Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2019/20 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Henriette Madsen
|
Hold
|
2024 bk/1g1 (1g bk1, 1g bk1 kunstdage)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket i kunsten
Mennesket i kunsten
Vi arbejder med temaet Mennesket i kunsten med særlig fokus på kroppen og analyserer fremstillinger af kroppen i udvalgte dele af kunsthistorien: antikken, renæssancen (David-skulpturen), 1800-tallet (impressionismen og især kubismen), kroppen i dag (fx Arvida Bystrøm). Eleverne udarbejder deres egne kunsteriske fremstillinger af kroppen med brug af forskellige medier og materialer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Selvportrættet
Vi analyserer kunsteriske selvportrætter i udvalgte perioder i kunsthistorien og eleverne arbejder med forskellige former for selvportrætter. Et centralt fokus er kønnede blikke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kunstneriske dage
I de Kunstneriske dage arbejde vi med temaet "Liv mellem rum". Eleverne udformer egne ude- og oplevelsesrum på Espergærde Gymnasium.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Landskabet og det antropocæne
Forløbet beskæftiger sig med forskellige aspekter af naturen i kunsten. Vi arbejder dels med kunsthistorisk analyse af værker, der handler om naturen/mennesket i naturen (fx begrebet om det sublime) og dels også samtidskunstens fokus på naturen og det antropocæne. Eleverne introduceres til og arbejder med samtidskunsten og herunder installationskunst og relationel æstetik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt: køn
Eksamensprojekt med temaet køn
I eksamensprojektet arbejder eleverne med temaet "Undersøgelse af køn".
Som den overordnede problemformulering har eleverne arbejdet med formuleringen "Hvordan kan man igennem kunsten udfordre og rykke ved klassiske kønskoder, kønsstereotyper og kønnede blikke". Eleverne har arbejdet teoretiske med afsæt i et fælles kompendie og så har eleverne arbejdet undersøgene ved en vekslen mellem analyser af profesionelle værker og research og undersøgelser i forbindelse med eget kunstnerisk projekt. Eleverne har arbejdet individuelt med deres projekter og er blevet løbende vejledt individuelt og i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985387",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985387",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985387"
}