Titel
8
|
Ung i det senmoderne samfund
Vi skal inden for sociologi arbejde med hvordan det er at være ung i det aktuelle "senmoderne" samfund, sammenlignet med andre tidsperioder.
Vi skal bl.a. se på det paradoksale I at de unge i dag på mange måder er mere frie og priviligerede end nogensinde før - og samtidig slås mange unge med problemer som angst og depressioner.
I stifter bekendtskab med nogle af de store, aktuelle sociologer, bl.a. Anthony Giddens og Thomas Ziehe.
Vi vil også arbejde med nogle af de "klassiske" sociologer fra for ca. 100/150 år siden og se hvordan mange af deres begreber og teorier faktisk stadig er relevante i dag.
Vigtige faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk (...) materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere herpå
Vigtigt kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Som afslutning på forløbet træner vi synopsis til mundtlig eksamen ud fra følgende materialesæt:
• Bilag 1: ”Globalt Lykkeindeks”, Globalis, 2020, https://bit.ly/3FO0fYu
• Bilag 2: Hakon Mosbech, ”Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil”, Zetland, d. 25. marts 2021
• Bilag 3: Malthe Gade Némery, ”I min generation er det nemmest bare at sige, at man har det dårligt”, 26. februar 2023, Politiken
• Bilag 4: Rasmus Andersen, ”I jagten på det perfekte har en generation af unge gjort alle fejl til en personlig katastrofe”, Politiken, d. 2. august 2020
• Bilag 5: Astrid Johanne Høg: ”Amerikansk forfatter: De unge mistrives ikke. De har fået en overdosis af moderne psykologi”, 21. september 2024 Berlingske
• Bilag 6: Statistik om unges trivsel, fra Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel 2022, VIVE - Viden til Velfærd. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Alt digitalt materiale til forløbet ligger i mappen i Lectio med samme navn som forløbet.
Online hjælpemidler:
ordbogen.com
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
|