Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Winnie Andersen Færk
Hold 2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Intro til historie
Titel 2 2. Vikingetiden i erindringshistorisk perspektiv
Titel 3 3. Danmarks historie 1849-1915
Titel 4 4. Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid.
Titel 5 5. Nazisme og folkedrab
Titel 6 6. Ruslands historie 1917-
Titel 7 7. Krigen i 1864 i erindringshistorisk perspektiv
Titel 8 8. Danmarks internationale placering fra 1914 til
Titel 9 9. Romerriget - fra opståen til fald
Titel 10 10. Kampe for ligestilling
Titel 11 11. Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Intro til historie

1. INTRO TIL HISTORIE

Klassen introduceres til historiefaget, idet der er fokus på flg. begreber:
- fortid
- historie
- historiebevidsthed
- historiske problemstillinger
- kildeanalyse med henblik på at besvare en historiefaglig problemstilling (det funktionelle kildebegreb).

Vi arbejder med ovennævnte begreber vha. nedennævnte grundbog, idet vi benytter dele af kapitlet vedr. Grækenland, hvori der er opgaver vedr. ovennævnte begreber og metoder:

GRUNDBOG: Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1, forlaget Columbus.
Kapitel 2: Antikkens Grækenland s. 22-39.
BEMÆRK flg. sider:
s. 29 om "Historiske problemstillinger"
s. 35 om "Historiebevidsthed".

KILDER SOM BENYTTES MED HENBLIK PÅ AT ØVE KILDEANALYSE:
Kilde 1: Herodot om Oraklet i Delfi
Kilde 2: Xenofon om kvinden
Kilde 3: Perikles` gravtale


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Vikingetiden i erindringshistorisk perspektiv

VIKINGETIDEN LÆST I ERINDRINGSHISTORISK PERSPEKTIV.

FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet præsenterer den teoretiske ramme for at studere fortiden i et erindringshistorisk perspektiv - i den forbindelse defineres flg. vigtige nøglebegreber Erindringshistorie, kollektiv erindring, autobiografisk erindring, historisk erindring, erindringsfællesskaber, erindringssted, erindringsfelt, opfundne traditioner, forestillet fællesskab.
Dernæst fokus på at vikingetiden - en moderne opfindelse af en gylden fortid, som sker ud fra behov, der findes i 1800-tallet..
Vi tidsfæster vikingetiden og undersøger vikingetidens kildegrundlag (arkæologiske fund = ikke-skriftlige kilder og andre kulturers skriftlige kilder, der beskriver vikingerne udefra.) Herudover har vi fokus på Danmarks begyndende statsdannelse og på begrebet "erindringseksplosion" (Pierre Nora).
Dernæst fokus på flg. spørgsmål:
- Hvordan fremstilles vikingetiden diakront (=historiografisk analyse) og synkront?
- Hvordan bruges vikingetiden til at konstruere, cementere og legitimere dansk national identitet? (både i 1800-tallet og i dag).
Herudover fokus på materielle erindringssteder som fx Jellingestenen og på analyse af den og andre erindringssteder.
Nøglebegreber som (ud over de begreber der er nævnt ovenfor) indgår i forløbet: Fremstillinger, erindringseksplosioner, erindringsfelt, udeladelse, historiografi, diakron og synkron historiografisk analyse, mod-erindringer, materielle erindringssteder, villede erindringer, ikke-villede erindringer, død erindring. Kendetegn ved populærhistorie og faghistorie (se dokument uploadet på lektien d. 9.1.

LÆSEPENSUM:
GRUNDBOG:
Kristian Iversen og Ulla Nedergaard Pedersen: "Danmarks historie mellem erindring og glemsel". Forlaget Columbus. OBS!: 1. UDGAVE (2014).

KAPITEL 1: s. 12-22.
KAPITEL 2: s. 28-53
KILDE 1: Interview med modekommentator Jim Lyngvild om interessen for vikinger. Information, 22. juni 2013. s. 54-55.

ANDET MATERIALE:
Faktalink:
Videoen: "Vikingetiden- vikingerne og deres verden" (varighed 3 min.).
https://faktalink.dk/vikinger-faktalink-light.
Kendetegn ved populærhistorie og faghistorie (se uploadet dokument - lektien 9.1.).


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Danmarks historie 1849-1915

3. Danmarks historie 1849-1915

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet om Danmarks historie 1849-1915 fokuserer vi på:
a) LIVET PÅ LANDET - vi fokuserer på vilkårene for de fattige, tyendet, landarbejderne, husmændene, gårdmændene og i mindre grad på godsejerne.
Vi ser på hvordan Landbruget fungerer som økonomisk lokomotiv for den økonomiske udvikling på landet, kornsalgsperioden, på omlægningen fra vegetabilsk- til animalsk produktion, på andelsperioden, på "gårdmændenes århundrede", højskolebevægelsen og andre græsrodsbevægelser på landet - herunder også husmandsbevægelsen. Vi berører kort udvandringen til Amerika og afslutter med at se på baggrunden for de økonomiske forbedringer som kun langsomt kom de lavere sociale lag på landet til gode.
Sideløbende med en begyndende fremgang for de laveste sociale lag på landet foregår en industrialiserings- og urbaniseringsproces. Vi definerer begreberne håndværks- og industriproduktion og ser på, hvilke forudsætninger der skal være til stede, for at en industrialisering kan finde sted. Afslutningsvis fokuserer vi på den ene af de to nye klasser der opstår i forbindelse med industrialiseringen, nemlig industriborgerskabet.

b) LIVET I BYEN - herunder arbejderklassens opkomst og arbejdernes levevilkår, Slaget på Fælleden, arbejderbevægelsen fremkomst, Septemberforliget, den politiske udvikling i perioden 1850-1915 - herunder kampen for kvinders stemmeret.


LÆSEPENSUM:
GRUNDBOG: Ebbe Kühle: Danmark, historie, samfund hovedfaser i Danmarkshistorien. Forlaget Gyldendal. Uploadet som scannet materiale.
s. 88-112 + s. 116-127 + s. 142-144.

KILDEMATERIALE - uploadet på lektiesiderne enten som fil eller link:
1. Marinus Langelands erindringer
2. Mikkel Christensens erindringer
3. Emil Hornemann:
"Uddrag af Emil Hornemanns foredrag, som det er gengivet første gang i Hygiejniske Meddelelser og Betragtninger, 1872":
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-af-emil-hornemann-om-boerns-anvendelse-i-fabrikker


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg


Kernestof:
̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid.



4. Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid

Forløbsbeskrivelse:
I 2014 oprettede Grønland en "Forsoningskommission" og på tværs af forskellige erindringsfællesskaber (på tværs af Danmark og Grønland), satte det gang i en erindringspolitisk kamp om, hvordan den fælles fortid skal erindres, fortælles og fortolkes (både blandt lægfolk (=ikke-fagfolk) og fagfolk = historikere). I forløbet ser vi først nærmere på Thulefolket og Nordboernes indvandring i Grønland. Dernæst ser vi på Hans Egedes ankomst til Grønland, koloniseringen af Grønland, Instruxen, handelsmonopolet og KGH (den Kongelige Grønlandske Handel), udviklingen fra fanger til fisker, forsøget på at fordanske grønlandske børn, på FN og kravet om afkolonisering og på at Grønland i 1953 bliver gjort til et Amt i Danmark, fødestedskriteriet, oprettelsen af amerikanske baser i Thule, Thuleflytningen (tvang eller frivillighed?), Kaufmann, H.C. Hansen. Grønlændernes begyndende kritik af Danmark, kampen for Indførelsen af Hjemmestyre og Selvstyre samt på omverdenens stadig stigende interesse for Grønland og diskussioner om hvorvidt Grønlands løsrivelse fra Danmark er ønskværdig og om den kan realiseres. I anden halvdel af forløbet er der fokus på, forskellige erindringsfællesskabers kamp om, hvordan udvalgte dele af fortiden skal erindres - og på hvordan og hvorfor erindringen af et givet fortidsudsnit kan ændre sig over tid. Vægten i forløbet ligger på flg. erindringspolitiske kampfelter: Hans Egede og kristningen, Eksperimentet (undskyldningsdebatten) og Thuleflytningen.
Centrale begreber er: historiebevidsthed, historiebrug og begreber vedr. erindringshistorie (se s. 28).
LÆSEPENSUM:

GRUNDBOG:
Færk, Winnie: Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid. Forlaget Columbus. (2016)

s. 23-57 + 59-82 + s. 86-92+ s. 93-95 øverst.
Derudover skemaerne s.106-107 (VEDR. SELV- OG FREMMEDBILLEDER)

KILDER:
Kilde: Uddrag fra INSTRUXEN: https://danmarkshistorien.lex.dk/Uddrag_af_'Instrux_for_Gr%C3%B8nland'_%22Om_Giftermaal%22,_19._april_1782

Kilde 1: Thule flyttes til Inglefieldfjorden (1953), Grønlandsposten nr. 12/1953. s. 93
Kilde 2: Frederik Lynges svar vedr. Thule-flytningen til Aksel Larsen 16. oktober 1953 s. 93
Kilde 3: ”Et smerteligt farvel”, artikel i avisen Sermitsiaq nr. 32 1995. s. 94
kilde 4: Uddrag af landsretsdommen 20.8. 1999. s. 94-95 øverst.


Se elektronisk tidslinje på websitet: Levende Grønland:
https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/

ANDET MATERIALE:
Kort video vedr. "Myten om "Havets Moder": https://www.youtube.com/watch?v=zSSrtOYlK0A

TV-udsendelserne nedenfor. OBS! KUN DEN DEL DER OMHANDLER GRØNLAND (I SKAL SPOLE FORBI DET OM FÆRØERNE)!  

4) Rigsfællesskabets historie del 4: EN NY START: https://www.youtube.com/watch?v=YdIc6Gat920

5) Rigsfællesskabets historie del 5: TID TIL FORANDRING: https://www.youtube.com/watch?v=UHntjs3T1C4

6) Rigsfællesskabets historie del 6: NYE KRAV OM SELVBESTEMMELSE: https://www.youtube.com/watch?v=xawSeLaavBM&t=791s

Faglige mål:
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid (og omvendt) samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
- national identitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Nazisme og folkedrab

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejdes især med flg. spørgsmål:
- hvad er baggrunden for nazismens fremgang og hvilke midler benytter Hitler/nazisterne for at komme til magten i Tyskland i 1933?
- hvilke midler benytter nazisterne for at bevare magten?
- hvilke konsekvenser fik nazisternes magtovertagelse i Tyskland for Europas jøder?
- hvordan defineres folkedrab?
- hvilke 10 stadier går iflg. Gregory Stanton forud for folkedrab?
- hvordan kom disse stadier til udtryk under nazismen i Tyskland i perioden fra nazisternes magtovertagelse og frem til Holocaust?

LÆSEPENSUM:
Grundbog: Frederiksen, Peter: "Det tredie rige". Systime 2. udgave
kapitel 2, 3, 4, 5, 6 og 8 (s. 15-53 og s. 65-73).

Kilder:
Tekst 5: Partiprogrammet de 25 pkt´er:  s. 133-135
Tekst 11: Bemyndigelsesloven s. 146
Tekst 23: Hitler om kunstens funktion s. 174-175
Uddrag af filmen: "Triumph des willens" af Leni Riefenstahl.

Grundbog: Berlau, Solvej m. fl.: "Vejen til folkedrab - før, under og efter Holocaust"
kapitel: 2,3,5,6,7,9,10,11,12,13,14. (s.14-20+s. 24-29+ s. 42-47+ s. 50-57+s. 60-65+ s. 78-83+ s. 86-93+ s. 96-102+ s.106-111+ s. 114-122+ s. 126-134.


Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-samfundsmæssige forandringer og periodiseringsprincipper.
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-historiebrug

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Ruslands historie 1917-

cc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7. Krigen i 1864 i erindringshistorisk perspektiv

Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejder vi med at forstå det Danmark som udgjorde konteksten for krigen i 1864 - herunder årsagerne til krigen. Der arbejdes også med begrebet: "Helstaten", helstatens befolkningssammensætning, nationalismens fremmarch og udtryksformer. Vi arbejder også med begreber som fx enevælde, folkesuverænitet, fri forfatning, de nationalliberale, Ejder-politikken mv.
Undervejs ser vi på begge de slesvigske krige - men især på forløbet af anden slesvigske krig (krigen i 1864) - herunder forklaringerne på nederlaget i 1864 og endelig på "Genforeningen" i 1920.
I anden del af forløbet er der fokus på, hvordan nederlaget i 1864 er blevet erindret over tid. I den fobindelse arbejder vi med begreber som fx: mindebegivenhed, kropslig erindring, analyse af en mindebegivenhed, erindringssted/analyse af erindringssted, museumsformidling, formidlingsstrategier og erindringsfeltmodellen.  

LÆSEPENSUM:
Grundbog:
Kristian Iversen og Ulla Nedergaard: Danmarks historie mellem erindring og glemsel. Columbus. 2. udgave.
Kapitel 4 s. 98-135.

Andet materiale:
Video med mindebegivenhed ved Dybbøl Banke i anledning af 160-året for "Slaget ved Dybbøl Banke", som vi analyserede vha. skemaet s. 124.

- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid (og omvendt) samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8. Danmarks internationale placering fra 1914 til

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb ser vi nærmere på hvordan og hvorfor Danmarks internationale placering i verden ændrer sig i perioden fra 1914 -2014 med perspektivering til i dag. Vi ser bl.a. nærmere på flg. spørgsmål:
- hvilket internationalt system indgår Danmark i på forskellige historieske tidspunkter med hensyn til polaritet (multipolaritet, bipolaritet, unipolaritet) og organisationsgrad?
- hvem eller hvad udgør hovedtruslerne mod Danmark på forskellige historiske tidspunkter og hvorfor forandrer disse trusler sig over tid?
- hvilke udenrigspolitiske hovedlinjer dominerer på forskellige tidspunkter i perioden fra 1914 til nu?

LÆSEPENSUM:

Grundbog:
Andersen, Lars m.fl.: "FOKUS 3 - Fra verdenskrig til velfærd":
Kapitel 5: Danmarks internationale placering s. 135-150.
Kilde 1: Erik Scavenius (1948) s. 151.



Andet materiale er uploadet under lektier:
Grønland kongerigets aftaler med USA. Kaufmanns overenskomst med USA i 1941 (avisartiklen blev først læst efter jul - dvs. i januar 2025).
Avisen Information d. 6. nov. 2024: "Europa alene hjemme"
Pjecen: "Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi". Afsender: Regeringen maj 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9. Romerriget - fra opståen til fald

Forløbsbeskrivelse
Forløb om Roms udvikling fra bystat til imperium frem til det vestromerske riges fald. Fokus på styreformerne republik og kejserdømme og på årsagerne til imperiets fald, som de opfattes på forskellige historiske tidspunkter.

LÆSEPENSUM:
Grundbog:
Frederiksen, Peter: "Vores verdenshistorie 1" Columbus (2019)
s. 50-84 inklusive kilderne.

Andet:
Ekskursion til Glyptoteket med omvisning under overskriften: "Køn og seksualitet i antikken". Dernæst besøg i Folketinget.


Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- brug af historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid (og omvendt) samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10. Kampe for ligestilling

Forløbsbeskrivelse
I forløbet er der fokus på første-, anden-, tredje- og fjerdebølgefeminismen.
Vi arbejder med flg. spørgsmål: Hvad kendetegner de fire bølger - herunder: Hvad er det for mål der kæmpes for og hvilke midler anvendes der for at nå målene? Hvorfor ændrer mål og kampmidler sig undervejs i den historiske forandringsproces?
Har kampene ført til resultater?

LÆSEPENSUM
Grundbog: Nielsen Lindegaard, Denise m.fl.: "Kampe for ligestilling - køn og seksualitet i historisk perspektiv" Columbus (2021)   

KAPITEL 2: Kampen for politisk ligestilling i Danmark 1849-1915 - førstebølgefeminismen. s. 49-67.
Kilder:
Kilde 1: Ændringer i Dansk Kvindesamfunds formålsparagraf 1 i årene 1871-1915. s. s. 71.
Kilde 2: Love for den kvindelige fremskridtsforening vedtaget på fællesmødet d. 27. feb. 1886. s. 72.

KAPITEL 4: Kampe for social og økonomisk ligestilling i Danmark - 1960-1980 - andenbølgefeminismen s. 111-134 + flg.
kilder:
kilde 1: Robert Naur: "De vrede unge hustruer: Vi keder os til bevidstløshed" Politiken 18.1. 1959. s. 135-136.
Kilde 2: Tryghed i beskæftigelsen: Socialdemokratisk valgplakat fra folketingsvalget i 1960. s. 136.
Kilde 3: Arbejdsstyrken fordelt på køn 1960-1991. Fra Ligestillingsrådets årsberetning. s. 137.
Kilde 5: En kvindes dag: Tegneserie fra "Kvinde kend din krop".(1975). s. 138.

KAPITEL 5: Kampe for ligestilling i Danmark - 1990 og frem - tredje- og fjerdebølgefeminismen. s. 143-171.
Kilder:
Kilde 7: Debatindlæg: "Tænk, hvis vi turde drømme om mere end et ligestillet samfund" af Geeti Amiri - en dansk debattør    , der har særligt fokus på den nydanske kvindekamp. s. 184-185.
Kilde 8: "Banke, banke på" Yahya Hassan s. 186.
Kilde 9: "Oprør er også for pæne piger" af Naiha Khiljee. s. 187.

Andet materiale:
Uddrag fra DR´s : Historien om Danmark



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer