Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Søren Dissing
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton
Badminton med fokus på benarbejde, slagteknik og spiltaktik.
Der har været fokus på lang og kort serv, clear, drop, netdrop, smash og lob. Desuden har der været fokus på benarbejde fra Spilcentrum til hhv. bagbane og forbane, samt simpel singletaktik.
Desuden er de relevante sider fra Teorikompendiet gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive
Gennemgang af forskellige variationer i jive herunder grundtrin, sliding dors vol. 1-3, dame under arm, dame bag ryg, promenader, American spin, dame mellem ben, the walks, windmill, damespin, forskellige spark samt elevernes egne variationer.
Eleverne har arbejdet med egen koreografi og er her introduceret til Labans bevægelighedslære. Der er arbejdet med musik i forskelligt tempo og karakter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Springgymnastik
Springgymnastik primært på airtrack. Elementer der er gennemgået i undervisningen:
Forlæns rulle
Baglæns rulle
Håndstand
Håndstand-rulle
Gå på hænder
Hopperulle uden hænder
Vejrmølle
Araberspring
Harehop
Hop med klap på lår
Splitspring
Kraftspring
Flyvspring
Hovedspring
Overslag/strakt overslag
Forlæns salto
Baglæns salto med modtagning
Flikflak med modtagning
Desuden har der været fokus på kropsspænding.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Beachvolley
Beachvolley med fokus på tekniske, taktiske og fysiske aspekter.
Teknisk er gennemgået - baggerslag, fingerslag, knuckle, serv (underhånd, overhånd), shot/smash, plade, økse.
Taktisk er gennemgået - angreb, forsvar, servemodtagning, blokade, transition/duelspil.
Fysisk fokus på bevægelse - være bag bolden, afsæt, lavt tyngdepunkt etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold
Taktiske, tekniske og fysiske aspekter indenfor fodbold.
Herunder afleveringsformer (inderside, halvliggende vristspark, rundskæv), afslutninger (lodret vristpark, inderside, hovedstød, flugter mm), 1. berøring (fod, lår, bryst, retningsbestemt), driblinger, bevægelsesmønstre (spilbarhed, løbemønstre (pasningsfirkanter), defensiv placeringsevne, og det færdige spil - gør hinanden gode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Hiphopforløb med fokus på afsluttende performance med egen koreografi.
Der har være fokus på bevægelseskarakter, forskellige koreografiske principper (Laban), basis og mellemsvære trin og minikoreografier, basis breakdance (6 step, bicycle step, coffee grinder mfl.). Desuden har der været fokuseret på det fysiske aspekt i danseformen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984548",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984548",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984548"
}