Holdet 2024 Ps/8 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Sophie Engelsbak
Hold 2024 Ps/8 (3g Ps8)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: mennesket i gruppen - ondskab
Titel 2 Tema 2: Kærlighed og forelskelse på godt og ondt
Titel 3 Tema 3: Det gode liv
Titel 4 Tema 4: Højhastighedssamfund og diagnosekultur
Titel 5 Tema: 5 Vidnepsykologi
Titel 6 Tema 6: Det kommunikerende menneske

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: mennesket i gruppen - ondskab

Kernestof: Socialpsykologi

I dette forløb arbejder eleverne med gruppedynamikker og andre socialpsykologiske begreber, der kan bidrage til forståelsen af, hvad der kan drive mennesker til at udføre onde handlinger, især under de rette omstændigheder. Eleverne får også kendskab til socialpsykologiske eksperimenter, herunder Milgrams forsøg om autoritet og lydighed samt Ashs´forsøg om konformitet, Sherifs Robbers Cave og Stanford Prison.

Derudover præsenteres eleverne for forskellige typer af ondskab, ind-udgrupper, holdninger, roller, deindividualisering, mulige forklaringer på ondskab, f.eks. moralsk frakobling mm.


Vi ser blandt andet udvalgte afsnit af `ond, ondere, ondest og forsøge at koble den teoretiske viden til forsøget samt et interview med Henrik Høeg Olesen i `forskning på kanten` om forskellige socialpsykologiske eksperimenter gennem tiden.


Dr.dk fra 2014 - Ond, ondere, ondest - afsnit ligger på CFU.


Derudover drøftes kvaliteten og kritik af de forsøg/eksperimenter, som er blevet brugt i dette forløb.

Forløbet afsluttes med gruppearbejde omkring bilagsmateriale som optakt til synopsisskrivning

Roller, magt, konflikter, grupper, holdninger/kognitiv dissonans, autoritet, lydighed, fravær af empati, ondskabstyper, fravær af selvkontrol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At genopfriske viden om socialpsykologi fra C-niveau og bygge videre på den samt en træning i forholde sig kritisk til eksperimenter og undersøgelser
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Tema 2: Kærlighed og forelskelse på godt og ondt

Kernestof: udviklingspsykologi, socialpsykologi og personlighedsspykologi samt supplerende stof omkring neuropsykologi/hjernekemi.

Forløbet omhandler kærlighed og forelskelse på godt og ondt - hvad er forelskelse, hvem tiltrækkes vi af, kærlighedens kemi omkring forskellige netværker(attraktion, tilknytning, lyst), kollusionsteori samt vejen og konsekvenserne af kærlighed, når den ikke er hensigtsmæssig og bliver voldelig og psykisk nedbrydende. Teori om psykopati og cases herom.

Kærlighedens laboratorium,  Fanget i et farlige forhold  og(Tv2)Udvalgte afsnit af `Gift ved første blik (2024).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Tema 3: Det gode liv

Kernestof: personlighed, kognition -suppl: lidt om sundhedspsykologi og adfærdsdesign.

Forløbet beskæftiger sig med, hvad det gode liv kan bestå af og hvor forskelligt det kan mærkes og opleves. hvad det gode liv er og hvilke kulturelle forskelle, der kan være.

Eleverne opnår viden om, hvad der kan være hindringer for det gode liv, herunder forskellige personlige, sociale, fysiske og  kognitive udfordringer, som kan være grundlagt i barndommen.
Eleverne får indblik i, hvordan adfærdsdesign kan være med til at fremme folks sundhed


Miniserien om `jagten på det gode liv` bruges som casemateriale, afsnit 1+6.

https://www.dr.dk/drtv/serie/jagten-paa-det-gode-liv_7361

Forløbet afsluttes med træning i synopsisskrivning udfra bilag, som særligt omhandler lykke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 4: Højhastighedssamfund og diagnosekultur

Kernestof: personlighedspsykologi, kognition, udviklingspsykologi.

Forløbet omhandler kendetegn ved højhastighedssamfundet og diagnosekultur - herunder også klinisk psykologi med  psykisk sygdom og om hvad det kan føre med sig af fordomme, stereotype opfattelser, stigma og diskrimination at være psykisk syg. Psykologiske perspektivers forklaring på udviklingen af psykisk sygdom, herunder stress, sårbarhed, arv og miljø-faktorer. Eleverne lærer om forskellige psykiske lidelser, alt fra nervøse tilstande som angst og OCD  til skizofreni og sværere psykisk sygdom. Diagnosesystemet problematiseres og vi ser dokumentarer, som omhandler mennesker med psykisk sygdom samt udsendelser om konsekvenserne for de pårørende også.

Vi ser afsnit af `Smertens børn`, en miniserie om `De pårørende` .
Eleverne ser også udvalgte afsnit af `tvunget af tanker`.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema: 5 Vidnepsykologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 6: Det kommunikerende menneske

Vi arbejder med at forstå, hvad kommunikation er og består af, både verbalt og nonverbalt og hvordan forskellige psykologiske retninger forklarer kommunikationens formål. Derudover kigger vi på, hvad konflikter og fordomme har af betydning for kommunikationen og især hvordan kommunikationens forandrede vilkår i det digitale rum kan skabe udfordringer, herunder mobning og måden den foregår på.

Vi bruger forskellige forklaringsmodeller/teorier, herunder Von Thuns kommunikationskvadrat, Laswells kommunikationsmodel transaktionsanalysen, Galtungs konflikttrekant og konflikttrappen.

Vi ser desuden første afsnit af `Taler du kropssprog` på DR: https://www.dr.dk/drtv/se/taler-du-kropssprog_47332 og bilagmateriale til en minisynopsis.

Elevernes selvvalgte klip fra realityserier bruges til at koble teoretiske begreber på fra kommunikationsteorier og modeller.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer