Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Hanne Skadborg
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Relationships
Forløbet introducerer til fiktionsgenren og dens analyseværktøjer, samt sætter fokus på mundtlighed. Vi skal læse forskellige noveller, som belyser forskellige relationer, f.eks. father-son relationships og friendships. I forløbet indgår også skriftlighed, hvori eleverne b.la. træner summary.
Supplerende stof:
analyseværktøjer til fiktionsanalyse og filmanalyse; b.la. på minlæring.dk.
Kernestof:
Lucy Cross: 'The Sin Bin or Lucy's Heart' (short story, ) 5 sider
Michael Richards: ‘Just Like That’ (short story, 1987) 5 sider
Ray Bradbury: 'The Highest Branch on the Tree'; adapted from the short story by Ray Bradbury with the same title) 4 sider
Short film 'Eight', by Stephen Daldry, 1998; 12 min / 2 sider
Kernestof sider i alt ca. 16
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hooliganism EKSAMEN
I forløbet skal vi undersøge årsager til og karakteren af den hooliganisme, som særligt prægede England i 1980'erne og frem. Klassen læser forskellige artikler og ser dokumentarfilm (primært kilder fra BBC) og introduceres til sagprosaanalyse (det retoriske pentagram, argumentationsanalyse, appelformer). Vi skal bl.a. se hvor, hvorfor nogle mennersker er tiltrukket af miljøet og om det er muligt at forlade det igen. Vi skal se nærmere på de løsninger, som man henover tid har forsøgt sig med for at mindske hooliganisme.
Supplerende materiale:
Små film på Youtube om hooliganisme i England; 3 sider
Internetsøgninger (ca 2 sider) i gruppearbejde om feks.:
The Chelsea Headhunters
Find information here: https://chelseaheadhunters.co.uk/
The Millwall Bushwhackers
Find information here: https://en.wikipedia.org/wiki/Millwall_Bushwackers
Combat 18
Find information here: https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_18#
FA campaign 'Don't Be that Idiot' (2019) (article ESPN May 30, 2019 + video) 2 sider
BBC documentary: Donald Macintyre 'Undercover With the Firm' (1999)
Kernestof:
BBC articles:
From Hooligan to Paster
Running With the Naughty Forty
Hooligans Jailed after TV Exposure
Justin Parkinson, BBC News Magazine 2016: Five ways to stop football hooliganism
Daily Star: Guimaraes schools closed amid fears of hooliganism at England v Holland Nations League tie. Article, 2019.
The Guardian: Football hooliganism, once the English disease, is more like a cold sore now. Article, 2013.
Kernestof estimeret omfang: 30 ns.
Supplerende stof sider i alt ca. 7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
British Empire and multicultural Britain EKSAMEN
Med afsæt i English som Lingua Franca er der i dette forløb fokus på engelsk imperialisme: Imperiets begyndelse, dets omfang og de motiver som lå bag imperialismen. Vi skal bla. se eksempler på positive og negative syn på imperialisme og på hvad der sker, når forskellige kulturer møder hinanden.
Eleverne arbejder med forskellige teksttyper og genrer og træner både fiktions- og sagprosaanalyse og forløbet inddrager også skriftllighed (tekstanalyse).
Supplerende materiale:
Opgave om The History of the British Empire; research online sources, ca. 4 sider.
Om The Decline of the British Empire; uddrag fra http://www.nationalarchives.gov.uk/education/empire/g3/overview.htm; 1 side
Om Commonwealth: https://www.youtube.com/watch?v=rkypkxYQs5A (3 min.) 0.5 side
Om Multicultural Britain: https://www.youtube.com/watch?v=_nBLoKBeylo (3 min.) 0.5 side
Kernestof:
Anthems: God Save the Queen + Rule Britannia. 2 sider.
R: Kipling: White Man's Burden (From: Worlds of English, Finderup og Fog, Systime, 2012, side 35-36) 3 sider.
Excerpt from G. Orwell 'Burmese Days'. (Wider Contexts, side 271-274. 4 sider.
Qaisra Sharaz: 'A Pair of Jeans' (short story, 1998) Forkortet; 2 sider
John Agard: Listen Mr. Oxford Don; From: Worlds of English, Finderup og Fog, Systime, 2012, side 69-70; 1 side
'Bagdad Express'; short film by Nimer Rashed (2008) 2 sider
Supplerende stof sider i alt ca. 6
Kernestof sider i alt ca. 16
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Images of India EKSAMEN
Med afsæt i vores forløb om British Empire, skal eleverne gennem forskellige teksttyper og -genrer opnå viden om Indien dengang og nu. Vi skal særligt fokusere på kultursammenstød og på kvinders levevilkår og rettigheder i Indien.
Vi har haft særligt fokus på mundtlighed og derudover er to tekstmaterialer behandlet i hver sin skriftlige aflevering.
Supplerende stof:
Arbejde med 'The Bell Bajao Campaign' 3 sider
BBC Empire; Jeremy Paxton: 'Making Ourselves at Home' (dokumentar; Youtube) 60 min./10 sider
'Pigeliv og kvindeliv: ingen dans på roser (fakta tekst side184-189, Indien: den nye stormagt, Columbus 2014) 5 sider
India’s Daugther (BBC dokumentar fra CFU) 60 min./ 10 sider
Kernestof:
R.K. Narayan, 1970: 'A Horse and Two Goats' (short story; fra Worlds of English) 5 sider
Vikram Seth; 1993: 'A Suitable Boy'; uddrag af roman (S. 191-195 Indien - den nye stormagt, Columbus 2014) - 5 sider
Danny Boyle (2008) 'Slumdog Millionaire' (drama film) 120 min./20 sider
The Guardian; Amrit Dhillon (2024): 'Indian women march to ‘reclaim the night’ after doctor’s rape and murder' (artikel) 4 sider
Supplerende stof i alt ca. 28 sider
Kernestof i alt ca. 34 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Dreams EKSAMEN
Forløbet taget udgangspunkt i temaet The American Dream og undersøger dels de historiske, kulturelle oig politiske aftryk i forståelsen af den amerikanske drøm (Vi har arbejdet med temaerne: The American Dream, Frontier Heritage, American values, American politics). Klassen har særligt trænet sagprosaanalyse. I forløbet indgår forskellige genrer og tekstbegreber (taler, små videoer, film)
Supplerende stof:
Presentations American Icons: Internet research + finding sources. ca. 5 sider
Som introduktion til forløbet har eleverne gruppevis arbejdet med små præsentationer om:
The national flag + The national anthem / The Star-Spangled Banner
The Statue of Liberty
The Declaration of Independence
George Washington
The Founding Fathers and Mount Rushmore
Abraham Lincoln & The Civil War and his Gettysburg Address
‘Which Ideologies Do the Two Parties Represent’ fra USA Now, Forlaget Colombus. 3 sider.
'Now and then: The American Dream' (lærerstof) 2 sider.
'American Values' (lærerstof, Kilde: https://vintageamericanways.com/) 2 sider
E. N. Kearny: ‘The Frontier Heritage’, 1984. Fra Worlds of English. 3 sider.
Kernestof:
Videoer:
‘Ice Cube sculpture’ - The American Dream; The New Yorker, 2016. 1.5 sider/5 min.
The New Yorker, video Youtube.
'National: Defining the American Dream' | The New York Times; Video Youtube; 0,5 side/3 min.
Tekster:
B. Obama: 'The American Promise', Fra Worlds of English; 2 sider.
Joe Biden and Donald Trump Campaign videos + working with tone (lærerstof) 2 sider
President Biden on 'Standing up for Democracy' (uddrag) Washington, D.C.2022) 2 sider
Interview med A.Schwarzenegger: 'Call Me Arnold'; fra: Niels Krohn, Evergreens, Sydfynske Ord 1997. 4 sider
President-elect, Donald Trump’s Victory Speech, 2024 (uddrag) 2 sider
Film:
Clint Eastwood; 'Gran Torino' (2008); 120 min./20 sider
Supplerende stof i alt ca. 12 sider.
Kernestof i alt ca. 37 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighedsforløb
Et kort skriftlighedsforløb som optakt til terminsprøven. Forløbet træner med udgangspunkt i opgave 6c (om kortfilm) de tre skrivediscipliner summary, analytical essay og diskussion + grammatikopgaverne. Der indgår tre skriveøvelser med tilhørende mundtlig respons.
Forløbet har desuden fokus på at træne de forskellige analyseværktøjer til hhv. fiktion og sagprosa, samt filmtekniske virkemidler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Being Different EKSAMEN
Værklæsning: Being Different.
Forløbet er tilrettelagt med romanen 'The Curious Incident of the Dog in the Nighttime' af Mark Haddon. I forløbet har fokus været på at opnå større kendskab til autismespektret og generelt det 'at være anderledes': hvad har det af konsekvenser for dem, som er anderledes end de fleste og for dem, som står dem nær? hvilke reaktioner har samfundet og hvorfor? Hvad kan man gøre, for at gøre plads til alle?
Supplerende stof:
Opslag på nettet om Asperger/autisme 2 sider.
Film: 'Extremely Loud and Incredibly Close' (2011) by director: Stephen Daldry; 130 min./20 sider. (baseret på roman af Jonathan Safran Foer)
Kernestof:
Roman af Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Nighttime; 2003;
The Guardian (2019): Alison Rourke: 'Greta Thunberg responds to aspergers critics: It's a superpower. 2 sider
Supplerende stof i alt ca. 20 sider
Kernestof i alt ca. 270 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Crime in Fiction EKSAMEN
Vi skal arbejde med krimigenren og dens udvikling og forskellige genretræk. Vi skal arbejde med de klassiske detektivhistorier og mere moderne krimifortællinger.
Supplerende stof:
'Crime Fiction': fra Crime in Fiction, Gitte Barkholt & Jørgen Jepsen, Systime, 2008, s. 7-9; 3 sider
'The Golden Age of Crime fiction'; fra Crime in Fiction, Olaf Baun Grarup og Ole Ravn, Systime, 1994, s. 174-176. 3 sider
'Setting, Character, plot'; fra Introduction to Crime Fiction; side 10-15; 6 sider
Kernestof:
Film: 'Murder on the Orient Express'; directed by Kenneth Branagh(2017) and based on the novel written by Agatha Christie (1934) 120 min / 20 sider
Arthur Conan Doyle: 'Sherlock Holmes - The Adventure of the Speckled Band'; 18 sider
Nick Cave & Kylie Minogue: Where the Wild Roses Grow (1996) song lyrics; 1 side
”Don’t you Hate Having Two Heads?” by Christine Poulsen, Crime in Fiction, Systime, 2008, s. 11-18; 8 sider
Clive Lane, 'Frank's Last Case' (2022) 3,5 sider
supplerende stof i alt ca. 12 sider
Kernestof i alt ca. 50 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
Vi skal samle op på vores eksamensforløb til den mundtlige eksamen og træne mundtlighed, samt få overblik over selve eksamensformen. Derudover repeterer vi de tre skrivegenrer summary, analysis og discussion, og får overblik over grammatikken.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tilladte hjælpemidler eksamen engelsk B
Om skriftlig eksamen: Overordnede regler og retningslinjer:
Digitale og ikke-digitale hjælpemidler er tilladte ved de skriftlige prøver, medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag. Disse fremgår af nedenstående oversigt og af læreplan og vejledninger i de enkelte fag.
For alle prøver gælder, at besvarelsen skal være elevens egen og selvstændige besvarelse. Brug af hjælpemidler, der hindrer dette, er ikke tilladt.
For de digitale hjælpemidler gælder:
Det er tilladt:
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der opbevares lokalt på eksaminandens computer, og som ikke kræver adgang til internettet, herunder noter, ebøger m.v., medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag, eller hjælpemidlerne grundlæggende ændrer på prøvevilkårene.
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der kræver internetadgang, hvis disse fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt på eksaminandens computer. Det gælder fx digitale ordbøger eller digitale
lærebøger, der er brugt i undervisningen.
Det er ikke tilladt:
- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.
- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.
- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.
- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).
- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)
Det er ikke tilladt for eksaminanden at tilgå Studienet.dk, heller ikke i offline-udgaven Exam Mode. Forbuddet gælder også andre lignende portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt medmindre disse er indgået i en undervisningssammenhæng og fremgår af prøvefagets undervisningsbeskrivelse.
Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:
- ChatGPT, Perplexity, Gemini
- Google-søgning
- Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst
Tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i programmer:
- som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad, fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi, ordforråd m.m.
- som kan læse tekst op
- som giver mulighed for opslag, fx ordbøger, grammatikker og digitale bøger
Eksempler på tilladte hjælpemidler:
- Stavekontrol i Word
- Online-ordbøger, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, herunder må disse links bruges:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.dictionary.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.ldoceonline.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.macmillandictionary.com/
https://www.minlaering.dk/
- Digitale læremidler, der ikke kan downloades. Eleverne har arbejdet med onlineplatformen MinLæring og må ligeledes benytte denne via https://app.minlaering.dk/login. Dette inkluderer også beta-ordbogsfunktionen via MinLæring.
Ikke tilladte hjælpemidler:
- Programmer og funktioner i programmer:
- som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder og længere sammenhængende tekstmængder eller sætninger fra et sprog til et andet
- som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser, hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne fremmedsprog
- som giver sætnings- og formuleringsforslag
- som kan omsætte elevens tale til tekst
- som genererer ny original tekst
Eksempler på ikke tilladte hjælpemidler: (Vær opmærksom på, at elever på særlige prøvevilkår har adgang til hjælpemidler, fx AppWriter, der ligger ud over det i oversigten tilladte)
- Oversættelsesfunktioner i onlineordbøger
- Dikterings-og stemmeskrivningsværktøjer
Følgende hjælpemidler må desuden hverken anvendes i online eller offline tilstand:
- AppWriter
- Grammarly
- Word Editor
- Chrome LiveTekstning
- Microsoft 365 Copilot.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984906",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984906",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984906"
}