Holdet 2024 eø/fp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Poul Kornerup-Lauridsen
Hold 2024 eø/fp (2h eø, pp4 2h eø/Sa2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iværksætteri
Titel 2 Strategiforløb
Titel 3 Marketing
Titel 4 Regnskab
Titel 5 Organisation og ledelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iværksætteri

Fokus er iværksætteri. Vi har koblet følgende begreber til virkelighedsnære cases:
Iværksætteri
Virksomhedens idé
Virksomhedens vision
Virksomhedens mission
SMART-objektives
B2B
B2C
Forretningsmodel
Innovation
Værdiinnovation
Business Model Canvas (BMC)
Virksomhedens interessenter
Finansiering af virksomheden
Virksomhedsformer

- Projekt: Eleverne skal selv arbejde med at lave en virksomhed, som der opstilles mål for.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Strategiforløb

I forløbet introduceres til forskellige erhvervsøkonomiske moduller og teorier om strategi ligesom disse strategier afprøves på aktuelle cases.
Følgende begreber/modeller/teorier er anvendt:
SWOT - interne og eksterne forhold
STEEPLE
Porters generiske konkurrencestrategier
BCG-matricen - Boston Consulting Group-matricen
PLC-kurve (produktets livscyklus)
Ansoffs vækstmartice
Intern vækst
Ekstern vækst
Blue Ocean
CSR
CSR-strategiens tre grundlæggende principper


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Marketing

Der introduceres til og arbejdes med marketing med udgangs i 4P'er. Virksomhedernes marketingarbejde er vurderet med udgangspunkt i følgende begreber:
Købsbeslutninger
Complex buying behavior
Branding
Unique selling point (USP)
Segmentering
Minervamodellen
De 4 P'er
De 7 P'er
Produktmix
Produkt
Pris
Priselasticitet
Omkostningsbaseret prisstrategi
Konkurrencebaseret prisstrategi
Markedsstyret prisstrategi
Place (distribution)
Distribution uden mellemled
Distribution med et mellemled
Distribution med to mellemled
Promovering
Promovering: Above-the-line (ATL):
Promovering: Below-the-line (BTL):
Promotional mix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Regnskab

Forløbet introducerer til virksomhedens årsrapport, herunder resultatopgørelse og balance.
Der arbejdes desuden med nøgletal og disse anvendes til relevante analyser af konkrete virksomheder.
Følgende begreber er anvendt:
Virksomhedens årsrapport
Virksomhedens interne interessenter
Virksomhedens eksterne interessenter
Virksomhedens omsætning
Faste omkostninger
Variable omkostninger
Årets resultat
Årsregnskab
Resultatopgørelse
Balancen
Virksomhedens aktiver
Virksomhedens passiver
Regnskabsanalyse
Rentabilitet - egenkapitalens forrentning
Rentabilitet - afkastningsgraden
Rentabiliteten - overskudsgrad
Soliditetsgrad

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Organisation og ledelse

Organisations- og ledelsesteori gennemgås og anvendes på konkrete cases. Fokus er på mekanistisk vs. organisk organisationsstrukturer + ledelsesteoriens udvikling samt situationsbaseret ledelse.
Følgende begreber/teorier har været i fokus:
Organisation
Mekanistisk versus organisk organisation
Taylors ’Scientific Management’
Fayols ledelsesteori
Elton Mayo og Hawthorne studierne
Afhængighedsteori
Blake og Mouton Leadership-grid
Situationsbaseret ledelse
Værdibaseret ledelse
Køn og ledelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde