Holdet 2022 DA/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martine Max Andersen
Hold 2022 DA/l (1l DA, 1l DA vejl, 2l DA, 3l DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2022 - Retorik og mundtlighed
Titel 2 Litterære læsninger og kreativ skrivning
Titel 3 Romantikken
Titel 4 Minimalisme ifm. FF1
Titel 5 Manifestpoesi
Titel 6 Det moderne gennembrud (DHO)
Titel 7 Korte historier
Titel 8 Sprogets magt
Titel 9 Kvindens rolle i litteraturhistorien
Titel 10 Krigens ansigt
Titel 11 Modernitet og eksistentialisme
Titel 12 FF3 Danmark under besættelsestiden
Titel 13 Nyhedsforløb og valg i USA
Titel 14 Skriftlighedsforløb
Titel 15 Værkslæsning
Titel 16 Realisme fra 1970'erne og frem
Titel 17 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2022 - Retorik og mundtlighed

Der arbejdes i forløbet med en introduktion til retorik med særligt fokus på talegenren og den argumenterende tale. I forløbet introduceres eleverne for en række retoriske virkemidler samt Toulmins model, ligesom det receptive understøttes af elevernes egen produktion af argumenterende taler. Slutteligt arbejdes kort med kropssprog i forbindelse med, at talerne holdes mundtligt i klassen.

Teoritekster:

1. Pentagrammet (Helle Borup: Ud med sproget s. 48-54)
2. talegenrer (Sprog og tale s. 10-19)
3. Appelformer (Helle Borup: Ud med sproget s. 40-46)
4. Elocutio (Sprog og tale s 54-58)
5. Argumentation (om Toulmins model)
6. Faglige forbindelser (s. 32-35 om det hørlige, det synlige og det sproglige ved en tale; desuden enkelte argumenttyper: generalisering, autoritet, ad hominem, banalitet)

Primærtekster (taler):
1) Olivia Kubasiak Kløvedal Reich 2019
2) John F. Kennedy 1963
3) Niviaq Korneliussen 2021
4) Jonas Eika 2019
5) Ditte Giese 2022
6) Volodymyr Zelenskyj 2022
7) Laxmy Baleswaran Krishnapillai 2021
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litterære læsninger og kreativ skrivning

I dette forløb har vi arbejdet med generelle litterære redskaber og værklæsning.

Vi har gennemgået:
- Genrer
- analyseredskaber og modeller
- den frie fortolkning
- kreativ skrivning
- sprog og stil
- metaforer
- fortællertype
- personkarakteristik
- skjult begivenhed

Vi har taget udgangspunkt i først og fremmest Helle Helles novelle "En stol for lidt" og dernæst Kim Leines roman "De søvnløse". I forløbet arbejdede eleverne desuden med remediering og litteraturformidling, da de omskrev romanen til henholdvis en reportage og en anmeldelse.

Faglige mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Kernestof:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- litteraturanalyse og fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
-  sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- værklæsning

Materiale:
"En stol for lidt" fra novellesamlingen "Rester", 1996, Helle Helle (novelle)
"De Søvnløse", 2016, Kim Leine (roman)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romantikken

I dette forløb arbejder vi med den litteraturhistoriske periode Romantikken. Vi har hovedsageligt fokus på undergenrerne: Nationalromantik, universalromantik, nyplatonisme og romantisme.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Kernestof:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme

Kerneforfattere: Grundtvig, Oehlenschläger, H.C. Andersen

Materiale:
"Der er et yndigt land", 1819, Adam Oehlenschläger (sang)
"Ramadan i København", 2020, Isam Bachiri (sang)
"Er lyset for de lærde blot", 1839, N.S.F Grundtvig (sang)
"Hulelignelsen" i "Staten", 377-370 f.Kr., Platon (lignelse)
"Indvielsen" i "Digte", 1804, Adolph Wilhelm Schack von Staffeldt (digt)
"Klokken", 1845, H.C. Andersen (eventyr)
"Skyggen", 1847, H.C. Andersen (eventyr)
”Danmark 2009”, Peter Carlsen, 2009 (maleri)
”Friheden fører folket på barrikaderne”, Eugène Delacroix, 1830 (maleri)

Sekundær litteratur:
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs", s. 99-122
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Minimalisme ifm. FF1

I forbindelse med FF1 arbejder vi med stilperioden minimalisme i Danmark, dvs. tekster fra 1990'erne-2000'erne med fokus på forfatteren Helle Helle.

Vi træner tekstanalyse gennem gruppelæsninger og faglig cirkel, hvilket ender ud i en individuel læsning af novellen "Afløb", som bliver en skriftlig aflevering, som eleverne kan arbejde med via skrivemoduler i klassen.

I FF1 introduceres eleverne til forskellige analyse- og tolkningsperspektiver, der vedrører kvalitative og kvantitative undersøgelser, Freuds psykoanalyse, feminismekritik og ideologikritik. FF1 afsluttes med en mundtlig fremlæggelse.


Forløbet afsluttes med et kort dogmefilms-tema og filmen "Festen".

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.

Kernestof:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder

Materiale:
"Afløb" fra novellesamlingen "Biler og dyr", 2000, Helle Helle (novelle)
"Mere kaffe" fra novellesamlingen "Biler og dyr", 2000, Helle Helle (novelle)
"Festen", 1998, Thomas Vinterberg (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Manifestpoesi

I dette miniforløb har vi arbejdet med manifester og kreativ skrivning som forberedelse til "poesiens dag", hvor Glenn Bech læste højt fra sit manifest "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" fra 2022.

Kernestof:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.


Materiale:
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022, Glenn Bech
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det moderne gennembrud (DHO)

I forbindelse med DHO arbejder vi med det moderne gennembrud.
Vi har fokus på de nye litterære stemmer i litteraturen: Kvinden og arbejderen, herunder det folkelige gennembrud og sædelighedsfejden. Vi læser Herman Bang, Jeppe Aakjær, Louis Pio, Martin Andersen Nexø, Henrik Ibsen og Henrik Pontoppidan.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund

Kernestof:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme

Kerneforfattere: Martin Andersen Nexø, Herman Bang og Henrik Pontoppidan.

Materiale:
"Jens vejmand", 1905, Jeppe Aakjær (sang)
"Den sidste balkjole", 1887, Herman Bang (novelle)
"Den nye samfundsbygning" i "Socialisten", 1871, Louis Pio (artikel/tale)
"Lønningsdag", 1900, Martin Andersen Nexø (novelle)
"Et dukkehjem", 1879, Henrik Ibsen (drama)
"Bondeidyl", 1883, Henrik Pontoppidan (novelle)

Sekundær litteratur:
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs", s. 127-149, s. 319-321, 328-329
- ”Det moderne gennembrud – dansk litteratur”, Søren Vrist Christensen på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=250s
”1800-tallet på vrangen” på DR.dk: ”Realisme og dobbeltmoral” og ”Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner”



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Korte historier

Korte historier er et forløb af tre dele: 1. Noveller, 2. Sang og lyrik og 3. Værklæsning og digte.

I første del læser vi Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher. Her lærer eleverne om begreberne "Fabula" og "Sjuzêt", den upålidelige fortæller og den blicherske novelle. Eleverne laver en kort aflevering om novellen.

I anden del har vi om sang og lyrik. Her arbejder eleverne med deres egne medbragte sangtekster, vi laver en metaforøvelse ud fra en Nik og Jay-sang og så laver vi en fælleslæsning af "Længe leve" med Artigeardit. Eleverne introduceres til lyriklæsning, og vi gennemgår bl.a. metrik, klang og rim.

I tredje del arbejder vi med poesibogen 7/11 af Caspar Eric, som eleverne har læst derhjemme sideløbende. Forløbet ender ud i en analyserende artikel om digtene; vi arbejder fælles med indholdsdelen i afleveringen, så eleverne kan fokusere på struktur og sprog derhjemme.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- kanonforfatter: Steen Steensen Blicher
- Værklæsning (2 værker)

Materiale:
"Sildig opvaagnen", Steen Steensen Blicher,1828 (novelle)
"Mod solnedgangen", Nik og Jay, 2011 (sang)
"Længe leve", Artigeardit, 2023 (sang)
"7/11", Caspar Eric, 2014 (poesibog)

Sekundær materiale:
”Steen Steensen Blicher”, Lex, Søren Baggesen, senest ændret i 2024: https://lex.dk/Steen_Steensen_Blicher

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sprogets magt

Sprogets magt er et medie-sprogligt forløb der har fokus på, hvordan vi benytter sproget til at overbevise vores modtager. I forløbet arbejder vi med diskursanalyse, argumentationsanalyse og appelformer. Herudover benytter vi Goffmann og Meyrowitz ifm. medieanalyse.

Eleverne trænes i mundtlig debat, arbejder med projektarbejde om politisk sprogbrug og forløbet afsluttes med en analyserende artikel i forlængelse af emnet.  


Faglige mål:
-anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
-navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
-sproglig analyse, fortolkning og vurdering
-retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
-kommunikationsanalyse
-medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Materialer:
Forskellige partiers SoMe-profiler, hjemmesider og kampagnevideoer ifm. projektarbejde

Andre materialer  
"Lov om ændring af straffeloven: Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund", Peter Hummelgaard, 2023 (lovforslag)  
"Kønnet er ikke konstrueret: Mennesket er et pattedyr, og alle pattedyr er opdelt i to køn", Henrik Dahl, Berlingske, 2022 (artikel)  
"Ny regnbueforening vil gøre op med ”woke kønsekstremisme”", Rasmus Fahrendorff, Kristeligt dagblad, 2022 (artikel)
"Inger Støjberg er blevet woke – desværre", Aminata Amanda Corr, BT, 2022(artikel)
"Woke-bølgen er gået amok", Inger Støjberg, Ekstrabladet, 2022 (artikel)
"Vi er liberale, vi er woke, og vi omfavner forskellighed", HIRA NADEEM OG KATRINE HVIID HANSEN, Politiken, 2022  (artikel)
"Wokeisme er også en brillant kulturskabende bevægelse", Peter Troest, Politiken, 2023 (artikel)
”PoliTiktok”, Genstart, Vært: Kirstine Dons Christensen, 2022 (podcast)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kvindens rolle i litteraturhistorien

I dette forløb undersøger vi kvindens rolle i litteraturhistorien med udgangspunkt i to centrale perioder middelalderen og oplysningstiden. Vi arbejder med remediering, hvor vi laver nyfortolkninger af folkeviser, spiller middelalderrollespil og arbejder med kreativ formidling ifm. en øvelse, hvor eleverne selv skal formidle fagligt stof i lommefilm.

Faglige mål:
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund

Kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– litteraturanalyse og -fortolkning
- Ludvig Holberg, folkeviser  

Materialer:
"Ebbe Skammelsøn" (folkevise)
"Torbens datter" (folkevise)
"Jeppe på bjerget", Ludvig Holberg, 1722 (drama) uddrag
"Skånske lov om hor", uddrag (1200-tallet)
”Ringen”, fra samlingen Skæbne-Anekdoter, Karen Blixen,1958

Baggrundsmateriale:
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs", s. 19-39.
"Oplysningstidens tanker om kvinder" fra "De danske kvinders historie", Systime, 2014
”Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget – Tragikomisk tabernar eller selvironisk tabumester?”, Lex, Peter Christensen Teilmann, senest ændret i 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Krigens ansigt

I det tematiske forløb "Krigens ansigt" har vi både arbejdet med sproglige og mediemæssige perspektiver. Vi har haft til formål at beskæftige os med, hvordan krig formidles i medierne, og i den sammenhæng har vi både berørt diskursanalyse, kommunikationsanalyse og medieanalyse - hertil også med fokus på autencitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder. Afslutningsvis har vi arbejdet procesorienteret med den reflekterende artikel.

Faglige mål og kernestof:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber

– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale:
Dokumentarfilm
”Alexanders krig” (2023), DR.dk. 10 minutter af 1. afsnit.  https://www.dr.dk/drtv/serie/alexanders-krig_386103
”Min krig” (2014), DR.dk. 10 minutter af 1. afsnit. https://www.dr.dk/drtv/serie/min-krig_6775,

Reklamefilm
”Hvordan er det at være værnepligtig?” (2021), Forsvarets uddannelser. https://www.youtube.com/watch?v=440BlnpUPl8

Klip fra pressemøde i artikel
”Regeringen vil indføre kvindelig værnepligt på lige fod med mænd” (2024). DR.dk. https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-indfoere-kvindelig-vaernepligt-paa-lige-fod-med-maend

Tale
Uddrag fra statsministerens nytårstale 2024. https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/

Sekundært materiale:
Minlæring.dk (om fakta- og fiktionskoder og den reflekterende artikel)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Modernitet og eksistentialisme

I dette forløb har vi arbejdet med eksistentialismens største tænkere og deres teoretiske bidrag til at håndtere den moderne verdens fremmedgørelse og identitetstab. Vi har særligt arbejdet med Søren Kierkegaard og hans stadielære og Albert Camus' tanker om meningsløshed og absurditet. I forlængelse heraf har vi læst tekster med eksistentialistiske briller, bl.a. "Hjulet" af Peter Seeberg og "Agerhønen" af Martin A. Hansen. I anden del af forløbet har vi arbejdet med modernismen som stilperiode; fra den tidlige modernisme med Johannes V. Jensen til 80'er-digterne og storbymodernismen.

Primært materiale:
- "Når sabbatår er fucked - med limbo", DR3-dokumentar, 2019
- "Agerhønen", Martin A. Hansen, 1947
- "Hjulet", Peter Seeberg, 1925
- "Interferens", Johannes V. Jensen, 1906
- "Det blomstrende slagsmål", Tom Kristensen, 1920
- "Plasticsolen", Michael Strunge (1981)
- "BLOD", Rudolf Broby-Johansen (1922) - uddrag

Vi brugte også et enkelt modul på at forberede os på en litteraturekskursion til Nord litteraturfestival i Helsingør. I den forbindelse læste vi uddrag fra følgende tekster:
- Tine Høeg Uddrag fra begyndelsen af romanen Tour de chambre (2020).
- Niviaq Korneliussen Uddrag af romanen Blomsterdalen fra (2020)
- Jonas Eika Uddrag af novellen Alvin fra Efter solen (2018)
- Jonas Eikas tale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse (2019)
- Niviaq Korneliussens tale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris (2021)
Sebastian Nathan Uddrag af digtsamligen Honey Moon (2022)

Baggrundsmateriale:
- "Modernisme og realisme" i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", s. 153-165
- Youtubevideo: "Kierkegaard og valget", https://www.youtube.com/watch?v=vYA8NqMPoOM&t=909s
- "Sisyfosmyten", essay af Albert Camus, 1942 (uddrag)
- "BAZAR", DR-bogprogram, 1984


Faglige mål og kernestof
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Peter Seeberg, Martin A. Hansen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 FF3 Danmark under besættelsestiden

I dette forløb arbejder eleverne tværfagligt (dansk og historie) med et overemne: Danmark under besættelsestiden. Forløbet er en optakt til SRP, og eleverne er delt i grupper og skal udarbejde en problemformulering, en indledning, metodiske overvejelser og begyndende analyser. Indledning, problemformulering og en beskrivelse af metoderne afleveres skriftligt, og det hele munder ud i en fremlæggelse.

Faglige mål:

– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.

Materiale:

"Sådan skriver du SRP" og Vidensmønstre.

Herudover får grupperne en eller flere tekster, som de skal benytte i det tværfaglige arbejde. Af danskfaglige produkter er der taler fra mindelunden, sange og digte fra modstandskampen, fiktionsfilm og propagandafilm.  



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Nyhedsforløb og valg i USA

I dette forløb har vi undersøgt nyhedsformidlingen ift. valget i USA 2024. Vi startede ud med at arbejde med filmen "A storm foretold", som gav anledning til refleksion over Roger Stones diskurser op til valget, instruktør Christoffer Guldbrandsens diskurser i dokumentaren og de amerikanske mediers dækning af valget. Herefter fandt eleverne selv frem til forskellige nyhedseksempler om valget på sociale medier, danske netmedier og amerikanske netmedier. I forlængelse heraf lyttede vi til en podcast relateret til det amerikanske valg og arbejde med podcast som nyhedsmedie.

I anden del af forløbet har vi arbejdet produktivt og kreativt med de klassiske nyhedsgenrer - både de objektive og subjektive. Vi har lavet vores egne avisredaktioner og skabt historier ud fra de 5 nyhedskriterier.

Sideløbende har vi arbejdet med forskellige fake news-kategorier og samlet eksempler på det, som vi er stødt på i vores hverdag.

Primært materiale:
Dokumentarfilmen "A Storm Foretold", Christoffer Guldbrandsen (2023)

Andet materiale:
- Skoleavis: "Journalistik og begreber"
- Dokument om klummegenren: "Klummen", fra Alinea.dk
- Anmeldelse af dokumentarfilmen ”A Storm Foretold”  fra Ekkofilm.dk (2023)
- Interview: "Han har været presset af pengekvaler, trusler og dobbeltspil. Og ramt af et hjertestop", Politiken, (2022)
”Oprør i Oregon”, Genstart Dox, Mikkel Rønnau (2024), 1. afsnit

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Skriftlighedsforløb

Eleverne arbejder målrettet med skriftlighed op til terminsprøven og SRP-skrivning. I forlængelse af vores nyheds/journalistikforløb har vi lavet explainer-videoer, der forklarer de 3 forskellige eksamensgenrer i dansk. Herefter har vi arbejdet med genrerne ud fra 3 12-talseksempler fra Minlæring.dk. I anden del går vi over til den akademiske skrivning.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus
på skriftlighed i 1. og 3.g.

Materialer:
Minlæring.dk
Uddrag fra:
"Sådan skriver du SRP"
"Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf 2019"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Værkslæsning

Vi har læst "Den kroniske uskyld" løbende gennem det sidste halve år. Undervejs har tilfældige elever fra klassen lavet resumé af de forskellige kapitler, og midtvejs lavede vi en skriftlig prøve, som indholdt en analyse af det læste. Til sidst blev eleverne præsenteret for et eksempel på en feministisk og psykoanalytisk læsning af værket. Vi afsluttede værklæsningen med at se filmen, som er baseret på bogen. I den forbindelse snakkede vi om remediering.

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- Klaus Rifbjerg
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
- Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman,
digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret

Materialer:
"Den kroniske uskyld", Klaus Rifbjerg, 1958 (roman)
"Den kroniske uskyld, Edward Flemming, 1985 (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Realisme fra 1970'erne og frem

I realismeforløbet har vi arbejdet med realisme som litterær genre i en afgrænset periode i for af bekendelseslitteraturen i 1970'erne og derefter sammenlignet med litteratur i 2020'erne. Vi har herudover arbejdet med en svensk sang "Svag" af Victor Leksell og den norske tv-serie "Skam".


Faglige mål og kernestof:

– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- norske og svenske tekster på originalsprog

Materialer:

Primære:
3 digte af samlingen "Tryghedsnarkomaner", "Jeg er forelsket i dig", "Hvad tror du, jeg tror" og "Lænken om min hals", Vita Andersen (1977) (lyrik)
Essayet "Voldtægt" fra essaysamlingen "Fri os fra kærligheden" (1973), Suzanne Brøgger (essay)
Uddrag fra romanen "Superskurk" af Anna Juul, s. 119-137 (2023), (roman)
Sangen "Svag" af Victor Leksell (2020), (sang)
Uddrag fra tv-serien "Skam", første 10 minutter af afsnit 1 sæson 1, af Julie Andem (2015), udgivet på DR.dk, (tv-serie)

Sekundære:
"Stemmer i 70'erne", 2022, s. 12-18, s. 64-65, 114-117


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Ordbogen: Ordbogen.com
Ordnet: ordnet.dk
Minlæring: Minlæring - Læringsunivers til sprogfagene (minlaering.dk)

Alt andet kan downloades før eksaminerne fx undervisningsbeskrivelsen fra Lectio. Der ligger også nogle gode dokumenter under "Skriftlighed" på Teams.

Desuden må alle fysiske bøger, notater mm. medbringes.

Husk: Høretelefoner med ledning



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer