Holdet 2022 id/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Sophie Engelsbak
Hold 2022 id/n (1n id, 2n id, 3n id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldspil: basketball
Titel 2 Musik og bevægelse: hip hop
Titel 3 Nye og klassiske idrætter: crossfit
Titel 4 Nye og klassiske idrætter: crossfit
Titel 5 Boldspil: fodbold
Titel 6 Nye og klassiske idrætter: badminton
Titel 7 Musik og bevægelse: opvarmningsprogrammer
Titel 8 Nye og klassiske idrætter: boksning
Titel 9 Musik og bevægelse: lanciers
Titel 10 Træningsprojektet
Titel 11 Musik og bevægelse: vals og jive
Titel 12 Boldspil: floorball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldspil: basketball

Første forløb bliver basketball med udgangspunkt i nogle elementer fra boldbasis.

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Musik og bevægelse: hip hop

Vores andet forløb bliver i musik og bevægelse, herunder hip-hop og lidt lanciers.
I hip hop fokuseres på bevægelseskvalitet - tydelige og markerede bevægelser, ofte med store bevægelser i ben og arme, dynamik og kropsbevidsthed samt at kunne holde sig til 4/4- og bevæge sig i takt til musikken.

Grundtrin, som kan bruges eller som kan udvides/udskiftes med egne kreative hop-hop moves:
Shuffle, steptouch, slide, running-man, fourstep, ball change, kickball-change

Inspirationsvideo:

https://www.google.com/search?q=grundtrin+i+hip&oq=grundtrin+i+hip&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQYogQyCggDEAAYogQYiQUyBwgEEAAY7wUyCggFEAAYgAQYogQyBwgGEAAY7wXSAQgzOTMzajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:f81bcaad,vid:8M8mZonBDO8,st:0


Forløbet afsluttes med koreografier fremvist for resten af klassen.


Teori: s. 35-36 om hip-hoppens historie og karakteristika
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 3 Nye og klassiske idrætter: crossfit

Vi arbejder med udvalgte løft og bevægelser inden for crossfit. Eleverne får kendskab til måder at arbejde på - WOD, AMRAP, IGYG; EMOM, Chipper.

Forløbet afsluttes med at fremvise udvalgte løft og gennemgang af udvalgte principper i crossfitt. Eleverne introduceres også til forskellige mobilitets - samt opvarmningsøvelser til crossfit.

Se inspirationspapir med øvelser og viden om crossfit.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Nye og klassiske idrætter: crossfit

Vi arbejder med udvalgte løft og bevægelser inden for crossfit. Eleverne går kendskab til måder at arbejde på - WOD, AMRAP, IGYG; EMOM, Chipper.
Forløbet afsluttes med et gruppearbejde, hvor formålet at, at eleverne får sammensat en lille WOD på 8-10 minutter med et bestemt princip og hvor enkelte elementer skal med, f.eks. et gennemgået løft og øvelser, som vi har været igennem i forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Boldspil: fodbold

Vi arbejder med grundlæggende teknik og spark i fodbold, inderside, yderside, afslutninger langt ude fra, hovedstød, placering på banen, småspil samt kamp på fuld bane.

Elever fra klassen underviser resten af klassen i de fleste tekniske øvelser samt opvarmnings og spiløvelser.

Teori: fodboldens historie, de vigtigste spark samt lidt fysiologi omkring korte intense arbejdsperioder med anaerobe og aerobe processer s.60-66 med undtagelse af afsnittet om taktik og målmandens opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nye og klassiske idrætter: badminton

I dette forløb introduceres eleverne til de forskellige greb, svingsløjfer, de vigtigste slag i badminton, herunder clear, drop, netdrop, kort og lang serv vigtigheden af et godt benarbejde samt regler for single- og doublespil.

Teori: s. 79-84(ikke fysiologien) i idræt c samt det overlappende papir om de faglige mål i badminton samt de forskellige inspirationsvideoer om svingsløjfer, underarmsrotation, benarbejde mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Musik og bevægelse: opvarmningsprogrammer

Elevernes introduceres til opvarmningsprogrammet og hvorfor det er vigtigt at varme op og hvad det skal indeholde ift opvarmning af led og større muskelgrupper samt inspirere og gøre varm til anden aktivitet efterfølgende. Eleverne inddeles i grupper og fremviser deres programmer inden der spilles badminton.

De faglige mål omhandler aktiv brug af musikken, bevægelseskvalitet i fremførelsen samt brug af ledopvarmning, kredsløbsøvelser med højere intensitet(løb/hop), styrkeøvelser for de store muskelgrupper(mave, ryg, ben, arme), bevægelighedsøvelser(vrid/sving) samt evt udstræk.

Teori: s. 10-13 i idræt c.  og opvarmning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nye og klassiske idrætter: boksning

Vi arbejder med forskellige styrkeøvelser og kardioøvelser og gennemgår grundteknikkerne bag slagene jab, kryds, hook og uppercut. Der arbejdes med skyggeboksning, benstilling, hurtige hænder, forskellige kombinationer med makker med pad og ìntervaltræning på sandsække. Eleverne optager til sidst små videosekvenser med deres kombinationer.

Teori: de forskellige vedhæftede inspirationsvideoer med fokus på den rette teknik og intensitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Musik og bevægelse: lanciers

Vi gennemgår de 5 ture og eleverne trænes i at finpudse lanciers/chasseztrin mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Træningsprojektet

Eleverne arbejder med deres eget individuelle træningsprojekt omkring aerobe forbedringer. Forløbet startes og sluttes med en coopertest og  inkluderer også en midtvejstest. Eleverne skal føre træningsdagbog og uploade træningspas på Strava samt aflevere midtvejsrapport og endelig rapport med refleksioner over forløbet, evetntueller fysiske og psykiske forandringer/forbedringer.

Teori: s. 101-103 om træningsprojektet i idræt c-bogen samt viden om træning af kredsløbskonditionen på baggrund af pulstælling,  herunder særligt hvilken træningsintensitet s. 180-182
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Midtvejsafrapportering med træningslogbog 24-09-2024
Endelig rapport over træningsprojekt 01-11-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Musik og bevægelse: vals og jive

Vi øver grundtrin i både vals og jive, herunder drejninger i vals samt forskellige variationer i jive.
Vigtigheden af at føre samt musikkens taktart til begge pardanse.

Eleverne orienterer sig i forskellige variationer af særligt jive og afslutter forløbet med et gruppearbejde, som fører til en koreografi i en eller begge stilarter med indlagte `musts`, som f.eks. en tydelig start, en tydelig afslutning samt partnerskifte undervejs.

Teori: videoer på modulerne om forskellige variationer til jive, f.eks. sliding doors og drejninger i vals. samt idræt c-bogen, hvor der læses om pardanse s. 24-33(dog ikke siderne om salsa og fysiologi)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Boldspil: floorball

Fokus i dette forløb er udvalgte tekniske elementer, spilforståelse samt fysisk form og evnen til sammenspil - og selvfølgelig de mest basale regler, så ingen stave kommer over hoftehøjde og så eleverne får kendskab til vigtigheden af at slå til bolden og ikke andet.

Tekniske færdigheder, herunder gode og præcise afleveringer i en optimal udgangsposition(godt benarbejde), dribleevner og evnen til at holde bolden tæt på staven samt diverse skudformer som trækskud og stående skud.


Teori: omhandler samme teori som til dele af træningsprojeket. Den aerobe træning og forbedring af kredsløbskonditionen og den maksimale iltoptagelse. s. 178-182
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde