Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Kirsten Tarding Rasmussen
Hold
2022 DA/k (
1k DA
,
1k DA vejl
,
2k DA
,
3k DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed
Titel 2
Genreintroforløb + VÆRK
Titel 3
Nyhedsformidling (del 1) Avisen
Titel 4
DHO optakt Det moderne gennembrud
Titel 5
Ravnkels saga og det islandske sprog i dag - VÆRK
Titel 6
Folkeviser
Titel 7
Folkeeventyr og psykoanalyse
Titel 8
HCA og folkeeventyret
Titel 9
Præstations- og perfekthedskultur
Titel 10
Vores moderne medieverden (del 2)
Titel 11
Dokumentarfilm + VÆRK
Titel 12
Holberg og oplysningstiden + VÆRK
Titel 13
Romantikken + VÆRK
Titel 14
Kvindebilleder
Titel 15
Realisme og modernisme i Mellemkrigstiden
Titel 16
Eksistentialisme
Titel 17
Digte fra 1960'erne, 70'erne og 80'erne
Titel 18
Skriftlig dansk
Titel 19
Autofiktion + individuelt VÆRK seneste fem år
Titel 20
Litteraturcafé + Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed
Materialer fra grundforløbet
Indhold
Kernestof:
Hej 1k. Velkommen til Dansk.
1. Pentagrammet Borup.pdf
2. talegenrer sprog og tale s 10-19.pdf
3. Appelformer Borup.pdf
4. Elocutio sprog og tale s 54-58.pdf
5. argumentation.pdf
6. Faglige forbindelser.pdf
0) Indholdsfortegnelse grundforløb 2022 (forside).docx
1) Olivia Kubasiak Kløvedal Reich 2019.docx
2) John F. Kennedy 1963.docx
3) Niviaq Korneliussen 2021.docx
4) Jonas Eika 2019.docx
5) Ditte Giese 2022.docx
6) Volodymyr Zelenskyj 2022.docx
7) Laxmy Baleswaran Krishnapillai 2021.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Genreintroforløb + VÆRK
I skal introduceres til de forskellige genrer i tekstlæsning: noveller med jeg-fortæller, drama, lyrik og et værk: Caspar Eric "7/11" (digtsamling). Sideløbende arbejder vi med små korte skriveøvelser: kreative og refererende/analyserende samt sproglig iagttagelse: semantiske kæder, minimalisme og brugen af jeg-fortæller. Som start på studieretningsforløbet får I parvis en kanonforfatter, som I skal give en kort mundtlig præsentation af for resten af klassen. Forløbet indeholder remediering af Aarestrups digt "Angst": fra digt til novelle med fastholdelse af stemningen og tydelige semantiske kæder. Og remediering fra Tove Ditlevsens digt "Barndommens gade" til egen barndomserindring.
I forløbet indgår POESIENS DAG for alle 1g'ere med besøg af forfatteren Glen Bech.
Indhold
Kernestof:
I skal parvis præsentere jeres kanonforfatter for resten af klassen - max. 5 min. pr. oplæg.
Kanonforfattere opgave parvis.pdf
Madsen Udenfor.pdf
Helle Globryllup.pdf
Sonnergaard Polterabend.pdf
Aidt Som englene flyver.pdf
Panduro Et godt liv.pdf
Drama som genre.pdf
Drama de fem akter.pdf
Oehlenschläger Der er et yndigt land med noder.pdf
Oehlenschläger Der er et yndigt land.docx
Vi arbejder videre med spørgsmålene til "Der er et yndigt land" fra sidste modul - og I skal selv digte :o)
Aarestrup Angst.pdf
Ditlevsen Barndommens gade .pdf
Lyrikanalyse fra Jan Horn Petersen Tekstanalyse.pdf
Strunge Plasticsolen.pdf
Thomsen Levende.pdf
Turell Livet i Istedgade.pdf
Lyrikanalysemodel.docx
Vi arbejder med kreativ skrivning inspireret af tekster af Yahya Hassan og Glenn Bech som optakt til Poesiens dag mandag d. 20. febr. (lige efter vinterferien), hvor Glenn Bech besøger EG og alle 1g/1hf-klasser i andet modul.
Yahya Hassan BARNDOM.pdf
Glenn Bechs nytårstale 2023.docx
POESIENS DAG 2023 Intro elever.docx
Fem skarpe til Glenn Bech fra Litteratursiden jan2023.docx
Caspar Eric 7_11
Digtsamling, Gyldendal, 2014
Caspar Eric 7_11 Berlingske 2014.docx
Caspar Eric 7_11 Information 2014.docx
Caspar Eric 7_11 Politiken 2014.docx
Caspar Eric på Litteratursiden Links.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny synsvinkel "Udenfor"
22-11-2022
Referat af novelle med jeg-fortæller
13-12-2022
Fra digt til novelle
11-01-2023
Barndomserindring
26-01-2023
Analyserende artikel
07-02-2023
Manifest-digt
23-02-2023
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nyhedsformidling (del 1) Avisen
Et lille kort forløb om nyhedsformidling og avisens genrer som optakt til at skrive egne læserbreve. Fokus på avisens genrer, nyhedstrekanten og nyhedskriterier.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et kort forløb om nyhedsformidling. Du skal derfor medbringe en (landsdækkende) avis, hvis I har en sådan derhjemme. Datoen betyder ikke så meget, men spørg alligevel først, inden du snupper avisen med i skole :o)
Diverse landsdækkende aviser hjemmefra eller fra Studiecentret på skolen
Medieforløb nyhedsformidling 1k marts2023.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Læserbrev om el-løbehjul
23-03-2023
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO optakt Det moderne gennembrud
Som optakt til DHO skal vi arbejde med tekster fra Det moderne gennembrud - både noveller, uddrag fra romaner, taler og malerier. Vi skal også arbejde med fagets metoder - tekstanalyse, retorisk analyse og billedanalyse. Sammen med historie er der planlagt en ekskursion til Nationalmuseets "Klunkehjem" og til Arbejdermuseet.
Der indlægges vejlednings- og skrivemoduler til at komme i gang med opgaven og lave problemformuleringer. Desuden afholdes litteratursøgningskursus og vi besøger Espergærde bibliotek for at låne materiale til opgaven.
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud - litteraturhistorie - Systime 2017.pdf
Pontoppidan - Ane-Mette - Systime 2017.pdf
1800-tallet på vrangen (7)
Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral (1880-1890), DR2 2007
Skram Forraadt uddrag.pdf
Mande- og kvinderoller i Det moderne gennembrud + intro Amalie Skram Systime 2017.pdf
Arbejderbevægelse - Nexø - litteraturhistorie - Systime 2017.pdf
Nexø Pelle Erobreren bind 3 side 59-62.pdf
Fra Klunkehjem til arbejderbolig.
Byvandringsopgave_Christiansborg-kopi.docx
Klunkehjemmet Nationalmuseet.pdf
Johanne Meyer Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed.pdf
Analyse af billeder.docx
ittens farvecirkel.doc
Billedsproget dlf Grundbegreber til billedanalyse.pdf
Formalia i DHO.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fra klunkehjem til arbejderbolig
26-04-2023
Resultat af dagens arbejde med DHO
28-04-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ravnkels saga og det islandske sprog i dag - VÆRK
Vi læser Ravnkel Frøjsgodes Saga som VÆRK og perspektiverer til Island og det islandske sprog i dag.
Indhold
Kernestof:
Litteraturudvalg bind 1; sider: 29-52
Saga og folkeviser
Sagaer og Islands historie Belert 1984.pdf
Kort over Island fjerdinger Belert 1984.pdf
Saga opslag LittVeje.pdf
Litteraturens veje; sider: 45
Sølvudgaven, Systime 2004
Med sprog skal land bygges Samvirke 1995.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Folkeviser
Vi læser tre folkeviser (en riddervise "Ebbe Skammelsøn" og to trylleviser "Harpens kraft" og "Germand Gladensvend"), analyserer og fortolker dem, hvorefter eleverne parvis remedierer én af viserne til en nutidig novelle med bevarelse af de vigtigste personer, temaer og konflikt.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med at læse folkeviser. Hjemme skal I derfor læse visen "Ebbe Skammelsøn" side 121-125 i bogen "Litteraturudvalg bind 1". I kan evt. prøve at finde en indspilning af visen på nettet, så I kan HØRE den, mens I læser den.
Litteraturudvalg bind 1; sider: 78-85, 121-125
Saga og folkeviser
Litteraturens veje; sider: 58-60
Sølvudgaven, Systime 2004
"Harpens kraft" side 83-85 i Litteraturudvalg bind 1.
"Germand Gladensvend" side 78-82 i Litteraturudvalg bind 1 skal være læst til i dag.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Remediering af folkevise
01-10-2023
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Folkeeventyr og psykoanalyse
Vi arbejder med genretræk og psykoanalytisk metode i de to eventyr "Tornerose" og "Kong Lindorm".
Indhold
Kernestof:
Tornerose eventyret.pdf
Litteraturens veje; sider: 488
Sølvudgaven, Systime 2004
Tornerose en psykoanalytisk fortolkning.pdf
Kong Lindorm eventyret.pdf
Aktantmodel Eventyrleksikon 1996.pdf
Aktantmodellen og Rødhætte.pdf
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
HCA og folkeeventyret
Vi sammenligner folkeeventyr og kunsteventyr i et kort sprogligt forløb med fokus på fortæller og stilistiske virkemidler i de to genrer.
Indhold
Kernestof:
Vi læser to eventyr i timen: et folkeeventyr "Vil du ikke købe, så kan vi jo bytte" og H.C. Andersens genbrug/gendigtning af samme eventyr.
Folkeeventyret Vil du ikke købe så kan vi jo bytte.pdf
HCA Hvad fatter gjør det er altid det rigtige.pdf
Teori om eventyr sprog og stil Tveden 2004.pdf
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Præstations- og perfekthedskultur
Et fælles forløb for alle 2g-klasser med udgangspunkt i Christian Hjortkjærs bog "Utilstrækkelig. Hvorfor den nye moral gør de unge psykisk syge." (2020)
I forløbet indgår læreroplæg, gruppediskussioner og en fællestime med Christian Hjortkjær. Forløbet afsluttes med at eleverne skriver en debatterende artikel "Evigt utilstrækkelig?"
Indhold
Kernestof:
Hjortkjær Påbudssamfundet.docx
Præstationskultur - to indlæg i debatten.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Vores moderne medieverden (del 2)
Vi arbejder med både de etablerede og sociale medier i et forsøg på at afdække, hvad der kendetegner vores moderne medievirkelighed og hvordan vi som individer indgår i den. I forløbet indgår en debatterende artikel om de etablerede mediers ansvar for den offentlige debat.
Vi bruger kap. 2 og 4 fra bogen LIKE om digital identitet og fake news. Desuden kapitlet om nyhedsformidlingens historie fra bogen "Ryd forsiden" herunder genren new journalism. Til sidst ser vi filmen "Ekstra Bladet - uden for citat" om avisernes kamp for overlevelse i den moderne medieverden.
Indhold
Kernestof:
Like Hendricks og Mehlsen 2019.pdf
Avisens historie fra Ryd forsiden.pdf
Kompendium om journalistik SN 2022.docx
Sådan styrer algoritmerne dine tanker Berlingske 16nov2016.docx
Det virale nyhedsselvmord Kommunikationsforum 2014.docx
Nettet overhaler tv som nyhedsmedie Politiken 2015.docx
Gutenbergparentesen Samvirke 2014.pdf
Fake news links og definitioner.docx
Thorsen Er I sindssyge Uddrag.docx
Nils Thorsen Er I sindssyge (B) med linjetæller.pdf
Ekstra bladet uden for citat Berlingske 18sep2014.pdf
Ekstra Bladet uden for citat
Dokumentarfilm, Mikala Krogh, 2014
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dokumentarfilm + VÆRK
Vi arbejder videre med dokumentarfilm og kigger nærmere på genretræk, fakta- og fiktionskoder i filmen "Q's barbershop" (2019) af Emil Langballe.
Forløbet afsluttes med en ekskursion til Movie House i Helsingør, hvor vi skal se "Bedraget i Helmand - min fjendes fjende" (2023) og tale med den ene af filmens instruktører, Martin Tamm Andersen.
Indhold
Kernestof:
Dokumentarfilm - fire genrer 2024.pptx
Q's barbershop
Emil Langballe, 2019
Qs barbershop Analyse og fortolkning.docx
Qs barbershop Interview med klipper Christian Einshøj marts 2020 uddrag.docx
Dokumentarfilm og manipulation Videnskabdk.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Holberg og oplysningstiden + VÆRK
Her kort efter 300året for dansk teater sætter vi fokus på Holberg og oplysningstiden ved at læse en af hans epistler (nr. 91 om kaffedrikning) og hele hans komedie "Erasmus Montanus". Vi ser enkelte klip fra filmatiseringen af komedien med Erik Wedersøe som Erasmus.
Indhold
Kernestof:
Holberg og oplysningstiden Systime 2017.pdf
Erasmus Montanus; sider: 9-67
Holberg "Erasmus Montanus" (1723), Dansklærerforeningen 1992
2. akt af Holbergs komedie "Erasmus Montanus" skal være læst til i dag (side 19-29).
Holberg og det første teater
Dansk teater 300 år (1), DR2, 2022
3. akt af Erasmus Montanus skal være læst til i dag (side 30-45).
Rostrup/Holberg "Erasmus Montanus"
Kasper Rostrups filmatisering af "Erasmus Montanus", DRTV 1973
4. og 5. akt af "Erasmus Montanus" skal være læst til i dag.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Romantikken + VÆRK
Vi læser nøgletekster og kanonforfattere fra Romantikken - den danske guldalder - med fokus på nationalromantik og ny-platonisme. Vi kigger desuden på malerier fra perioden som optakt til jeres studietur til Rom. I forløbet arbejdes med Grundtvig ud fra en hjemmeside på teologisk fakultet KU og tv-udsendelsen "I Grundtvigs fodspor". Vi læser "Guldhornene" af Oehlenschläger og "Indvielsen" af Staffeldt. H,C, Andersen læses og bruges som inspiration til at skrive jeres eget rejseessay efter studieturen til Rom.
Vi læser "Sildig Opvaagnen" af St. St. Blicher som værk og som led i det efterfølgende tematiske forløb om KVINDEBILLEDER.
Indhold
Kernestof:
https://teol.ku.dk/formidling/Gymnasieskolen/grundtvig_undervisningsrum/
https://www.dr.dk/drtv/serie/i-grundtvigs-fodspor_451503
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/langt-hoejere-bjerge
Litteraturudvalg bind 2; sider: 27-28, 30-32
Romantikken
Litteraturens veje; sider: 39, 520
Sølvudgaven, Systime 2004
Oehlenschläger Guldhornene med strofer og ordforklaringer.docx
https://www.youtube.com/watch?v=aaBhH6WELMo
Et selskab af danske kunstnere i Rom, 1837, Constantin Hansen | SMK Open
Nyplatonisme Opsamling.docx
Platons Hulemyte.pdf
Staffeldt Indvielsen.pdf
HCA i Italien.pdf
Ordvalg når du skriver.docx
Kreativ skrivning Teori.docx
https://open.smk.dk/artwork/image/KKS1023
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lille skriftlig opgave
06-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kvindebilleder
Vi læser et forløb om "Kvindebilleder" med udgangspunkt i Blichers lange novelle "Sildig Opvaagnen" (værk). Derefter kigger vi på skildringen af kvinden og kvindeliv i Herman Bangs novelle "Den sidste Balkjole" samt ser på tidens opdragelsesidealer hos Rousseau i den lille tekst "Om Opdragelse". Til sidst perspektiveres til nyere tids opfattelser af kvindeliv med Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla 2020 og anmeldelsen af Nynne Frederiksens bog "I seng med eliten" (2004).
Indhold
Kernestof:
Poetisk realisme fra LittVeje.pdf
Biedermeier og poetisk realisme Litthist på langs og tværs.docx
Blicher "Sildig Opvaagnen"
Novellen står i samlingen "Himmelbjerget" eller I har fået den udleveret som kopi
Rousseau Om opdragelsen.docx
Bang Den sidste balkjole - OCR.pdf
Monet Solopgang.docx
Impressionismen og Bang Brug litthist Systime.pdf
I seng med eliten Weekendavisen 16aug 2024.docx
Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla 2020.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Realisme og modernisme i Mellemkrigstiden
Vi læser tekster af Broby-Johansen, Marinetti, Bønnelycke og Tom Kristensen med fokus på FUTURISME og EKSPRESSIONISME. Periodens billedkunst inddrages også (surrealisme). I forløbet læses desuden uddrag af Hans Scherfigs roman "Det forsømte forår", Karen Blixen "De blaa Øjne" samt Pär Lagerkvist "Far och jag".
Indhold
Kernestof:
Digtere, divaer og dogmebrødre (2)
Afsnit 2 om dansk litteratur og kultur 1918-1930, DR2 2002
Mellemkrigstiden fra Brug litteraturhistorien Systime.pdf
Vi kigger på de to genrer analyserende artikel og debatterende artikel, som er de genrer I kan vælge imellem til stilen, der skal afleveres 19. nov.
Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf; sider: 19-23, 32, 35-37, 42
Bødtcher-Hansen og Mose, Gyldendal 2019
Marinetti Futurismens manifest.pdf
Bønnelycke Aarhundredet 1918.pdf
Litteraturens veje; sider: 301-303, 487, 496, 516, 525
Sølvudgaven, Systime 2004
Kristensen Det blomstrende slagsmaal.doc
Broby-Johansen Foråret kommer og Bordelpige dræber.pdf
Herdal Det frugtbare had.pdf
Scherfig Det forsømte forår.pdf
Mellemkrigstesten.docx
Scherfig Hvad lærer vi i skolen 1933.pdf
Lagerkvist Far och jag med linjetæller.pdf
Blixen De blaa øjne.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Eksistentialisme
Kristen vs. ateistisk eksistentialisme fra Johannes V. Jensen "Bitte-Selgen" over Martin A. Hansen "Agerhønen" til Peter Seeberg "Hullet".
Indhold
Kernestof:
Johannes V Jensen Bitte-Selgen.pdf
MA Hansen Agerhønen med linjetæller og noter.pdf
Litteraturudvalg bind 5; sider: 196-203
Seeberg og Rifbjerg
Eksistentialisme - kort fortalt.pdf
Sisyfos Den store danske.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Digte fra 1960'erne, 70'erne og 80'erne
Fra 60'ermodernisme over knækprosa til storbymodernisme med Klaus Rifbjerg, Vita Andersen, Kristen Bjørnkjær og Michael Strunge.
Indhold
Kernestof:
Danske digtere (5)
Tv-udsendelse om dansk litteratur 1960-1970, DR2, 2002
Rifbjerg Tømmermænd og Evigheden.pdf
Rifbjerg Terminologi.docx
Rifbjerg Livet i badeværelset.pdf
Digte fra 1970erne Vita Andersen og Kristen Bjoernkjaer.pdf
Danske digtere (6)
TV-udsendelse DR2, 2002, afsnit 6 om 1970'erne
Fede tider
Peter Bay "Fede tider" DR2, 2009
Strunge 19 juni 1983 25 år.pdf
Strunge Den hæslige by.pdf
Strunge Det kommende.pdf
Strunge Plasticsolen.pdf
Martinov 80er modernismen.pdf
Danske digtere (7)
TV-udsendelse DR2, 2002, afsnit 7 om 1980'erne
Øgendahl og Michael Strunge
Øgendahl og de store forfattere (3) DR1, 2019 om Michael Strunge
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Skriftlig dansk
Forberedelse til terminsprøve og skriftlig eksamen i dansk.
Flg. links må benyttes:
ordbogen.com
,
ordnet.dk
og minlæring.dk
Desuden bogen "Skriftlig eksamen i dansk". Som optakt til terminsprøven indgår et skrivemodul. Modulet hænger sammen med et tidligere modul om genrerne i skriftlig dansk.
Indhold
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Autofiktion + individuelt VÆRK seneste fem år
Vi læser eksempler på autofiktion fra nyeste tid og tekster fra seneste fem år. Fælles læses uddrag af Christina Hesselholdt "Hovedstolen", uddrag fra Knud Romer "Den som blinker er bange for døden", Kristian Ditlev Jensen "Det bliver sagt" (alle i bogen "Livsværk"). Desuden uddrag af Edouard Lois "Færdig med Eddy Bellegueule" og forfatterbesøg af Malte Tellerup. Som afslutning på forløbet læses individuelt et værk fra seneste fem år.
Indhold
Kernestof:
Livsværk Stikord til noter og refleksioner 3k.docx
Livsværk; sider: 11-29, 35-38, 106-112, 129-138
Det selvbiografiske i ny dansk litteratur. Christensen og Jensen, Dansklærerforeningen 2008
Som optakt til forfatterbesøget på torsdag for alle 3g'ere skal vi arbejde med tekster af Malte Tellerup. Læs derfor vedhæftede digte af Malte Tellerup og Ida Holmegaard.
MESTRENE Uddrag.pdf
DIGTE MALTE TELLERUP og IDA HOLMEGAARD.docx
MERE OM MALTE.docx
Individuelt værk seneste fem år 3k 2025.docx
De seneste fem års litteratur Systime iBog 2022.docx
Edouard Louis Faerdig med Eddy Bellegueule uddrag PDF.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk stil - eksamensopgave
20-03-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Litteraturcafé + Repetition
Det individuelt læste værk fra seneste fem år præsenteres i en Litteraturcafé. Derefter repetition og forberedelse til mundtlig og skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Individuelt værk seneste fem år 3k 2025 Udfyldt.docx
Vi fortsætter repetitionen med gruppernes fremlæggelser, og jeg fortæller mere konkret om mundtlig eksamen i Dansk :o)
Eksamensvideo 2014 opg 2 jokeren mm.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984408", "T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984408", "H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984408" }