Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Niels Kristian Holm
|
Hold
|
2024 bi/u (2u bi, 2u bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vedr. Eksamen i Bio C
UPDATE:
Nu ligger opgaverne uden bilag klar som et dokument her i dette forløb
Vi har desværre ikke en Teamskanal så O må nøjes med at få dem her
Jeg beklager meget at det blev så sent, men min dreng har været indlagt på hospitalet, og det satte mig noget tilbage
::::::
Her kommer nogle oplysninger som hjælp til eksamen
Tilladte hjælpemidler:
Medbring alle bøger.
Alle papirer er tilladte (printede og håndskrevne)
Du må IKKE gå på Lectio under forberedelsen
Download alle dokumenter fra Lectio til din harddisk før eksamen
Vi ikke benyttet digitale resurser som pensum i undervisningen, så I må ikke gå på nettet under forberedelsen.
Samlet oversigt over pensum i Biologi i udvikling:
Side 9-11, 14-27, 33-41, 55-78, 85-108, 117-141, 153-175, 195-198, 203-211, 215-232, 240-247.
Ud over siderne i bogen er disse 4 dokumenter pensum:
Muskler, anaerobt arb og styrketræning (teori)
Blodtypernes genetik, arv og miljø (EGL 110-115) (teori)
Evolutionslære - Naturlig og seksuel selektion (teori)
Økologi10 - Økosystem, biotisk-abiotisk, fotosyntese (Biu 215-223) (figurer er pensum)
Disse 4 dokumenter er klikbare her og desuden i de forløb, hvor de hører til.
Det er meget vigtigt at du har adgang til disse dokumenter til eksamen (enten i udprint eller på din harddisk)
Endelig er alle øvelser også pensum. De findes i de forløb, hvor de hører til.
Vejledningen til mundtlig eksamen er også klikbar her.
Eksamensspørgsmålene (uden bilag) uploades også her og i Teams (når de bliver klar)
Hvis du er kommet ind på holdet efter holdstart, skal du gå følgende vej for at kunne læse hele undervisningsbeskrivelsen:
Hovedmenu - holdet 2u bi - studieplan - undervisningsbeskrivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellen og membranprocesser
Cellens opbygning og funktion:
- cellemembran, cellevæg, cytoplasma
- kerne, ribosomer
- mitokondrier, grønkorn
Membranprocesser:
- diffusion
- transport af stoffer hen over cellemembranen
- osmose
Øvelser:
- Mikroskopi af vandpestblade
- Osmose i kartofler
Mini-øvelser/demo-forsøg:
Diffusion (Demo-forsøg, miniøvelse) (indeholder:
a. Deodorant i hjørne af klassen
b. Skittles-pastiller og diffusion)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Enzymer og de energigivende stoffer
Enzymer:
- proteindel, aktivt center, cofaktor
- substrater, produkter
- reaktionshastighed, temperaturoptimum, pH-optimum, enzymkoncentration, substratkoncentration.
Fødens bestanddele og deres anvendelse i kroppen:
Kulhydrater, fedtstoffer, proteiner, vitaminer og mineraler
Fordøjelsessystemet
Nedbrydning af føden vha. enzymer
Ikke gennemgået:
- lipoproteiner, HDL, LDL, Hjerte-karsygdomme, blodpropper (Biu s. 67)
Øvelse:
Spytamylase og industriel amylase - Stivelsesnedbrydning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kroppen i bevægelse
Kroppens energiomsætning i hvile og under arbejde
- Hjerte og blodkredsløb: puls og blodtryk
- Åndedræt
- Aerob og anaerob energiomsætning: respiration og mælkesyregæring
- Kondital og konditionstræning
- Styrketræning
Øvelser:
Puls og Blodtryk
Hjertedissektion
Mini-øvelser:
Åndedræt - vitalkapacitet-højde
Veneklapper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Menneskets genetiske arv
Fokus på menneskets genetik
- Nedarvningsprincipper: Dominant, vigende, ufuldstændig dominans, co-dominans, multiple alleler, autosomal arv (kønsbunden arv er berørt)
- Krydsningsskemaer og stamtavleanalyse
- Eksempler på arvelige sygdomme hos mennesket
- Blodtypernes genetik og bloddonation
- 1-gensudspaltning
Fra kompendiet "Blodtypernes genetik" læses kun side 110-112 (nederst), og rhesusimmunisering ved graviditet er ikke gennemgået
Øvelse:
Blodtypebestemmelse (øvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik og molekylærbiologi
Fra genotype til fænotype:
Genetik på molekylært niveau:
- Kromosomer
- DNAs finstruktur
- Proteinsyntesen
- Mutationer: genmutationer og kromosomtalsmutationer
- Vækstdeling og kønscelledeling (mitose og meiose)
Ikke gennemgået:
Andre typer kromosommutationer (s. 128)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vækst og resistens hos mikrober
Mikrober:
- bakterier
- encellede svampe (fx gær)
- virus
(desuden findes encellede alger og encellede dyr, men det er ikke gennemgået)
Mikrobers opbygning
Respiration og gæring hos mikrober
Den mikrobielle vækstkurve
Formering og celledeling hos baktier
Genetisk variation hos bakterier: transformation og konjugation
Antibiotika og resistens
Øvelse:
Gæringsaktivitet ved forskellige temperaturer (øvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evolution
Genetisk variation:
- Meiose (hos eukaryoter)
- Transformation og konjugation (hos bakterier)
Mutationer
Naturlig selektion
Seksuel selektion
Abiotiske og biotiske faktorer i nichen
Tilpasning miljøet (dvs. til den økologiske niche)
Evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sex - en nyttig opfindelse
Kønslivet:
- Mandens og kvindens kønsorganer
- Sædceller og ægceller
- Ægløsningscyklus (menstruationscyklus)
- Kønshormonerne og feedbackmekanismer
- Prævention (beskyttelse mod graviditet og kønssygdomme): barriereprævention og hormonel prævention
Sexsygdomme (kønssygdomme)
Mini-øvelse:
Sexsygdomme - simulering af smittespredning (BTB) (miniøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Økologi og biodiversitet
Naturens kredsløb:
Abiotiske og biotiske faktorer
Planters opbygning
Fotosyntese
Respiration
Nedbrydning og næringssalte (nitrat og fosfat)
Økosystemer
Næringsstoffers betydning
Græsningsfødekæde, nedbryderfødekæde
Fødepyramiden (energipyramiden) og respirationstab
C-kredsløb, global opvarmning (klimakrise berørt)
Biodiversitetskrisen
Livet i vand
Øvelse:
Stations- og makroindeksskema (felt-øvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985449",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985449",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985449"
}