Holdet 2022 id/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Pernille Vedel Vincent
Hold 2022 id/k (1k id, 2k id, 3k id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vild med dans (1.g)
Titel 2 Boldbasis (1.g)
Titel 3 Badminton (1.g)
Titel 4 Basketball (2.g)
Titel 5 Dance - American style (2.g)
Titel 6 Boksning (2.g)
Titel 7 Forløb 4: Judo
Titel 8 Judo (2.g)
Titel 9 Træningsprojekt og fodboldfitness
Titel 10 Rytmisk opvarmning
Titel 11 Springgymnastik (3.g)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vild med dans (1.g)

Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til to forskellige slags pardanse. Eleverne skal stifte bekendtskab med pardansens fire elementer, rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder.
Eleverne skal tillære sig grundtrin indenfor jive og vals.
Eleverne skal selv arbejde videre med jive og sammensætte jivetrin til en lille koreografi. I vals øver eleverne at indgå i en fælles koreografi, en ”runddans” hvor eleverne danser valsetrin, rundt i rummet.

Forløbet afsluttes med fremvisning af jivekoreografi i gruppe og valsetrin i par.

Faglige mål:
Dansetekniske færdigheder:
Beherske grundrytme i jive og vals
Beherske grundstil indenfor standardstil og latinamerikansk stil
Beherske enkelte figurer i jive og vals
Kunne demonstrere og danse med forskellige fatninger
Kunne finde takten i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4 musik
Kunne føre og/eller følge partner rundt på dansegulv udenom par.

Bedømmelseskriterier:
Bedømmelseskriterier for jive og vals
I bliver igennem forløbet, og I jeres afsluttende produkt bedømt på følgende kriterier:
● Musikalsk forståelse - om I er i stand til at danse i takten i musikken
● Bevægelseskvalitet (æstetik og stil)
● Om I kan tilegne jer de forskellige variationer, både dem som gennemgås i undervisningen, samt dem som I selv skal udarbejde.
● Jeres brug af rummet
● Jeres egen udarbejdede koreografi

Krav til koreografi i Jive
I skal i grupper á 3 par udarbejde en koreografi, som skal fremvises for klassen
En koreografi er, kort fortalt, en sammensætning af bevægelser. I dette forløb vil det sige en sammensætning af grundtrin og variationer, som I har lært i undervisningen, samt en variation I selv har tillært jer.
Opgaven er at udarbejde en jive-koreografi som er flot at se på. Det vi i praksis sige, at den passer til jeres danseniveau – det er flottere at se simple variationer udført flot end at se mange og svære variationer, som ikke udføres korrekt.

Konkrete krav til koreografien:
● I skal følge musikken
● Grundtrinnet skal indgå.
● Minimum 3 af de gennemgåede variationer skal indgå i koreografien, og de må gerne indgå flere gange.
● Minimum 1 ny variation, som ikke har været gennemgået i undervisningen, skal indgå.
● Koreografien skal være gennemarbejdet og det skal være tydeligt, at I har arbejdet med bevægelseskvalitet.
● Koreografien skal vare 1 minut (I må gerne gentage koreografien)
● I behøver ikke danse synkront hele vejen igennem
● Undervejs skal der ske partnerskifte

Krav til vals:

Valsen danses to og to, og skal bevæge sig rundt i rummet, i korrekt danseretning.

Konkrete krav til valsen:
● I skal følge musikken
● I skal danse rundt i rummet, i korrekt danseretning
● I skal selv starte
● Grundtrinnet skal indgå
● I skal danse med lukket dansefatning
● Minimum 1 af de gennemgåede variationer skal indgå i koreografien, og de må gerne indgå flere gange.
● Koreografien skal være gennemarbejdet og det skal være tydeligt, at I har arbejdet med bevægelseskvalitet.
● Det er IKKE forventet at der indgår nye variationer, men at I fokuserer på at forfine trin gennemgået i timen.
● I må gerne gentage en kort frase. I skal kunne holde valsen i gang i 2 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Boldbasis (1.g)

Formålet med forløbet ”Boldbasis” er at introducere eleverne til almen boldspilsteori samt kendskab til forskelle og ligheder mellem forskellige boldspil. Der arbejdes med basale tekniske- og taktiske færdigheder (kaste, gribe, drible, dække op, løbe sig fri, bruge banens bredde, kommunikation, rolledeling etc.)

Boldspil kan opdeles i fire boldspilsfamilier, og i dette forløb introduceres eleverne til flere boldspilsgenre gennem praktiske eksempler, men der arbejdes i særlig grad med kaosspil; interaktive boldspil.

Efter fire lektioner med afprøvning af forskellige spil, skal eleverne konstruere deres eget spil. I 6. modul afsluttes forløbet med en forløbsprøve, der består i, at eleverne forklarer, afprøver, justerer og evaluerer deres eget spil. Her lægges der vægt på, at spillet lever op til det formål der er valgt, og at eleverne kan begrunde og reflektere over deres valg.

Til at justere og udvikle spil skal eleverne bruge spilhjulet. Udover spilhjulet skal eleverne kunne forstå og anvende flowmodellen og forstår og anvende boldspilsfamilierne til at kategorisere og beskrive forskellige spil.


I forløbet teoretiske del arbejdes med at forstå hvad energiomsætning er, hvordan kroppen producerer energi og hvornår der er tale om hhv. aerob og anaerob energiomsætning.

Faglige mål:

Tekniske færdigheder:
kaste-gribe-drible. Med basketbolde, håndbolde og volleybolde
At løbe med bold
At drible med bold
At arbejde i bredde og dybde
At afslutte
At dække op

Taktiske elementer:
At gøre sig spilbar ved hjælp af temposkift og/eller retningsskift

At kommunikere:
-Kropslig kommunikation
- Sproglig kommunikation

Andet:
Kunne forstå og anvende spilhjulet
Kunne analysere et boldspil ud fra boldspilsfamilierne

Forløbet afsluttes med spiludvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Badminton (1.g)

Badminton – Faglige mål:

Teknisk.
- Du skal kunne holde rigtigt på ketcheren, og kende forskel på for- og baghåndsslag.
o Fokuspunkter: ”Sig goddag til ketchen”, sådan at ovesiden af grebet ligger i det V der dannes mellem tommel- og pegefinger. Forhånd: Tommelfinger vender opad/fortil. Baghånd: Tommelfinger vender nedad/bagtil.

- Du skal kunne udføre en korrekt og rimelig præcis lang forhåndsserv.
o Fokuspunkter: Korrekt benstilling, med skulder mod net. Start med ketcheren bag kroppen og lav stor svingsløjfe med rotation i hofte og overkrop, hvor bolden rammes i knæhøjde lidt foran kroppen. Bolden skal lande i ”grøften”, og helst være så høj som mulig.  

- Du skal kunne udføre en korrekt og rimelig præcis kort baghåndsserv.
o Fokuspunkter: God balance. Tommelfingergreb. Høj albue. Bevægelse udføres udelukkende af underarmen i én fremadgående bevægelse, og bolden rammes med ketcherhovedet pegende næsten lodret. Bolden skal gå tæt over nettet og lande omkring servelinjen.

- Du skal kunne udføre en clear efter en servet bold.
o Fokuspunkter (for højrehåndet): Korrekt greb. Placer dig under bolden, med venstre skulder pegende mod nettet. Peg gerne på bolden med venstre arm. Svingsløjfen skal være stor med rotation i overkrop, og bolden rammes højt.

- Du skal kunne udføre netdrop i både for- og baghåndssiden.
o Fokuspunkter (for højrehåndet) – både for- og baghåndsside: Korrekt greb, underarm roteres afhængig af side. Forspændingshop efterfulgt af rytmen venstre – højre (land i stemskridt). Høj arm, let bøjet albue. Bolden rammes med et let skub tæt på nethøjde, og skal passere så tæt på nettet som muligt.

Taktisk

- Du skal vise forståelse for hvordan man mest hensigtsmæssigt placerer boldene i spilsituation.
- Du skal udvise forståelse for bevægelsesmønstret til og fra slag ved nettet.
Fysisk.
- Du skal kunne bevæge dig hurtigt til en hensigtsmæssig position, så du kan modtage bolden i god balance.
Øvrigt.
- Du skal kunne de grundlæggende regler for både single- og doublespillet – herunder kendskab til forskellen mellem banestørrelserne i single og double.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball (2.g)


Basketball – faglige mål:

Teknisk
• Skud
o En-håndskud+hopskud
Fokuspunkter: Skulderbreddes afstand mellem fødderne, letbøjede knæ, front og fødder peger mod kurven. Underarmen peger mod kurven og armen er bøjet i 90 grader. Håndleddet er bøjet bagover. Skudafvikling: Knæene strækkes – bolden hæves. Armen strækkes i en lige linje op mod kurven. Hånden vinker farvel til bolden – håndfladen vender mod gulv.

o Lay-up
Fokuspunkter: Sæt af på modsatte ben af din skudhånd. Hop opad, ikke fremad. Før bolden op gennem skudposition. Læg bolden blødt op på pladen.

• Pivotering
Fokuspunkter: Lavt tyngdepunkt, bolden samlet op i begge hænder. En fod solidt plantet i jorden. Vægt på forfod.

• Standsninger
o Jump stop
o Et-to-standsning
Fokuspunkt ved begge standsningsformer: God afstand mellem fødderne, lavt tyngdepunkt, vægt på forfod.

• Afleveringer:
o To-hånds-brystaflevering. Fokuspunkter: Hænderne på siden af bolden. Tommelfingre mod dig selv. Ved aflevering, træd frem på det ene ben, tryk bolden afsted med begge hænder samtidig.
o Et-hånds skudaflevering- Fokuspunkter: Ene hånd på siden, den anden bag om bolden. Træd til siden, skub bolden fremad.
o Studsafleveringer.

• Driblinger
o alm. kontroldribling
o cross-over: retningsskifte, bolden studses til modsatte hånd, foran kroppen.
o evt. bag om ryg og mellem ben

Taktisk
• Forståelse for hvordan du mest hensigtsmæssigt bevæger dig rundt på banen, både offensivt og defensivt. Kendskab og forståelse for nedenstående begreber:
o Cuts
o V-cut
o Personligt forsvar
o Screening
• Udnytte banens størrelse og gøre dine medspillere bedre.
• Blik for både medspillere og modspillere.

Fysisk
• Du skal være i stand til at arbejde gennem en hel lektion og bevæge dig med lavt tyngepunkt, når du er i boldbesiddelse.

Øvrigt
• Du skal have kendskab til de grundlæggende regler i basket.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dance - American style (2.g)

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med to forskellige amerikanske danse-stilarter nemlig linedance og hiphop.

I løbet af forløbet skal eleverne lære at beherske grundtrin, samt kunne beskrive forskelle og ligheder både ved selve dansen, bevægelseskvaliteten, i måden der danses på og i dansens kontekst; hvem danser og hvorfor.

I forløbet skal eleverne ligeledes stifte bekendtskab med koreografisk og kreativt arbejde. I hvert modul vil der være en fremvisning, og eleverne kommer dermed også til at arbejde med det performative, "at være på".
Forløbet afsluttes med gruppearbejde hvor eleverne i grupper laver deres egen koreografi. Her må de selv vælge mellem linedance og hiphop. Alle trin gennemgået i timerne kan bruges, ligesom eleverne skal sammensætte egne trin. Eleverne gør brug af variationer i rum, bevægelseskvalitet og relationer, til at skabe koreografi.

Se dokumentet "faglige mål American Dance" for yderligere beskrivelse

Pensum:
s. 35-40 (% afsnit om locking s. 39) Kapitel ”hiphop i Grundbog i idræt C
s. 307 i kapitlet ”Linedance” fra bogen Dans22
s. 309-311 i kapitlet om linedance kan bruges af eleverne som opslagsværk. Indeholder beskrivelse af trin

Grundtrin linedance
• Step – walk - touch
• Rock-step
• Triple-step (shuffle)
• Heel strut
• Scuff
• Coaster step
• Drejninger: quarter turn, half turn, turn

“Fælles trin”:
• Isolations
• Step-touch og variationer over dette
• Cross behind-half turn
• Grape-wine
• Grapewine + gå-drejning

Grundtrin/elementer i hiphop:
• Bounce + jacking
• Spark frem – træd ud
• Freeze
• Front step
• Two-step (step-touch)
• Three-step (pas de bourre)
• Four-step
• Six step
• Slide

Powermoves:
Six-step
Coffee grinder

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Praktisk-faglige dansekompetencer
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling - Kropslig formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Boksning (2.g)

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb skal eleverne arbejde med boksning og sparring. Undervejs lærer de fire forskellige slag, samt ansigtsparader og kropsparader. De lærer at sparre, og øver sig i at skabe flow i deres bevægelser ved at udvikle en slagserie.

Faglige mål i Boksning

Teknisk.
• Benstilling
• Hurtige hænder
• Jab
• Kryds
• Hook – højre og venstre
• Uppercut
• Kombinationer
• Samarbejde ved padworks
• Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste
• Fokus på at beskytte hagen
• Paradetræning og kontraslag
• Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser

Fysisk
• Hurtige hænder – skyggeboksning, sækketræning, padworks
• Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
• Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser
• Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
• Forskellig former for cirkeltræning
• Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser
Øvrigt
• Sammensætte en serie af slag og memorere den, så du kan fokusere på korrekt teknik, kraft og flow
• S. 183-190 i idræt C bog - styrketræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 4: Judo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Judo (2.g)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojekt og fodboldfitness

I dette forløb udfører eleverne deres 3.g træningsprojekt. Som en del af deres træning har vi i idrætsundervisningen et forløb med fodboldboldfitness. Ved brug af fodboldfitness arbejder elevere med kondition og basale færdigheder i fodbold. Desuden arbejder de erfarne boldspillere med at undervise deres klassekammerater og formidle og strukturere fodboldøvelser på en måde der passer til fodboldfitness-konceptet.

Elevernes egen hjemmetræning består af konditionstræning; løb, dans, cykling mv.


Formålet med træningsprojektet er at give eleverne kompetencerne til at kunne

”Udarbejde, gennemføre og evaluere  træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori”.

Træningsprojektet løber over 8 uger.
Coopertest udføres i start og til slut
Undervejs fører eleverne logbog og dokumenter deres træning
Forløbet afsluttes med en træningsrapport

Pensum til træningsprojektet og fodboldfitness:

Træningsprojektet: Grundbog i idræt C s. 101-103
Idrætspsykologi: Grundbog i idræt C s. 143-145
Fysiologi: Grundbog i idræt C s. 170-175
Coopertest: Grundbog i idræt C s. 98

DGI fodboldfitness folder
DGI fodboldfitness øvelseshæfte
Fodbold: Grundbog i idræt C s. 60-63 + 66 (fysiologi)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsplan og målsætning for træningsprojekt 01-09-2024
Træningsprojekt rapport 27-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 10 Rytmisk opvarmning

I dette forløb skal eleverne lære om rytmisk opvarmning. De skal afprøve diverse øvelser, og lære at gøre brug af musik. I forløbet arbejder vi også med bevægelseskvalitet og æstetik.

Forløbet afsluttes med fremvisning af program og aflevering af tilhørende drejebog

Faglige mål:
• at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
• at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
• at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse

Opgaven:
I skal i grupper lave et rytmisk og formelt opvarmningsprogram på 15-18 min. baseret på kapitel 1 i Idræt C-bogen.


Krav og bedømmelseskriterier:

Teknik
• Strakte fodled og albueled i hop
• Brug af kropsspænding
• Bevægelseskvalitet i sving: førte bevægelser, brug af tyngdekraft

Musikforståelse
• Musikvalg – passer tempoet til valgte øvelser?
• Følges musikken?
• Startes der på taktslag ét?

Teori og opbygning af program
• Er der forståelse af forløbets teori?
• Er der en progression i opbygningen af programmet?
• Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)?
• Er programmet motiverende?
• Kommer programmet igennem grundelementer (led, kredsløb, sving, styrke, stræk) og de store muskelgrupper?
• Er programmet udført til musik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Springgymnastik (3.g)

I dette forløb skal eleverne arbejde med springgymnastik. De skal lære gymnastiske grundbevægelser, lære at håndtere egen vægt, og modtage andre.
De gymnastiske grundelementer er kropsspænding, modtagning, kip og diverse behændighedsøvelser på airtrack. Den gode kropsspænding skal eleverne bruge til at opnå stabilitet i bevægelse.

I modtagningen er det vigtigt at der er en god relation mellem gymnast og modtager, så samarbejdet er tillidsfuldt. I hvert modul vil vi derfor arbejde med at eleverne på kryds og tværs modtager hinanden.
I forløbet skal eleverne lære at kippe, håndstand med modtagning, håndstand rulle (med modtagning), forlæns og baglæns rulle, salto, kraftspring, hovedspring, strakt overslag og vejrmølle.
Forløbet afsluttes med en opvisning hvor eleverne viser både enkelte og sammensatte spring.

Eksempel på sammensatte spring:
Hovedspring-rulle
Kraftspring-rulle
Kraftspring-salto
Håndstand-rulle
Håndstand-rulle-ophop-vejrmølle


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer