Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Ditte-Marie Calmar
|
Hold
|
2024 ps/3 (2g3g ps3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket i gruppen
Forløb 1 Grupper, lydighed og ondskab
Tema Mennesket i gruppen samt intro til faget
Indhold Psykologi – et fag i gymnasiet
Vi arbejder vi med socialpsykologiske forklaringer på menneskers adfærd i gruppesammenhænge. Centrale begreber og eksperimenter inddrages i emnet til at belyse individet i interaktion med gruppen samt gruppens i interaktion med individet. Centrale begreber: grupper, normer, forventninger, konformitet, lydighed, holdninger, fordomme, stereotyper, lederskab, social identitet samt ondskab. Med udgangspunk i begrebet ondskab, arbejder vi med den psykologiske problemstilling "Hvorfor begår nogle mennesker onde handlinger?". Vi inddrager psykologisk viden og socialpsykologiske forklaringer på emner som bander, tortur og konflikter. Centrale begreber og eksperimenter inddrages i emnet til at belyse ondskab som noget der ofte ikke ligger isoleret i det enkelte individ. Centrale begreber: moralsk frakobling, fravær af empati og selvkontrol, roller, holdninger (kognitiv dissonans), fordomme, Sherifs drengelejr-eksperiment (Robbers cave), Rosenthaleffekten.
Eleverne arbejder også med dem selv i forskellige socialpsykologiske sammenhænge.
Materialer • Psykologiens veje
Ole Schultz Larsen
Systime, 2018, 3. udgave.
Side 375-392, 396-405, 411-414, 462-474 og 477-486
•
Elektroniske materialer:
- Arbejdsspørgsmål til socialpsykologi
- 3 små filmklip:
Conformity Experiment (elevator)
https://www.youtube.com/watch?v=TrTk6DsEJ2Q
Asch Conformity Experiment (linjerne)
https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Social Conformity - Brain Games (venteværelset)
https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4
- ”Lydighedens dilemma”
- ”Iceman”
The Iceman and the psychiatrist – Richard Kluklinski
https://www.youtube.com/watch?v=0eX9tIUMb8c
Svarer til antal normalsider: 60
Omfang 9 moduler (á 90-95 min.)
Faglige mål Socialpsykologi- gruppepsykologiske processer og social indflydelse- interpersonel kommunikation- social kognition, herunder stereotyper og fordomme. Kendskab til fagets forskningsmetoder - redegøre for psykologiske begreber og teorier- udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof.
Væsentlige arbejdsformer Gruppearbejde, klassediskussion, pararbejde, eksperimenter.
Evalueringsformer Løbende evaluering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Metode
Indhold Vi arbejder (også løbende) med forskellige metoder i psykologi, herunder deres styrker og begrænsninger samt et fokus på mulige fejlkilder i forhold til en kritisk vurdering af metoden samt resultaterne. Yderligere inddrages en etisk diskussion af metoden hvor det vurderes relevant.
Materialer Undersøgelser i psykologi
Systime
Side 7-15
Svarer til antal normalsider: 8
Faglige mål I forløbet arbejdes med følgende faglige mål og faglige kompetencer: – demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder, herunder at kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelige baseret psykologisk viden.
Væsentlige arbejdsformer Gruppearbejde, klassediskussion, pararbejde, fremlæggelser, analyse af metoder.
Evalueringsformer Løbende evaluering, mundtlig deltagelse og fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommens betydning
Forløb:
Barndommens betydning
Tema:
Udviklingspsykologi
Indhold:
Med udgangspunkt i den moderne spædbørnsforskning arbejder vi med barnets udvikling i samspil med omsorgspersonerne. Yderligere arbejder vi med problemstillingen ’Hvilken betydning har menneskets tidlige opvækst for dets livsbane og hvilke risiko- og resiliensfaktorer kan have en afgørende rolle for individet?’ Vi benytter centrale begreber og undersøgelser til at forstå og forklare børns reaktioner på omfattende omsorgssvigt, og inddrager begreberne sårbarhed og resiliens i forhold til mulighederne for et mønsterbrud.
Barndommen belyses generelt, men med særligt fokus på teorier af Daniel Stern, Rene Spitz, Harry Harlow, Erik Erikson, John Bowlby, Mary Ainsworth samt Kari Killén. Kauai undersøgelsen har ligeledes været central for elevernes arbejde med forløbet.
Materialer:
Bøger:
”Psykologiens veje”
Ole Schultz Larsen
Systime, 2018, 3. udgave.
Side 75-77, 85-89, 100-102 og 117-134.
”Undersøgelser i psykologi”
Charlotte T. Jensen
Systime
Side 114-117, 131-134 og 151-153
Elektroniske medier:
Filmen: "Er du mors lille dreng?"
Dokumentaren fra DR af Lisbeth Zornig - "Min barndom i helvede" https://www.youtube.com/watch?v=diDRwjfqi5s
Artikel:
”Har du haft øjenkontakt med dit barn i dag? Af Mikkel Hørby
https://min-barsel.dk/samliv/har-du-haft-ojenkontakt-med-dit-barn-i-dag
”Hvor kommer modstandskraften fra?” file:///C:/Users/EG/OneDrive%20-%20Esperg%C3%A6rde%20Gymnasium%20og%20HF/Overf%C3%B8rsler/modstandskraft%20(3).pdf
”Børns tidligste tilknytning har kæmpe betydning hele livet” (2020) https://videnskab.dk/krop-sundhed/boerns-tidligste-tilknytning-har-kaempe-betydning-hele-livet/
”Ikke alene men ensom” af Maria Rørbæk, 31. juli 2005 https://classic.samvirke.dk/node/302169
Omfang:
8 moduler (á 90-95 min.)
Faglige mål:
Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv med fokus på barndommens betydning herunder betydningen af arv, miljø og familiens betydning for udvikling samt betydningen af sårbarhed og resiliens. Eleverne trænes i at demonstrere kendskab til fagets stofområder, redegøre for centrale psykologiske begreber og teorier samt inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger.
I forløbet arbejdes der med at demonstrere kendskab til fagets stofområder, redegøre for centrale psykologiske teorier og begreber, forholde sig kritisk til psykologiske teorier og begreber, anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag, inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger samt diskutere og formidle psykologisk viden vha. et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde, klassediskussion, pararbejde, fremlæggelser, analyse af dokumentarudsendelser og øvrige materialer.
Evalueringsformer:
Løbende evaluering, mundtlig deltagelse og fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Motivation og læring
Læring og motivation
Tema
Kognitiv psykologi
Indhold
Vi beskæftiger os med læring og motivation. Vi diskuterer hvad læring er og i hvilke sammenhænge det kan være nyttigt med bestemte former for viden/læring og særligt udviklede intelligenser. Vi vender forskellige former for motivation og diskuterer læringssituationer.
Emnet belyses med særligt fokus på Piaget, Vygotsky, Dunn og Dunn, Bandura, Pavlov, Skinner og motivationsteori.
Materialer Psykologiens veje
Ole Schultz Larsen
Systime, 2018, 3. udgave.
Side 138-140, 141-143, 218-220, 224-227 og 236-238.
Undersøgelser i Psykologi
Charlotte T. Jensen
Systime, 2018
Side 81-84 og 99-101.
PsykC
Magnus Riisager
Frydenlund, 2021
Side 124-127
Artikel:
”Læringsstile” Peter Andersen (Red): Læringens og tænkningens stil, Billesø og Baltzer 2006
Film/klip:
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts (bjørnen)
https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA (mordet)
https://www.youtube.com/watch?v=-gWJrZ7MHpY (Object Permanence in babies)
https://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I
https://www.youtube.com/watch?v=mnnqpwbeiW0
Omfang
7 moduler (á 90-95 min.)
Faglige mål
Kognition og læring- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, klassediskussion, pararbejde, fremlæggelser, analyse af viste klip og øvelser.
Evalueringsformer
Løbende evaluering, mundtlig deltagelse og fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ungdommen
Forløb: Ungdommen – muligheder og udfordringer
Indhold:
Vi arbejder med individets muligheder og udfordringer i dag, herunder betingelserne for identitetsdannelse. Vi arbejder med problemstillingen "Hvorfor udvikler en del unge stress i dag?". Vi arbejder også med problematik omkring udvikling af angst og behandlingsformer. Vi inddrager også viden om kommunikation.
Materialer:
Psykologiens veje
Ole Schultz Larsen
Systime, 3. udgave
Side 321-326, 334-336, 439-448 og 455-457.
PsykC af Magnus Riisager:
side 146-148, 150-153 og 164-170.
Undersøgelser i psykologi af Katrine Quorning m.fl.:
side 161-164 "Hvem er du?"
side 170-173 "Klarer du problemerne selv?"
side 151-153 "Hvordan er din personlighed?"
Medie:
youtube - Styr på det hele: https://www.youtube.com/watch?v=B12354ThY2Q
artikel - https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-i-dag-er-ikke-narcissister-de-er-pressede
test - https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php?retake=1
Omfang:
6 moduler (á 90-95 min.)
Faglige mål:
I forløbet arbejdes med følgende faglige mål og faglige kompetencer:
– at demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
- Redegøre for centrale psykologiske teorier og begreber.
- Forholde sig kritisk til psykologiske teorier og begreber.
- Anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
– Inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger. - Sætte psykologiske teorier ind i en historisk kulturel kontekst.
- Diskutere og formidle psykologisk viden vha. et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde, klassediskussion, pararbejde, individuelle øvelser, kreative øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985587",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985587",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985587"
}