Holdet 2022 SA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Niels Leifer
Hold 2022 SA/u (1u SA, 2u SA, 3u SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik - med fokus på FV22
Titel 2 Kriminalitet
Titel 3 Fremtidens velfærd
Titel 4 Korankrisen
Titel 5 IP - Rusland, Ukraine og Vesten
Titel 6 SRO-forløb: Det splittede USA
Titel 7 Danmarks økonomiske situation
Titel 8 Ung i det senmoderne samfund
Titel 9 Optakt til FF3: Valg i USA
Titel 10 Køn og ligestilling
Titel 11 Miniforløb: Ulighed
Titel 12 Globaliseringen - ven eller fjende?
Titel 13 Hvem bestemmer her? - Magt og demokrati

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik - med fokus på FV22

Vi skal analysere Folketingsvalget ved hjælp af en række teorier og modeller om både partiers og vælgeres adfærd.


Vigtigt kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politisk meningsdannelse og medier

Vigtige faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kriminalitet

Vi skal arbejde med kriminalitet og se på bl.a.:
- udviklingen i kriminaliteten -hvilke forbehold skal man tage til statistikkerne
- forklaringer på kriminalitet
- konsekvenser af kriminalitet
- løsninger på kriminalitet

Vigtige faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark (...) og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger (...)

Vigtigt kernestof:
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer,
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. 1: Partier og vælgere 25-01-2023
Kriminalitet - sammenligning 27-03-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fremtidens velfærd

Vi skal arbejde med den danske velfærdsstat og de udfordringer den står overfor. Vi vil her også sammenligne med hvordan velfærdsstaten er indrettet i andre samfund.

Vigtige faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Vigtigt kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked,
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd


Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. 3 Holdninger til velfærdsstaten 01-05-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Korankrisen

Vi vil se på den aktuelle debat om koranafbrændinger og et eventuelt forbud herimod.
Vi vil i forbindelse med forløbet gennemgå nyt stof om menneskerettigheder, medborgerskab, m.m. Vi vil også anvende tidligere stof fra politik til at analysere partiernes positioner, og vi skal snuse til nogle begreber fra International Politik, der også er relevante.

Vigtige faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Vigtigt kernestof:
- (...) rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 -Regression, hypoteser og sammenlign 04-09-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 IP - Rusland, Ukraine og Vesten

Med udgangspunkt i den aktuelle krig mellem Ukraine og Rusland skal vi igennem det grundlæggende stof i International Politik. Vi skal lære om de forskellige teoriretninger inden for IP, se på de vigtigste aktører i det internationale system og undersøge og diskutere Danmarks handlemuligheder både generelt og i forhold til den aktuelle konflikt i Ukraine.

Vigtige faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Vigtigt kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.


Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 - IP-systemet 09-10-2023
Aflevering 3 - dansk udenrigspolitik 09-11-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SRO-forløb: Det splittede USA

Som optakt til jeres SRO i engelsk og samfundsfag skal vi arbejde samfundsfagligt med uligheden i det amerikanske samfund.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 4 - Ulighed i USA 11-12-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Danmarks økonomiske situation

I dette forløb skal vi undersøge Danmarks økonomiske situation, som bl.a. er præget af en høj inflation. Det grundlæggende teoristof i økonomi skal gøre os klogere på årsagerne til den aktuelle situation og på de muligheder man har for at styre den økonomiske udvikling.

Vigtige faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk (...) materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere


Vigtigt kernestof:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Som afslutning på forløbet vil vi træne synopsis til mundtlig eksamen ud fra følgende materiale:
Bilagsmateriale:


• Bilag 1: Grafer fra Danmarks statistik og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
• Bilag 2: Forord til SVM-regeringens udspil til skattereformen ”Mere attraktivt at arbejde”: https://skm.dk/aktuelt/publikationer/politiske-udspil-og-aftaler/mere-attraktivt-at-arbejde-reform-af-personskat
• Bilag 3: Peter Simonsen: ”Nordjyske mener: Kære Mette Frederiksen, hvem er det lige, der bryder samfundskontrakten?”, 26. september 2023 Nordjyske.dk
• Bilag 4: Steen Bocian: ”Den danske konkurrenceevne er i top, det er vores skattesystem langtfra” Børsen, 20. JUN. 2023
• Bilag 5: Sofie Holme Andersen: ”Finansloven er rigeligt stram”, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 31. oktober 2023, https://www.ae.dk/debatindlaeg/2023-10-finansloven-er-rigeligt-stram
• Bilag 6: Per Thiemann: ”Vismændene: Regeringen må stramme op, ellers koger dansk økonomi over”, Politiken, 11. oktober 2023



Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk økonomi 14-03-2024
Dansk økonomi : genaflevering og notat 22-04-2024
Sidste aflevering: Synopsis økonomi 16-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ung i det senmoderne samfund

Vi skal inden for sociologi arbejde med hvordan det er at være ung i det aktuelle "senmoderne" samfund, sammenlignet med andre tidsperioder.
Vi skal bl.a. se på det paradoksale I at de unge i dag på mange måder er mere frie og priviligerede end nogensinde før - og samtidig slås mange unge med problemer som angst og depressioner.

I stifter bekendtskab med nogle af de store, aktuelle sociologer, bl.a. Anthony Giddens og Thomas Ziehe.

Vi vil også arbejde med nogle af de "klassiske" sociologer fra for ca. 100/150 år siden og se hvordan mange af deres begreber og teorier faktisk stadig er relevante i dag.

Vigtige faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk (...) materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere herpå

Vigtigt kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Som afslutning på forløbet træner vi synopsis til mundtlig eksamen ud fra følgende materialesæt:

• Bilag 1: ”Globalt Lykkeindeks”, Globalis, 2020, https://bit.ly/3FO0fYu
• Bilag 2: Hakon Mosbech, ”Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil”, Zetland, d. 25. marts 2021
• Bilag 3: Malthe Gade Némery, ”I min generation er det nemmest bare at sige, at man har det dårligt”, 26. februar 2023, Politiken
• Bilag 4: Rasmus Andersen, ”I jagten på det perfekte har en generation af unge gjort alle fejl til en personlig katastrofe”, Politiken, d. 2. august 2020
• Bilag 5: Astrid Johanne Høg: ”Amerikansk forfatter: De unge mistrives ikke. De har fået en overdosis af moderne psykologi”, 21. september 2024 Berlingske
• Bilag 6: Statistik om unges trivsel, fra Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel 2022, VIVE - Viden til Velfærd. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Trivsel blandt børn og unge 29-08-2024
2. aflevering: Diskussion om unges trivsel 26-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Optakt til FF3: Valg i USA

Som optakt til FF3 arbejder vi med det amerikanske valg, og hvad der præger det amerikanske samfund i disse år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Køn og ligestilling

Vi skal arbejde med obligatorisk stof om køn og ligestilling i Danmark.
Der vil hovedsageligt være en sociologisk vinkel på emnet: Hvordan kan man forklare den fortsatte kønsulighed man finder i Danmark, herunder et fokus på spørgsmålet om strukturen eller aktøren er afgørende. Der vil også være en mere politisk vinkel på emnet, hvor vi skal se på hvad forskellige aktører mener man kan og bør gøre for at øge ligestillingen.

Vi slutter forløbet af med at træne synopsis til mundtlig eksamen,

Vigtige faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde,
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre


Vigtigt kernestof:
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-  politiske beslutningsprocesser i Danmark

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
4. aflevering - Køn og ligestilling 05-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Miniforløb: Ulighed

Vi vil arbejde med lidt ekstra stof om ulighed, et begreb som vi har arbejdet med i mange af vores forløb, herunder forløbene om kriminalitet, velfærd, "det splittede USA" og køn/ligestilling.

Fokus vil være på Lars Olsens model med "ressourcebeholdere" til at beskrive den såkaldte "nye ulighed i samfundet".

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- forholdet mellem aktør og struktur

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Globaliseringen - ven eller fjende?

Vi skal arbejde med fænomenet globalisering og se på hvordan det påvirker verden. Ud over at arbejde med generelle teorier om handel og økonomisk udvikling vil vi fokusere på tre emner:
- hvad betyder globaliseringen for forholdet mellem rige og fattige lande?
- hvad betyder globaliseringen for dansk økonomi
- Trump siger at ""tariffs" er "the most beautiful word in the dictionary" - men er told på varer en fordel eller en ulempe for USA og resten af verden?
- vi vil også se på udviklingsbistand

I forløbet indgår en ekskursion til Kbh. med et foredrag hos Cepos om frihandel kontra protektionisme.

Vigtige faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Vigtigt kernestof:
- globaliseringens ... betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3u SA skr. terminsprøve 22-01-2025
7. aflevering - international handel 26-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Hvem bestemmer her? - Magt og demokrati

Vi vil arbejde med begreber og teorier om magt og demokrati og bruge det til at belyse hvor magten ligger i det danske samfund.
Vi vil bl.a. analysere konkrete lovgivningsprocesser ved hjælp af det teori- og begrebsapparat vi opbygger.

Vigtige faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Vigtigt kernestof:

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
̶  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.

Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer