Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Mette Lind-Harder
|
Hold
|
2024 ng/1 (2g3g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor er jordens overflade konstant i forandring
Hvorfor er jordens overflade konstant i forandring?
Det geologiske kredsløb, ressourcer og naturkatastrofer.
Formål
Eleverne vil opnå kompetencer i at forholde sig til og anvende geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort (herunder GIS og Google Earth), diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder. Derudover vil eleverne kunne give en samlet beskrivelse af et udviklingsforløb i naturen og menneskets omgivelser samt redegøre for enkeltfænomener. Eleverne skal endvidere lære at benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt samt udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium, bag computeren og i felten.
Formålet med forløbet er ligeledes, at eleverne opnår en grundlæggende viden om jordens opbygning og struktur. Eleverne skal undersøge bjergarter og kunne identificere magmatiske -, sedimentære - og metamorfe bjergarter samt indsætte dem i det geologiske kredsløb. Eleverne gennemfører i forbindelse hermed et forsøg om ’bjergarters densitet’ samt en ekskursion i lokalområdet med formålet at bjergartsbestemme.
Eleverne opnår en grundlæggende viden om jordens samspil med menneskets livsvilkår. I forbindelse med jordens udvikling gennemgås den tektoniske plademodel, jordskælv og vulkaner. Eleverne introduceres til den danske videnskabskvinde, Inge Lehmann. Naturens kræfter sættes i en samfundsmæssig sammenhæng ved diskussion af både landbrug, energiudnyttelse og turisme i områder med aktive vulkaner. Den nye teknologiske udvikling inden for jordskælvsikring belyses også kort. Afslutningsvis arbejder elever i grupper omkring en selvvalgt vulkan som fremlægges de sidste to moduler vha. programmet skoleGIS.
Forsøg/dataindsamling: Bjergarters densitet (+ journalaflevering) + GIS-analysen: ’Er det farligt at bo ved en pladegrænse’? (SkoleGIS)
Ekskursion: Indsamling af bjergarter v. Espergærde Havn.
Begrebsmodeller:
-Den geologiske cyklus
-Bjergartsdannelse og –bestemmelse
-Densitet
-Pladetektonik og pladegrænser
-Kontinentaldrift
-Jordskælv og jordskælvsbølger (P, S og L+R)
-Seismogram/graf
-Richterskala
-Mercalliskala
-VEI-skala
-Bølgeudbredelse- og hastighed
-Forkastningszone
-GPS-systemer
-Naturressourcer
-Vulkanisme
- Energiformer herunder geotermi
- Bæredygtighed
-Turisme og landbrug
Bøger/artikler:
Vores verden: 23 sider (s. 197-206 + 208-213)
GEOdetektiven s. 120
Bjergarter_kort beskrivelse (2 sider)
Seismiske bølger (2 sider)
Richterskala (1 side)
Mercallisskala (1 side)
Hvordan sikrer vi byerne mod jordskælv? JP, 2016 (2 sider)
Geotermi er en rejse fra jordens kerne til radiatoren. Fynske medier, 2021 (2 sider)
Islandsk golfbane er på to kontinenter. Golf-magasinet, 2023 (1 side)
Faktaark om geotermi, selvlavet (1 side)
I alt 36 sider
Dokumentarer, internetsider og radioprogram:
Dokumentar: Store Danske videnskabsfolk: Inge Lehmann, DR2 2016, 30 min. (10 sider)
Video: Intro: Når Landet skaber sig, Naturfilm Info, 4 min (1,5 sider)
https://nbvm.no/ (10 sider)
https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/jordens-ydre-struktur (2 sider)
https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/jordskaelv/ (2 sider)
Uddrag (7-16 min) fra Hjernekassen på P1: Geografi (2016). (3 sider)
https://www.dr.dk/skole/geografi/udskoling/vulkantyper (2 sider)
i alt 66,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bjergarternes densitet
|
05-09-2024
|
Vulkaner
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimaændringer - vor tids største udfordring?
Beskrivelse
I dette forløb undersøger eleverne klimaforandringerne både med henblik på naturlige og menneskeskabte forandringer. Undervejs i forløbet gennemfører eleverne SKOLE-GIS-øvelsen: Hvor hurtigt smelter isen i Grønland? Derudover besøger vi Institut for Geovidenskab og Naturressourcer på KU, hvor vi deltager i besøget: Klimaforandringer – fortid, nutid og fremtid. Udover et foredrag gennemfører eleverne to forsøg: Grønlandspumpen samt undersøger middeltemperatur i kridttidens Grønland ud fra fossile blade. Forsøget med grønlandspumpen danner grundlag for en gruppeaflevering.
Afslutningsvis hører eleverne foredraget 'Substitution af sand i beton' af Anders Jensen (DTU). Dette sættes i forbindelse med emnet 'klima og råstofindvinding', hvor olie også inddrages.
Gennem forløbet arbejder eleverne med følgende begrebsmodeller og forsøg:
Begrebsmodeller:
- Menneskeskabte og naturlige klimaforandringer (El Ninõ, solpletter, vulkanisme)
- Fremtidens klima
- Albedo (tilbagekoblingsmekanismer)
- Thermohaline cirkulation
- Globale vindsystem
- Grønlandspumpen
- Oliedannelse
- Bæredygtighed
- FN’s verdensmål
- Kulstofkredsløbet og drivhuseffekten
- Cirkulær økonomi
- Upcycling-downcycling
- Strålingsbalance
- Atmosfæren
- Nedbørsdannelse
Forsøg:
- Albedoforsøg 1 og 2
- CO2s opløselighed i vand (demo)
- CO2 er en drivhusgas
- Oliens migration (demoforsøg)
- Porøsitet/permeabilitet (demoforsøg)
- Grønlandspumpe
- Temperatur ud fra fossile blade
- Droneflyvning: Temperatur og tryk
Evaluering:
- Rapportaflevering af Grønlandspumpen
Litteratur
Vores Verden s. 15-23 + 29-35 + 61-66 + 246-247 + 250-258
Dokument om kulstofkredsløbet (2 sider)
Uddrag af: Larsen, G., et al (2019): Hvornår er det slut med grus i Danmark, artikel Aktuel Naturvidenskab nr. 4 (3 sider)
Hjemmesider:
Lineær og cirkulær økonomi (affald.dk) (2 sider)
Golfstrømmen og Grønlandspumpen | VG3 (virtuelgalathea3.dk) (2 sider)
Videoer
- (630) Podcast #7 Coriolis effekten - YouTube (1 side)
- Mål 12: Ansvarligt forbrug og produktion | Verdensmålene.dk (verdensmaalene.dk) (1 side)
- Globale vindsystem - YouTube (2 side)
- Deadline fra 08.03.22, 0-5 min. Olien og geopolitik (3 sider)
i alt 49 sider
Fagligt indhold
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er dansk landbrug bæredygtigt?
Beskrivelse:
I dette forløb skal eleverne opnå viden om det danske landbrug. Eleverne arbejder særligt med udviklingen af landbruget. Undervejs i forløbet besøger klassen Freerslev Kotel, hvor fokus vil være på effektivisering, udfordringer og miljøproblemer ved dansk landbrug. Efter hjemkomst udfører eleverne et permeabilitetsforsøg, som sættes i relation til forurening og forskellen mellem jordforhold i Øst- og Vestdanmark.
Begrebsmodeller
Det industrialiserede landbrug
Mekanisering
Automatisering
Specialisering
Iltsvind
Eutrofiering
Kvælstofkredsløbet
Kvælstofudvaskning
Vandets kredsløb
Jordbundsforhold
Permeabilitet
Porøsitet
Forsøg/ekskursion
Ekskursion: Rundvisning og spørgsmål på Freerslev Kotel
Forsøg: Nedsivningsforsøg (lerblandet sandjord og sandjord)
Kompetencer:
Eleverne skal kunne identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge. Endvidere vil eleverne opnå kompetencer i forhold til at forholde sig til og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder. Derudover skal eleverne kunne give en samlet beskrivelse af et udviklingsforløb i naturen og menneskets omgivelser samt redegøre for enkeltfænomener. Eleverne skal endvidere lære at benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt samt udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten.
Litteratur/materialer:
Bog:
- Vores verden s. 179-187 + 270-273
Artikler:
- Eutrofiering (1 side)
Film:
o Små klip som viser udviklingen i det danske landbrug (10 min) (1 side)
I alt: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985415",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985415",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985415"
}