Titel
1
|
Introduktionsforløb (FÆRDIG)
FORLØBETS INDHOLD:
Gennem introduktionsforløbet har eleverne opnået et basalt kendskab til sprog og kultur i den spansktalende verden med fokus på Spanien. Forløbet har i høj grad bygget videre på den sproglige viden, som eleverne har opnået i forbindelse med grundforløbet.
Eleverne har beskæftiget sig med følgende grammatiske emner:
- De spanske udtaleregler og trykregler
- Bøjning i præsens af regelmæssige AR-, ER- og IR-verber
- Særligt fokus på bøjningen i præsens af verberne "ir", "venir", "poder", "querer", "hacer", "decir", "llamarse", "estudiar", "leer", "escribir", "beber", "vivir", "hablar", "dar" og "saber"
- Bøjning i præsens og anvendelse af verberne "ser", "estar" og "hay"
- De spanske artikler (bestemte/ubestemte, singularis/pluralis)
- Brugen af nægtelsen "no"
- Subjektsformerne af de personlige pronominer
- De spanske substantiver i singularis og pluralis
- De spanske tal 1-1.000.000
- Bøjning og placering af de spanske adjektiver, herunder nationalitetsadjektiver
- Tidsangivelse på spansk (klokken)
- Ugedagene og månederne på spansk
- Datoangivelse på spansk
- Konstruktion af genitiv
- De refleksive pronominer og udvalgte refleksive verber
- Diftongerende verber
- Kort introduktion til de demonstrative pronominer
- Brugen af "muy" og "mucho"
- Bøjning og brugen af perfektum
- Udvalgte interrogative pronominer: "cómo", "adónde", "qué", "por qué" , "cuánto", "dónde", "de dónde" og "quién"
- Gloser og grammatik til 1. beskrivelse af vejrforhold, 2. beskrivelse af farver, 3. beskrivelse af familiemedlemmer, 4. rejsebeskrivelser, 5. beskrivelse af menneskekroppen, 6. præsentation af sig selv og andre samt 7. beskrivelse af bolig/værelsesindretning,
ARBEJDSFORMER:
Følgende arbejdsformer har været i brug i undervisningen:
1. Mundtlig oversættelse fra spansk til dansk
2. Oplæsning på spansk
3. Mundtlige præsentationer på spansk
4. Lytteøvelser på spansk
5. Samtaleøvelser på spansk
6. Bøjningsøvelser til træning i brugen af udvalgte spanske verber
7. Skriftlig besvarelse af spørgsmål på spansk (i grupper)
8. Individuelle skriftlige øvelser og opgaver
BAGGRUNDSMATERIALE:
- Angel Zambrano og Inge Clausen: "Tapas Grundbog" (Gyldendal, 2020), s. 11- 14, 16-17, 20, 22-23, 26, 28-29, 32, 36-37, 42-43, 46-47, 52-54, 57 og s. 61
- Angel Zambrano og Inge Clausen: "Tapas Øvebog" (Gyldendal 2002)
|