Holdet 2022 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christine Elmdal Trolle Pedersen, Emil Langhoff Christensen
Hold 2022 DA/n (1n DA, 1n DA vejl, 2n DA, 3n DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2: Introduktion til litterær analyse (CT)
Titel 2 Forløb 3: Nyheder og journalistik (CT)
Titel 3 Forløb 4: Litteraturhistorie 2 (DHO) (CT)
Titel 4 Forløb 5: Film- og dokumentaranalyse (CT)
Titel 5 Forløb 6: Litteraturhistorie 1 (CT)
Titel 6 Forløb 7: Grafiske romaner (CT)
Titel 7 Forløb 8: Syg litteratur (EL)
Titel 8 Forløb 8: Diskurs, argumentation og debat (EL)
Titel 9 Forløb 9: Litteraturhistorie 3 (EL)
Titel 10 Forløb 10: Københan i sprog, medier og litt. (EL)
Titel 11 Forløb 11: Akademisk og kreativ skrivning (EL)
Titel 12 Forløb 12: Minimalisme og postmodernisme (CT)
Titel 13 GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2: Introduktion til litterær analyse (CT)

Introduktion til basale analytiske begreber i dansk

Sekundær litteratur:
Sørensen, Jan (2014) "Den gode tekstanalyse", Lindhardt og Ringhof

Primær litteratur (noveller):
Helle Helle: Fasaner
Naja Marie Aidt: Bryllupsrejse
Pia Juul: Opgang
Karen Blixen: Ringen
Peter Seeberg: Biografi af en snegl
Jan Sonnergaard: Radiator (Værk #1)

Begreber der er blevet arbejdet med i undervisningen:
- Genre
- Komposition
- Fortællerteknik
- Billedsprog
- Personkarakteristik
- Tema og budskab

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 3: Nyheder og journalistik (CT)

Primær litteratur:
- Sørensen, Jan (2014) "Den gode tekstanalyse", Lindhardt og Ringhof
- Henricks, Vincent m.fl. (2019) "Like", center for information og boblestudier

Sekundær materiale:
- Diverse nyhedsartikler  
- Diverse fake news-artikler


Begreber der er blevet arbejdet med i undervisningen:
- Målgrupper
- Indre og ydre komposition: Nyhedstrekanten og layout
- Vinkling
- Nyhedskriterier
- Nyhedsbehov
- Ladede ord og udtryk
- Fake news
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 4: Litteraturhistorie 2 (DHO) (CT)

DET MODERNE GENNEMBRUD


Forløb om det moderne gennembrud op til DHO

Primær litteratur:
* Pontoppidan, Henrik: Ørneflugt
* Pontoppidan, Henrik: Lykke-Per (set som film) (Værk #2)
* Jacobsen, I.P.: Fru Marie Grubbe (uddrag)
* Bang, Herman: Den sidste balkjole
* Nexø, Martin Andersen: Lønningsdag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 5: Film- og dokumentaranalyse (CT)

Primært stof:
- Kortfilm: Pistol: https://www.youtube.com/watch?v=rHhgn-wVBus   
- Kortfilm: Dennis: https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E  
- Kortfilm: Mike: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mike   
- Dokumentar fra DR: Prinsesser fra blokken, 1. afsnit: https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
- Mini-dokumentar: "Tessa - fra hjemløs til rapper": https://www.youtube.com/watch?v=e1-VEjU0jgU
- Dokumentar: Armadillo (Værk #3)

Supplerende stof:
- Fra ”Filmcentralen" om filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
- Lærerproducerede materiale om filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder

Begreber der er arbejdet med i undervisningen:
- Forskellige filmiske virkemidler: Beskæring, perspektiv, lyd, klippetempo, lys, fortæller, kamerabevægelser
- Komposition, herunder berettermodellen
- Fakta- og fiktionskoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 6: Litteraturhistorie 1 (CT)

MIDDELALDER, OPLYSNINGSTID OG ROMANTIK (1000-1870)

Primære tekster:

Middelalder (Folkeviser):
- Germand Gladensvend,
- Ebbe Skammelsøn

Oplysningstid:
- Holberg: "Jeppe på Bjerget" (1. og 2. akt). Resten af stykket er set som teater på dr.dk: https://www.dr.dk/bonanza/serie/474/tv-t---80erne/53069/jeppe-paa-bjerget-2-del (Værk #4)
- Holberg: Uddrag fra "Niels Klims underjordiske rejse"

Romantik:
- Oehlenschlæger: "Guldhornene"
- Oehlenschlæger: "Der er et yndigt land"
- Grundtvig: "Langt højere bjerge"
- HC Andersen: "Klokken"
- HC Andersen: "Skyggen"
- HC Andersen: "Den lykkelige familie"

Supplerende tekster:
- Litteraturhåndbogen s 48-58, 63-64 (om middelalderen)
- Litteraturens veje: s. 108-112 + afsnittet "Oplysning" s. 116 + s. 137-150 (romantikken)
- Lærerproducerede PowerPoints
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 7: Grafiske romaner (CT)

Primære tekster:
- Marjane Satrapi: Uddrag fra "Persepolis" (2000, grafisk roman)
- Marjane Satrapi og Vincent Paronnaud: "Persepolis" (2007, animeret film) (Værk #5)
- Art Spiegelman: Uddrag fra "Maus" (1980)
- Alison Bechdel: Uddrag fra "Bedemandens datter" (2006)

Supplerende stof:
- Mimi Olsen m.fl. "Grafiske romaner" (2015), s. 20-46
- Læreproducerede PowerPoint-præsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 8: Syg litteratur (EL)

Vi har arbejdet med fremstillinger af psykiatrien og sygdom i skønlitteraturen.
I forløbet har vi arbejdet med begreberne: Intertekstualitet, paratekstualitet og realismemarkører.
Vi har arbejdet med teksterne med fokus på, hvordan litteraturen spiller sammen med vores samfunds- og sygdomsforståelse. Derudover har vi kigget på, hvordan et æstetisk fokus kan bidrage til nogle samfundskritiske og eksistentielle potentialer i værkerne.
Indledningsvist læste vi 'Det gule tapet' af Charlotte Perkins Gilman for at aktivere nogle litteraturhistoriske paralleler til forløbet. Her har vi særligt haft fokus på, hvordan vores samtidige forståelse af sygdom er afgørende for, hvordan emnet kan nuanceres i litteraturen.

Vi har læst hele romanen 'Superskurk' af Anna Juul.

Derudover har vi arbejdet med uddrag fra en bred vifte af nyere forfatterskaber.

Vi har også set filmen 'Sorg og Glæde' og analyseret dele af Anna Juuls Instagram og enkelte klip fra TV-serien 'Min kamp'. Dette er gjort for at aktivere en medieteknisk analyse og for at behandle emnet på tværs af platformer og medier.

Forløbet mundede ud i en reflekterende artikel, hvor eleverne skulle reflektere over, hvad skønlitteratur betyder for vores læseevne og empati med positioner, som vi ikke ellers har adgang til.

Tekster:
'Superskurk' af Anna Juul
'Det gule tapet' af Charlotte Perkins Gilman
'Engle' af Sebastian Nathan (uddrag)
'Otte fjorten tyve' af Frida Vitved Jeppesen (uddrag)
'Det nemme og det ensomme' af Asta Olivia Nordenhof (uddrag)
'Hjertet er en fold med heste' antologi (uddrag)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: Diskurs, argumentation og debat (EL)

Vi trænede argumentationskritisk læsning af nyhedsartikler, reklamer og billeder.

I løbet af forløbet arbejdede vi med begreberne:
Diskurs, (sproglig) konnotation, ækvivalenskæde, nodalpunkter, styrkemarkører og gendrivelse.
Vi kom desuden omkring en række forskellige argumentationstyper som os/dem-argumentet, glidebaneargumentet, ad hominem m.fl.

Vi arbejdede desuden med den debatterende artikel som skriftlig genre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 9: Litteraturhistorie 3 (EL)


Emil Aarestrup: 'Angst' og 'Paa Sneen'
Amalie Skram: 'Karens Jul'
Steen Steensen Blicher: 'Sildig Opvaagnen' (Værk)
Johannes V. Jensen: "På memphis station"
Rudolf Broby Johansen: 'Blod' (Værk)
Tom Kristensen: "Landet Atlantis" og "Det blomstrende slagsmål"
Karen Blixen: "De blaa øjne" og "Skibsdrengens fortælling"
Morten Nielsen: "Paa rejse"
Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Villy Sørensen: "Blot en drengestreg"
Klaus Rifbjerg: "Fight", "Møde"  og "Samosvej"
Vita Andersen
Pia Tafdrup
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 12 Forløb 12: Minimalisme og postmodernisme (CT)

Kort opsamlingsforløb på litteraturhistorieforløbene, hvor begreberne minimalisme og postmodernisme blive knyttet til de allerede gennemgået ismer, herunder realisme og modernisme.

Primær litteratur:
- Strung, Michael (1981) Den hæslig by
- Bowie, David (1974) Rebel, Rebel
- Helle, Helle (2005) Rødby-Puttgarden (uddrag, s. 5-15),

Sekundær litteratur:
Fibiger, Johannes m.fl. (2004) Litteraturens veje, Systime, s. 391-394 + s. 409-412 + 466-470
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 GRUNDFORLØB - Retorik og mundtlighed

Der arbejdes i forløbet med en introduktion til retorik med særligt fokus på talegenren og den argumenterende tale. I forløbet introduceres eleverne for en række retoriske virkemidler samt Toulmins model, ligesom det receptive understøttes af elevernes egen produktion af argumenterende taler. Slutteligt arbejdes kort med kropssprog i forbindelse med, at talerne holdes mundtligt i klassen.

Teoritekster:

1. Pentagrammet (Helle Borup: Ud med sproget s. 48-54)
2. talegenrer (Sprog og tale s. 10-19)
3. Appelformer (Helle Borup: Ud med sproget s. 40-46)
4. Elocutio (Sprog og tale s 54-58)
5. Argumentation (om Toulmins model)
6. Faglige forbindelser (s. 32-35 om det hørlige, det synlige og det sproglige ved en tale; desuden enkelte argumenttyper: generalisering, autoritet, ad hominem, banalitet)

Primærtekster (taler):
1) Olivia Kubasiak Kløvedal Reich 2019
2) John F. Kennedy 1963
3) Niviaq Korneliussen 2021
4) Jonas Eika 2019
5) Ditte Giese 2022
6) Volodymyr Zelenskyj 2022
7) Laxmy Baleswaran Krishnapillai 2021
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer