Holdet 2024 ps/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Katrine Gaarsdal Skjøth
Hold 2024 ps/4 (2g3g ps4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ludomani
Titel 2 Grupper og forråelse
Titel 3 Omsorgssvigt og mønsterbrud
Titel 4 Livet i skolen
Titel 5 Ung i dag - muligheder og udfordringer
Titel 6 Metode

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ludomani

Vi arbejder med udgangspunkt i problemstillingen "Hvorfor udvikler nogle mennesker ludomani og bliver afhængige af at gamble?". Vi inddrager relevant psykologisk viden og forskellige psykologiske retninger: Adfærdspsykologi (belønning og indlæring), Kognitiv psykologi (kognitive skemaer/kognitive fejlslutninger), personlighedspsykologi (risikovillig). Små forsøg med relevans for ludomani. Vi diskuterer betydningen af reklamer.

Materialer:

- "Psykologiens veje", 3. udgave, Ole Schultz Larsen, Systime. Side: 137-139, 141-146, 149-154, 170-176 (øverst), 180-182, 205, 310-312.

- "Indbildte evner"; Weekendavisen, 3. marts 2017: Hele artiklen, se side 1-3.

-  "Sensationssøgning og kognitive fejlslutninger i ludomani". Uddrag om kognitive fejlslutninger. (Se dokumentet: "Ludomani og kognitive fejlslutninger").

- Dokumentar: "Fanget i afhængighed", afsnit 1.
- DR: "Explainer - Flere bettingreklamer kan betyde flere ludomaner". (se link i dokumentet: "Test dig selv og reklamer".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grupper og forråelse

Vi arbejder med udgangspunkt i bander og radikalisering og undersøger problemstillingen: "Hvorfor kommer nogle mennesker ind i ekstreme miljøer og begår handlinger der skader andre? Vi arbejder med grupper, fordomme og stereotyper og mekanismer der kan føre til ekstreme handlinger. Vi inddrager socialpsykologiske forklaringer, men også betydningen af opvækstvilkår, personlighed og skoleerfaringer.  Afslutter med projekt.

Materialer:
- "Psykologiens veje, 3. udgave", side: 71-73, 149-154, 310-312, 375, 378-387, 394-395, 411-414, 465-467, 470-474, 477-487.

- "PsykC, 1. udgave" side 192-196, 198, 200-201 (øverst). (se dokumentet "Sider om fordomme og stereotyper og ekstremisme).
- Sider om "Den sociale identitetsteori" (se dokumentet "Sociale identitetsteori")


- Artikel "Islamisk stat: Den ubegribelig volds uforståelige attraktion"

Dokumentar: "Farvel til bandelivet"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Omsorgssvigt og mønsterbrud

Vi arbejder med problemstillingen "Hvad er omsorgssvigt, og hvorfor formår nogle mennesker at blive mønsterbryder?". Med udgangspunkt i den moderne spædbarnsforskning arbejder vi med barnets udvikling i samspil med omsorgspersonerne. Vi benytter centrale teorier, begreber og undersøgelser til at forstå og forklare børns reaktioner og mulige konsekvenser på omfattende omsorgssvigt. Vi inddrager risiko- og beskyttelsesfaktorer og begrebet resiliens i forhold til mulighederne for et mønsterbrud,.

Materiale:
- "Psykologiens veje", Ole Schultz Larsen, 3. udgave. Side: 85-96, 100-106, 117-134, 149-154.
- "Dunedin-undersøgelsen", alle sider.

Uddrag af artiklen: "Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne"

- Dokumentar: "Er du mors lille dreng?"
- Dokumentar: "Min barndom i helvede"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Livet i skolen

Vi arbejder med læring og motivation og undersøger de muligheder og udfordringer forskellige grupper af børn og unge kan opleve i uddannelsessystemet, herunder betydningen af social ulighed. I forlængelse her af inddrager vi betydningen af fordomme og stereotyper i forhold til udsatte grupper og deres læring.

Materiale:

"Psykologiens veje", 3. udgave, side: 149-154, 185-188, 222-227, 232-234, 236-238, 326-328.
- "Dunedin-undersøgelsen", Ole Schultz Larsen, 2013.
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer i forhold til børns læring", alle sider.


Dokumentar: "Verdens dejligste møgunger"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ung i dag - muligheder og udfordringer

Vi arbejder med individets muligheder og udfordringer i dag. I forlængelse her af arbejder vi med unge og trivsel/mistrivsel og problemstillingen "Hvorfor udvikler nogle unge stress i dag?" Vi inddrager viden om betingelserne for identitetsdannelse og den medfølgende individualisering. Vi arbejder med køn og kønsidentitet, og yderligere arbejder vi med kommunikation.

Materiale:
- "Psykologiens veje", Ole Schultz Larsen, Systime, 3. udgave: Side: 323-324, 326-328, 334-336, 339-341, 439-449, 455-457.
- Artikel: "Jeg troede jeg var lavet af jern". Se link i "Opgaver til stress".
- "Socialkonstruktionismen fra kulturen og det sociale liv", alle sider.
-  Kommunikation "Fra celle til selfie", side 165-169.
- "Drenge skal ikke vise følelser og pigers udseende kommer før deres personlighed", alle sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Metode

Vi arbejder løbende med forskellige metoder i psykologi, herunder deres styrker og begrænsninger samt fokus på mulige fejlkilder i forhold til en kritisk vurdering af metoden samt resultaterne i forhold til deres validitet og reliabilitet. Yderligere inddrages en etisk diskussion af metoden hvor det vurderes relevant.

Materiale:

"Metoder fra undersøgelser i psykologi". Side 7-17.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer