Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kirsten Tarding Rasmussen
Hold 2022 DA/k (1k DA, 1k DA vejl, 2k DA, 3k DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed
Titel 2 Genreintroforløb + VÆRK
Titel 3 Nyhedsformidling (del 1) Avisen
Titel 4 DHO optakt Det moderne gennembrud
Titel 5 Ravnkels saga og det islandske sprog i dag - VÆRK
Titel 6 Folkeviser
Titel 7 Folkeeventyr og psykoanalyse
Titel 8 HCA og folkeeventyret
Titel 9 Præstations- og perfekthedskultur
Titel 10 Vores moderne medieverden (del 2)
Titel 11 Dokumentarfilm + VÆRK
Titel 12 Holberg og oplysningstiden + VÆRK
Titel 13 Romantikken + VÆRK
Titel 14 Kvindebilleder
Titel 15 Realisme og modernisme i Mellemkrigstiden
Titel 16 Eksistentialisme
Titel 17 Digte fra 1960'erne, 70'erne og 80'erne
Titel 18 Skriftlig dansk
Titel 19 Autofiktion + individuelt VÆRK seneste fem år
Titel 20 Litteraturcafé + Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Genreintroforløb + VÆRK

I skal introduceres til de forskellige genrer i tekstlæsning: noveller med jeg-fortæller, drama, lyrik og et værk: Caspar Eric "7/11" (digtsamling). Sideløbende arbejder vi med små korte skriveøvelser: kreative og refererende/analyserende samt sproglig iagttagelse: semantiske kæder, minimalisme og brugen af jeg-fortæller. Som start på studieretningsforløbet får I parvis en kanonforfatter, som I skal give en kort mundtlig præsentation af for resten af klassen. Forløbet indeholder remediering af Aarestrups digt "Angst": fra digt til novelle med fastholdelse af stemningen og tydelige semantiske kæder. Og remediering fra Tove Ditlevsens digt "Barndommens gade" til egen barndomserindring.
I forløbet indgår POESIENS DAG for alle 1g'ere med besøg af forfatteren Glen Bech.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny synsvinkel "Udenfor" 22-11-2022
Referat af novelle med jeg-fortæller 13-12-2022
Fra digt til novelle 11-01-2023
Barndomserindring 26-01-2023
Analyserende artikel 07-02-2023
Manifest-digt 23-02-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nyhedsformidling (del 1) Avisen

Et lille kort forløb om nyhedsformidling og avisens genrer som optakt til at skrive egne læserbreve. Fokus på avisens genrer, nyhedstrekanten og nyhedskriterier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læserbrev om el-løbehjul 23-03-2023
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO optakt Det moderne gennembrud

Som optakt til DHO skal vi arbejde med tekster fra Det moderne gennembrud - både noveller, uddrag fra romaner, taler og malerier. Vi skal også arbejde med fagets metoder - tekstanalyse, retorisk analyse og billedanalyse. Sammen med historie er der planlagt en ekskursion til Nationalmuseets "Klunkehjem" og til Arbejdermuseet.
Der indlægges vejlednings- og skrivemoduler til at komme i gang med opgaven og lave problemformuleringer. Desuden afholdes litteratursøgningskursus og vi besøger Espergærde bibliotek for at låne materiale til opgaven.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fra klunkehjem til arbejderbolig 26-04-2023
Resultat af dagens arbejde med DHO 28-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ravnkels saga og det islandske sprog i dag - VÆRK

Vi læser Ravnkel Frøjsgodes Saga som VÆRK og perspektiverer til Island og det islandske sprog i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Folkeviser

Vi læser tre folkeviser (en riddervise "Ebbe Skammelsøn" og to trylleviser "Harpens kraft" og "Germand Gladensvend"), analyserer og fortolker dem, hvorefter eleverne parvis remedierer én af viserne til en nutidig novelle med bevarelse af de vigtigste personer, temaer og konflikt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Remediering af folkevise 01-10-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Folkeeventyr og psykoanalyse

Vi arbejder med genretræk og psykoanalytisk metode i de to eventyr "Tornerose" og "Kong Lindorm".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 HCA og folkeeventyret

Vi sammenligner folkeeventyr og kunsteventyr i et kort sprogligt forløb med fokus på fortæller og stilistiske virkemidler i de to genrer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Præstations- og perfekthedskultur

Et fælles forløb for alle 2g-klasser med udgangspunkt i Christian Hjortkjærs bog "Utilstrækkelig. Hvorfor den nye moral gør de unge psykisk syge." (2020)
I forløbet indgår læreroplæg, gruppediskussioner og en fællestime med Christian Hjortkjær. Forløbet afsluttes med at eleverne skriver en debatterende artikel "Evigt utilstrækkelig?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Vores moderne medieverden (del 2)

Vi arbejder med både de etablerede og sociale medier i et forsøg på at afdække, hvad der kendetegner vores moderne medievirkelighed og hvordan vi som individer indgår i den. I forløbet indgår en debatterende artikel om de etablerede mediers ansvar for den offentlige debat.
Vi bruger kap. 2 og 4 fra bogen LIKE om digital identitet og fake news. Desuden kapitlet om nyhedsformidlingens historie fra bogen "Ryd forsiden" herunder genren new journalism. Til sidst ser vi filmen "Ekstra Bladet - uden for citat" om avisernes kamp for overlevelse i den moderne medieverden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dokumentarfilm + VÆRK

Vi arbejder videre med dokumentarfilm og kigger nærmere på genretræk, fakta- og fiktionskoder i filmen "Q's barbershop" (2019) af Emil Langballe.
Forløbet afsluttes med en ekskursion til Movie House i Helsingør, hvor vi skal se "Bedraget i Helmand - min fjendes fjende" (2023) og tale med den ene af filmens instruktører, Martin Tamm Andersen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Holberg og oplysningstiden + VÆRK

Her kort efter 300året for dansk teater sætter vi fokus på Holberg og oplysningstiden ved at læse en af hans epistler (nr. 91 om kaffedrikning) og hele hans komedie "Erasmus Montanus". Vi ser enkelte klip fra filmatiseringen af komedien med Erik Wedersøe som Erasmus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Romantikken + VÆRK

Vi læser nøgletekster og kanonforfattere fra Romantikken - den danske guldalder - med fokus på nationalromantik og ny-platonisme. Vi kigger desuden på malerier fra perioden som optakt til jeres studietur til Rom. I forløbet arbejdes med Grundtvig ud fra en hjemmeside på teologisk fakultet KU og tv-udsendelsen "I Grundtvigs fodspor". Vi læser "Guldhornene" af Oehlenschläger og "Indvielsen" af Staffeldt. H,C, Andersen læses og bruges som inspiration til at skrive jeres eget rejseessay efter studieturen til Rom.
Vi læser "Sildig Opvaagnen" af St. St. Blicher som værk og som led i det efterfølgende tematiske forløb om KVINDEBILLEDER.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille skriftlig opgave 06-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Kvindebilleder

Vi læser et forløb om "Kvindebilleder" med udgangspunkt i Blichers lange novelle "Sildig Opvaagnen" (værk). Derefter kigger vi på skildringen af kvinden og kvindeliv i Herman Bangs novelle "Den sidste Balkjole"  samt ser på tidens opdragelsesidealer hos Rousseau i den lille tekst "Om Opdragelse". Til sidst perspektiveres til nyere tids opfattelser af kvindeliv med Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla 2020 og anmeldelsen af Nynne Frederiksens bog "I seng med eliten" (2004).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 16 Eksistentialisme

Kristen vs. ateistisk eksistentialisme fra Johannes V. Jensen "Bitte-Selgen" over Martin A. Hansen "Agerhønen" til Peter Seeberg "Hullet".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 18 Skriftlig dansk

Forberedelse til terminsprøve og skriftlig eksamen i dansk.
Flg. links må benyttes: ordbogen.com, ordnet.dk og minlæring.dk
Desuden bogen "Skriftlig eksamen i dansk". Som optakt til terminsprøven indgår et skrivemodul. Modulet hænger sammen med et tidligere modul om genrerne i skriftlig dansk.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Autofiktion + individuelt VÆRK seneste fem år

Vi læser eksempler på autofiktion fra nyeste tid og tekster fra seneste fem år. Fælles læses uddrag af Christina Hesselholdt "Hovedstolen", uddrag fra Knud Romer "Den som blinker er bange for døden", Kristian Ditlev Jensen "Det bliver sagt" (alle i bogen "Livsværk"). Desuden uddrag af Edouard Lois "Færdig med Eddy Bellegueule" og forfatterbesøg af Malte Tellerup. Som afslutning på forløbet læses individuelt et værk fra seneste fem år.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil - eksamensopgave 20-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Litteraturcafé + Repetition

Det individuelt læste værk fra seneste fem år præsenteres i en Litteraturcafé. Derefter repetition og forberedelse til mundtlig og skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer