Titel
3
|
Danmarks historie, ca. 1850-1914 (FÆRDIGGJORT)
FORLØBETS INDHOLD:
Forløbet har indgået i forberedelsen til dansk-historie-opgaven (DHO). I forbindelse med forløbet har eleverne opnået et grundlæggende kendskab til Danmarks politiske, sociale og økonomiske historie i årene ca. 1848-1915. Forløbet er gennemført ved en kombination af lærerstyret tavleundervisning og gruppearbejde. Derudover har eleverne fået indsigt i historisk kildekritik samt begreberne diakron, synkron, kvalitativ og kvantitativ. Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med følgende underemner:
1) Industrialiseringsprocessen, herunder baggrunden for industrialiseringen, mekaniseringen af landbruget, den animalske industriproduktion, konstruktionen af fabrikker og andre industrifaciliteter, anvendelsen af dampmaskiner, elektromotorer samt olie-, petroleums- og benzinmotorer
2) Udviklingen af infrastrukturen, herunder konstruktionen af jernbaneforbindelser samt opførelse af havneanlæg og stationsbyer
3) Byarbejdernes levevilkår og arbejdsforhold, herunder boligforhold, arbejdstid, indkomst, privatøkonomi, børnearbejde, arbejdsløshed og sociale problemer generelt
4) Arbejderbevægelsen, herunder fagforeningernes oprettelse og funktion, grundlæggelsen af Socialdemokratiet, Louis Pios rolle, Slaget på Fælleden, Gimlekongressen samt konflikter med arbejdsgiverne (strejker, lockout og Septemberforliget)
5) Den politiske udvikling, herunder de Slesvigske Krige og deres konsekvenser, junigrundlovens vedtagelse og indhold, grundlovsændringen i 1866, forfatningskampen 1866-1901, grundlæggelsen af politiske partier og systemskiftet i 1901
6) De folkelige bevægelser, herunder de religiøse vækkelsesbevægelser (f.eks. Indre Mission) og andelsbevægelsen
7) Danske kvinders vilkår, herunder arbejderkvindernes forhold, borgerskabskvindernes forhold, kvindernes politiske og juridiske rettigheder, kvindernes uddannelsesmuligheder, prostitution samt kvindernes kamp for stemmeret og valgbarhed
BAGGRUNDSMATERIALE:
Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: "Danmarkshistorie - dannelse og forandring" (Lindhardt og Ringhof, 2014), s. 181-183, 186-193 og s. 203-210 (ca. 38 normalsider)
Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: "De danske kvinders historie" (Systime, 2014), s. 19-37 (ca. 19 normalsider)
KILDEMATERIALE:
- "Besøg på fattiganstalter, 1887" i Søren Mørch m.fl.: "Danmarks Historie 1880-1960" (Gyldendal, 1984), s. 104-106 (ca. 6 normalsider)
DOKUMENTARFILM:
"Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten" (DR, 2017) 60 minutter = ca. 8 normalsider
FAGLIGE MÅL I FOKUS:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF I FOKUS:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Historiefaglige teorier og metoder
I ALT 71 NORMALSIDER
|