Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Sophie Engelsbak
|
Hold
|
2022 id/n (1n id, 2n id, 3n id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldspil: basketball
Første forløb bliver basketball med udgangspunkt i nogle elementer fra boldbasis.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musik og bevægelse: hip hop
Vores andet forløb bliver i musik og bevægelse, herunder hip-hop og lidt lanciers.
I hip hop fokuseres på bevægelseskvalitet - tydelige og markerede bevægelser, ofte med store bevægelser i ben og arme, dynamik og kropsbevidsthed samt at kunne holde sig til 4/4- og bevæge sig i takt til musikken.
Grundtrin, som kan bruges eller som kan udvides/udskiftes med egne kreative hop-hop moves:
Shuffle, steptouch, slide, running-man, fourstep, ball change, kickball-change
Inspirationsvideo:
https://www.google.com/search?q=grundtrin+i+hip&oq=grundtrin+i+hip&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQYogQyCggDEAAYogQYiQUyBwgEEAAY7wUyCggFEAAYgAQYogQyBwgGEAAY7wXSAQgzOTMzajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:f81bcaad,vid:8M8mZonBDO8,st:0
Forløbet afsluttes med koreografier fremvist for resten af klassen.
Teori: s. 35-36 om hip-hoppens historie og karakteristika
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nye og klassiske idrætter: crossfit
Vi arbejder med udvalgte løft og bevægelser inden for crossfit. Eleverne får kendskab til måder at arbejde på - WOD, AMRAP, IGYG; EMOM, Chipper.
Forløbet afsluttes med at fremvise udvalgte løft og gennemgang af udvalgte principper i crossfitt. Eleverne introduceres også til forskellige mobilitets - samt opvarmningsøvelser til crossfit.
Se inspirationspapir med øvelser og viden om crossfit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Nye og klassiske idrætter: crossfit
Vi arbejder med udvalgte løft og bevægelser inden for crossfit. Eleverne går kendskab til måder at arbejde på - WOD, AMRAP, IGYG; EMOM, Chipper.
Forløbet afsluttes med et gruppearbejde, hvor formålet at, at eleverne får sammensat en lille WOD på 8-10 minutter med et bestemt princip og hvor enkelte elementer skal med, f.eks. et gennemgået løft og øvelser, som vi har været igennem i forløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Boldspil: fodbold
Vi arbejder med grundlæggende teknik og spark i fodbold, inderside, yderside, afslutninger langt ude fra, hovedstød, placering på banen, småspil samt kamp på fuld bane.
Elever fra klassen underviser resten af klassen i de fleste tekniske øvelser samt opvarmnings og spiløvelser.
Teori: fodboldens historie, de vigtigste spark samt lidt fysiologi omkring korte intense arbejdsperioder med anaerobe og aerobe processer s.60-66 med undtagelse af afsnittet om taktik og målmandens opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nye og klassiske idrætter: badminton
I dette forløb introduceres eleverne til de forskellige greb, svingsløjfer, de vigtigste slag i badminton, herunder clear, drop, netdrop, kort og lang serv vigtigheden af et godt benarbejde samt regler for single- og doublespil.
Teori: s. 79-84(ikke fysiologien) i idræt c samt det overlappende papir om de faglige mål i badminton samt de forskellige inspirationsvideoer om svingsløjfer, underarmsrotation, benarbejde mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Musik og bevægelse: opvarmningsprogrammer
Elevernes introduceres til opvarmningsprogrammet og hvorfor det er vigtigt at varme op og hvad det skal indeholde ift opvarmning af led og større muskelgrupper samt inspirere og gøre varm til anden aktivitet efterfølgende. Eleverne inddeles i grupper og fremviser deres programmer inden der spilles badminton.
De faglige mål omhandler aktiv brug af musikken, bevægelseskvalitet i fremførelsen samt brug af ledopvarmning, kredsløbsøvelser med højere intensitet(løb/hop), styrkeøvelser for de store muskelgrupper(mave, ryg, ben, arme), bevægelighedsøvelser(vrid/sving) samt evt udstræk.
Teori: s. 10-13 i idræt c. og opvarmning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nye og klassiske idrætter: boksning
Vi arbejder med forskellige styrkeøvelser og kardioøvelser og gennemgår grundteknikkerne bag slagene jab, kryds, hook og uppercut. Der arbejdes med skyggeboksning, benstilling, hurtige hænder, forskellige kombinationer med makker med pad og ìntervaltræning på sandsække. Eleverne optager til sidst små videosekvenser med deres kombinationer.
Teori: de forskellige vedhæftede inspirationsvideoer med fokus på den rette teknik og intensitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Musik og bevægelse: lanciers
Vi gennemgår de 5 ture og eleverne trænes i at finpudse lanciers/chasseztrin mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojektet
Eleverne arbejder med deres eget individuelle træningsprojekt omkring aerobe forbedringer. Forløbet startes og sluttes med en coopertest og inkluderer også en midtvejstest. Eleverne skal føre træningsdagbog og uploade træningspas på Strava samt aflevere midtvejsrapport og endelig rapport med refleksioner over forløbet, evetntueller fysiske og psykiske forandringer/forbedringer.
Teori: s. 101-103 om træningsprojektet i idræt c-bogen samt viden om træning af kredsløbskonditionen på baggrund af pulstælling, herunder særligt hvilken træningsintensitet s. 180-182
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Midtvejsafrapportering med træningslogbog
|
24-09-2024
|
Endelig rapport over træningsprojekt
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Musik og bevægelse: vals og jive
Vi øver grundtrin i både vals og jive, herunder drejninger i vals samt forskellige variationer i jive.
Vigtigheden af at føre samt musikkens taktart til begge pardanse.
Eleverne orienterer sig i forskellige variationer af særligt jive og afslutter forløbet med et gruppearbejde, som fører til en koreografi i en eller begge stilarter med indlagte `musts`, som f.eks. en tydelig start, en tydelig afslutning samt partnerskifte undervejs.
Teori: videoer på modulerne om forskellige variationer til jive, f.eks. sliding doors og drejninger i vals. samt idræt c-bogen, hvor der læses om pardanse s. 24-33(dog ikke siderne om salsa og fysiologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Boldspil: floorball
Fokus i dette forløb er udvalgte tekniske elementer, spilforståelse samt fysisk form og evnen til sammenspil - og selvfølgelig de mest basale regler, så ingen stave kommer over hoftehøjde og så eleverne får kendskab til vigtigheden af at slå til bolden og ikke andet.
Tekniske færdigheder, herunder gode og præcise afleveringer i en optimal udgangsposition(godt benarbejde), dribleevner og evnen til at holde bolden tæt på staven samt diverse skudformer som trækskud og stående skud.
Teori: omhandler samme teori som til dele af træningsprojeket. Den aerobe træning og forbedring af kredsløbskonditionen og den maksimale iltoptagelse. s. 178-182
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984557",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984557",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984557"
}