Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Morten Ting
Hold
2023 En/a (
1a En
,
1a En vejl
,
2a En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fairy Tales
Titel 2
American Beliefs and Values
Titel 3
Black Lives in America
Titel 4
Communication and US Presidential Election 2024
Titel 5
Humor and Humorous Devices
Titel 6
Skriftlig eksamen - tilladte hjælpemidler
Titel 7
Detective Fiction og The Curious Incident
Titel 8
Global English and English as Lingua Franca
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fairy Tales
Forløb om eventyr/fairy tales.
Der er bl.a. læst følgende teoretiske/baggrunds tekster:
"About Folk Tales"
"Classic English Fairy Tales and The Well of the World's End"
"Myth 1 - Fairy Tales are Children's Stories"
Ældre fairy tales:
"Donkey Skin" (indgår i pdf'en "Myth 1 ...")
”The Well of the World’s End” (indgår I pdf’en “Classic English …”)
Nyere fiktion:
Troll Bridge (graphic novel by Neil Gaiman
J.K. Rowling: "The Tales of Beedle the Bard":
-"Introduction"
-"The Wizard and the Hopping Pot"
Der er set følgende:
"Explained: Fairy Tales" (Netflix, 2021).
https://www.netflix.com/watch/81273764
"The Storyteller: The Soldier and Death": https://youtu.be/DavI7MWvq-0?
feature=shared
”Shrek” (2001, Adamson & Jenson)
Uddrag af Harry Potter-filmen "Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1 (2010)":
The Tale of the Three Brothers (HD):
https://www.youtube.com/watch?v=bN1_h_eGitE
Indhold
Kernestof:
Hej 1a
I modulet:Explained: Fairy TalesExplained.docx Netflix: Explained Fairy Tales
Husk grammatiklektie om artikler på engelsk på MinLæring:Minlæring - Artikler
Læs de første 6 sider i teksten "About Folk Tales" (til og med s. 11, hvis man kigger på sidetal, der er scannet med ind) og besvar spørgsmål 1-11 i dokumentet.
Lektie til modulet (max. 30 minutter): Læs den vedlagte pdf, der introducerer typiske eventyrtræk og også indeholder eventyret "The Well of the World's End". I skal besvare "While reading"-spørgsmålene på s. 17 i forhold til eventyret "The Well of t
The Well of the World's End - analysis.docx
I skal læse dokumentet "Myth 1 - Fairy Tales Are Children's Stories" som lektie til modulet. I behøver ikke lave opgaverne i dokumentet - det gør I i modulet. Jeg forventer, at alle har lavet lektier.
Questions for Myth 1 and Donkeyskin.docx
Ingen lektie andet end at få lavet det grammatik man måtte være bagud med på MinLæring. Tjek om der er noget I mangler.I modulet starter vi på at se OG ANALYSERE filmen Shrek.
Shrek - work assignments 2023 1a En.docx
Ingen lektie
Grammatiklektie om genitiv:Minlæring - genitiv
Lektie til modulet (ca. 16 minutter): of-genitiv:Minlæring - of-genitiv
Grammatiklektie (ca. 30 min):Minlæring - Kongruens
I modulet:The Storyteller: The Soldier and DeathThe Storyteller- The Soldier and Death.docx
Grammatiklektie:Kongruens fortsat:Minlæring - kongruens fortsat
Anvendes i modulet:
Læs eventyret "The Wizard and the Hopping Pot" fra samlingen "The Tales of Beedle the Bard" af JK Rowling som forberedelse til modulet. The wizard and the hopping pot.pdf Det er lektie at finde ligheder og forskelle med "almindelige" eventyr. Husk hv
The Tales of Beedle the Bard - questions for the Introduction.docx
Grammatiklektie: verbalkongruens og to haveMinlæring - verbalkongruens og to have
I modulet arbejder vi med "Troll Bridge". Troll Bridge - reduced.pdf Assignments - Troll Bridge.docx
Lektie: Læs resten af "Troll Bridge" som forberedelse til modulet.Troll Bridge - reduced.pdf Dem der ikke var til sidste modul pga. forestilling eller andet fravær, skal også læse de første 30 sider, så I alle har indhentet det, I er gået glip af.Læg
I modulet:
Summary
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Getting to know you
26-11-2023
Shrek-besvarelser
18-12-2023
Troll Bridge 3-5
17-01-2024
Troll Bridge - answers
24-01-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
American Beliefs and Values
Forløb om Amerikansk historie og de værdier, som nationen bygger på, og har givet indblik i Nordamerikas og USA's tidlige historie. Forløbet danner desuden grundlag for det efterfølgende forløb ”Black Lives in the US”.
Non-fiktion
"Life in the United States - Searchable" (uddrag af bog)
"The Context of Traditional Values" (uddrag af bog)
"American Beliefs and Values" (uddrag af bog)
"America - The Story of the US" (Dokumentar fra HISTORY):
- Episode 1: Rebels
- Episode 2: Revolution
- Episode 4: Divison
- Episode 5: Civil War
Alle fire episoder er lånt til jer og tilgængelige på CFU:
https://mitcfu.dk/mm/
Artikel: ”How Robert Eggers Used Real Historical Accounts to Create His Horror Sensation ’The Witch’” af Christ O’Falt :
https://www.indiewire.com/features/craft/how-robert-eggers-used-real-historical-accounts-to-create-his-horror-sensation-the-witch-67882/
Film: ”The Witch” (Robert Eggers, 2015)
Indhold
Kernestof:
Lektie om Characterisation på MinLæring/Do It, Write!:Characterisation
Læst og besvaret i modulet:
Lektie om Narration på MinLæring/Do It, Write!:Narration in a short story or novel
I modulet:Life in the United States searchable.pdf
image.png
I modulet:the context of traditional values.pdf
Læs godt på dokumentet "American Beliefs and Values". Afsæt god tid til at læse det, og slå de ord op, som I er i tvivl om. Der er enkelte overlap med den pdf om amerikanske værdier, som I har læst tidligere, men der er også nye elementer, såsom Indi
“American Beliefs and Values”FreedomIndividualismIdealizing what is practicalVolunteerismPsychology of AbundanceMobilityPatriotismProgress The American Dream
Adobe Acrobat Reader:Acrobat Reader
Work assignments for America: The Story of the US
Obs! Jeg er desværre 10 minutter forsinket. Lav disse grammatikøvelser, indtil jeg dukker op. Minlæring
"The Witch" Assignments:
Lektie: Read the article "How Robert Eggers Used Real Historical Accounts to Create His Horror Sensation 'The Witch'":
Lektie: Sidste del af grammatikafsnittet om kongruens i forhold til tricky subjekter:Kongruens - tricky subjekter
Kongruens - tricky subjekter - 1a En.docx
The Witch: A New England Folktale
1,. Historical Accuracy
Grammatiklektie om sætningsanalyse - Introduktion (ca. 27 min):Sætningsanalyse - Introduktion
Arbejd med en sætning ad gangen. Se de tre opgaver for hver sætning nedenfor.
America - the Story of the US - episode 1.docx
Grammatiklektie om sætningsanalyse; denne gang verballed og subjekt (ca. 23 min):Sætningsanalyse - Verballed og subjekt
“America: The Story of the US” - Episode 2: Revolution: mitCFU.DKTake notes about the main points of the episode.
We are going to watch episode 4 of "America - The Story of the US" (Dokumentar fra HISTORY):- Episode 4: Division https://mitcfu.dk/mm/
Abolitionist (substantiv)
Som forberedelse til en kommende skriftlig aflevering, skal I læse om, hvordan man skriver essay (+summary) om en fiktionstekst. Læs også eksemplet på et godt summary+essay nederst på siden. Ifølge MinLæring burde det tage omkring 23 minutter.Assignm
I modulet:
Half-mown Lawn - Dan Powell.pdf
Minlæring - Do it write
analysis - fields of vision 1.pdf
Grammatiklektie om sætningsanalyse (subjektsprædikat, objektsprædikat og adverbialled, ca. 21 minutter):Minlæring - sætningsanalyse
Vi bruger modulet på at skrive analyseafsnit om "Half-mown Lawn". Hvis I ikke var der sidste mandag, så sørg for at få læst teksten hjemme.
Read the short story "Half-Mown Lawn" by Dan Powell and write at least 300 words about which analytical elements you find the most relevant to analyse and WHY. When you finish the part, go on to start writing a paragraph on one of the elements.
toolbox - analysis.pdf
Sidste skrivemodul, hvor vi arbejder på analyse/essay om Half-mown Lawn. Skriv en indledning og en konklusion til at komme umiddelbar før og efter jeres analytiske afsnit, som I allerede har skrevet.
America: The Story of the US - Episode 5: "Civil War"Write down notes about important information in the episode - especially regarding the lives of African-Americans.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Black Lives in America
Forløb om Black Lives in America med afsæt i tidligere forløb om American Beliefs and Values.
Følgende opslag på "Black History Milestones" fra
History.com
:
1: 'Separate But Equal,' 1896
2:Washington, Carver & Du Bois, 1900
3: NAACP Founded, 1909
4: Marcus Garvey and the UNIA, 1916
5: Harlem Renaissance, 1920
6: African Americans in WWII, 1941
7: Brown v. Board of Education, May 17, 1954
https://web.archive.org/web/20240211130145/https://www.history.com/topics/black-history/black-history-milestones
Oversigt:sdokument ” Overview of African-American history from Wikipedia”
Prologen til bogen ”Stamped from the Beginning” af Ibram X. Kendi (bemærk: delt i to pdf’er)
Artikel: ”Stamped from the Beginning Doc Pulls up the Roots of American Racism” (har også titlen ”Stamped from the Beginning Examines America’s False Narratives About Race"):
https://www.netflix.com/tudum/articles/stamped-from-the-beginning-release-date-cast-news
Emmett Till is murdered | August 28, 1955 | HISTORY
https://web.archive.org/web/20250321210120/https://www.history.com/this-day-in-history/august-28/the-death-of-emmett-till
How Emmett Till's Murder Galvanized the Civil Rights Movement | HISTORY
https://web.archive.org/web/20240702070131/https://www.history.com/news/new-book-sheds-light-on-the-murder-of-emmett-till-the-civil-rights-movement
Starten af novellen ”Today, You are a Black Revolutionary” (kun 14 linjer)
” (1966) The Black Panther Party Ten-Point Program”:
https://www.blackpast.org/african-american-history/black-panther-party-ten-point-program-1966/
” Malcolm X: Children, Assassination & Quotes | HISTORY”
https://web.archive.org/web/20240302180610/https://www.history.com/topics/black-history/malcolm-x
Martin Luther King, Jr.
https://web.archive.org/web/20240302102029/https://www.history.com/topics/black-history/martin-luther-king-jr
”The hashtag #BlackLivesMatter first appears, sparking a movement”:
https://www.history.com/this-day-in-history/july-13/blacklivesmatter-hashtag-first-appears-facebook-sparking-a-movement
Video: ”Black Lives Matter explained: The history of a movement”:
https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs&ab_channel=Channel4News
Dokumentarfilm: ”Stamped from the Beginning” (Roger Ross Williams, 2023):
https://www.netflix.com/watch/81321341?trackId=268410292
Film: "Till" (Chinonye Chukwu, 2022)
Hele filmen er set, men derudover er der set nærmere på dette uddrag:
https://www.dropbox.com/scl/fi/eduikldut8qn1pmm00djj/Till-Mamie-s-Speech.mov?rlkey=7lctutgnq2c7hwwljvnw3ypgx&e=1&st=538vyujn&dl=0
Film: ”The Hate U Give” (George Tillman Jr., 2018)
Indhold
Kernestof:
Homework assignment: Read this very short overview of African-American history:Overview of African-American history from Wikipedia.docx
image.png
1: 'Separate But Equal,' 1896
Vi ser filmen "Till" (Chinonye Chukwu, 2022) og arbejder med nedenstående opgaver:
Lektie om "The Good Paragraph" I "Do It, Write" på MinLæring (ca. 20 minutter):The Good Paragraph - The Topic Sentence
I modulet fortsætter vi med at se og analysere filmen "Till"
Lektie om "The Good Paragraph" (fortsat) på MinLæring (24 minutter):The Good Paragraph - supporting and concluding sentences
Interview with John Milan in Look Magazine, 1956, in which he admits to killing Emmet Till:
Till: _Till_ -assignments.docx
Mamie's speech:
The text to analyse in your essay:
Fiction 5a
Homework:Read the following webpages about the Emmett Till murder (and watch the embedded videos):
Assignments for Emmett Till homework.docx
Separation_of_Powers.jpg
Read the first 14 lines of the short story "Today You Are a Black Revolutionary" and answer analysis assignment A in which you are asked to do the following:
Assignments - Today You Are a Black Revolutionary.docx
I modulet:The short story: Today, You Are a Black Revolutionary OCR.pdf
Confederate flag
Vi bruger modulet som skrivemodul, hvor I kan arbejde på jeres kommende aflevering om novellen "Trash"
Eksemplarisk essay
“Trash” - Novellen som tekst
Summer holiday 2024.pptx
Black History Milestones: Timeline | HISTORY
Translate the text below into Danish:
Stamped from the Beginning - Assignments - 2a En.docx
Afsnit
Read the first part of Ibram X. Kendi's prologue to his book "Stamped from the Beginning", which the documentary we are currently watching in class is based on. Notice his use of modes of persuasion (ethos, logos, pathos) and pay attention to the dis
Why is the documentary called “Stamped from the Beginning”?What are the main points that the documentary is trying to make?How does the documentary attempt to convince you of these points? (consider the three modes of persuasion: ethos, pathos and lo
Stamped from the Beginning Examines America’s False Narratives About Race
Read the second half of Ibram X. Kendi's prologue to his book "Stamped from the Beginning", which the documentary we are currently watching in class is based on. Notice his use of modes of persuasion (ethos, logos, pathos). Spend about 30 minutes on
Stamped from the Beginning - Prologue part 1.docx
Prologue - Part 2 Cotton Mather (1663-1728) Thomas Jefferson (1743-1826) William Lloyd Garrison (1805-1879) W. E. B. Du Bois (1868-1963) Angela Davis (b. 1943) What is Jim Crow?What do we learn about how Kendi is going to use these five people in his
Samme lektie som sidst:Read the second half of Ibram X. Kendi's prologue to his book "Stamped from the Beginning", which the documentary we are currently watching in class is based on. Notice his use of modes of persuasion (ethos, logos, pathos). Spe
Analyse the prologue (focus especially on the second part) using the rhetorical pentagon by looking at:
The Publisher
Grammatiklektie om regelmæssige verber:Regelmæssige verber
I modulet:Research the assigned topic and present it to the rest of the class:A: The Black Panther Party and their ten point program: (1966) The Black Panther Party Ten-Point Program •
Assignments - The Hate U Give - 2024.docx
Grammatiklektie: regelmæssige verber - præsensMinlæring - regelmæssige verber i præsens
Grammatiklektie: Regelmæssige verber i præteritum: Minlæring - Præteritum
fiction analysis - toolbox.pdf
Lektie: læs denne baggrundtekst om Black Lives Matter-bevægelsens historie:The hashtag #BlackLivesMatter first appears, sparking a movement | July 13, 2013 | HISTORY
BLM
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay + Summary
19-05-2024
Ny opgave
21-08-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Communication and US Presidential Election 2024
Forløb om kommunikation og retorik i forbindelse med fokus på samme i det amerikanske præsidentvalg 2024.
Som teoretisk grundlag er benyttet Johan Krarups "What is Communication?", Michael DC Drouts forelæsninger om retorik og udvalgte kapitler fra "On Purpose: Rhetorical Analysis of Non-fiction" af Nanna Flindt. Desuden er der benyttet sider fra Do It, Write på MinLæring, bl.a. om Toulmins argumentationsmodel. Der er arbejdet med en bred vifte af forskellige måder at kommunikere på mundtlige og skriftligt.
Teori og baggrund:
”What is Communication?: A Graphic Educational Book about the Basics of Communication” af Johan Krarup.
Desuden har siden "Rhetorical devices" på "Do It, Write"/MinLæring været anvendt:
https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66457/sektion/66459
Det samme har side ”Claim, grounds and warrant” om Toulmin’s argumentationsmodel:
https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66461/sektion/66463
Udvalgte kapitler fra "On Purpose: Rhetorical Analysis of Non-fiction" af Nanna Flindt.
"On Purpose": "Chapter 3 - Rhetorical analysis"
"On Purpose": "Chapter 4 - Example of a rhetorical analysis"
"Non-Fiction Analysis - Toolbox"
Uddrag af forelæsning om retorik fra ”The Modern Scholar: Way with Words: Writing Rhetoric and the Art of Persuasion” af Michael D. C. Drout:
Tropes – Oxymoron to Litotes:
https://www.dropbox.com/scl/fi/jeynbv04f8guasjmsh1by/Drout-Tropes-Oxymoron-to-Litotes.mp3?rlkey=11lftzq1ldi519ei3u65y60mk&e=1&st=2igsu5gs&dl=0
Tropes 2 – Apophasis to Pleonasm:
https://www.dropbox.com/scl/fi/uhn7bgmg1mcodg0k8wq1s/Drout-Tropes2-Apophasis-to-Pleonasm.mp3?rlkey=z30abketsjvybcz1aagcg7jiv&e=1&st=3494wv7k&dl=0
Schemes:
https://www.dropbox.com/scl/fi/gs4u3kgj81gyyv1x9sa4s/Drout-9-Schemes.mp3?rlkey=g67z93ic1qz2u32xp6k0ed8iw&e=1&st=gxbpq08t&dl=0
Tekstversion af ovenstående: (pp. 47-56)
https://www.lectio.dk/lectio/57/lc/70364671754/res/70364671755/Drout%20-%20Rhetoric.pdf
Andet materiale:
Video: ”The role of social media companies in the 2024 election”
https://www.thirteen.org/programs/pbs-newshour/social-media-elections-1707596215/
Video: ”Ad: Trump posts campaign ad on X ahead of Elon Musk Interview”:
https://www.politico.com/video/2024/08/12/ad-trump-posts-campaign-ad-on-x-ahead-of-elon-musk-interview-1401264
The Daily Show: VP Debate: Tim Walz and JD Vance’s Biggest Moments and Misses
https://www.youtube.com/watch?v=3-ZDJwKu7AI
How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman:
https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
One Branch, Two Bodies | U.S. Capitol - Visitor Center
https://www.visitthecapitol.gov/education-resource/one-branch-two-bodies
Swing state map: Polls move in Trump’s direction, but the race remains tight
https://www.npr.org/2024/10/15/nx-s1-5153420/swing-state-map-donald-trump-kamala-harris-polls
Video: ”Trump holds campaign rally in Greensboro, N.C. in bid to shore up support in state” (first eleven minutes (00:00:00-00:11:00) and last six minutes (1:48:00-1:53:25)):
https://www.youtube.com/watch?v=HQhU_aYqGAE
Artikel: ”‘He’s trying to put the nail in the coffin’: Trump moves to reassure Republicans in North Carolina”:
https://www.politico.com/news/2024/10/22/trump-reassure-republicans-north-carolina-00184983
Tale: Kamala Harris full speech at Detroit campaign event (Oct. 19, 2024):
https://www.youtube.com/watch?v=DqvCQPIt1M8
Kampagnevideo fra Harris-Walz: Philly vs. Trump | Harris-Walz 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=gL0IFZk44hM&ab_channel=KamalaHarris
Kampagnevideo fra Trump-Walz: ”The Five – 2024 10 24, Donald Trump, Political Ad, National, The Five, Fox”: https://video.snapstream.net/Play/8bvIY4IbMWm55dhAMAdQmZ?accessToken=daz55s4xv088l
Opslag på X: Arnold Schwarzenegger's endorsement of Harris&Walz on X:
https://x.com/Schwarzenegger/status/1851627802027758005
Benyttet til at afdække resultaterne af valget dagen derpå:
https://www.politico.com/2024-election/results/president/
https://www.cbsnews.com/news/battleground-states-2024-election/
https://www.politico.com/2024-election/results/senate/
https://www.politico.com/2024-election/results/house/
https://www.bbc.com/news/articles/cev90d7wkk0o
”House, Senate and governor elections map 2024: Republicans secure House majority – results from all 50 US states”:
https://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2024/nov/14/us-house-senate-and-governor-elections-2024-results-from-all-50-states
Video: ”Why America voted for Trump (again)”:
https://www.theguardian.com/us-news/video/2024/nov/06/why-america-voted-for-donald-trump-again-video
I arbejdet med analyse af denne video er der dersuden benyttet en del links, der fremgår af dokumentet ” Why America voted for Trump (again)”
Indhold
Kernestof:
OBS! Jeg er desværre 15 minutter forsinket pga. offentlig transport. Brug tiden på at lave grammatik om førnutid og førdatid på MinLæring: Minlæring
Lasswell's Model:
_What is Communication_ (pp. 5-24)- Assignments.docx
What is Communication 25-39.docx
Read pp. 40-60 of the pdf "Communication". Write notes about the most important points of the sections:
I modulet:What is Communication (pp. 40-61)- Assignments.docx
I modulet:The role of social media companies in the 2024 election
Evt. benytte i modulet: How Americans Navigate Politics on TikTok, X, Facebook and Instagram
Ad: Trump posts campaign ad on X ahead of Elon Musk interview: Trump Ad 2024
image.png
Lektie på vej. 30 min
Analyse af The Daily Show's dækning af VP (Vice Presidential) debate:
Se video, som jeg har linket til nedenfor og besvar de tre spørgsmål:
Checks and Balances:
Non-Fiction Analysis - Toolbox.pdf
He’s trying to put the nail in the coffin’: Trump moves to reassure Republicans in North Carolina
MinLæring: Language and Stylehttps://app.minlaering.dk/lektier?vis=291385
Written assignment to be handed in at the end of today's class:
Afsnit
Lektie om rhetorical devices på MinLæring: Rhetorical devices
Rhetorical Devices:Rhetorical Devices
Tilladte internet-sider til eksamen:
Vist og analyseret i modulet:
OBS! Vi kommer til at bruge lidt af modulet på at få styr på grupper til FF2. Da klassen er delt op i samfundsfag og fysik, kan grupperne ikke være på tværs af jeres studieretningsfag. Det gælder for begge dele af klassen, at vi skal have jer fordelt
Minlæring - Language
Analyse Arnold Schwarzenegger's endorsement of Harris&Walz on X:Arnold Schwarzenegger x.com
Sørg for at bruge mindst 15 minutter på at danne jer et overblik over resultaterne af det amerikanske valg på nedenstående websites: www.politico.com
US Election 2024 results.docx
Why America voted for Trump.docx
Det er lektie at have besvaret spørgsmålene fra torsdagsmodulet.
Set og analyseret i modulet:Desi Lydic Reacts to Trump's Election Win & the Media's Blame Game | The Daily Show: https://www.youtube.com/watch?v=hPHH5trgC1w&ab_channel=TheDailyShow
Læs de første seks sider i denne pdf om retorisk analyse. Det svarer til s. 14-19, hvis man kigger på sidetal nederst. En del af det er velkendt (the rhetorical pentagon, etc), så læg særligt mærke til det nye: Analysis on three levels (Functions, qu
I modulet: Research who Pete Hegseth is.
‘Who the f--k is this guy?’: Defense world reacts to Trump’s surprise Pentagon pick
Lektie: besvar spørgsmålene fra torsdagsmodulet:
I modulet: lyt til Michael DC Drout:Drout
Lyt til denne lydoptagelse af Professor Michael DC Drout om de rhetorical devices/figures of speech, som vi kalderTropes. Optagelsen varer ca. 19 minutter. I skal ikke være bekymrede, hvis I ikke kan huske det hele. Jeg ved godt, at det er svært og a
I kan også finde begreberne beskrevet og defineret på s. 53-56 i denne pdf: Drout - Rhetoric.pdf
I modulet: Læs denne oversigt over de schemes and tropes, som I har lært om indtil videre:Drout - Schemes plus halvdelen af Tropes.docx
Kahat skabelonKahat.pptx
Aflever jeres KaHat-slides her:https://www.dropbox.com/request/T2e0GntRnsJVd84HzsS1
Lyt til denne lydoptagelse, der er del 2 af Professor Michael DC Drout om de rhetorical devices/figures of speech, som vi kalderTropes.Drout - Tropes2 - Apophasis to Pleonasm
Read this article:How Gaetz crashed and burned
Der er ikke nogen ny lektie, men hvis I ikke har helt styr på Tropes og Schemes fra tidligere moduler, så sørg for at repetere det:Drout - Rhetoric.pdf
Toulmin’s Argumentation Model https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66461/sektion/66463
Analyse the use of language and rhetorical devices (tropes, schemes, etc.) in the article "Burqas, Bikinis and Blow Jobs ..." by Nadia P. Manzoor rhetorically andBurqas, Bikinis And Blow Jobs: My Life As a Muslim Woman in the West
Lektie på MinLæring om argumentation (ca. 24 minutter):Argumentation
My Pakistani parents came to the West for its degrees, democratic institutions and dentists who wore shiny leather shoes. What they didn't anticipate were the drugs, dancing and drunk girls teaching their darling daughter the difference between a han
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Trump - analysis
23-10-2024
Kamala Harris
25-10-2024
Ny opgave (2)
25-10-2024
Schwarzenegger
31-10-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Humor and Humorous Devices
I dette forløb ser vi nærmere på brug af humor i engelsksprogede sammenhænge: tekster, stand-up og film.
Ud over det nævnte materiale, er der benyttet mange online-eksempler i form af memes og lign.
”Serious Business” af Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen: p. 8-25
Oversigt over udvalgte termer:
https://www.wildbilly.dk/engelsk/humorousdevices.html
Video: "What Makes Thing Funny" - TED Talk by Peter McGraw:
https://youtu.be/ysSgG5V-R3U
Video: ”The Psychology of Humor: Why Are Things Funny?”
https://www.youtube.com/watch?v=SmL1sNnEKXc
Video: ”Can AI Master the art of humor?” TED Talk by Bob Mankoff:
https://www.ted.com/talks/bob_mankoff_can_ai_master_the_art_of_humor/transcript
Jimmy Carr: ”Natural Born Killer” (first four minutes):
https://www.dropbox.com/scl/fi/8xzcanhpxyvaowopbukfw/Jimmi-Carr.mp4?rlkey=pywg8z8joodxo220i9p0lfpsg&e=1&st=8ox8nzil&dl=0
Sarah Silverman: ”A Speck of Dust” (de første 8 minutter af stand-up show):
https://www.netflix.com/title/80133554
Short story: ”Constructive Criticism” by BJ Novak:
Constructive Criticism.pdf
Pilotepisoden af den amerikanske version af ”The Office”:
The Office - pilot episode
The Office (USA) – Pilot (Script)
https://genius.com/The-office-usa-pilot-script-annotated
"Borat Subsequent Moviefilm" (=Borat 2) (Film, Jason Wolinor, 2020, 96 min).
Hele filmen set og analyseret.
Uddrag kan ses her:
https://www.dropbox.com/home/Borat%202%20-%20excerpts
Indhold
Kernestof:
I "Serious Business"-pdf: Læs afsnittet "The Philosophy of Humor" om tre teorier til at forklare humor på pdf'ens 4.-7. side (svarende til side 10-13 i den bog det stammer fra). Øv jer på gloserne i margin af teksten.Sørg for at have styr på de tre f
image.png
Dan jer et overblik over en del af de "humorous devices ", som vi bruger til at analysere humor ved at læse denne web page:humorousdevices.html
SImpsons: Toy Gory
Watch the TED Talk “What makes things funny” by Peter McGraw, in which he explains his “benign violation theory”
Borat 2:
serious business - theory.pdf
Watch this video on the psychology of humor:
Borat 2 (continued):
Borat 2 - excerpts
Se de første 8 minutter af Sarah Silverman's show "A Speck of Dust":Silverman
Julehygge med humor. :-)
Læs de første 6 sider af dokumentet her om de to første assignments I kommer til at støde på i eksamens- og terminsprøvesæt:Engelsk eksamenssæt - Assignment 1-4 .docx
Link til tidligere eksamenssæt. Download hele mappen.NySTX212
Laves i modulet:
Link til terminsprøve-vejledning-video fra tidligere år:Terminsprøve vejledning
Assignment 1 Find alle verberne (udsagnsordene) i præsens (nutid) i nedenstående tekst, og omskriv dem til præteritum (datid). Skriv hele teksten som dit svar, og markér verberne tydeligt som i eksemplet.
Læs s. 7-16 af dokumentet her om assignments 3 og 4 I kommer til at støde på i eksamens- og terminsprøvesæt:
Eksamensopgave 14 (B-niveau) - assignment 3-4
Eksamensopgave 12 - 1-4
Lektie om "Recipe for the good essay" på MinLæring/Do It, Write! (ca. 30 min):Recipe for the good essay
Opbygning af essay og enkelte afsnit:
I modulet:
Assignment 5A – Fiction
Lektie om "Analytical Essay" på MinLæring/Do It, Write! (Det tager max 30 minutter og ikke 50 min, som det står estimeret til!):Lektie til fredag - Analytical essay
MitUnilogin
Se denne TED talk om humor og AI:Can AI master the art of humor?
Research what characterizes a New Yorker cartoon. What do you think of this kind of humor? Is it funny to you?
Answer the questions in writing and share your answers with me in "elevfeedback":
Nigel Tufnel - This Is Spinal Tap":Spinal Tap - "These go to eleven...."
Grammatiklektie om futurum (og de andre grammatiske tider):Minlæring - Futurum etc.
Stand-up: Jimmy Carr - 2025
Grammatiklektie om uregelmæssige verber. Ca. 21 minutter.
I modulet: Uregelmæssige verber fortsat
Find alle verber og bestem deres grammatiske tider. Hvilke er regelmæssige og hvilke er uregelmæssige:
has: præsens (uregelmæssigt)vowed: kort tillægsform (regelmæssigt)has vowed: førnutid
I par eller 3-mandsgrupper:Afspil jeres Jimmy Carr-optagelser for hinanden og giv respons på pointer, sprog og eventuelle fejl i grammatik og udtale.Skriv den respons I har modtaget ind i elevfeedback, så jeg kan se, hvad I har talt om og I selv er b
Lektien til modulet er at lave en lydoptagelse, hvor I indtaler Essay-delen af jeres terminsprøve (minus summary). Den skal afleveres her:
I modulet: Vi ser og analyserer pilotepisoden af den amerikanske udgave af "The Office": The Office - pilot episodeThe Office (USA) – Pilot (Script)
Grammatiklektie om de udvideded tider (ca. 22 minutter):De udvidede tider #1
Læs beskrivelsen af udvidet tid i denne pdf og lav opgaven på sidste side. Du skal forklare dine rettelser af fejlene.Verber - Udvidet tid - Engelsk Startgrammatik.pdf
Constructive Criticism FP.docx Constructive Criticism.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
A Notion I Took #1 -
16-01-2025
A Notion #2
17-01-2025
2a En skr. terminsprøve
28-01-2025
Jimmy Carr
31-01-2025
Lydoptagelse af Essay
07-02-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlig eksamen - tilladte hjælpemidler
Dette er ikke et forløb, men blot en oversigt over de hjælpemidler, der er tilladt og ikke tilladt til skriftlig eksamen.
Skriftlig eksamen - tilladte og IKKE-tilladte hjælpemidler
Tilladte internet-sider til eksamen (der er fungerende links længere nede på selve modulet):
ordbogen.com
www.abc.ordbogen.com
www.minlaering.dk
Dictionary.com
| Meanings, Definitions of English Words
Thesaurus.com
- The world's favorite online thesaurus!
Longman Dictionary of Contemporary English | LDOCE
Oxford Learner's Dictionaries | Find definitions, translations, and grammar explanations at Oxford Learner's Dictionaries
Tilladte hjælpemidler
"Programmer og funktioner i programmer:- som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad, fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi, ordforråd m.m. - som kan læse tekst op- som giver mulighed for opslag, fx ordbøger, grammatikker og digitale bøger"
Eksempler på tilladte hjælpemidler:
"Stavekontrol i Word - Online-ordbøger, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen - Digitale læremidler, der ikke kan downloades, som fx MinLæring."
IKKE-tilladte hjælpemidler ved prøven:
"Programmer og funktioner i programmer:
- som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder og længere sammenhængende tekstmængder eller sætninger fra et sprog til et andet
- som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser, hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne fremmedsprog
- som giver sætnings- og formuleringsforslag
- som kan omsætte elevens tale til tekst
- som genererer ny original tekst"
Eksempler på IKKE-tilladt brug af digitale hjælpemidler
"Oversættelsesfunktioner i onlineordbøger - Dikterings-og stemmeskrivningsværktøjer - Følgende hjælpemidler må desuden hverken anvendes i online eller offline tilstand: AppWriter, Grammarly, Word Editor, Chrome LiveTekstning, Microsoft 365 Copilot. "
"Reglerne er klare: Det er ikke tilladt at benytte ChatGPT og lignende ved de skriftlige prøver på de gymnasiale uddannelser. Forbuddet gælder under hele prøvetiden, herunder ifm. research, korrekturlæsning, redigering mv."
Kilde: 230502hjaelpemiddeloversigt skriftlige gymnasiale proever.pdf
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Detective Fiction og The Curious Incident
I dette forløb ser vi nærmere på genren detective fiction og murder mysteries i forbindelse med læsning af værket "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" af Mark Haddon.
Vi starter med at sætte os ind i nogle af genrens kendetræk og litterære historie. Vi læser bl.a. de første to kapitler af Arthur Conan Doyle's første roman med Sherlock Holmes, "A Study in Scarlet" og ser en nyfortolket version i afsnittet "A Study in Pink" fra BBC-serien "Sherlock".
Romanen "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" af Mark Haddon læses med særlig fokus på Christopher som karakter og amatørdetektiv.
Til sidst er der set nærmere på the hard-boiled detective/private investigator (PI) med læsning af første kapitel af ”I, the Jury” af Mickey Spillane.
modern scholar - detective fiction - mysterious origin.pdf
introduction - the sherlock holmes collection.pdf
detective fiction.docx
Reasoning.docx
Læst/lyttet i modulet:
a study in scarlet - chapter 1.pdf
A Study in Scarlet - Chapter 2.pdf
Summary and analysis of Chapter 1: ”Mr. Sherlock Holmes” of ”A Study in Scarlet”:
https://www.litcharts.com/lit/a-study-in-scarlet/part-1-chapter-1-mr-sherlock-holmes
Summary and analysis of Chapter 2: ”The Science of Deduction” of ”A Study in Scarlet”:
https://www.litcharts.com/lit/a-study-in-scarlet/part-1-chapter-2-the-science-of-deduction
Read pp. 13-20 in this pdf.
modern scholar - detective fiction.pdf
Første afsnit af BBC-serien ”Sherlock”: ”A Study in Pink”
https://www.netflix.com/dk-en/title/70202589
Værk: ”The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” by Mark Haddon
Også benyttet: Lydbogversion The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Mark Haddon Audiobook
Dialogue Tags: 12 Categories and 102 Examples for Writers
I the Jury - Chapter 1 - Mickey Spillane.docx
"Lecture 5: Private Investigators and Hard-boiled Heroes" (p. 35-41): modern scholar - detective fiction.pdf
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om Detective Fiction:
sherlock case 4.pptx
Read the introduction to The Sherlock Holms Collection:introduction - the sherlock holmes collection.pdf
image.png
Reasoning.docx
Link to "Sherlock Holmes: A Scandal in Bohemia" (1984):The Adventures of Sherlock Holmes: A Scandal in Bohemia [Jeremy Brett]
Read "Chapter 1: Mr Sherlock Holmes" of the Sherlock Holmes novel "A Study in Scarlet" and answer the questions below. Write down the answers.
sherlock holmes - work assignments.docx
Read pp. 13-20 in this pdf.modern scholar - detective fiction.pdf
Vi ser første afsnit af BBC-serien ”Sherlock”: ”A Study in Pink”https://www.netflix.com/dk-en/title/70202589
Læs de første 15 sider af The Curious Incident of the Dog in the Nighttime. Det svar til kapitel 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17 og 19. Bemærk at kapitlerne er nummereret som primtal. ;-)
Dialogue Tags: 12 Categories and 102 Examples for Writers
Curious Incident.pptx
Læs til s. 44 i The Curious Incident of the Dog in the Nighttime svarende til kapitlerne 23, 29, 31, 37, 41, 47, 53, 59 og 61.
Matrix-opgave:
Læs minimum til og med Chapter 101 (p.82) i The Curious Incident of the Dog in the Night-Time:
HUSK AT MEDBRINGE DEN FYSISKE BOG (OG ET SKRIVEREDSKAB) TIL MODULET.Læs minimum til og med Chapter 127 (p. 104) i The Curious Incident of the Dog in the Night-Time:
Afsnit
Afsæt ca, 40 minutter til at lave lektien.
157-163
Resten af modulet: Lav disse assignments individuelt og upload til sidst i modulet. I når så meget I kan. Grammatik 2april 2025.docx
Lektie (ca. 33 minutter):
I har resten af modulet til at lave disse opgaver, som skal afleveres som aflevering i lectio. Derefter har I resten af modulet til at læse i The Curious .... Jeg fører fravær i T104 kl 13:30Assignment 1 - fredag 2a En.docx
Læs fra s. 205-241 (chapters 211-227)curious incident full text-2.pdf
The novel: curious incident full text-2.pdf
Læs resten af bogen, altså fra s.243 til 272curious incident full text-2.pdf
Start af modulet:The Curious Incident - quiz complete novel
Lektie: Læs teksten I the Jury - Chapter 1 - Mickey Spillane.docx
I modulet: Vi læser s. 36-37øverst i modern scholar - detective fiction.pdf og lytter til de første fem minutter af den tilsvarelse lecture på lydbog.
Lektie: To opgaver fra eksamenssæt på MinLæring (30 min elevtid): Assignment 2 og 3
https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/58869/sektion/58870
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Assignments fra modulet - ikke lektie
02-04-2025
Aflevering af Assignment 1 Fredag fra modulet
04-04-2025
The Curious Incident - besvarelse fra modulet
11-04-2025
Lektie på MinLæring
24-04-2025
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Global English and English as Lingua Franca
Global English and English as Lingua Franca
I dette forløb ser vi nærmere det engelske sprogs udbredelse i verden og dets brug som lingua franca. Vi har særligt beskæftiget os med de udfordringer som bl.a. kinesere kan have med det engelske sprog.
De første fire sider af ”English as lingua franca.docx”
Do You Know Your English-Speaking World.pdf
Powerpoint: ELF and ChatGPT.pptx
Video: David Crystal - Will English Always Be the Global Language?:
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
15 Common English Mistakes Made by Chinese Students | Being a Nomad:
http://www.beinganomad.com/15-most-common-english-mistakes-made-by-chinese-students/
Excerpt from the novel "A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers" by Xiaolu Guo, who was born in China but moved to England in 2002:
A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers.pdf
A Concise FP.pdf
Uddrag af de første 6,5 minutter af filmen ”Everything Everywhere All at Once” med supplerende brug at manuskriptet:
Everything Everywhere All at Once - opening scenes
Everything Everywhere All at Once script manus med markeringer.pdf
Indhold
Kernestof:
Her til sidst på skoleåret tager vi et mikroforløb om "Global English and English as Lingua Franca".Læs de første fire sider i nedenstående dokument og besvar de otte spørgsmål. Svarene skal afleveres i Elevfeedback på dagens modul inden modulet star
ELF and ChatGPT.pptx
Answer the 20 questions in the pdf with a partner. First try to answer without looking up the answers and then check by googling the answer
Se videoen her med David Crystal om engelsk som Lingua Franca:David Crystal - Will English Always Be the Global Language?
I modulet: 15 Common English Mistakes Made by Chinese Students | Being a Nomad
Samme lektie som til modulet i fredags:
Eksempel: "My English so bad" (ll. 50-51)She makes the mistake of leaving out the auxiliary verb "to be" here.
Ingen lektie til dette modul, men hvis man ikke var til stede sidst, skal man sørge for at få styr på indholdet af det modul. Vi fortsætter med at se på kineseres udfordringer med det engelske sprog.
Last time, you found typical mistakes that a Chinese person who is new to English would make. Today, I want you to analyse the text regarding the narrator and the language. What points would you make if this was an actual English exam?
fiction analysis - toolbox.pdf
Everything Everywhere All at Once - opening scenes Everything Everywhere All at Once script manus med markeringer.pdf
image.png
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay: I, the Jury
06-05-2025
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984908", "T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984908", "H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984908" }