tengberg Media, 2012), s. 25-29 om de personlige pronominer, s. 30 om de possessive pronominer (korte former) og s. 52-57 om imperfektum og præteritum.
- Birgit Tengberg og Trine Nybroe: "Vild med tyren - opgavebog til spansk grammatik" (Tengberg Media, 2008)

SPANSKSPROGET FILM:
Joshua Marston: "María - llena eres de gracia" (HBO Films, 2004)

FAGLIGE MÅL I FOKUS:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold

KERNESTOF I FOKUS:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Unge i det spansktalende Centralamerika (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem forløbet har eleverne beskæftiget sig med unge og ungdomskultur i Nicaragua og Mexico. Endvidere har eleverne opnået en basal viden om historie, kultur og samfundsforhold i de to lande.
Sideløbende har eleverne arbejdet med følgende grammatiske emner: de relative pronominer og de refleksive pronominer, herunder pronominernes anvendelse og placering.

ARBEJDSFORMER:
1) Oplæsning på spansk, 2) Mundtlig oversættelse til fra spansk til dansk, 3) Gruppefremlæggelser på spansk ved tavlen, 4) Mundtlig præsentation af spanske sætninger samt 4) Løsning af grammatikopgaver i grupper

SPANSKSROGET TEKSTMATERIALE:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", (Gyldendal, 2016), s. 35-66

SPANSKPROGET FILM:
Cary Joji Fukunaga: "Sin nombre" (2009)

GRAMMATISK BAGGRUNDSMATERIALE:
- Birgit Tengberg: "Lommetyren - spansk minigrammatik" (Tengberg Media, 2012), s. 32 om de relative pronominer og s. 38-39 om de refleksive pronominer
- Birgit Tengberg og Trine Nybroe: "Vild med tyren - opgavebog til spansk grammatik" (Tengberg Media, 2008)

FAGLIGE MÅL I FOKUS:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold

KERNESTOF I FOKUS:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse (laves i modulet) 12-12-2023
Opgave 4 21-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Unge i Spanien (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem forløbet har eleverne læst om unge fra de spanske regioner Madrid, Catalonien og Baskerlandet. Eleverne har i den forbindelse beskæftiget sig med ungdomskultur og kulturelle forhold generelt i de tre spanske regioner. Sideløbende har eleverne arbejdet med gerundium, herunder udvidet præsens samt verbalperifraser.  

UNDERVISNINGSFORMER:
Eleverne har endvidere trænet spanskkundskaber ved at gennemføre mundtlige fremlæggelser (af varierende længde), forskellige samtaleøvelser, lytteøvelser, billedbeskrivelser samt skriftlige grammatikøvelser.

SPANSKSPROGET BAGGRUNDSMATERIALE:
Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: "España Mañana" (Columbus, 2022), s. 11-17, 20-25, 28-33, 36-41, 44-49, 52-58, 62-67, 70-75, 79-83 og s. 86-90
Anny Holmgaard og Sabina Dafcik: "España en perspectiva" (Forlaget EA, 2020), s. 5-7

GRAMMATIK:
- Birgit Tengberg: "Lommetyren" (Tengberg Media, 2019), s. 57-58 om udvidet præsens, s. 67 om brugen af gerundium
- Ordbogen.com


FAGLIGE MÅL I FOKUS:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

KERNESTOF I FOKUS:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamenstema: Las muchas Españas

Vi skal arbejde med de forskellige spanske regioner og deres særlige kendetegn. Vi vil have fælles fokus på Baskerlandet og Catalonien, der hver har deres helt særlige kultur og egne sprog, der tales af en stor del af befolkningen.
Derudover skal I i grupper præsentere andre regioner for klassen.

Vigtigste tekster/materialer:
El País Vasco:
"Un negro en el País Vasco" (uddrag) (Ole Louman: Nuevos retratos, Gyldendal)
Emilio Martínez-Lázaro: "Ocho apellidos vascos" (film)
Fernando Reinares: "Patriotas de la muerte": Interview med ETA-terrorist
"Entrevista con mujer vasca sobre la lengua vasca"
Tontxu: "En el medio" (sangtekst)
http://www.todoele.net/actividades/Actividad_maint.asp?Actividad_id=15
Cataluña:
"Anna - Cataluña no es España" (fra Aday Polo Iglesias og Anja Wilkens "Voces de protesta", Gyldendal)
Emilio Martínez-Lázaro: "Ocho apellidos catalanes" (film)
Conflicto en Cataluña (https://videoele.com/B1-Conflicto-de-cataluna.html)
"Katalonien på barrikaderne" (Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle")
"Conoce las Tradiciones Catalanas", https://wanderingbarcelona.com/tradiciones-catalanas/

Som altid arbejdes der hen imod de faglige slutmål, herunder er der i forløbet fokus på mundtlig præsentation.

De mest centrale kernestof i forløbet er:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien
- aktuelle forhold i Spanien


Online hjælpemidler:
Minlaering.dk
ordbogen.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Eksamenstema: Tradiciones españolas

Vi arbejder med forskellige spanske traditioner, herunder tyrefægtning og tyreløb, religiøse fester, m.m.

Vigtigste tekster/materialer:

La navidad en España (powerpoint)
"Pasión peligrosa" (Martin Tønner og Kasper Kloch: España en la calle)
"La carne es débil" (Ole Louman: Retratos)
Jugarse la vida (Ole Louman: Retratos)
"Conocer los toros", (https://videoele.com/B2-Conocer-los-toros-1.html)
"Diferentes comentarios de los lectores de El País"
“El mayor premio es compartirlo - Anuncio de Loteria de Navidad", transkription af video Youtube
"Los últimos de la fe: así ha perdido España un millón de jóvenes católicos en 20 años" (avisartikel m. statistik om religion i Spanien)
- "Un adiós a la fiesta de toros", skriftlig eksamensopgave med tilhørende tekster

Som altid arbejdes der hen imod de faglige slutmål.

De mest centrale kernestof i forløbet er:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i Spanien

Online hjælpemidler:
Minlaering.dk
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
7. aflevering artikel 04-12-2024
8. aflevering. Delprøve 1: Toros 08-01-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Eksamenstema: Narcocultura

Vi skal arbejde med de mange problemer der er knyttet til narkoindustrien i Latinamerika og i USA.
Vi skal både se på kartellerne i México, smuglingen fra Latinamerika til USA og på den særlige "narcocultura" der er opstået især i Mexico og blandt latinamerikanere i USA, hvor man dyrker og hylder narkogangsterne.

Vigtigste tekster/materialer:

Shaul Schwartz: Narcocultura (dokumentarfilm+uddrag af dialogliste)
Joshua Marshton: María - llena eres de gracia. Spillefilm.
El peligro de cantar "narcocorridos" en México" (artikel/eksempel på eksamensspørgsmål)
Jóvenes y narcocultura (artikel - materiale til skriftlig aflevering om Narcocultura)

Som altid arbejdes der hen imod de faglige slutmål.

De mest centrale kernestof i forløbet er:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige (...) og regionale forhold i andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i andre spansksprogede områder

Online hjælpemidler:
Spansk grammatik "Spangram" på Minlaering.dk
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamenstema: Latinos en EE.UU.

Vi skal arbejde med det store spansktalende mindretal i USA. Vi skal især blive klogere på hvorfor de vælger at flytte til USA og på de de udfordringer de har der.
Vi vil både læse små portrætter af virkelige "latinos" og arbejde med digte og sangtekster.
Som altid vil jeg også inddrage statistik om deres levevilkår og kultur.

Vigtigste tekster/materialer:
Yolanda Pérez y Don Cheto: "Estoy enamorada" (sangtekst i Somos latinos in the U.S. + musikvideo)
Barbara Curiel: "Aquí venimos a pasar hambre y amarguras", (digt i "Somos latinos in the U.S.")
"Frijolero" (sangtekst i "Somos latinos in the U.S."
"Marco Valádez" (portræt i "Retratos latinos en California")
"¿Son todos los inmigrantes ilegales en Estados Unidos delincuentes?"
BBC Mundo
"Explorar las causas de la migración: ¿por qué migran las personas?" (artikel)

Som altid arbejdes hen imod de faglige slutmål.

Det vigtigste kernestof i forløbet er:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra (...) andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i (...) andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i (...) andre spansksprogede områder

Online hjælpemidler:
Spansk grammatik "Spangram" på Minlaering.dk
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
11. aflevering - Narcocultura 14-03-2025
12. aflevering - Una generación que crece 25-04-2025
13. aflevering: Delprøve 1 i klassen 01-05-2025
Sidste aflevering: Træning mundtlig eksamen 07-05-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer