Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Eva Lind Christensen
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive
Klassen har arbejdet i par.
for hvert modul er eleverne blevet introduceret til 2-4 nye trin/variationer.
I slutningen af hvert modul har eleverne fået en gruppeopgave hvor de skulle lave en kort koreografi som skulle fremvises for klassen. Diverse "benspænd" er blevet givet til dem i denne forbindelse f.eks. at koreografien skole have en tydelig start og en tydelig slutning, at der skulle indgå et partnerskifte, o.ling.
Forløbet er blevet afsluttet med en fremvisning af en længere gruppekoreografi (se Faglige mål).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Eleverne blev introduceret til de grundlæggende regler samt slag. Hvert modul havde fokus på ét eller to slag og eleverne fik mulighed for at træne disse både vha. tilkastede bolde fra makkeren eller som led i en øvelse hvor flere slag skulle indgå.
Der blev primært arbejdet i makkerpar.
Slag der blev gennemgået:
- clear
- drop
- netdrop
- lang og kort serv
Til modulerne blev eleverne bedt om at se videoer af det slag de skulle beskæftige sig med til modulerne. Disse videoer er i dokumentet "Slag" som også blev udleveret til eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boldbasis
Eleverne er blevet introduceret til almen boldspilsteori og fået kendskab til forskelle og ligheder mellem forskellige boldspil. Der er blevet arbejdet med basale tekniske- og taktiske færdigheder (kaste, gribe, drible, dække op, løbe sig fri, bruge banens bredde, kommunikation, rolledeling etc.) og spiludvikling.
Efter fire lektioner med træning af tekniske og taktiske færdigheder, skulle eleverne konstruere deres eget spil.
I 6. modulblev forløbet afsluttet med en forløbsprøve, der bestod i, at eleverne forklarede, afprøvede, justererede og evaluererde deres eget spil. Der blev lagt vægt på, at spillet levede op til det formål der var valgt, og at eleverne kunne begrunde og reflektere over deres valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball
To elever fra klassen hjalp med planlægningen af de enkelte moduler samt afholdelsen.
Opvarmningen bestod typisk af boldtilvænningsøvelsers og smålege samt opvarmning uden bold.
Pga. de to "assistenter" blev det nemmere at opdele klassen og gennemgå øvelserne på forskellige niveauer.
Se desuden Faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Boksning
Teknisk:
•Benstilling
•Hurtige hænder
•Jab
•Kryds
•Hook: højre og venstre
•Uppercut
•Kombinationer
•Samarbejde ved padworks
•Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste
•Fokus på at beskytte hagen
•Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser
•Paradetræning og kontraslag
Fysisk •Hurtige hænder – skyggeboksning, sækketræning, padworks
•Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
•Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
•Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
•Forskellig former for cirkeltræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Drejebog
Efter afsluttet basketforløb lavede eleverne drejebøger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opvarmningsprogrammer
Eleverne blev introduceret til hvad opvarmningssprogrammet er og læsset teori omkring hvorfor man skal opvarme.
De lavede også to opvarmningstests: én mens de var kolde og én efter at jeg havde fremvist et opvarmningsprogram.
Eleverne fik nogle moduler til at lave deres egne opvarmningsprogrammer og efter at de havde fremviste dem evaluerede vi de enkelte programmer i plenum.
TEORI: Oprvarmningsteori - DIF
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Eleverne udfører en Coopers løbetest før og efter træningsforløb. Træningsforløbet gennemføreres med en varighed på ca. otte uger. Eleverne er forpligtet til at udarbejde en træningsplan og føre træningsdagbog via STRAVA. Det er et krav at eleverne træner 3 gange ugentligt inkl. træningen i undervisningen.
Gennem velovervejet træningsplanlægning - hvor der er taget højde for den viden omkring træningsfysiologi som de har erhvervet sig i forløbet - skal de rustet til bedre at kunne planlægge egen træning med henblik på, at kunne forbedre deres resultat i en coopertest.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt - Del 1
|
26-08-2024
|
Træningsprogram - Del 2
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Beachvolley
Eleverne blev introduceret til spillets grundlæggende slag samt grundlæggende regler.
Desuden arbejdede de med hvordan spillet opbygges: Modtagning/forsvar -> Hævning -> Angreb samt de tilhørende slag.
(se faglige mål)
Grundet vejret blev dette forløb afbrudt og færdiggjort til efter jul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hiphop
Eleverne blev i hvert modul introduceret til 2-3 nye trin.
modulet sluttede altid med en gruppekoreografi som skulle fremvises for resten af klassen.
I forløbet inddragede vi Labans bevægelsesteori. Eleverne blev bedt om at forholde sig til Labans BESS-koncept og gennem diverse øvelser skulle de anvende dette koncept på de forskellige trin de havde lært. Desuden fik de også viden om hvordan en koreografi kan laves.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Judo
Eleverne blev introduceret til:
- hoftekast
- holdegreb
- fodfejning
- siddende tai otoshi
- gulv"kamp"
- vendeteknink ("dåseåbneren")
Eleverne blev introduceret til judo som kampsport samt dertilhørende 'Kampånd'.
Fokus i modulerne var, ud over på de tekniske elementer, også på at hjælpe hinanden. Eleverne blev gjort bevidste om i hvor høj grad det vi lavede i modulerne var 'samarbejdsøvelser', hvor man blev bedre ved at lytte og mærke efter hvad ens partner gjorde/havde brug for.
Opvarmningen bestod af øvelser som kolbøtter, vejrmøller, diverse styrkeøvelser med makker samt smålege/konkurrencer mod makker. Efterfølgende blev der undervist i forskellige tekniske elementer (se øverst), og til sidst i modulerne fik eleverne tid til at øve gulvkamp. Her trænede de nogle af de teknikker de havde lært i forløbet.
Som konklusion på forløbet øvede eleverne på en kort serie som de fremviste til en forløbsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984549",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984549",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984549"
}