Titel
5
|
South Africa
Formål:
- Forløbets centrale fokus ligger på at forstå Sydafrikas historie og samfund og forholdet mellem sorte og hvide sydafrikanere under og efter Apartheid (helt frem til 2024) gennem analyse og fortolkning af forskellige fiktions og fakta-tekster og - værker. Begreber som "Apartheid", "ANC", "Afrikaans", "Townships", "Dompas", "Racial segregation" og "Zef" er blandt de særligt centrale termer i forløbet.
- Eleverne skal i forbindelse med forløbet...
- Kunne gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Eleverne skal analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Desuden skal eleverne perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Det bliver vigtigt for eleverne at kunne anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- De skal orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Eleverne skal også kunne anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold:
Forløbets kernestof er som følger...
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Metode:
- Korte læreroplæg som indledning på hvert modul. Typisk anvendes dette ifm. introduktionen af nye genrer, litterære stilarter, historiske perioder og begivenheder eller lign.
- Diverse CL-øvelser, herunder "walk and talk", "stationsøvelser", "quiz og byt" m.fl. - Dette optræder både ved arbejdet med fiktions- og faktatekster.
- Individuelt arbejde med grammatik - Her bruges særligt elektroniske programmer (MinLæring), hvor den enkelte elev i korte sekvenser fordyber sig i det grammatiske stof. Emenrne der dækkes er især "præpositioner", "bindeord", "pronominer".
- Gruppearbejde med fokus på at analysere forskellige sproglige variationer og former herunder særligt hvordan "zef-kulturens" sprog (fra Die Antwoords tekster) har adopteret "afrikaans" og "engelsk". Herunder har eleverne arbejdet med "formelt og uformelt sprog", "høj og lav stil", "skrevet og talt sprog", samt "creole og pidgin-sprog", såvel som "ESL", "ENL", "EFL", "ELF".
Materialer:
- Apartheid South Africa In the 1960s – Photos Of The Black And White Years, Flashbak.com, 2013
- Michelle Faul, ’What liife was like in South Africa during Apartheid, 2013.
- Richard Rive, ”The Bench”, 1963
- Henry Nxumalo, ”Mr Drum goes to jail”, 1954
- Michael T Kauffman, ”Witness tell what they saw when the riots came to Soweto”, 1976
- Michael Holman, 'Who me? A Racist?', 2002
- Frank Lewinberg, 'In Celebration of Walls', 2002
- Magdel Fourie, ’The Dummies Guide to Zef’, 2010
- Die Antwoort, 'Diz is why i’m hot', 2007
- '27 Minutes for 27 years', Canadian Museum for Human Rights, 2019
- Cyril Ramaphosa, 'Inaguration speech', 2024
- South Africa: 30 Years After Apartheid”, Tracks East, Arte, 2024
- “Orania: Sydafrikas Hvide By”, DR Horisont, 2018
Evaluering:
- Feedback og - forward foregår både via elevernes studiebog men også via lærerkommentarer på skriftlige opgaver.
Antal sider: ca. 50 ns.
|