Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Kirstine Hindhede, Susanne Zeest Nygaard
|
Hold
|
2023 FrF/2 (1g FrF2, 2g FrF2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les relations familiales
La classe lit des textes qui traitent de différents aspects de la famille. Ci joints des texte et des images qui concernent des éléments culturels, de la psychologie et la sociologie et suivent des règles différentes selon les sociétés et les époques. Le lien et la rupture sont deux notions indissociables.
Pensum:
Jean Luc Fournier "Il n´a jamais tué personne mon papa" i uddrag chapître 1-3 + 11
Franskportalen: Portraits de familles
Film: "Sous le ciel d´Alice", 2023
Sniper: Sans (re)pères, chanson de rap
Mamère: Eddy de Pretto, 2018
Dommage: Bigflo et Oli, 2019
Quand c´est: Stromae, 2013
20%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du bedes læse og oversætte kap. 1 på slide 9 i vedhæftede PDF: Il n´a jamais tué personne, mon papa. Fournier.pdf
-
Bonjour le Danemark.pptx
-
Du bedes læse og oversætte kap. 3 og 4 s. 11 og 12 i vedhæftede PDF: Il n´a jamais tué personne, mon papa. Fournier.pdf
-
I sidste modul fik klassen afsat tid til at læse og oversætte kap. 6 og 7: Il n´a jamais tué personne, mon papa. Fournier.pdf
-
2023 Mamere de pretto.docx
-
Som lektie bedes du også læse og oversætte kap 8 i: Il n´a jamais tué personne, mon papa. Fournier.pdf
-
Som lektie bedes du også læse og oversætte kap 11 i: Il n´a jamais tué personne, mon papa. Fournier.pdf Der er typisk en halv times forberedelse til franskmodulerne. Brug derfor 30 minutter i alt på forberedelsen.
-
2023 Ekskursion i København, fransk.docx
-
Hej, følg vedhæftet program og overfør 30,- til biografbillet som forberedelse til modulet. Jeg har oprettet en box til formålet. Skriv dit navn ved overførslen, hvis du vil have en billet. Ser frem til at se jer ved Nørreport, hvor jeg uddeler skatt
-
Åbn vedhæftede fil og lav opgaven på s. 5-7 Opgave 1: TRAVAILLER SUR LES PERSONNAGES DU FILM
-
Læs, forstå og lyt mindst 3 gange til Nathalies tekst på Franskportalen: https://www.franskportal.dk/ici-on-parle-francais/la-famille-de-natacha/
-
Som forberedelse til modulet bedes du efter samme metode som sidst lytte til nr. 26 Une famille musicienne: https://www.franskportal.dk/ici-on-parle-francais/une-famille-musicienne/ om Lise. Lyt, læs og forstå afsnittet. : )
-
Billedbeskrivelsesmodel .pdf
-
image.png
-
Læs og forstå sangteksten og skriv tre sætninger om hvordan og hvorfor Stromae omtaler sin familie. Stromae Quand c´est.docx
-
I slutningen af modulet bedes du aflevere dit lille skrivehæfte
-
BIGFLO avec questions.docx
-
Sidste afleveringsfrist af det lilleskrivehæfte!
-
Afsæt 20 min til forberedelse og besvar arbejdsspørgsmål 1-7 i vedhæftede filBIGFLO avec questions.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Talepapir og senere oplæg om selvvalgt emne
|
12-12-2023
|
Test i forbindelse med: "Les relations familiales
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L´amour à travers le temps
Med udgangspunkt i Solann´s sang "Rome" fra juli 2023 og hendes nyfortolkning af en græsk myte ser vi på andre tidligere kærlighedsrelationer i sange og i filmen: "Amélie Poulain de Mont Martre " fra 2001.
Pensum:
Stromae: Formidable, 2018
Solann: Rome, 2024
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001 Film par Jean-Pierre Jeunet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
L´identité et la diversité
D. 22.5. tog klassen ind og så dokumentarfilmen: The many lives of Édouard Louis af François Caillat. Efterfølgende læser klassen uddrag af romanen: En finir avec Eddy Bellegueule, Seuil, 2014. Der perspektiveres til sange, der også belyser og hylder diversitet.
Pensum:
François Caillat: The many lives of Édouard Louis, documentaire, 2022
Édouard Louis : En finir avec Eddy Bellegueule, Seuil, 2014, extrait
Eddy de Pretto:Kid, 2018
Angèle: Ta reine, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
L'inégalité et les SDF (eksamen)
Forløb om ulighed og hjemløse i Frankrig med henblik på at vise de sociale slagsider i det franske samfund. Vi studerer diverse faktatekster fra Franskportal.dk, ser en film og arbejder med et uddrag af 'L'enfant sous le pont' af Le Clézio.
Fokus på ordforråd og på at kunne danne hele sætninger. Træning af billedbeskrivelse. Fokus på repetition af basale bøjninger og personlige pronominer. Eleverne har arbejdet med ordbogsopslag på ordbogen.com og minlæring i løbet af 2.g.
Vi har arbejdet med følgende materialer:
- 'Les SDF', 'Les centres d'hébergement d'urgence' , 'La solidtude', 'Les restos du coeur' og 'La pauvrété en France' på franskportal.dk.
- https://www.youtube.com/watch?v=XM1BV-BFYWc
- Billedbeskrivelse af diverse billeder om hjemløse, 'Les SDF', Mette Bering og Mimi Sørensen, 2011-13, s. 7-11.
- 'L'enfant sous le pont' af J. M. G Le Clézio.
- Samba', Olivier Nakache og Eric Toledano, 2014 (filmen er tilgængelig på filmstriben.dk https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002918/samba)
- ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'école (eksamen)
I dette forløb arbejder vi med skolen i Frankrig. Vi studerer faktatekster om opbygningen af det franske skolesystem, og vi ser en film om en musiklærer, der ankommer til en streng kostskole for drenge og bruger musik til at ændre de utilpassede elevers liv og skabe håb og sammenhold. Vi ser desuden en kortfilm om krænkende adfærd og arbejder med en sang af Soprano.
Vi har arbejdet med følgende materialer:
- Introduktion til det franske skolesystem, 'Paroles francaises', Mette Bering og Mimi Sørensen, s. 7-9
- Om Jacques Prévert samt hans digt "Le Cancre", 'Paroles françaises', Mette Bering og Mimi Sørensen, s. 10-11
- Følgende tekster fra franskportal.dk: 'L’école maternelle et l’école primaire’, ’Les études secondaires’ og ’L'année scolaire'
- 'Fragile', Soprano - https://www.youtube.com/watch?v=zgBEVbDzuu4
- ’Amis que vent emporte’, Guillaume Fabre-Luce (kortfilm) - filmen er tilgængelig her https://www.franskportal.dk/laesenfilm/amisquevent/
- 'Les choristes', Christophe Barratier, 2004 (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La deuxième guerre mondiale (eksamen)
Forløb om 2. verdenskrig med særligt fokus på jødernes situation og Frankrigs samarbejde med Nazityskland. Vi arbejder med to faktatekster fra franskportal.dk for at tilegne basal viden om emnet, vi ser filmen 'La rafle' og læser teksten 'Chanter pour la vie'.
Vi har arbejdet med følgende materialer:
- 'La rafle', Rose Bosch (filmen er tilgængelig på filmstriben.dk https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2877555500/beslutningen)
- 'Chanter pour la vie', Fania Fenelon in 'Obsessions françaises', Nicole Andersen m.fl., Gyldendal, 2002, s. 204-208.
- Følgende tekster fra franskportal.dk og tilhørende opgaver og videoklip:
'Début de la guerre' og 'Les juifs'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La grande ville (eksamen)
I forbindelse med en sprogrejse til Paris i marts 2025, hvor de fleste elever fra holdet deltager, arbejder vi med forskellige aspekter af storbyen som tema. Vi arbejder med forskellige former for skønlitteratur og ser en film. Vi fokuserer både på de positive og negative aspekter af byen, herunder på fremmedgørelsen og ensomheden som grundvilkår i storbyen. I denne forbindelse ser vi også tilbage på forløbet om Les SDF gennemgået i starten af 2.g.
Vi har arbejdet med følgende materialer:
- Kortfilmen 'Quais de Seine' fra 'Paris - je t'aime', 2006 (filmen er tilgængelig her https://www.franskportal.dk/laesenfilm/quaisdeseine/)
- ''L'hymne à l'amour' i anledning af OL-åbningsceremonien https://www.youtube.com/watch?v=9wQ-GYnKPYM
Følgende tekster fra e-bogen 'Paris - la grande ville', Maria Hassing, Systime:
- 'A une passante', Charles Baudelaire (1869)
- 'Dodo, métro, boulot, dodo', sang af Eddy Mitchell (1971)
- Uddrag af ’Les heures souterraines’ (uddrag 1), Delphine de Vigan (2009)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984933",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984933",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278984933"
}