Holdet 2024 ds5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Dans og ballet C
Lærer(e) Nanna Vinter
Hold 2024 ds5 (2g3g ds5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Capoeira
Titel 2 Moderne dans
Titel 3 Salsa (samværsdans)
Titel 4 Screen-dance
Titel 5 Ballet
Titel 6 Street
Titel 7 Danseprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Capoeira

Vi har: set en introduktionsvideo fra stranpromenaden på Rio og talt om karakteristika ved dansen. Dansen trinnene: ginga, esciva, esciva lateral, esciva baixa m.fl.
. Vi har desuden arbejdet med forskellige variationer af spark: quijaxa, meia-lúa og roba do arraia.
Nogle elever har arbejdet med au (vejrmølletrin) og macaco (backflip).

Alle har prøvet øvelser i, hvordan man kommunikerer nonverbalt med kroppen, når to mennesker danser.

Vi har lavet en roda, hvor nogle af eleverne har prøvet at danse to og to inde i cirklen. Vi arbejder i små grupper og øver selvvalgte avancerede trin til en sammensætning i en lille gruppe).

Vi har opnået historisk baggrundsviden og analyseret en capoeira-dans, fundet typiske træk og mønstre, og vi har sammenlignet den med en hiphop-battle samt en sekvens med kamp som omdrejningspunkt med DV8 (fysisk teater).

Alle har lavet en video, hvor trin og viden er blevet opsamlet.

Holdet har på egen hånd læst PowerPointen om capoeira fra roda til slut (om musikken m.m.)

Materiale:
Mestre Poncianinho, Capoeira, s.8-20, 116-123, New Holland Publishers Ltd (2007)
PowerPoint baseret på diverse internetkilder, sammensat af NV

Videoer:

Capoeira: Meet Brazil's Unique Blend of Martial Arts and Dance/ TODAY: https://www.youtube.com/watch?v=aF0HVit4XBU

Half dance, half combat, this is the beauty of the Brasilian capoeira: https://www.youtube.com/watch?v=zvY_HBoe-ZU

Trindemonstration: https://www.youtube.com/watch?v=HbUxXJKitS4&list=PLD57755E647234751

DV8 - Enter Achilleus: https://www.youtube.com/watch?v=VY6rEZU9K8I

Jimmy Yudat vs Doyah SEMI FINAL Hiphop Forever | Summer Dance Forever 2023 https://www.youtube.com/watch?v=k1ENmHboscA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Moderne dans

Vi har set forestillingen Dansedrømme på Gribskov Gymnasium. En forestilling med unge dansere, som har taget udgangspunkt i temaet "Kærlighed": Vi har snakket om forskellige elementer i forestillingen: dansenens karakteristika, musik, scenografi (bæredygtigt), tematik m.m. Desuden har vi genskabt scener fra forestillingen fysisk, og talt om, hvorfor de gjorde størst indtryk.

Laban: vi har arbejdet med Labans bevægelsesteori i praksis. Vi har lært om hans bevægelsesfilosofi og beskæftiget os med BESS begrebet. I praksis har vi arbejdet med: Kroppen (led og kropsdele), niveauer, retninger (som vi har skabt en fælles-koreografi ud fra) til nummeret Jumeirah. Andet modul arbejdede vi med bevægelseskvaliteter: direkte og indirekte, tung/let, frit flow/bundet flow, hurtig/langsom. Vi arbejdede også med det personlige rum og det generelle rum. Vi prøvede at forme kroppen i en masse forskellige former, såsom kraner, stole, borde etc. Til sidst lavede vi en rute gennem rummet (det generelle rum) med Labans begreber.

En gruppe af pigerne på holdet, har udviklet egen moderne dans koreografi, som de skal lære videre til resten af pigegruppen, og opføre for drengegruppen.

Vi har desuden været på ekskursion med de andre dansehold, og prøvet dansestilen "Gaga". Vi har genskabt bevægelser fra gaga, og så har I på egen hånd læst en baggrundstekst og set et videoklip om stilarten.

Teoretisk har vi fokuseret på den tyske del af historien med udgangspunkt i Rudolf Laban over Mary Wigman, hvor vi har lagt en vinkel på temaet omkring krig og kunstnerisk virke. Vi har prøvet Mary Wigmans "Hexentanz" på egen krop (feminisme - heks). Vi har desuden arbejdet med rekonstruktion af hendes danse ud fra fotos.
Vi har set uddrag af Det Grønne Bord af Kurt Joost, som portrætterer det meningsløse i krig. Desuden har vi prøvet Pina Bausch´ koreografiske metode ud fra hendes motto "Jeg er ikke interesseret i, hvordan du bevæger dig, men hvad der bevæger dig". Improvisationsstartere: du har influenza, du har fået tæsk, du har tabt din telefon, du har tabt dine nøgler.

Materiale:
PowerPoint om Laban
PowerPoint "Dansen og Krigen" (baseret på diverse kilder om tysk moderne dans før, under og efter anden verdenskrig)
Tekst om Gaga "Hvad er gaga?"
Video om gaga: https://www.youtube.com/watch?v=e4JXj5tkab4

Forestillinger:
Dansedrømme, Balcom, Gribskov Gymnasium, 19. august 2024
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Salsa (samværsdans)

Vi har lært grundtrinnene og deres tælling. Analyseret street-salsa fra Cuba ud fra Labanteori og sammenligning street-salsa med showsalsa. Se links nedenfor. Vi har lavet rueda de casino (kasinohjulet), hvor man sender hinanden rundt i en kreds,. Vi har prøvet nogle showsalsa-trin i praksis. Vi har også lært forskellige variationer af cross-body.
Vi har talt om, hvordan kønsrollerne kommer til udtryk i dansen via mandens føring og kvinden der skal følge!
Vi har danset fællesdansen Latinos. Og derudover arbejdet med improvisation individuelt i par, hvor vi især har arbejedet med tydelig føring fra manden, og at give slip og lade sig føre som kvinde. Vi har også danset en lille koreografi indenfor show-salsa.
Vi har set Dirty Dancing 2: Havana Nights

Materialer:
PowerPoint udarbejdet af NV (ligger i dokumenter)
Dirty Dancing 2: Havana NightsGuy Ferland, USA (2004)
Danse vi har analyseret:
Street-salsa (1): https://www.youtube.com/watch?v=_wz3bzfKtN0
Show-salsa: https://www.youtube.com/watch?v=e5A2-7OezWA
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Screen-dance

Vi har i dette forløb haft størst fokus på screen-dance genren: 60 sec dance. Vi har set finalisterne fra den gymnasiale screen-dance konkurrence 2023, og derefter lavet øvelser i bruge kameraet koreografisk. I har fået en opgave i at lave jeres egne screen-dances på 1 minut, hvor temaet er: locations - steder vi færdes, stemninger der skabes både i indre og ydre rum.

Vi har gennemgået dansefilmhistorien i store træk, hvor vi er gået ned ad fire forskellige spor: Hollywood-musical-produktioner (populærkultur), kamaraet som dokumentarist, den eksperimentielle dansefilm og aktivering af fysisk bevægelse og engagement via kamera (TikTok, Just Dance, Vild med Dans).

Vi har afsluttet med at se finalisterne fra screen-dance konkurrencen 2024, og planlagt en visning i et frikvarter af alle de producerede dansefilm på EG i år, hvor de indgår i en samlet "performance"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ballet

I dette forløb er temaet ballet. Vi lærer dansens grundtrin, de fem positioner, plié, piruette m.m. i en opvarmning ved barre og over gulv.
Vi arbejder med den forskellige energi man skal bruge fx i et valsetrin (let) og spring over gulv (kraftfuld), og lærer spotteteknik, når der kommer mange drejninger i træk.

Vi har lavet en øvelse, hvor vi har imiteret billeder af balletdansere for at få en fornemmelse af kroppens positurer og former, hvor vi konkurrerede i at komme tættest på danserne på billedernes udtryk. Denne øvelse har Roberta, Olga, Andrea og Thilde ikke været med til, da de arbejdede på at koreografere moderne dans til holdet imens.

Af teori har vi beskæftiget os med ballethistorie og dykket ned i værket Svanesøen. Vi har snakket om klassiske og berømte scener fra balletten, samt nyfortolkninger (Swan Lake Mathew Bourne), og set backstage-videoer fra Den Kongelige Ballet. Vi har prøvet mimescenen fra Svanesøen, hvor Siegfried møder Odette for første gang, og fortæller hun er en fortryllet svane. Vi har forholdt os analytiske til uddrag fra Svanesøen, talt om musikkens betydning, det narrative, skuespil + bevægelser, kostumer og scenografi. Vi har også talt om kønsrollernes manifestation blandt andet via Swan Lake (homoerotisk kærlighed overfor den helt klassiske og traditionelle heteroseksuelle kærlighed, som oftest bliver portrætteret). Postmodernisme: stille spørgsmål ved den måde vi ser køn på (blandt andet). Backstage har vi set, hvor stor en betydning det har for danserne at få tildelt særlige roller i Svanesøen.

Andet:
Til jer der ikke kan få nok, er der også linket til portrætserien af Den Kongelige Ballets dansere "I forreste række", som portrættere den konkurrence der findes bagved kulissen. Hvis man gerne vil se mere til Svanesøen er "Black Swan" en rigtig god ballet thriller (ligger på Disney Plus)

Materiale:
PowerPoint gennemgang af Ballethistorien, med særligt fokus på Svanesøen (baseret på diverse kilder)
Uddrag af Svanesøen
Uddrag af Swan Lake
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Street

Drengegruppen arbejder med egne versioner af street-dance. Forløbet er rent praktisk med fokus på udtryk og beherskelse af stilartens særegne kropslige udtryk.

Fremvisning for pigerne.

Vi har også set street dance forestillingen af dansegruppen "Compound" "Pas - kampen om at høre til", der blandede street-dance med historien om at opnå opholdstilladelse i Danmark, og kampen om at høre til.

Forestilling:
Pas - kampen om at høre til "Compound", Aveny T 24 marts 2025
https://www.youtube.com/watch?v=VQZRJv_B_K0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Danseprojekt

Vi arbejder henimod at skabe egne danseprojekter, som også er eksamensdanse. I grupper udvikles egne danse ud fra en selvvalgt dansestil i grupper på 2-8 personer. Dansene skal minimum vare 1 minut pr. danser i gruppen.

Sidst i forløbet laves en synopsis, som skal danne udgangspunkt for en samtale om jeres danseprojekt, hvis I kommer til eksamen i dans.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer